ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 квітня 2020 року
м. Київ
Справа № 905/365/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Міщенка І. С., Сухового В. Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 09.12.2019
(у складі колегії суддів: Білецька А. М. (головуючий), Гребенюк Н. В.,
Медуниця О. Є.)
та на рішення Господарського суду Донецької області від 29.08.2019
(у складі колегії суддів: Лейба М. О. (головуючий), Макарова Ю. В.,
Аксьонова К. І.)
у справі № 905/365/19
за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-ТехСнаб"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "СРЗ"
про стягнення 229 828,58 грн,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2019 року Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - позивач, ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії) звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-ТехСнаб" (далі - відповідач, ТОВ "Укр-ТехСнаб") про стягнення 229 828,58 грн, з яких 42 000,00 грн штрафних санкцій у розмірі 20 % від вартості поставленого товару неналежної якості та 187 828,58 грн збитків, понесених через поставку товару неналежної якості.
В обґрунтування позовних вимог ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії зазначило, що ТОВ "Укр-ТехСнаб" порушило умови договору поставки від 21.04.2017 № 75-В-МАФ-17 в частині поставки товару (гребного гвинту судна) належної якості, тому має сплатити 20 % штрафу від вартості поставленого товару неналежної якості відповідно до п. 7.2.2 п. 7.2 договору поставки від 21.04.2017 №75-В-МАФ-17 у розмірі 42 000,00 грн, а також відшкодувати позивачеві суму збитків понад штрафні санкції відповідно до п.7.2.3 п. 7.2, 7.4 договору поставки від 21.04.2017 №75-В-МАФ-17 та ст. 224, 225 Господарського кодексу України (далі - ГК України) у розмірі 187 828,58 грн, які складаються з понесених позивачем витрат на оплату додаткових послуг, пов`язаних із зняттям зруйнованого гребного гвинту з судна т/х "Водолаз-3059" та встановленням нового.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 25.02.2019 залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю "СРЗ" (далі - третя особа, ТОВ "СРЗ") у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.
Рішенням Господарського суду Донецької області від 29.08.2019, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 09.12.2019, позов задоволено частково. Стягнуто з відповідача на користь позивача 139 204,58 грн збитків та 42 000,00 грн штрафу за поставку товару неналежної якості, 2 718,07 грн судового збору. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Судові рішення в частині задоволення позовної вимоги про стягнення 42 000,00 штрафу обґрунтовані тим, що відповідачем порушено умови договору поставки від 21.04.2017 № 75-В-МАФ-17 в частині поставки товару (гребного гвинту) належної якості, що має наслідком застосування до відповідача відповідальності, передбаченої пп. 7.2.2 п. 7.2 договору.
Позовна вимога про стягнення збитків у розмірі 187 828,58 грн задоволена судами частково у доведеному позивачем розмірі, що складає 139 204,58 грн.
Окрім того, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що послуга "Кінгстоні ящики - демонтувати решітки, замінити 100 % кріплень. Встановити решітки на місце" станом 04.05.2018 не була надана ТОВ "СРЗ" у повному обсязі, оскільки з технічної специфікації (додаток № 2) вбачається, що станом на 27.04.2018 та 22.05.2018 ця послуга виконана на 50 % і повністю надана станом на 25.09.2018.
Не погоджуючись з постановою Східного апеляційного господарського суду від 09.12.2019 та рішенням Господарського суду Донецької області від 29.08.2019 у частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення 48 624,00 грн збитків, які складаються з вартості стоянки судна на кіль-блоках на території ТОВ "СРЗ" протягом 75 діб та незадоволеної частини вартості додаткових послуг по заміні гребного гвинта, у січні 2020 року ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії звернулось до Касаційного господарського суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просило скасувати судові рішення у частині незадоволених позовних вимог про стягнення 48 624,00 грн збитків, постановити у цій частині нове рішення про задоволення позовних вимог.
Стягнути з відповідача на користь позивача судові витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, апеляційної та касаційної скарг, а також витрат на професійну правничу допомогу адвоката.
