ПОСТАНОВА
Іменем України
14 квітня 2020 року
Київ
справа №810/711/17
адміністративне провадження №К/9901/38675/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами №810/711/17
за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Панорама Нова" до Державної екологічної інспекції України про визнання протиправним та скасування припису, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Державної екологічної інспекції України на постанову Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 (у складі головуючого судді Брагіна О.Є.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21.08.2017 (колегія у складі головуючого судді Мєзєнцева Є.І., суддів Файдюка В.В., Чаку Є.В.)
в с т а н о в и в:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "Панорама Нова" (далі - позивач, ТОВ "Панорама Нова") звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції в м. Києві (далі- Держекоінспекція), в якому позивач з урахуванням уточнення заявлених вимог просив: визнати протиправним та скасувати припис державної екологічної інспекції у м. Києві №04/251п від 17.08.2016.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.08.2017, позов ТОВ "Панорама Нова" задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що факт виявлених порушень, зафіксованих актом перевірки, не підтверджений належними та допустимими доказами, які слугували підставою для висновків відповідача про наявність порушень в діях позивача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з постановою Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21.08.2017, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Державна екологічна інспекція у м. Києві, звернулася з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Державна екологічна інспекція України звернулась із заявою про здійснення заміни відповідача у справі з Державної екологічної інспекції у місті Києві на Державну екологічну інспекцію України, яка мотивована тим, що відповідно до наказу від 01 жовтня 2018 року №185 "Про ліквідацію Державної екологічної інспекції в місті Києві" діяльність останньої припинено, а згідно пунктів 7,9 Положення про Державну екологічну інспекції України, затвердженого постановою КМУ від 19 квітня 2017 року №275, Державна екологічна інспекція України виступає позивачем та відповідачем у судах .
За змістом статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
За наведених підстав, відповідач - Державна екологічна інспекція у місті Києві підлягає заміні її правонаступником Державною екологічною інспекцією України.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 18 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 810/711/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу.
15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі -КАС).
Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 березня 2018 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів: Головуючий: Анцупова Т.О., судді: Стародуб О.П., Кравчук В.М.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2019 року № 741/0/78-19 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.І., Стрелець Т.Г., справу передано головуючому судді.
Ухвалою від 13.03.2020 справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 квітня 2020 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року за № 580/0/78-20 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г.
Державна екологічна інспекція України звернулась із заявою про здійснення заміни відповідача у справі з Державної екологічної інспекції у місті Києві на Державну екологічну інспекцію України, яка мотивована тим, що відповідно до наказу від 01 жовтня 2018 року №185 "Про ліквідацію Державної екологічної інспекції в місті Києві" діяльність останньої припинено, а згідно пунктів 7,9 Положення про Державну екологічну інспекції України, затвердженого постановою КМУ від 19 квітня 2017 року №275, Державна екологічна інспекція України виступає позивачем та відповідачем у судах .
За змістом статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
За наведених підстав, відповідач - Державна екологічна інспекція у місті Києві підлягає заміні її правонаступником Державною екологічною інспекцією України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджується, що на підставі ст. 20-1 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", згідно наказу на проведення перевірки державної екологічної інспекції у м. Києві від 02.08.2016 №514 та направлення №586 від 02.08.2016, за погодженням Державної екологічної інспекції України від 28.07.2016 №2/3-886 зг. в період з 03.08.2016 по 16.08.2016 проведена позапланова перевірка ТОВ "Панорама Нова" на предмет дотримання природоохоронного законодавства, в тому числі щодо факту пошкодження зелених насаджень в прибережно-захисній смузі озера Малий Небріж у Дарницькому районі м. Києва.
Результати перевірки оформлені Актом №04/579а від 02.08.2016, в якому відображено, що під виглядом розчистки території здійснюється промисловий видобуток корисних копалин (піщаної суміші), яка в подальшому привласнюється ТОВ "Панорама Нова" та реалізовується, виявлено складування піщаної суміші об`ємом 10 000 куб.м. на прилеглій території. Гідротехнічні роботи проводились згідно договору на виконання природоохоронних заходів від 05.06.2015 №02/15, укладеному ТОВ "Панорама Нова" та управлінням водних ресурсів у м. Києві та Київській області. Проект, на проведення робіт з розчищення оз. Малий Небріж, відсутній.
На підставі висновків, викладених у акті перевірки, відповідачем видано припис №04/251п від 17.08.2016 про усунення порушень вимог природоохоронного законодавства.
Зобов`язано позивача отримати та надати висновок екологічної експертизи; дозвіл на будівельні та днопоглиблювальні роботи на землях водного фонду; проект на проведення днопоглиблювальних робіт, погоджений з органами місцевого самоврядування; проект оцінки впливу на навколишнє середовище; документи, що посвідчують право власності/користування земельною ділянкою; докази виконання заходів з охорони земель та дотримання екологічних обмежень у використанні земель, передбачених проектом землеустрою; докази дотримання режиму використання земель у прибережній смузі; дотримання обмежень господарської діяльності на землях водного фонду.
Вважаючи зазначене рішення відповідача незаконним, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до ч. 3 ст. 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року N 460-IX (далі- Закон №460-IX, набрав чинності 08.02.2020) установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Касаційна скарга по справі № 810/711/17 подана у вересні 2017 року, розгляд касаційної скарги не закінчено до 08.02.2020, тому касаційна скарга розглядається в порядку, що діяв до набрання чинності Законом №460-IX (із застосуванням норм КАС України в редакції, чинній до 08.02.2020).
Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.