1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 квітня 2020 року

Київ

справа №806/773/16-а

адміністративне провадження №К/9901/22166/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,



розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 806/773/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства оборони України,

третя особа: Житомирський обласний військовий комісаріат

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання нарахувати і виплатити одноразову грошову допомогу

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Солом`янського районного суду міста Києва від 27 лютого 2017 року (головуючий суддя Шереметьєва Л.А.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Мацедонської В.Е., суддів: Лічевецького І.О., Мельничука В.П.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства оборони України, третя особа: Житомирський обласний військовий комісаріат, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив: - визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства оборони України про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги як інваліду ІІ групи з 23.12.2005 внаслідок захворювань, пов`язаних з проходженням військової служби, оформлене протоколом засідання комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням та виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби від 25.03.2016 № 15; - зобов`язати Міністерство оборони України розглянути питання щодо призначення та виплати йому, як інваліду ІІ групи одноразової грошової допомоги у розмірі 90-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, з урахуванням виплаченої раніше суми одноразової грошової допомоги.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав про те, що Міністерство оборони України неправомірно відмовило йому в нарахуванні та виплаті одноразової грошової допомоги, як особі з інвалідністю ІІ групи, яка передбачена Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", оскільки з моменту встановлення інвалідності він набув право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

3. Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2016 року вказану адміністративну справу передано за підсудністю до Солом`янського районного суду міста Києва.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Солом`янський районний суд міста Києва постановою від 27 лютого 2017 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовив.

5. Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 16 травня 2017 року залишив без змін постанову Солом`янського районного суду міста Києва від 27 лютого 2017 року.

6. Суди виходили з того, що після первинного встановлення позивачу інвалідності ІІІ групи (з 09 серпня 2013 року) та встановлення інвалідності ІІ групи (з 14 грудня 2015 року) пройшло більше 2 років, отже виплата грошової допомоги у зв`язку з настанням інвалідності не передбачена чинним законодавством.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 25.05.2017 ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Солом`янського районного суду міста Києва від 27 лютого 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити повністю.

8. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначає про помилковість висновків судів попередніх інстанцій, оскільки право на отримання одноразової грошової допомоги по ІІ групі інвалідності виникло з моменту встановлення йому цієї інвалідності з 14.12.2015 незалежно від часу, що минув після його звільнення з військової служби чи отримання інвалідності ІІІ групи.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 30 травня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

10. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

11. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

12. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

13. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 червня 2019 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

14. Ухвалою Верховного Суду від 06.04.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 08.04.2020.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. 21 червня 2013 року наказом першого заступника Міністра оборони України №100 позивача звільнено з військової служби у запас за п. "б" (за станом здоров`я) відповідно до ч. 6 ст. 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

16. Наказом начальника Житомирського військового інституту ім. С.П. Корольова Національного авіаційного університету (по стройовій частині) № 127 від 05 липня 2013 року позивача, начальника циклової комісії загальновійськових дисциплін Навчального центру радіоелектронної розвідки та радіоелектронної боротьби Збройних Сил України, 09 серпня 2013 року виключено зі списків особового складу Навчального центру радіоелектронної розвідки та радіоелектронної боротьби Збройних Сил України всіх видів забезпечення і направлено для зарахування на військовий облік до Житомирського ОМВК Житомирської області.

17. З наявного в матеріалах справи свідоцтва про хворобу № 112, виданого 24 червня 2011 року Центральною військово-лікарською комісією Міністерства оборони України, вбачається, що захворювання ОСОБА_1 пов`язані з проходженням військової служби.

18. Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії 10ААБ №667043 за наслідками первинного огляду 19 серпня 2013 року позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності з 09 серпня 2013 року з причиною інвалідності - захворювання, пов`язані з проходженням військової служби. Інвалідність встановлено до 01 вересня 2016 року. Дата чергового переогляду 19 серпня 2016 року.

19. ОСОБА_1, як інвалід ІІІ групи, отримав одноразову грошову допомогу у відповідності до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 499.

20. Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААА №218819 за наслідками повторного огляду позивача 06 січня 2016 року ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності з 14 грудня 2015 року з причиною інвалідності - захворювання, пов`язане з проходженням військової служби. Інвалідність встановлено на строк до 01 лютого 2021 року.

21. 20 січня 2016 року позивач звернувся до військового комісару Житомирського ОМВК з заявою щодо виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку з отриманням 14 грудня 2015 року 2 групи інвалідності внаслідок захворювань, пов`язаних з проходженням військової служби, до якої додав копію довідки до акта огляду МСЕК №667043, копію довідки до акта огляду МСЕК №218819, копію свідоцтва про хворобу, копію витягу з наказу про звільнення, копію паспорту, копію картки платника податків, копію картки реквізитів Ощадбанку.

22. За наслідком розгляду заяви позивача з доданими документами, згідно витягу з протоколу засідання комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби, від 25 березня 2016 року № 15 на підставі п. 4 ст. 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та п. 8 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975, комісія дійшла висновку про відмову у здійсненні доплати одноразової грошової допомоги особам, у яких відбулася зміна групи інвалідності, її причинного зв`язку або відсотка втрати працездатності понад дворічний термін з часу первинного її встановлення, зокрема, підполковнику у запасі ОСОБА_1, звільненому 09 серпня 2013 року, якому згідно з довідкою МСЕК серії 10ААБ №667043 від 09 серпня 2013 року первинно встановлено ІІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, а під час повторного огляду згідно з довідкою МСЕК серії 12ААА №218819 від 14 грудня 2015 року змінено на ІІ групу інвалідності внаслідок зазначеної причини.

23. Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Частиною п`ятою статті 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

25. Стаття 46 Конституції України визначає, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

26. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку із виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни здійснюється відповідно до Закону України від 25.03.1992 № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу".

27. Відповідно до статті 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

28. Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-ХІІ (далі - Закон № 2011-ХІІ).

29. Статтею 16 Закону № 2011-XII передбачено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

30. Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги врегульований статтею 16-3 Закону № 2011-XII.

31. Так, ключовим правовим питанням у справі є правильність застосування до спірних правовідносин частини четвертої статті 16-3 Закону № 2011-XII.

32. Вперше порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги запроваджений з 01.01.2014 шляхом доповнення Закону № 2011-XII статтею 16-3 (в редакції Закону України від 04.07.2012 № 5040-VI "Про внесення змін до деяких законів України з питань соціального захисту військовослужбовців"; далі - Закон №5040-VI).

33. Відповідно до частини четвертої наведеної норми, якщо протягом двох років військовослужбовцю, військовозобов`язаному або резервісту після первинного встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності без встановлення інвалідності під час повторного огляду буде встановлено вищу групу інвалідності або більший відсоток втрати працездатності, що дає їм право на отримання одноразової грошової допомоги в більшому розмірі, виплата провадиться з урахуванням раніше виплаченої суми.

34. З метою реалізації статті 16-3 Закону № 2011-XII Урядом затверджено Порядок №975, який набрав чинності з 24.01.2014.

35. Відповідно до пункту 3 Порядку № 975, днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги у разі встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності без встановлення інвалідності є дата, що зазначена у довідці медико-соціальної експертної комісії.


................
Перейти до повного тексту