1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України




14 квітня 2020 року

Київ



справа №480/296/19

адміністративне провадження №К/9901/23361/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Єресько Л.О.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №480/296/19

за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення

за касаційною скаргою громадянина Грузії ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Молібог Юлія Миколаївна

на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2019 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Перцової Т.С., суддів Жигилія С.П., Чалого І.С.



УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обгрунтування

1. У січня 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області (далі - відповідач, УДМС України в Сумській області), в якому просив суд визнати протиправним та скасувати рішення № 5901.5-216/591-19 від 10 січня 2019 року про скасування посвідки на тимчасове проживання № НОМЕР_1 від 08 листопада 2018 року, виданої громадянину Грузії ОСОБА_1 .

2. В обґрунтування заявлених вимог позивач вказував на те, що 09 жовтня 2018 року між ним та громадянкою України укладено шлюб про що складено актовий запис № 1010 та видано свідоцтво про шлюб серії НОМЕР_2 . 08 листопада 2018 року на підставі пункту 4 статті 14 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" отримана посвідка на тимчасове проживання в Україні терміном дії до 07 листопада 2019 року. На підставі подання ГУ НП у м. Києві № 9338/125/14/8/01-2018 від 26 грудня 2018 року, відповідачем 10 січня 2019 року прийнято рішення про скасування згаданої посвідки на тимчасове проживання в Україні з тих підстав, що дії позивача становлять загрозу національній безпеці України, громадському порядку, здоров`ю, захисту прав і законних інтересів громадян та інших осіб, які проживають на території України. Вважає оскаржуване рішення незаконним та необґрунтованим, оскільки за час перебування на території України на законних підставах не вчиняв жодних протиправних дій, конфліктів з громадянами України та іншими особами, що перебувають на території України не мав, не порушував громадський порядок та не загрожував національній безпеці.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 12 березня 2019 року позов ОСОБА_1 до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення задоволено.

3.1. Визнано протиправним та скасовано рішення Управління Державної міграційної служби України в Сумській області № 5901.5-216/591-19 від 10 січня 2019 року про скасування посвідки на тимчасове проживання № 800018818 від 08 листопада 2018 року, видану на ім`я громадянина Грузії ОСОБА_1 .

4. Додатковим рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 13 березня 2019 року стягнуто на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 1315 грн з державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань УДМС України в сумській області.

5. Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено фактів створення позивачем загрози національній безпеці України, та з відсутності доказів протиправної поведінки позивача під час перебування на території України, що стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення про скасування посвідки на тимчасове проживання громадянина Грузії ОСОБА_1 .

6. Не погодившись з вказаними рішеннями суду першої інстанції, УДМС України в Сумській області подало апеляційну скаргу,

7. Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року апеляційну скаргу УДМС України в Сумській області на додаткове рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13 березня 2019 року у справі № 480/296/19 поверну скаржнику, оскільки у встановлений строк вимоги ухвали суду від 28 травня 2019 року УДМС України в Сумській області не виконані.

8. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2019 року апеляційну скаргу УДМС України в Сумській області задоволено. Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12 березня 2019 року скасовано. Прийнято постанову, якою позов ОСОБА_1 до УДМС України в Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення залишено без задоволення.

9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд апеляційної інстанції вказував на те, що подання про скасування посвідки на тимчасове проживання позивача в Україні, підготовлене органами поліції в межах компетенції, визначеної Законом України "Про Національну поліцію". Також суд зазначив, що позивачем не оскаржувалось ані в адміністративному, ані в судовому порядку правомірність прийняття органами національної поліції такого подання та не перевірялась достовірність встановлених у ньому обставин. Враховуючи, що обставини, про які зазначило ГУНП у м. Києві в поданні від 26 грудня 2018 року № 9338/125/14/8/01-2018, вказують на наявність загрози національній безпеці, громадському порядку та національним інтересам України, у розумінні частини 1 статті 1 Закону України "Про національну безпеку України", а також з урахуванням відсутності обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих суд апеляційної інстанції вважає, що у Управління ДМС України в Сумській області були наявні підстави для прийняття рішення від 10 січня 2019 року №5901.5-216/591-19 про скасування позивачу посвідки на тимчасове проживання в Україні.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух в касаційній інстанції

