ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2020 року
м. Київ
Справа № 916/114/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Колос І.Б. (головуючий), Бенедисюка І.М., Селіваненка В.П.,
обов`язки секретаря судового засідання за дорученням головуючого судді покладено на помічника судді Геращенко Ю.М.,
представники учасників справи: не з`явилися
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
на рішення господарського суду Одеської області від 04.09.2019 (колегія суддів: Цісельський О.В. (головуючий), Бездоля Д.О., Щавинська Ю.М.)
та постанову Південно - західного апеляційного господарського суду від 11.12.2019 (колегія суддів: Лавриненко Л.В. (головуючий), Аленін О.Ю., Мишкіна М.А.)
зі справи № 916/114/19
за позовом Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області (далі - Рада)
до Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Комінтернівське комунальне господарство" (далі - ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство"),
про скасування рішення,
третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, - громадська організація "Зеленомис" (далі - Організація).
1. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
Рада звернулася до господарського суду Одеської області з позовом до Відділення (з урахуванням заяви про зміну підстав позову) про скасування рішення Відділення від 21.11.2018 № 17-р/к зі справи № 06-02/2017 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" (далі - Рішення АМК).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення є незаконним та необґрунтованим у зв`язку з: неповним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального права.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 25.04.2019 зі справи № 916/114/19 до участі у справі залучено третю особу, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство".
Організація звернулася до суду з самостійними вимогами щодо предмета спору, подавши позов до Відділення про скасування Рішення АМК та зазначаючи про те, що оспорюване рішення: суттєво зачіпає охоронювані законом права та інтереси Організації; може порушити права членів Організації на своєчасне отримання та належну якість комунальних послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, а також вплинути на обов`язок щодо укладення договору про надання цих послуг з належним виконавцем.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 19.06.2019 позов Організації, як третьої особи з самостійними вимогами щодо предмета спору прийнятий для спільного розгляду з позовом Ради у справі № 916/114/19.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням господарського суду Одеської області від 04.09.2019 зі справи № 916/114/19, яке залишено без змін постановою Південно - західного апеляційного господарського суду від 11.12.2019: позов Ради задоволено повністю; Рішення АМК скасовано; стягнуто з Відділення на користь Ради 1921,00 грн. витрат зі сплати судового збору. У задоволенні позову Організації як третьої особи з самостійними вимогами щодо предмета спору відмовлено.
Судові рішення попередніх інстанцій в частині задоволення позову Ради мотивовані наявністю визначених законом підстав для скасування (визнання недійсним) Рішення АМК. В частині відмови у задоволенні позову Організації суди попередніх інстанцій виходили з недоведеності Організацією порушення оспорюваним Рішенням АМК прав та охоронюваних законом інтересів, за захистом яких Організація як третя особа з самостійними вимогами щодо предмета спору звернулася до суду, подавши відповідний позов до Відділення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Відділення, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права та процесуального права, звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій про задоволення позову Ради та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову названої особи.
2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Скаржник зазначає про те, що, встановлюючи наявність або відсутність порушення шляхом аналізу відповідних доказів на предмет їх допустимості та обов`язковості з`ясування при кваліфікації порушення, суд перебрав на себе непритаманні функції, які здійснюються виключно органами Антимонопольного комітету України, щодо правової кваліфікації наявної події та встановлення факту наявності порушення.
Судами не враховано те, що Відділення при винесенні оспорюваного рішення діяло в межах повноважень, встановлених чинним законодавством України.
Судами не встановлено наявності підстав, передбачених приписами статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" для скасування чи визнання недійсним Рішення АМК.
При прийнятті оскаржуваних судових рішень судами не досліджено фактичних обставин, які мають значення для справи, та не наведено належних доказів неправильності висновків, викладених Відділенням у Рішенні АМК.
Доводи інших учасників справи
Рада у відзиві просила залишити судові рішення без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, посилаючись на правильність судових рішень попередніх інстанцій.
Організація у відзиві на касаційну скаргу просила залишити судові рішення попередніх інстанцій без змін, а скаргу - без задоволення, зазначаючи, зокрема, про її необґрунтованість та безпідставність.
3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішення судів попередніх судових інстанцій мотивовані такими фактичними встановленими обставинами та висновками.
Згідно з Рішенням АМК:
- визнано дії виконавчого комітету Ради у вигляді відмови у затвердженні тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство", що протирічить вимогам законодавства України, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції", що полягає у створенні умов для вчинення порушень ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" законодавства про захист економічної конкуренції;
- зобов`язано виконавчий комітет Ради впродовж трьох місяців з дня отримання цього рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 1 резолютивної частини рішення, шляхом розгляду заяви ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" та затвердження тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" відповідно до постанови КМУ від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово - комунальні послуги" та Закону України "Про житлово - комунальні послуги".
Рішення АМК мотивоване, зокрема, таким.
ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" є виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та централізованого водовідведення на підставі Закону України "Про житлово - комунальні послуги".
ОК "ЖБК "Південна будівельна компанія", який є власником житлового будинку, визначив виконавцем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" згідно з протоколом загальних зборів від 03.02.2014 № 03/02/14 для багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2 та вул. Вишнева, 3 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Згідно з протоколом загальних зборів ОК "ЖБК "Південна будівельна компанія" від 22.07.2014 № 22-07/14 ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" визначено виконавцем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення в житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Згідно з інформацією ТОВ "Інфокс" (вх. від 26.07.2016 № 08-01/1911) в особі філії "Інфоксводоканал" не є виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та централізованого водовідведення будинків, які розташовані в с. Крижанівка за адресою: вул. Вишнева, 1, вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, вул. Миланська, 22. Між ТОВ "Інфокс" та ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" укладено договір від 19.07.2012 № 10/3 на послуги водовідведення (для юридичних осіб).
