Постанова
Іменем України
09 квітня 2020 року
місто Київ
справа № 681/984/16-ц
провадження № 61-20531св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Погрібного С. О. (суддя-доповідач), Олійник А. С., Яремка В. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідачі: Полонська міська рада Хмельницької області, Відділ освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, Онацьківецький навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад",
третя особа - староста сіл Онацьківці Храбузна-Бернадська Надія Миколаївна,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу Полонської міської ради на постанову Апеляційного суду Хмельницької області від 13 лютого 2018 року у складі колегії суддів: Костенка А. М., Грох Л. М., Ярмолюка О. І.,
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Стислий виклад позиції позивача
У липні 2016 року позивач звернулася до суду з позовом, у якому, з урахуванням доповнень, просила: визнати незаконним та скасувати рішення Полонської міської ради Хмельницької області (далі - Міська рада) від 30 березня 2016 року № 29 про припинення діяльності та ліквідацію дошкільного навчального закладу "Червона шапочка" с. Онацьківці
(далі - ДНЗ "Червона шапочка"); визнати незаконним та скасувати наказ начальника Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади (далі - Відділ освіти) від 03 червня 2016 року № 127-к/тр про звільнення її з роботи; поновити на роботі в Онацьківецькому навчально-виховному комплексі
"ЗОШ І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - НВК) машиністом з прання білизни та підсобного працівника; стягнути з Відділу освіти середній заробіток за час вимушеного прогулу у сумі 24 429, 44 грн та моральну шкоду у сумі 3 000, 00 грн.
Позивач обґрунтовувала позов тим, що 02 грудня 2015 року стала працювати кухонним працівником ДНЗ "Червона шапочка" Онацьківецької сільської ради. 12 червня 2016 року відповідно до наказу начальника Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади її звільнено з роботи на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України у зв`язку з ліквідацією дошкільного закладу. Зазначала, що міська рада неправомірно винесла згадане рішення про ліквідацію дошкільного закладу, а також, що вона є багатодітною матір`ю, має переважне право на залишення на роботі, а дошкільний заклад фактично продовжує свою роботу, а тому таке звільнення вважає незаконним.
Стислий виклад заперечень відповідача
Відповідачі позов не визнали, просили відмовити у його задоволенні.
Третя особа не заперечувала щодо задоволення позову, вважала звільнення позивача незаконним.
Стислий виклад змісту рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Полонського районного суду Хмельницької області від 02 листопада 2017 року позов задоволено частково. Змінено дату звільнення ОСОБА_1 з роботи машиніста з прання білизни та підсобного працівника Онацьківецького ДНЗ "Червона шапочка" та зазначено вважати її звільненою з 13 червня 2016 року. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Відмовляючи у позові, суд першої інстанції керувався тим, що звільнення позивача із займаної посади є законним, таким, що проведено з дотриманням вимог трудового законодавства, підстави для задоволення позову відсутні. Суд звернув увагу, що відповідно до наказу Відділу освіти від 03 червня 2016 року № 127-к/тр ОСОБА_1 звільнено з роботи 12 червня 2016 року, який є вихідним днем, а тому дата звільнення позивача з роботи підлягає зміні на 13 червня 2016 року.
Постановою Апеляційного суду Хмельницької області від 13 лютого 2018 року рішення суду першої інстанції скасовано, позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано наказ начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади від 03 червня 2016 року № 127-к/тр про звільнення ОСОБА_1 з посади машиніста з прання білизни та з посади підсобного працівника Онацьківецького ДНЗ "Червона шапочка" за пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України. Поновлено ОСОБА_1 на посаді кухонного працівника, прачки дитячого садка "Червона шапочка" Онацьківецької сільської ради. Стягнуто з Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у сумі 24 429, 44 грн, з яких необхідно провести утримання податку з доходу фізичних осіб й інших обов`язкових платежів, та 500, 00 грн на відшкодування моральної шкоди. Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції, керувався тим, що ДНЗ "Червона шапочка" не був зареєстрований як юридична особа, що визнано сторонами та підтверджено звітом щодо проведеної роботи ліквідаційної комісії. Відповідно до статті 31 Закону України "Про дошкільну освіту" (у редакції, що діяв на час спірних правовідносин, далі - Закон України "Про дошкільну освіту") трудові відносини у системі дошкільної освіти регулюються законодавством України про працю, Законом України
"Про освіту", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них. Керівника та заступника керівника державного і комунального дошкільного навчального закладу призначає на посаду та звільняє з посади відповідний орган управління освітою. Педагогічних та інших працівників державного і комунального дошкільного навчального закладу призначає на посади та звільняє з посад його керівник. Пунктом 2.8 Посадової інструкції начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади передбачено, що начальник відділу приймає та звільняє з посад керівників навчальних закладів, педагогічних працівників та працівників закладів культури району відповідно до трудового законодавства. З огляду на наведене, начальник Відділу освіти звільнив позивача з роботи з порушенням трудового законодавства та порядку звільнення, з перевищенням своїх повноважень, з посад, на які позивач не була переведена, оскільки у нього в силу вимог Закону та його посадової інструкції на червень 2016 року були відсутні повноваження щодо звільнення з роботи працівників Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, реорганізованих сільських рад та технічних працівників навчальних закладів комунальної форми власності, а тому рішення суду в частині відмови в задоволенні позову в цій частині підлягає скасуванню з постановленням нового рішення про часткове задоволення позову.