10. 16 серпня 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга громадянина Грузії ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Молібог Юлія Миколаївна про скасування постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2019 року, у якій скаржник просить скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

11. В обґрунтування касаційної скарги скаржник посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, оскільки судом не повідомлено його про дату, час і місце розгляду апеляційної скарги, у зв`язку з чим був позбавлений можливості бути присутнім під час апеляційного розгляду, надавати суду свої пояснення та доводити їх переконливість.

11.1. Також скаржник зазначає, що за час перебування на території України на законних підставах не вчиняв жодних протиправних дій, конфліктів з громадянами України та іншими особами, що перебувають на території України не мав, не порушував громадський порядок, не загрожував національній безпеці, веде звичайний спосіб життя, одружений та у законний спосіб отримав право на проживання на території України.

12. 16 серпня 2019 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Єресько Л.О., суддів Загороднюка А.Г., Соколов В.М.

13. Ухвалою Верховного Суду від 27 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

14. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 13 квітня 2020 року закінчено підготовчі дії у справі та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження у відповідності до вимог пункту 5 частини 1 статті 340 та статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Позиція інших учасників справи

15. 13 вересня 2019 року від УДМС України в Сумській області надійшов відзив на касаційну скаргу, де відповідач посилається на не обґрунтованість доводів даної касаційної скарги та просить її відхилити, а рішення прийняте судом апеляційної інстанцій залишити без змін. Вказують на те, що Головним управлінням Національної поліції у м. Києві, в межах своїх повноважень, визначених Законом України "Про національну поліцію", встановлено суспільну небезпечність перебування позивача на території України, а також повідомлено про вчинення позивачем дій, які порушують громадський порядок, права і законні інтереси громадян України. Зазначені обставини у розумінні Порядку оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України № 322 від 25 квітня 2018 року (далі - Порядок № 322) є достатніми підставами для скасування позивачу довідки на тимчасове проживання в Україні

Установлені судами фактичні обставини справи

16. Громадянин Грузії ОСОБА_1 18 жовтня 2018 року звернувся до Управління ДМС України в Сумській області із заявою про отримання посвідки на тимчасове проживання в Україні, в якій підставою для оформлення посвідки визначив возз`єднання сім`ї з громадянкою України.

17. За результатами розгляду вказаної заяви, 08 листопада 2018 року відповідачем прийнято рішення про видачу позивачу посвідки серії № НОМЕР_1 на тимчасове проживання терміном дії до 07 листопада 2019 року.

18. 04 січня 2019 року відповідачем від Департаменту у справах іноземців та осіб без громадянства ДМС України, разом з листом № 8.1-4629/8.1.1-18 від 28 грудня 2018 року, отримано подання ГУ НП у м. Києві від 26 грудня 2018 року № 9338/125/14/8/01-2018 про скасування посвідки на тимчасове проживання громадянину Грузії ОСОБА_1 .

19. Як зазначено у поданні, в результаті здійснення перевірки громадянина Грузії ОСОБА_1 Головним Управлінням Національної поліції в м. Києві встановлено, що останній знаходиться на території України, а саме в м. Києві, причетний до вчинення тяжких кримінальних правопорушень, пов`язаних із заволодінням майном та грошовими коштами громадян із проникненням у житло. Суспільна небезпечність перебування на території України громадянина ОСОБА_1 полягає у тому, що він користується авторитетом у кримінальному середовищі, організовує та координує злочинну діяльність підконтрольних йому інших громадян Грузії і таким чином здійснює вплив на загострення криміногенної обстановки в Україні та Київському регіоні, створює загрозу громадському порядку, здоров`ю, захисту прав і законних інтересів громадян та інших осіб, які проживають на території України. Зважаючи на викладене, з посиланням на пп.4 пункту 63 Порядку № 322, ГУ НП у м. Києві просило прийняти рішення про скасування посвідки на тимчасове проживання позивачу, оскільки дії ОСОБА_1 загрожують національній безпеці України, громадському порядку, здоров`ю, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні.

