1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 квітня 2020 року

Київ

справа №133/1376/17

адміністративне провадження №К/9901/38025/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:



головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,



розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Козятинської міської ради Вінницької області, третя особа - Козятинський міський голова Пузир Олександр Дмитрович, про визнання протиправним та скасування рішення ради, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Козятинської міської ради Вінницької області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018, прийняту у складі колегії суддів: Драчук Т.О. (головуючий), Полотнянка Ю.П., Загороднюка А.Г.

І. Суть спору

1. У липні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Козятинського міськрайонного суду Вінницької області з адміністративним позовом до Козятинської міської ради Вінницької області, третя особа - Козятинський міський голова Пузир Олександр Дмитрович, в якому просила суд визнати протиправним та скасувати рішення 13 сесії 7 скликання Козятинської міської ради Вінницької області від 24.02.2017 № 538-VII "Про умови оплати праці міського голови ОСОБА_2 "

2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що при прийнятті рішення № 538-VII було порушено регламент Козятинської міської ради, тому рішення є незаконним, прийнятим всупереч вимогам статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статей 15, 16 Регламенту Козятинської міської ради 7 скликання.

3. Позивачка вважає, що прийняттям незаконного рішення було порушено її права як депутата, тому просить це рішення скасувати.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 є депутатом Козятинської міської ради Вінницької області 7 скликання.

5. Загальний склад депутатів Козятинської міської ради Вінницької області становить 34 депутатів.

6. 24.02.2017 Козятинською міською радою Вінницької області під час засідання 13 сесії 7 скликання прийнято рішення № 538-VII "Про умови оплати праці міського голови ОСОБА_2 "

7. Вказаним рішенням Козятинська міська рада Вінницької області, керуючись статтями 15, 21 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", відповідно Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів", вирішила :

7.1. 1). Надавати міському голові ОСОБА_2 матеріальну допомогу для оздоровлення при наданні чергової відпустки та матеріальну допомогу для вирішення соціально - побутових питань у розмірі середньомісячної заробітної плати.

7.2. 2). Встановити, що преміювання міського голови здійснюється щомісячно у розмірі 100% посадового окладу в межах фонду оплати праці пропорційно до відпрацьованого часу. Преміювання з нагоди державних, професійних свят, ювілейних дат - в межах фонду оплати праці.

7.3. 3). Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну депутатську комісію з питань законності, правопорядку, регламенту, депутатської діяльності, етики, топоніміки, контролю за діяльністю виконавчих органів ради, з гуманітарних питань, соціального захисту населення, молодіжної політики, спорту та медичного обслуговування (Ю.Родогощина).

8. Позивач, уважаючи, що рішення 13 сесії 7 скликання Козятинської міської ради Вінницької області від 24.02.2017 №538-VII "Про умови оплати праці міського голови ОСОБА_2 " ухвалене з порушенням положень Закону України "Про місцеве самоврядування" та Регламенту Козятинської міської ради, звернулась з адміністративним позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

9. Козятинський міськрайонний суд Вінницької області постановою від 13.11.2017 у задоволенні позовних вимог відмовив за їх безпідставністю.

10. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваним рішенням відповідача не було порушено прав, свобод або інтересів позивача, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

11. Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 31.01.2018 рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнив повністю.

12. Ухвалюючи таке рішення суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при повторному голосуванні та прийнятті рішення 13 сесії 7 скликання Козятинської міської ради Вінницької області від 24.02.2017 №538-VII "Про умови оплати праці міського голови ОСОБА_2 " порушено вимоги Регламенту Козятинської міської ради Вінницької області, у звязку з чим вказане рішення є незаконним та підлягає скасуванню.

13. Крім того, колегія суддів апеляційного суду вказала, що встановлення конкретного розміру премії міському голові згідно оскаржуваного рішення взагалі суперечить розпорядженню Козятинської міської ради від 05.01.2017 №8-р, оскільки рішенням 13 сесії 7 скликання Козятинської міської ради Вінницької області від 24.02.2017 №538-VII "Про умови оплати праці міського голови ОСОБА_2 " встановлено чіткий розмір премії без зазначення періоду, на який встановлюється така премія.

