ПОСТАНОВА
Іменем України
08 квітня 2020 року
Київ
справа №712/12621/17
адміністративне провадження №К/9901/58298/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 712/12621/17
за позовом ОСОБА_1
до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, Державної казначейської служби України
про визнання протиправними дій, рішення та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року (колегія у складі: головуючого судді Шелест С.Б., суддів: Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Соснівського районного суду міста Черкаси з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, в якому просив: - визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо направлення ГУ ПФУ в Черкаській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з порушенням строку, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008; - визнати протиправними дії Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області Кожухівського В.О. щодо надання відповіді на інформаційний запит від 11.05.2017 з порушенням строку, визначеного Законом України "Про доступ до публічної інформації"; - визнати протиправними рішення Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо не зазначення в довідці № 2303004138 від 11.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, чинних на 01.01.2016 щомісячних надбавок, підвищень та премії, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 та постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 в розмірах станом на 01.01.2016, відповідно до листа № 12/Л-834 Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області від 18 січня 2017 року, наданого на виконання постанови Соснівського районного суду м. Черкаси від 26 жовтня 2016 року по справі № 712/9242/16-а, провадження № 2а/712/510/16, а саме: надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%; премії - 66,3% та матеріальної допомоги для оздоровлення в розмірі посадового окладу; - зобов`язати Голову ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області виготовити і направити до ГУ ПФУ в Черкаській області за формою, встановленою додатком 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, згідно з Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015, № 900-VIII, постанов Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 та від 11.11.2015 № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах посадовий оклад - 3000 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції/міліції - 2000; надбавка за вислугу років (35%) - 1750; надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%) 3375; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 450; надбавка за оперативно-розшукову діяльність (41%) 1230, надбавка за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) (46%) 1380, премія 66,3% - 8741,65, матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі посадового окладу 3000, всього 24926,65 грн. з 01.01.2016 з дати виникнення права на перерахунок; - стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 10 000 грн., здійснити судовий контроль за виконанням постанови у справі та зобов`язати Голову Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області подати до суду у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду (ст. 267 КАС України).
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що є пенсіонером МВС України та отримує пенсію на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб". Проте, Ліквідаційна комісія УМВС в Черкаській області видала довідку про грошове забезпечення за останньою штатною посадою, яка необхідна для перерахунку пенсії, без урахування призначених позивачу надбавок за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби у розмірі 50%, за оперативно-розшукову діяльність у розмірі 41%, надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) у розмірі 46%, а також зі зменшення розміру премії з 66,3% до 3,02%. Позивач вважає, що як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на перерахунок розміру пенсії, виходячи з розміру грошового забезпечення постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Соснівський районний суд м. Черкаси постановою від 11 грудня 2017 року позов задовольнив частково. Визнав протиправними дії Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо надання 09 червня 2017 року відповіді на інформаційний запит від 11 травня 2017 року з порушенням строку, визначеного Законом України "Про доступ до публічної інформації". Визнав протиправними дії УМВС України в Черкаській області в особі ліквідаційної комісії щодо не зазначення в довідці № 2303004138 від 11.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46 %; премії - 66,3% та матеріальної допомоги для оздоровлення в розмірі посадового окладу. Зобов`язав Голову ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області виготовити і направити до ГУ ПФУ в Черкаській області за формою, встановленою додатком 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року, згідно з Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 № 900-VIII, постанов Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 та від 11.11.2015 № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції/міліції; надбавка за вислугу років (35%); надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%); надбавка за оперативно-розшукову діяльність (41%), надбавка за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) (46%), премія 66,3%, матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі посадового окладу. Встановив судовий контроль за виконанням рішення шляхом зобов`язання Голови Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області подати до суду у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду (ст. 267 КАС України). У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у довідці, яка є підставою для перерахунку пенсії мають бути враховані всі складові грошового забезпечення, які особа отримувала на час звільнення, а тому неврахування таких складових у довідці є звуженням прав та інтересів позивача. Крім цього, відповідачем порушено строки розгляду інформаційного запиту позивача.
5. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 17 липня 2018 року скасував постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 11 грудня 2017 року в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними дій УМВС України в Черкаській області в особі ліквідаційної комісії щодо не зазначення в довідці № 2303004138 від 11.05.2017 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%; премії - 66,3% та зобов`язання Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області включити у довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50%; надбавки за оперативно-розшукову діяльність - 41%; надбавки за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46 %; премії - 66,3% та прийняв в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовив. В іншій частині постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 11 грудня 2017 року залишив без змін.
6. Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції в зазначеній частині та приймаючи нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 03 серпня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог та залишити в силі постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 11 грудня 2017 року.
