1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду





ПОСТАНОВА

Іменем України



14 квітня 2020 року

Київ

справа №825/1723/17

адміністративне провадження №К/9901/47450/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Соколова В.М.,

суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року (суддя - Баргаміна Н.М.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2018 року (головуючий суддя - Троян Н.М., судді: Бужак Н.П., Твердохліб В.А.) у справі №825/1723/17 за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі також - відповідач, Управління ДСНС у Чернігівській області) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління ДСНС у Чернігівській області у якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови внести зміни до наказу Управління Держтехногенбезпеки у Чернігівській області від 12 червня 2012 № 97 о/с "Про звільнення зі служби ОСОБА_1 " (далі - наказ № 97), в частині зміни вислуги років на день звільнення з 09 років 03 місяців 28 днів на 11 років 09 місяців 14 днів;

- зобов`язати відповідача внести відповідні зміни вислуги років до наказу № 97;

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату грошового забезпечення за період з лютого 2012 року по 15 червня 2012 року з урахуванням 25 % надбавки за вислугу років, передбаченої наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 10 червня 2008 року № 447 "Про затвердження Інструкції про виплату грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту" (далі також - Інструкція № 447).

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при звільненні з Управління Держтехногенбезпеки у Чернігівській області відповідачем неправильно розраховано стаж його служби на день звільнення. Так, рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду у справі № 825/1221/17, яке набрало законної сили, відповідача зобов`язано внести зміни щодо вислуги років ОСОБА_1 зазначивши - 11 років 01 місяць 10 днів. На підстав вказаного рішення позивач звернувся до Управління ДСНС у Чернігівській області з проханням внести відповідні зміни та нарахувати і виплатити недоотриману доплату за вислугу років. Водночас, відповідач відмовився вчиняти відповідні дії, а тому позивач звернувся до суді із позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Управління ДСНС у Чернігівській області щодо відмови внесення змін до наказу № 97 в частині зміни вислуги років на день звільнення з 09 років 03 місяців 28 днів на 11 років 09 місяців 14 днів.



Зобов`язано Управління ДСНС у Чернігівській області внести зміни до наказу № 97 в частині зміни вислуги років на день звільнення з 09 років 03 місяців 28 днів на 11 років 09 місяців 14 днів.

Зобов`язано Управління ДСНС у Чернігівській області зробити перерахунок грошового забезпечення за період з 01 лютого 2012 року по 15 червня 2012 року з урахуванням 25% надбавки за вислугу років, передбаченої Інструкцією № 447 за вирахуванням виплаченої надбавки за вислугу років в розмірі 20%.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що зважаючи на рішення суду яке набрало законної сили і яким установлено вислугу років позивача, відповідач неправомірно, без жодних на те правових підстав відмовляється здійснити розрахунок та виплату позивачу вихідної допомоги, виходячи з іншої календарної подовженості його служби.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги, позиція інших учасників справи

У касаційній скарзі Управління ДСНС у Чернігівській області, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального й порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2018 року і ухвалити нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Аргументи позивача полягають у тому, що Інструкцією № 447, диференційовано порядок обчислення вислуги років для виплати надбавки за вислугу років та для виплати одноразової грошової допомоги при звільненні. Так, періоди, які зараховувались до вислуги років особам рядового і начальницького складу для виплати їм надбавки за вислугу років визначались п.4.1.2 цієї Інструкції, а періоди, які зараховувались до вислуги років - п. 15.9 Інструкції, тому вислуга років для виплати відсоткової надбавки та одноразової грошової допомоги при звільненні у особи рядового і начальницького складу може не співпадати. Крім того, вказує, що станом на 11 жовтня 2011року стаж позивача склав 08 років 07 місяців 24 дні та на момент звільнення вислуга позивача для виплати відсоткової надбавки не досягла 10 років, а тому права на виплату відсоткової надбавки у розмірі 25 % позивач не набув. Зазначає, що надбавка у розмірі 25% виплачувалась позивачеві в жовтні 2011 - січні 2012 років внаслідок лічильної помилки, а тому підстави для перерахунку грошового забезпечення за період лютий-червень 2012 року з урахуванням 25 % надбавки за вислугу років відсутні.

Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення без змін. У відзиві зауважує, що обчислення вислуги років було розглянуто та визначено у справі № 825/1221/17 і не може бути предметом розгляду у цій справі.

Рух касаційної скарги

10 квітня 2018 року касаційна скарга Управління ДСНС у Чернігівській області надійшла до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.

За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Білоус О.В., суддів Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 23 квітня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження від 05 червня 2019 року № 636/0/78-19, у зв`язку із зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В, (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), що унеможливлює його участь у розгляді справи, визначено новий склад суду: Соколов В.М. - головуючий суддя, Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

ОСОБА_1 з 21 липня 2003 року по 15 червня 2012 року проходив службу в Управлінні ДСНС України у Чернігівській області (до реформування також Управління Держтехногенбезпеки у Чернігівській області - далі Управління).

Наказом Управління від 21 жовтня 2011 року № 5 о/с "Про зарахування стажу служби для виплати надбавки за вислугу років особам начальницького складу Управління Держтехногенбезпеки у Чернігівській області" станом на 11 жовтня 2011 року ОСОБА_1 було обраховано стаж - 11 років 01 місяць 10 днів.

В послідуючому, наказом Управління від 09 лютого 2012 року № 18 було внесено зміни у вищезазначений наказ № 5 о/с, зокрема, щодо зменшення позивачу вислуги років станом на 11 жовтня 2011 року до - 08 років 07 місяців 24 днів.

У подальшому, наказом того ж Управління № 97о/с позивач був звільнений у запас Збройних Сил України за підпунктом 5 пункту 99 Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту (через сімейні обставини). На день звільнення (15 червня 2012 року) зараховано вислугу років - 09 років 03 місяці 28 днів.

Не погоджуючись з обрахунком вислуги років ОСОБА_1 звернувся до суду із позовною заявою.

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2017 року у справі №825/1221/17 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправними дії Управлінні ДСНС України у Чернігівській області щодо зменшення вислуги років ОСОБА_1 з 11 років 01 місяць 10 днів до 08 років 07 місяців 24 днів. Скасовано наказ № 18 о/с в частині внесення змін до наказу № 5 о/с щодо зменшення вислуги років ОСОБА_1 з 11 років 01 місяць 10 днів до 08 років 07 місяців 24 днів.

Позивач звернувся до відповідача із заявою про виконання вищевказаної постанови суду, в якій, також, просив зробити перерахунок грошового забезпечення з урахуванням внесених змін.

Листом відповідач повідомив про відсутність підстав для задоволення його вимог, оскільки вислуга років на день звільнення зі служби для виплат одноразової грошової допомоги становить 09 років 03 місяці 28 днів, відповідно до наказу №97/ос.

Не погодившись з таким діями відповідача позивач звернувся до суду із позовом.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX), який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.


................
Перейти до повного тексту