IV. Касаційне оскарження

14. У касаційні скарзі Козятинський міський голова Пузир О.Д., посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанцї норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати його рішення цих судів та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

15. У доводах касаційної скарги відповідач, зокрема, зазначає, що спірне рішення 13 сесії 7 скликання Козятинської міської ради Вінницької області від 24.02.2017 №538-VII прийняте з дотриманням процедури та Регламенту. Повернувшись до голосування по питанню №12, депутати міської ради ще раз провели голосування по цьому питанню, тобто фактично провели повторне голосування в розумінні частини другої статті 16 Регляменту ради.

16. Відповідач уважає, що незначні формальні неточності в оформленні протоколу сесії не можуть бути самостійною та безумовною підставою для скасування рішення ради.

17. Крім того, відповідач вказав, що рішення суду апеляційної інстанції про невідповідність рішення міської ради вимогам пунктів 1.2, 2.4, 2.5 Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам апарату Козятинської міської ради та її виконавчих органів, затвердженого розпорядженням Козятинського міського голови від 05.01.2017 № 8-р є помилковим, оскільки порядок та підстави преміювання працівників апарату Козятинської міської ради та її виконавчих органів регулюються пунктами 2.1 - 2.5 цього Положення, а міського голови - виключно пунктом 2.6 Положення.

18. Заперечень на касаційну скаргу не надійшло.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

19. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Статтею 2 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР "Про оплату праці" доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, повязані з виконанням виробничих завдань і функцій, входить у структуру заробітної плати. Отже такі премії є складовою заробітної плати.

21. Відповідно до статті 13 означеного Закону оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів КМУ в межах бюджетних асигнувань. Обсяги витрат на оплату праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, затверджуються одночасно з бюджетом. Тобто не кожного разу, коли приймається рішення про здійснення такої виплати, а виключно під час прийняття рішення про бюджет установи.

22. Відповідно до частини першої статті 12 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

23. Згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.

24. В частині третій статті 21 Закону України від 07.06.2001 № 2493-III "Про службу в органах місцевого самоврядування" визначено, що умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Кабінетом Міністрів України.

25. Згідно з абзацом 2 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" (далі - Постанова № 268) умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, встановлених цією постановою, і схем посадових окладів згідно з додатками 48-54 і 57.

26. Відповідно до абзацу 2 пункту 6 Постанови № 268 преміювання сільських, селищних і міських голів, голів районних і районних у містах рад, їх заступників, встановлення їм надбавок, надання матеріальної допомоги здійснюється у порядку та розмірах, установлених цією постановою, у межах затверджених видатків на оплату праці. Рішення про зазначені виплати приймається відповідною радою.

27. Пунктами 2.1 - 2.4 Положення про преміювання та надання матеріальної допомоги працівникам апарату Козятинської міської ради та її виконавчих органів, затвердженого Розпорядженням Козятинської міської ради Вінницької області від 05.01.2017 № 8-р передбачено, що премія виплачується працівникам апарату ради та її виконавчих органів (надалі - працівники) після підписання відповідних розпорядчих документів міським головою.

28. Річний фонд преміювання утворюється в розмірі не менше 10 відсотків посадових окладів згідно затвердженого штатного розпису та кошторисних призначень, а також при умові економії фонду оплати праці.

29. Премія за результатами роботи на відповідний місяць нараховується працівникам щомісячно у відсотках до посадового окладу та виплачується, як правило, у день виплати заробітної плати за другу половину місяця.

30. Розмір премії кожному окремому працівнику встановлюється відповідно до особистого вкладу в загальні результати роботи міської ради і не обмежується граничними розмірами. Преміювання до державних і професійних свят та ювілейних дат здійснюється в межах коштів, передбачених на преміювання у кошторисі та економії фонду оплати праці.

31. Преміювання міського голови, заступників міського голови здійснюється на підставі рішення міської ради (пункт 2.6.1 Положення від 05.01.2017 № 8-р).

32. Відповідно до частини першої статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

33. Згідно з частинами чотирнадцятою-п`ятнадцятою статті 46 Закону № 280/97-ВР, не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради. Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

34. Статтню 59 Закону № 280/97-ВР установлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

VI. Оцінка Верховного Суду

35. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.

36. З доводів та вимог касаційної скарги вбачається, що предметом перегляду у суді касаційної інстанції є дотримання процедури, визначеної Регламентом Козятинської міської ради Вінницької області, при ухваленні 24.02.2017 під час засідання 13 сесії 7 скликання рішення Козятинської міської ради № 538-VII "Про умови оплати праці міського голови ОСОБА_2 " та правомірність встановлення міському голові ОСОБА_2 преміювання.


................
Перейти до повного тексту