В обґрунтування касаційної скарги ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії зазначило, що:
судно не було здано з ремонту не через порушення ТОВ "СРЗ" умов договору від 15.03.2018 № 71-В-МАФ-18 про надання послуг щодо строків та обсягу надання послуг, а з вини відповідача, що полягає у первинній поставці гребного гвинта неналежної якості, тому суди не встановили причинно-наслідкового зв`язку між діями відповідача та понесеними позивачем реальними збитками, які складаються із вартості стоянки судна на кіль-блоках на території ТОВ "СРЗ" протягом 140 діб, вартості послуг по зняттю зруйнованого гребного гвинту судна та встановленню нового;
суди не вірно встановили кількість діб стоянки судна на кіль-блоках (65 діб), оскільки судно з вини відповідача перебувало на території ТОВ "СРЗ" (стоянка на кіль-блоках) протягом усіх 140 діб (з дати руйнування гребного гвинта 04.05.2018 до дати спуска судна на воду 20.09.2018);
суди необґрунтовано зменшили розмір збитків за надані додаткові послуги, вказані у п. 1-4 технічної специфікації від 27.08.2018 № 17-01-12/1688;
суди залишили поза увагою доводи позивача, що послуга "Кінгстоні ящики - демонтувати решітки, замінити 100 % кріплень. Встановити решітки на місце" станом на 04.05.2018 (дата проведення швартових та ходових випробувань) була надана ТОВ "СРЗ" повністю, оскільки у разі надання цієї послуги частково (на 50 %) при проведенні випробувань відбулося б потрапляння у систему судна сторонніх включень із води, що є порушенням технології судноремонту, та зумовило б наповнення судна водою;
висновок судів про те, що сторони договору від 15.03.2018 № 71-В-МАФ-18 про надання послуг мали внести зміни у договір та збільшити обсяг закупівлі послуг у зв`язку з необхідністю надання додаткових послуг по заміні зруйнованого гребного гвинта та встановленню нового, не відповідає положенням ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі";
суди необґрунтовано відмовили у стягненні витрат на професійну правничу допомогу адвоката.
Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2020 відкрито касаційне провадження у справі та ухвалено здійснити перегляд постанови Східного апеляційного господарського суду від 09.12.2019 та рішення Господарського суду Донецької області від 29.08.2019 без повідомлення учасників справи в порядку письмового провадження.
ТОВ "Укр-ТехСнаб" та ТОВ "СРЗ" не скористалися своїм правом відповідно до ст. 295 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та не подали до суду касаційної інстанції письмових відзивів на касаційну скаргу протягом строку, встановленого судом касаційної інстанції в ухвалі про відкриття касаційного провадження від 27.02.2020.
08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 21.04.2017 між ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії (покупець) та ТОВ "Укр-ТехСнаб" (постачальник) укладено договір поставки № 75-В-МАФ-17, відповідно до п.1.1 якого постачальник зобов`язується протягом 2017 року на підставі письмового замовлення поставити на склад покупця, а покупець прийняти та оплатити нову, не експлуатовану промислову продукцію (товар) в кількості та за цінами, які вказані в технічній специфікації.
Найменування товару: гвинт гребний за кодом 34910000-9 відповідно до "Єдиного закупівельного словника" ДК 021:2015 (CPV:2008) "Гужові чи ручні вози, інші транспортні засоби з немеханічним приводом, багажні вози та різні запасні частини". Ціна договору становить 210 000,00 грн з ПДВ (п. 1.2, 3.1 договору поставки від 21.04.2017 № 75-В-МАФ-17).
У договорі поставки від 21.04.2017 № 75-В-МАФ-17 сторони погодили, зокрема, такі умови:
якість, комплектність і кількість товару, що поставляється, повинні відповідати діючим стандартам, нормам та умовам цього договору. При постачанні товару на склад постачальник повинен разом з товаром надати сертифікат на матеріал, сертифікат регістру судноплавства України. Гарантійний термін 12 місяців з моменту поставки на склад покупця (п. 2.1);
у разі, зокрема, поставки товару неналежної якості, постачальник зобов`язується за власний рахунок у термін 7 календарних днів з дати складання сторонами акта про виявлені недоліки (дефекти) усунути такі недоліки (дефекти) або замінити неякісний товар на товар належної якості та допоставити товар (п. 2.5);
якщо протягом гарантійного терміну будуть виявлені недоліки (дефекти) товару, постачальник зобов`язаний за власний рахунок на вимогу покупця в строк до 15 календарних днів з дати отримання акта про виявлені недоліки (дефекти) товару усунути такі недоліки (дефекти) або здійснити заміну такого товару іншим товаром належної якості (п. 2.6);
покупець має право, зокрема, на відшкодування завданих йому прямих, документально підтверджених збитків, відповідно до чинного законодавства України та умов договору (пп. 6.2.3 п. 6.2);
постачальник зобов`язаний, зокрема, сплатити штрафні санкції і відшкодувати збитки у разі невиконання, або неналежного виконання ним зобов`язань за цим договором, якщо він не доведе, що порушення цього договору сталося не з його вини (пп. 6.3.3 п.6.3);
у разі порушення договірних зобов`язань, за вимогою покупця, може встановлюватись наступна відповідальність постачальника:
за поставку товару неналежної якості - штраф у розмірі 20 % від вартості товару неналежної якості (пп. 7.2.2 п. 7.2);
за поставку товару неналежної якості - усі збитки, викликані поставкою неякісного товару, включаючи витрати на проведення експертизи і вартість збереження неякісного товару на складі покупця (пп. 7.2.3 п. 7.2);
відповідно до ч. 2 ст. 232 ГК України сторони домовились, що у випадку заподіяння збитків у результаті неналежного виконання зобов`язань за договором винна сторони відшкодовує збитки в повній сумі понад штрафних санкцій (п. 7.4);
договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2017, а в частині обов`язків, що виникли в період дії цього договору і відповідальності за їхнє виконання - до повного їхнього виконання проведеного належним чином, і за вимогою кредитора відшкодування понесених збитків і сплати неустойки (пп. 10.1 п.10).
У додатку № 1 "Технічна специфікація" до договору поставки від 21.04.2017 №75-В-МАФ-17 сторонами обумовлено поставку товару - гвинт гребний, креслення ВГ.00.00.000ВО, у кількості 1 шт., за ціною 210 000,00 грн з ПДВ.
На виконання умов договору поставки від 21.04.2017 № 75-В-МАФ-17 ТОВ "Укр-ТехСнаб" поставило, а ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії прийняло гвинт гребний ВГ.00.00.000ВО, що підтверджується видатковою накладною від 12.10.2017 № 4.
15.03.2018 між ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії (замовник) та ТОВ "СРЗ" (виконавець) укладено договір № 71-В-МАФ-18 про надання послуг, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується надати послуги з докового ремонту т/х "Водолаз-3059", а замовник - прийняти надані послуги та оплатити їх. Виконавець повинен забезпечити надання послуг у строк не більше 120 календарних днів з моменту приймання судна в ремонт. Датою закінчення надання послуг вважається дата підписання сторонами акта приймання судна з ремонту. Ціна договору становить 1 438 139,94 грн. Найменування послуг та їх вартість визначено у технічній специфікації до договору (додаток № 1).
04.04.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії та ТОВ "СРЗ" уклали додаткову угоду № 1 до договору від 15.03.2018 № 71-В-МАФ-18, якою змінили ціну договору, зменшивши її до 1 043 720,76 грн, та погодили, що технічна специфікація до договору (додаток № 1) втратила чинність з 04.04.2018.
У зв`язку з підписанням додаткової угоди від 04.04.2018 № 1 та втратою чинності додатку № 1, сторони склали нову технічну специфікацію (додаток від 04.04.2018 №2) "Попередня ремонтна відомість", у якій узгодили найменування та вартість послуг, зокрема, у п. 2.4.1 погодили виконання робіт із заміни гребного гвинта.
На виконання умов договору від 15.03.2018 № 71-В-МАФ-18 про надання послуг ТОВ "СРЗ" було проведено ремонтні роботи всього на 796 735,24 грн, про що ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії та ТОВ "СРЗ" складено акт від 02.05.2018 № 2303262 приймання-передачі виконаних робіт (послуг) з докового ремонту судна т/х "Водолаз-3059", передбачених технічною специфікацією.
04.05.2018 під час проведення швартових випробувань т/х "Водолаз-3059" в акваторії ТОВ "СРЗ" згідно заводської програми випробувань після 15 хв роботи судна у штатному режимі почалася вібрація кормової частини судна, через що прийнято рішення зупинити випробовування, підняти судно на кіль-блоки та оглянути валову лінію судна спільно із гребним гвинтом.
Під час огляду валової лінії судна та гребного гвинта комісією у складі представників ТОВ "СРЗ" та ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії виявлено факт руйнування гребного гвинта, поставленого ТОВ "Укр-ТехСнаб", а саме на гвинті одна лопать з чотирьох була відламана, про що складено акт від 04.05.2018 № 235/18 про технічний стан т/х "Водолаз-3059" після швартових випробувань і підняття на стапель палубу (кіль-блоки).