8. В обґрунтування своїх вимог, позивач, спираючись на доводи, аналогічні викладеним у позовній заяві, наполягає на тому, що рішення суду першої інстанції ухвалене відповідно до закону, є законним та обґрунтованим, а тому вважає, що в апеляційного суду не було передбачених законом підстав для його скасування. Крім того, позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції відкрито апеляційне провадження за скаргою, яка не відповідає вимогам КАС України.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. 06.08.2018 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.08.2018, визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В., справа передана судді-доповідачу.
11. Ухвалою Верховного Суду від 20.08.2018 відкрито касаційне провадження у справі.
12. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 03.07.2019 № 885/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л. В.
13. Ухвалою Верховного Суду від 14.02.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 25.02.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. ОСОБА_1 з 1987 по 2003 рік проходив службу в органах внутрішніх справ України.
15. 23 січня 2003 року відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України ОСОБА_1 звільнено у запас Збройних Сил за пунктом 64 "б" через хворобу з посади заступника начальника відділу Управління по боротьбі з організованою злочинністю УМВС України в Черкаській області.
16. З 2003 року позивач отримує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" як інвалід війни ІІ групи у розмірі 80% відповідних сум грошового забезпечення (заробітку).
17. На виконання Указу Президента України від 06.04.2011 "Про присвоєння військових та спеціальних звань учасникам ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС" наказом МВС України від 17.05.2011 № 599 о/с ОСОБА_1 присвоєно чергове спеціальне звання полковник міліції.
18. 30.06.2016 позивач звернувся з інформаційним запитом до Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області про надання інформації (довідки) про його грошове забезпечення для перерахунку пенсії, втім розпорядник інформації листом № 12/Л-125зі відмовив у наданні такої довідки, що зумовило звернення ОСОБА_1 з позовом до суду.
19. Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 26.10.2016 у справі №712/9242/16-а адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність УМВС України в Черкаській області в особі голови ліквідаційної комісії щодо ненадання ОСОБА_1 відповіді на інформаційний запит від 30.06.2016; зобов`язано Голову ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області надати ОСОБА_1 відповідь на інформаційний запит від 30.06.2016 щодо повної та реальної інформації про розмір його грошового забезпечення станом 01.01.2016. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
20. На виконання рішення суду Голова ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області листом за № 12/Л-834 від 18.01.2017 повідомив ОСОБА_1 про те, що відповідно до постанов Кабінету Міністрів від 07.11.2007 № 1294 та від 23.04.2012 № 355 розмір грошового забезпечення за нормами станом на 01.04.2012 за посадою заступника начальника відділу кримінальної розвідки УБОЗ УМВС України в Черкаській області для нарахування ОСОБА_1 пенсії станом на 01.01.2016 становить 5917,40 грн., з яких: 1 116 грн. - посадовий оклад; 125 грн. - оклад за військовим званням (майор); 372,30 грн. - надбавка за вислугу років - 30%; 806,65 грн. - надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50%; 167,40 грн. - надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15%; 457,56 грн. - надбавка за оперативно-розшукову діяльність - 41%; 513,36 грн. - надбавка за службу в спецпідрозділах (УБОЗ) - 46%; 2359,13 грн. - премія - 66,3%.
21. Згідно з інформацією, розміщеною на веб-сайті ГУ ПФУ в Черкаській області, 22.03.2017 МВС України листом № 4019/02/22-2017 повідомило ПФУ про підстави для проведення перерахунку пенсій осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції).
22. ПФУ листом від 28.03.2017 № 9493/02-23 повідомив головні управління ПФУ в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та 31.03.2017 направило до ліквідаційної комісії УМВС в Черкаській області списки.
23. Ліквідаційна комісія 04.04.2017 повернула до ГУ ПФУ списки на доопрацювання, у зв`язку з чим, ГУ ПФУ повторно направило списки до ліквідаційної комісії.
24. 11 травня 2017 року за № 2303004138 УМВС України в Черкаській області подало до ГУ ПФУ в Черкаській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача з 01.01.2016.
25. ОСОБА_1 звернувся до Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області з інформаційним запитом від 11.05.2017 про надання йому копії довідки про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії.
26. 09.06.2017 Голова ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області листом № 37/Л-15зі повідомив позивача, що в довідку про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії станом на 01.01.2016 ОСОБА_1 враховано наступні розміри грошового забезпечення: посадовий оклад - 3 000 грн.; оклад за спеціальним званням (майор міліції/поліції) - 2 000 грн.; надбавка за вислугу років - 35% - 1 750 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15% - 450 грн.; премія - 3,02% - 217,44 грн. та надав копію довідки від 11.05.2017 № 2303004138.
27. Позивач, вважаючи, що відповідачем було включено у довідку не всі складові грошового забезпечення колишніх працівників міліції, які мають враховуватись при перерахунку пенсії, а також те, що має місце порушення строків надання відповіді на його інформаційний запит, звернувся до суду з вищевказаним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
28. Статтею 46 Конституцій України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
29. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
30. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ
31. 29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", яким статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".