20. На підставі вказаного подання ГУНП у м. Києві Управлінням ДМС в Сумській області 10 січня 2019 року прийнято рішення № 5901.5-216/59.1-19, яким скасовано посвідку на тимчасове проживання в Україні № НОМЕР_1, видану громадянину Грузії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі підпункту 4 пункту 63 Порядку № 322.

21. Про прийняте рішення відповідач листами від 10 січня 2019 року №5901.5-216/59.1-19, №5901.5-217/59.1-19, №5901.5/717-19, від 11 січня 2019 року №5901.5-220/59.1-19 повідомив позивача, дружину позивача - ОСОБА_3, заступника директора Департаменту у справах іноземців та осіб без громадянства Державної міграційної служби України, начальника Управління карного розшуку Головного управління Національної поліції у м. Києві відповідно.

22. Не погоджуючись з вказаним рішенням УДМС у Сумській області від 10 січня 2019 року, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом про визнання його протиправним та скасування.

Позиція Верховного Суду

Релевантні джерела права

23. Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Частиною першою статті 26 Конституції України передбачено, що іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України.

25. Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні та порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України, на час прийняття рішення про відмову в оформленні посвідки на тимчасове проживання, визначався та встановлювався Законом України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" від 22 вересня 2011 року № 3773-VI.

26. Пунктом 18 частини 1 статті 1 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" від 22 вересня 2011 року № 3773-VI (далі - Закон № 3773-VI) визначено, що посвідка на тимчасове проживання - документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує законні підстави для тимчасового проживання в Україні.

27. Відповідно до частини 14 статті 4 Закону № 3773-VI іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну з метою возз`єднання сім`ї з особами, які є громадянами України, або під час перебування на законних підставах на території України у випадках, зазначених у частинах третій - дванадцятій цієї статті, уклали шлюб з громадянами України та отримали посвідку на тимчасове проживання, вважаються такими, які на законних підставах перебувають на території України на період до отримання дозволу на імміграцію.

28. Згідно з частиною 14 статті 5 Закону № 3773-VI підставою для видачі посвідки на тимчасове проживання у випадку, передбаченому частиною чотирнадцятою статті 4 цього Закону, є заява іноземця або особи без громадянства і документ, що підтверджує факт перебування у шлюбі з громадянином України, дійсний поліс медичного страхування. Якщо шлюб між громадянином України та іноземцем або особою без громадянства було укладено за межами України відповідно до права іноземної держави, дійсність такого шлюбу визначається згідно із Законом України "Про міжнародне приватне право".

29. Відповідно до підпункту 10 пункту 3.1 розділу ІІІ Тимчасовому порядку розгляду заяв для оформлення посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання, затвердженому Наказом МВС України № 658 від 15.07.2013, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.08.2013 за № 1335/23867 (далі - Порядок) право на отримання посвідки на тимчасове проживання мають іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну з метою возз`єднання сім`ї з громадянами України, або які під час перебування на законних підставах на території України, уклали шлюб з громадянами України.

30. Вказані іноземці та особи без громадянства, для отримання посвідки на тимчасове проживання подають, окрім інших документів, клопотання (подання) приймаючої сторони (громадянина України, який перебуває в шлюбі з іноземцем або особою без громадянства), оформлене згідно з додатком 7, оригінал (після пред`явлення повертається) та копія документа, що підтверджує факт перебування в шлюбі з громадянином України (підпункт 10 пункту 3.3 розділу ІІІ Порядку).

31. Механізм оформлення, виготовлення і видачі посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання іноземцям та особам без громадянства, які іммігрували в Україну на постійне проживання або прибули в Україну на тимчасове проживання, визначається Порядком оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 322 від 25 квітня 2018 року.


................
Перейти до повного тексту