Суд апеляційної інстанції також зробив висновок, що у такому випадку підлягали задоволенню вимоги про поновлення позивача на роботі на посаді, з якої її було протиправно звільнено, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та відшкодування моральної шкоди.
ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі, поданій до Верховного Суду засобами поштового зв`язку у березні 2018 року, Міська радапросить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга обґрунтовується тим, що суд неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права. Так, суд не звернув увагу, що позивача прийнято на роботу із порушенням законодавства без відповідного затвердженого штатного розпису. Зазначаючи про те, що у начальника Відділу освіти відсутні повноваження на звільнення позивача, суд апеляційної інстанції не врахував, що такі повноваження надані йому Положенням про Відділ освіти. Таким чином, враховуючи, що позивача звільнено відповідно до вимог законодавства, підстави для стягнення середнього заробітку та відшкодування моральної шкоди відсутні.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
ІІІ. ВІДОМОСТІ ПРО РУХ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ ТА МЕЖІ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ СУДОМ
Ухвалою Верховного Суду від 26 квітня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі.
Провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 ЦПК України).
Відповідно до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року № 460-IX
(далі - Закон № 460-IX) касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Враховуючи, що касаційна скарга у справі, що переглядається, подана у березні 2018 року, вона підлягає розгляду в порядку, що діяв до набрання чинності Законом № 460-IX.
За змістом правила частини першої статті 401 ЦПК України попередній розгляд справи проводиться колегією у складі трьох суддів у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом застосовані правила статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Критерії оцінки правомірності оскаржуваного судового рішення визначені у статті 263 ЦПК України, відповідно до якої судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги та матеріали цивільної справи в межах доводів касаційної скарги, за результатами чого зробив такі висновки.
Обставини, встановлені в рішеннях судів першої та апеляційної інстанцій
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що рішенням Онацьковецької сільської ради Полонського району Хмельницької області від 18 червня 2013 року № 6 затверджено статут дошкільного навчального закладу "Червона шапочка", рішенням цієї ж ради від 02 грудня 2015 року № 2 припинено роботу цього закладу та введено в дію дитячий садок "Червона шапочка" для дітей віком від 1 до 6 років, затверджено штатний розпис та статут дитячого садочка "Червона шапочка".
Розпорядженнями Онацьковецької сільської ради Полонського району Хмельницької області від 02 грудня 2015 року № 60-Р, № 62-Р ОСОБА_1 прийнято на роботу кухонним працівником та прачкою дитячого садка "Червона шапочка" зазначеної сільської ради з 02 грудня 2015 року.
Рішеннями Міської ради від 03 грудня 2015 року № 8 та від 05 лютого 2016 року № 8 на підставі Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" створено Полонську міську раду об`єднаної територіальної громади та припинено повноваження Полонської міської ради, Бражинецької, Великоберезнянської, Великокаленицької, Котелянської, Катюржинецької, Новолабунської, Новоселицької, Онацьковецької, Прислуцької, Роговичівської сільських рад з моменту набуття повноважень новообраним Полонським міським головою Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади та Полонською міською радою об`єднаної територіальної громади як правонаступником, утвореним внаслідок добровільного об`єднання територіальних громад.
Рішенням Міської ради від 30 березня 2016 року № 29 припинено діяльність юридичної особи комунального закладу - ДНЗ "Червона шапочка" с. Онацьківці шляхом його ліквідації та створено ліквідаційну комісію з ліквідації дошкільного навчального закладу "Червона шапочка".
Рішенням позачергової сесії Міської ради від 29 грудня 2015 року № 8 затверджено Положення про Відділ освіти.
Наказом начальника Відділу освіти від 08 квітня 2016 року № 76 також припинено діяльність юридичної особи комунального закладу - ДНЗ "Червона шапочка" с. Онацьківці шляхом його ліквідації та створено ліквідаційну комісію.