1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



14 квітня 2020 року

м. Київ

справа № 910/2315/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Булгакової І.В. (головуючий), Львова Б.Ю. і Селіваненка В.П.,



розглянув у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"

на рішення господарського суду міста Києва від 01.06.2019 (головуючий суддя Борисенко І.І.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.11.2019 (головуючий Кропивна Л.В., судді: Дідиченко М.А. і Руденко М.А.)

у справі № 910/2315/19

за позовом акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго" (далі - Товариство)

до акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - Залізниця)

про стягнення 239 481,90 грн.

За результатами розгляду касаційної скарги Касаційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Товариство звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Залізниці про стягнення штрафу в розмірі 239 481,90 грн. за порушення термінів доставки вантажу.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Залізницею зобов`язання із своєчасної доставки до пункту призначення вантажу, прийнятого до перевезення за залізничними накладними, у зв`язку з чим Залізниця повинна сплатити штраф на підставі статті 116 Статуту залізниць України (далі - Статут).

Рішенням господарського суду міста Києва від 01.06.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.11.2019, позовні вимоги задоволено. Стягнуто із Залізниці на користь Товариства 239 481,90 грн. штрафу за порушення термінів доставки вантажу.

Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що Залізницею було допущено порушення термінів доставки вантажу, встановлених Правилами обчислення термінів доставки вантажів (далі - Привила), що є підставою для нарахування штрафу відповідно до статті 116 Статуту.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Залізниця звернулась до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що штраф за несвоєчасну доставку вантажу на підставі статті 116 Статуту розраховується виключно із суму провізної плати, яка зазначена в графі 31 залізничної накладної, без врахування договірних плат за використання вагона перевізника і компенсації витрат перевізника за перевезення вагона у порожньому стані.

Від Товариства відзив на касаційну скаргу не надходив

Перевіривши правильність застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального і процесуального права, відповідно до встановлених ними обставин справи, Касаційний господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що 16.02.2018 Залізницею (перевізник) та Товариством (замовник) укладено договір про надання послуг № 00076/ЦТЛ-2018 (далі - Договір), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до пункту 3.2 Договору розмір плати за перевезення вантажу у вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад) складається з: плати за перевезення навантаженого вагону перевізника, яка визначається за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановлених для власного вагону перевізника; компенсації витрат на перевезення у порожньому стані вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 3 до цього договору; плати за використання вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах за нормативний термін доставки.

Судами встановлено, що протягом жовтня 2018 року на адресу Товариства (вантажоодержувач "ДТЕК Запорізька ТЕС" - відокремлений структурний підрозділ Товариства) відвантажена вугільна продукція за залізничними накладними №№ 52112901, 52112885, 47720065, 47743182, 47743190, 47743299, 52126554, 52139656, 52139516, 52139540, 52206919, 52302478, 52302585, 52315785, 52315793, 52315801, 52472792, 52473857, 52473881, 52481843, 52481892, 52488418, 52575693, 52575735, 52575743, 52575768, 52575776, 52575818, 52091154, 47863899, 52223716, 52223732, 52223807, 52253861, 52253879, 52253887, 52253895, 52253903, 52438264, 52438280, 52438298, 52438314, 52438322, 52438330, 52438348, 52554219, 52554235, 52554250, 52554268, 47659198, 52107638, 52109931, 52203643, 52223807, 52223815, 52308129, 52308145, 45129574, 45129582, 52386646, 52419041, 52434537, 52450434, 45378262, 45393170, 45393188, 45393196, 52452752, 52509478, 52509569, 45524360, 52536653, 52554227, 52554284, 52561255, 52561271, 52561321.

Вантаж у напіввагонах №№ 60985488, 56389018, 6764721, 67174078, 67666040, 63642995, 67188441, 65782203, 68733765, 53505384, 56952740, 53485553, 56120868, 56970379, 52267143, 67349316, 65335838, 67888982, 60925948, 67571513, 67571935, 61800223, 65282626, 67860817, 56053747, 53510285, 54038906, 60431939, 67880658, 53520573, 6342507, 56419765, 56857428, 52797610, 53146379, 53544987, 63244107, 60626488, 60931839, 60890126, 60660164, 60728813, 61877676, 63523765, 53505616, 56962236, 56871197, 53017125, 53017349, 61828729, 55117683, 59085068, 62070446, 56493364, 62659388, 66200312, 66694944, 53513917, 56035785, 53535613, 52796489 надійшов на адресу вантажоодержувача із запізненням на 2 доби, що підтверджується залізничними накладними №№ 52112901, 52112885, 47720065, 47743182, 47743190, 47743299, 52126554, 52139656, 52139516, 52139540, 52206919, 52302478, 52302585, 52315785, 52315793, 52315801, 52472792, 52473857, 52473881, 52481843, 52481892, 52488418, 52575693, 52575735, 52575743, 52575768, 52575776, 52575818 та досильними залізничними накладними №№ 47505771, 52120425, 47719208, 47719190, 45468220, 45468287.

