1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



10 квітня 2020 року


Київ

справа № П/811/629/17

провадження № К/9901/280/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи до управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправними пунктів акту перевірки та скасування припису, за касаційною скаргою управління Держпраці у Кіровоградській області на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду у складі судді Притули К.М. від 4 вересня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ясенової Т.І., Головко О.В., Суховарова А.В. від 15 листопада 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи звернулось до суду з позовом до управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправними пунктів акту перевірки та скасування припису, в якому просило:

- визнати протиправними пункти 1 (щодо порушення вимог статті 94 КЗпП України та частин 1 статті 1 Закону України "Про оплату праці") розділу "Порушення вимог законодавства, виявлені під час перевірки" акта перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове соціальне страхування № 11-01-040/0203 від 6 березня 2017 року;

- скасувати припис № 11-01-040/0203-0145 від 6 березня 2017 року.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 4 вересня 2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року, позовні вимоги ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи було задоволено частково.

Скасовано припис № 11-01-040/0203-0145 від 6 березня 2017 року винесений на підставі акта перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове соціальне страхування №11-01-040/0203 від 6 березня 2017 року.

У задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань управління Держпраці у Кіровоградській області судовий збір в розмірі 1600,00 грн на користь ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи.



3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що управлінням Держпраці у Кіровоградській області, помилково застосовано погодинний розрахунок працівникам з підсумованим обліком робочого часу, що призвело до хибного висновку про порушення Кіровоградськими МЕМ вимог чинного законодавства.

Розрахунок заробітної плати Кіровоградськими МЕМ здійснюються у повній відповідності до вимог чинного законодавства України, а тому позовні вимоги в частині скасування припису № 11-01-040/0203-0145 від 6 березня 2017 року підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

На підставі викладеного, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 1600,00 грн підлягає присудженню з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань управління Держпраці у Кіровоградській області.


Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, управління Держпраці у Кіровоградській області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 4 вересня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року в частині стягнення судового збору. Ухвалити в цій частині нову постанову, якою стягнути з Державного бюджету України на користь ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи витрати зі сплати судових витрат в сумі 1600,00 грн.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи звернулось до суду з позовом до управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправними пунктів акту перевірки та скасування припису, в якому просило:

- визнати протиправними пункти 1 (щодо порушення вимог статті 94 КЗпП України та частин 1 статті 1 Закону України "Про оплату праці") розділу "Порушення вимог законодавства, виявлені під час перевірки" акта перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове соціальне страхування № 11-01-040/0203 від 6 березня 2017 року;

- скасувати припис № 11-01-040/0203-0145 від 6 березня 2017 року.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 4 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року, позовні вимоги ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи було задоволено частково.

Скасовано припис № 11-01-040/0203-0145 від 6 березня 2017 року винесений на підставі акта перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове соціальне страхування №11-01-040/0203 від 6 березня 2017 року.

У задоволені решти позовних вимог відмовлено.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади.

Відповідно до пункту 7 Положення про Державну службу України з питань праці Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 1 Положення про управління Держпраці у Кіровоградській області (у новій редакції), затвердженого наказом Державної служби України з питань праці № 75 від 22 червня 2017 року, управління Держпраці у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Оскільки управління Держпраці у Кіровоградській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади - Державної служби України з питань праці, їй підпорядковується та реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, то у зв`язку з цим, відповідно до пункту 20 частині 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", управління Держпраці у Кіровоградській області звільняється від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях.

4 вересня 2017 року постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду позов ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи до Управління Держпраці у Кіровоградській області задоволено частково:

- скасовано припис № 11-01-040/0203 від 6 березня 2017 року винесений на підставі акта перевірки додержання законодавства про працю та загальнообов`язкове соціальне страхування № 11-01-040/0203 від 6 березня 2017 року;

- присуджено на користь ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи за рахунок бюджетних асигнувань управління Держпраці у Кіровоградській області судові витрати 1600,00 грн.

У мотивувальній частині рішення зазначено, що питання розподілу судових витрат регулюється статтею 94 Кодексу адміністративного судочинства України, за змістом частини 1 якої якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Проте, незважаючи на наведені норми закону, з огляду на те, що позовні вимоги до управління задоволено частково, а позов є немайнового характеру, ні окружний, ні апеляційний адміністративні суди не вирішили питання про розподіл судових витрат відповідно до задоволених вимог.



7. Відзиву на касаційну скаргу управління Держпраці у Кіровоградській області на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 4 вересня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Дніпровської електроенергетичної системи не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



8. В силу частини 1 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



9. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.



10. Згідно із пунктом 7 Положення про Державну службу України з питань праці Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.



11. Пунктом 1 Положення про управління Держпраці у Кіровоградській області (у новій редакції), затвердженого наказом Державної служби України з питань праці № 75 від 22 червня 2017 року, управління Держпраці у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.



12. Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначається Законом України "Про судовий збір".


................
Перейти до повного тексту