У зв`язку з руйнуванням гребного гвинта ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії змушене було призупинити з 04.05.2018 надання послуг з докового ремонту т/х "Водолаз-3059", про що повідомило ТОВ "СРЗ" у листі від 05.05.2018 № 17-15-12-439.
18.05.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії надіслало ТОВ "Укр-ТехСнаб" лист № 17-19-12-651, у якому повідомило про результати швартових випробувань т/х "Водолаз-3059" 04.05.2018 та просило відповідача у триденний термін направити свого представника для участі у перевірці якості товару та складання відповідного акта.
22.05.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії та ТОВ "СРЗ" підписали акт приймання-передачі виконаних робіт (послуг) №2303262/1 з докового ремонту судна т/х "Водолаз-3059", передбачених технічною специфікацією, проведеного на виконання договору від 15.03.2018 №71-В-МАФ-18, на суму 25 591,90 грн.
Листом від 28.05.2018 № 12-05/18у ТОВ "Укр-ТехСнаб" повідомило ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії про готовність взяти участь у спільній перевірці якості поставленого товару та запропонувало запланувати її проведення 01.06.2018.
01.06.2018 комісія у складі представників ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії та ТОВ "Укр-ТехСнаб" склали акт огляду, відповідно до якого при огляді гребного гвинта комісією виявлено відсутність однієї лопаті з чотирьох, на місті розлому наявні два штифти діаметром 14 мм, лопать була приварена до ступиці. Зазначене відбулося через невідповідність технології виготовлення гребного гвинта, оскільки гвинт повинен бути суцільнолитий. За результатом огляду комісія дійшла висновку, що гребний гвинт ВГ.00.00.000ВО підлягає заміні.
Про рішення комісії щодо заміни гребного гвинта на новий ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії повідомило ТОВ "СРЗ" листом від 05.06.2018 № 17-15-12-524, на що у відповідь отримало від ТОВ "СРЗ" лист від 07.06.2018 № 50600/2440, у якому зазначалось про можливість завершення робіт з докового ремонту судна та встановлення нового гребного гвинта ТОВ "СРЗ" не раніше вересня 2018 через затверджений графік ремонтів ТОВ "СРЗ" на 2018 рік.
12.06.2018 ТОВ "Укр-ТехСнаб" здійснило заміну раніше поставленого неякісного гребного гвинта на новий, про що представниками позивача та відповідача складено акт огляду. При візуальному огляді ніяких пошкоджень не виявлено. Для остаточного приймання потрібно здійснити вхідний контроль гребного гвинта.
27.08.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії надіслало ТОВ "СРЗ" лист № 17-01-12/1688 з проханням продовжити виконання робіт з докового ремонту т/х "Водолаз-3059".
Такий ремонт було проведено ТОВ "СРЗ" та 20.09.2018 судно т/х "Водолаз-3059" було спущено на воду, що підтверджується формуляром № 225/18 докування судна т/х "Водолаз-3059".
25.09.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії та ТОВ "СРЗ" підписали акт приймання-передачі виконаних робіт (послуг) №2303262/2 з докового ремонту судна т/х "Водолаз-3059", передбачених технічною специфікацією, проведеного на виконання договору від 15.03.2018 №71-В-МАФ-18, на суму 22 645,98 грн.
28.09.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії та ТОВ "СРЗ" підписали акт приймання-передачі виконаних робіт (послуг) №2303189/1, який підтверджує, що відповідно до листа від 27.08.2018 № 17-01-12/1688 додаткові роботи, передбачені технічною специфікацією на ремонт т/х "Водолаз-3059", виконані на суму 187 828,58 грн.
28.09.2018 ТОВ "СРЗ" виставило ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії рахунок-фактуру № 728 на оплату 187 828,58 грн, який оплачено позивачем 26.10.2018, про що свідчить копія банківської виписки по рахунку ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії.
26.10.2018 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії звернулось до ТОВ "Укр-ТехСнаб" з претензією № 17-09-19-15П, у якій просило сплатити штраф на поставку неякісного товару у розмірі 42 000,00 грн та відшкодувати збитки у розмірі 187 828,58 грн. Претензія отримана відповідачем 30.10.2018.