Враховуючи, що провізна плата по зазначених напіввагонах становить 462 196,80 грн., Товариством за несвоєчасну доставку вантажів на 2 доби нараховано штраф у розмірі 10 % від провізної плати на суму 46 219,68 грн.

Вантаж у напіввагонах №№ 66628553, 67364083, 56002876, 62150487, 58068636, 60432911, 67884734, 60235280, 68748300, 55022438, 53125050, 55022206, 62008909, 59955054, 62313754, 56863327, 54751201, 60354586, 56331762, 55616445, 62198262, 60672243, 67379628, 65882458, 63907166 надійшов на адресу вантажоодержувача із запізненням на три доби, що підтверджується залізничними накладними №№ 52091154, 47863899, 52223716, 52223732, 52223807, 52253861, 52253879, 52253887, 52253895, 52253903, 52438264, 52438280, 52438298, 52438314, 52438322, 52438330, 52438348, 52554219, 52554235, 52554250, 52554268 та досильними залізничними накладними №№ 47532908, 52253788.

Враховуючи, що провізна плата по вищезазначених напіввагонах становить 198 816,60 грн., Товариством за несвоєчасну доставку вантажів на 3 доби нараховано штраф у розмірі 20 % від провізної плати на суму 39 763,32 грн.

Вантаж у напіввагонах №№ 56965478, 56744105, 56003510, 56151053, 56714710, 62966700, 53634309, 65292450, 60599974, 68823228, 55722912, 54122353, 61247938, 60267267, 53602553, 60350709, 64107188, 65295313, 68556273, 56555162, 56963978, 53533980, 53506580, 60658945, 52797420, 62008669, 50053495, 65466948, 53419537, 68407543, 57413478, 56162688, 55026488, 56957103, 60422177, 67848384, 67882167, 56394521, 56101967, 56969348, 56953540, 36205388 56218612, 55844061, 59676247, 53263463, 52267051, 56331986, 53545083, 53531083, 55355522 56871445, 56744923, 56995269, 54752514, 56870082, 61079430, 53138137, 53413415, 62997457, 68736826, 56557820, 66897505, 56159668, 63105068, 63150700, 63396931, 63104640, 62460712, 63311955, 60443538, 66474503, 65490625, 62538962, 67610865, 66186313 надійшов на адресу вантажоодержувача із запізненням на чотири і більше діб, що підтверджується залізничними накладними №№ 47659198, 52107638, 52109931, 52203643, 52223807, 52223815, 52308129, 52308145, 45129574, 45129582, 52386646, 52419041, 52434537, 52450434, 45378262, 45393170, 45393188, 45393196, 52452752, 52509478, 52509569, 45524360, 52536653, 52554227, 52554284, 52561255, 52561271, 52561321 та досильними залізничними накладними №№ 52132982, 52215084, 45098571, 45192259, 45169513, 45437753, 47863360, 47863352, 52482130, 45468279, 52482312, 45510336.

Враховуючи, що провізна плата по вищезазначених напіввагонах становить 511 663,00 грн, Товариством за несвоєчасну доставку вантажів на чотири і більше діб нараховано штраф у розмірі 30 % від провізної плати на суму 153 498,90 грн.

Причиною виникнення спору в даній справі стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення 239 481,90 грн.

Приймаючи рішення у справі, суди виходили з того, що відповідно до статті 307 Господарського кодексу України (далі - ГК України) за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Згідно з частиною першою статті 313 ГК України перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі.

Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Частинами першою, другою, п`ятою статті 23 Статуту передбачено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.

Відповідно до статті 41 Статуту залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно з підпунктом 1.1.1 Правил у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.

Пунктом 2.1 Правил передбачено, що обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на ____число _____місяць".

Відповідно до пункту 2.4 Правил терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Згідно з пунктом 2.9 Правил у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін: виконання митних та інших адміністративних правил; тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці; необхідний для ветеринарного огляду та напування тварин; вивантаження зайвої маси, виправлення навантаження або упаковки, а також на перевантаження, які трапилися з вини відправника; інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Пунктом 2.10 Правил передбачено, що вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про залізничний транспорт" у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом. Перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом.

Згідно із статтею 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, які належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 % провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 % провізної плати - за прострочення на три доби; 30 % провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб. Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.


................
Перейти до повного тексту