17.04.2013 ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" звернулося до виконавчого комітету Ради із заявою вих. від 16.04.2013 № 16/04 та необхідним пакетом документів про встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення.
Листом від 18.06.2013 № 02-15/791 названому Товариству відмовлено у затвердженні тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення.
У зв`язку з викладеним ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" звернулося до Комінтернівського районного суду Одеської області з позовом. Судом визнано дії виконавчого комітету Ради неправомірними та визнано бездіяльність Ради протиправною, зобов`язано Раду розглянути з дотриманням вимог закону заяву ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" (постанова від 06.03.2014).
Рішенням виконавчого комітету Ради від 10.12.2014 № 372 ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" відмовлено в затвердженні тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення без обґрунтування підстав для відмови.
19.08.2014 ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" вдруге звернулося до виконавчого комітету Ради із заявою вих. № 19/08-14 та пакетом документів про встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення.
Заяву названого Товариства залишено без розгляду.
Бездіяльність Ради оскаржена Товариством у судовому порядку. Постановою Комінтернівського районного суду Одеської області від 16.03.2015 визнано бездіяльність голови виконавчого комітету Ради щодо невинесення для розгляду на засідання виконкому питання про встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" протиправною та зобов`язано виконавчий комітет Ради розглянути з дотриманням вимог закону заяву названого Товариства.
Рішенням виконавчого комітету Ради від 15.04.2015 № 55 ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" вдруге відмовлено в затвердженні тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення без обґрунтування підстав відмови.
Чинним законодавством визначені повноваження органів місцевого самоврядування щодо здійснення контролю за дотриманням виконавцями житлово - комунальних послуг порядку формування тарифів на ці послуги та затвердження органами місцевого самоврядування цих тарифів відповідно до Закону України "Про житлово -комунальні послуги", постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу для формування тарифів на житлово-комунальні послуги".
ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" неодноразово подавалися до виконавчого комітету Ради заяви і розрахунки тарифів на централізованого постачання холодної води та водовідведення з відповідними підтверджуючими матеріалами та документами.
Проте тарифи для названого Товариства не затверджені виконавчим комітетом Ради, у зв`язку з чим ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" не надає послуги населенню і, як наслідок, порушуються інтереси споживачів (у частині відсутності конкуренції і вибору більш вигідних тарифів), так і виконавця житлово - комунальних послуг (оскільки виконавець послуг не може надавати послуги за незатвердженим відповідно до чинного законодавства тарифом).
Товаром у даному випадку є послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для мешканців багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Товарним ринком є ринок надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення для мешканців багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Територіальними межами ринку є територіальні межі водопровідних мереж, які використовує ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" для забезпечення питною водою мешканців багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Споживачами послуг централізованого водопостачання є мешканці багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області, які отримують або мають намір отримувати комунальні послуги.
Мешканці багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області не можуть отримати зазначені послуги від інших суб`єктів господарювання, оскільки ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" визначено виконавцем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення для багатоповерхових житлових будинків по вул. Вишнева, 2, вул. Вишнева, 3, житлових будинках №№ 1, 4 - вул. Міланська, 22 в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Часовими межами ринку є 2014 - 2017 роки.
ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" має ознаки такого, що займає монопольне становище (у разі надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення), і у випадку використання у своїй діяльності незатверджених тарифів, що суперечить діючому законодавству, це може призвести до ущемлення інтересів споживачів (зокрема, через неможливість отримувати пільги та субсидії).
Дії ТОВ "Комінтернівське комунальне господарство" у вигляді звернення до виконавчого комітету Ради із заявами та необхідним пакетом документів про встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення, направлені на усунення з боку названого Товариства порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
4. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
частина друга статті 19:
- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України "Про Антимонопольний комітет України":
стаття 3:
- основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині: здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції; контролю за концентрацією, узгодженими діями суб`єктів господарювання та дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час регулювання цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб`єктами природних монополій; сприяння розвитку добросовісної конкуренції; методичного забезпечення застосування законодавства про захист економічної конкуренції; здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель; проведення моніторингу державної допомоги суб`єктам господарювання та здійснення контролю за допустимістю такої допомоги для конкуренції;
стаття 4:
- Антимонопольний комітет України будує свою діяльність на принципах: законності; гласності; захисту конкуренції на засадах рівності фізичних та юридичних осіб перед законом та пріоритету прав споживачів;
стаття 5:
- Антимонопольний комітет України здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України "Про захист економічної конкуренції", "Про захист від недобросовісної конкуренції", цього Закону, інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих законів
стаття 7:
- у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має такі повноваження, зокрема: розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами; приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції; розглядати справи про адміністративні правопорушення, приймати постанови та перевіряти їх законність та обґрунтованість; перевіряти суб`єкти господарювання, об`єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції; при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом; проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб`єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).
Закон України "Про захист економічної конкуренції":
преамбула:
- цей Закон визначає правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції, обмеження монополізму в господарській діяльності і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин;
стаття 1:
- економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку;
стаття 17:
- забороняються дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), що полягають у схиленні суб`єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, створенні умов для вчинення таких порушень чи їх легітимації;
частина перша статті 48:
- за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про: визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; зобов`язання органу влади, органу місцевого самоврядування, органу адміністративно-господарського управління та контролю скасувати або змінити прийняте ним рішення чи розірвати угоди, визнані антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю; визнання суб`єкта господарювання таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку; примусовий поділ суб`єкта господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку; накладення штрафу; блокування цінних паперів; усунення наслідків порушень законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема усунення чи пом`якшення негативного впливу узгоджених дій, концентрації суб`єктів господарювання на конкуренцію; скасування дозволу на узгоджені дії у разі вчинення дій, заборонених згідно із статтею 19 цього Закону; закриття провадження у справі;
стаття 50: