ПОСТАНОВА
Іменем України
08 квітня 2020 року
Київ
справа №804/4245/17
провадження №К/9901/51518/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення заробітку за час вимушеного прогулу, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Боженко Н. В., і постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Прокопчук Т. С. (головуючий), Шлай А. В., Кругового О. О.
І. Суть спору
1. У липні 2017 року ОСОБА_1 (надалі також ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області (надалі також ГУНП в Дніпропетровській області, відповідач), у якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати наказ ГУНП в Дніпропетровській області від 10 квітня 2017 року № 1456 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейського ІТТ № 3 ГУНП" в частині пункту 1 про накладення на поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ІТТ № 3 ГУ НП старшого сержанта поліції ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби в поліції;
1.2. визнати протиправним та скасувати наказ ГУНП в Дніпропетровській області від 6 червня 2017 року № 186 о/с "По особовому складу" про звільнення старшого сержанта поліції ОСОБА_1, поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ІТТ № 3 ГУНП, зі служби в поліції за пунктом 6 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби);
1.3. поновити ОСОБА_1 на посаді поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ізолятору тимчасового тримання № 3 ГУНП з 7 червня 2017 року;
1.4. стягнути з ГУНП в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 суму середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу з 7 червня 2017 року до дати винесення постанови суду.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що відповідачем протиправно та необґрунтовано прийнято оскаржуваний наказ про притягнення до дисциплінарної відповідальності у виді звільнення зі служби в поліції, за начебто вчинення позивачем адміністративного порушення передбаченого частиною першою статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (надалі - КУпАП), оскільки такого позивач не вчиняв, що підтверджено відповідною постановою Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області. Також позивач зауважував на тому, що висновок службового розслідування й оскаржувані накази ґрунтуються виключно на припущеннях відповідача та не містять жодних об`єктивних даних, які би свідчили про порушення позивачем службової дисципліни та вчинення дій, які би дискредитували його як поліцейського.
3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову наголошував на його безпідставності з огляду на правомірність притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
4. ОСОБА_1 з 7 листопада 2015 року проходив службу в органах Національної поліції.
5. 6 червня 2017 року ГУНП в Дніпропетровській області було винесено наказ № 186 о/с "По особовому складу" про звільнення старшого сержанта поліції ОСОБА_1, поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ІТТ № 3 ГУНП, зі служби в поліції за пунктом 6 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби).
6. Підставою для видання вказаного наказу слугував наказ ГУНП в Дніпропетровській області від 10 квітня 2017 року № 1456, яким
ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності згідно з висновком про проведення службового розслідування.
7. Так, відповідно до висновку службового розслідування, виявлено грубе порушення ОСОБА_1 вимог статті 7 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, пункту 1 частини першої статті 18 Закону України "Про Національну поліцію", присяги працівника поліції, що виразилося у відмові 31 березня 2017 року на перехресті вулиць Електрометалургів та Жигулівської в місті Нікополь від проходження медичного огляду для встановлення стану алкогольного сп`яніння під час складання поліцейськими адміністративного матеріалу та керування транспортним засобом, не маючи при собі посвідчення водія відповідної категорії та реєстраційного документа на транспортний засіб. У зв`язку з чим 31 березня 2017 року складено адміністративний протокол про адміністративне правопорушення за частиною першою статті 130 КУпАП, а також винесено відносно ОСОБА_1 постанову серії БР № 419384 за частиною першою статті 126 КУпАП.
8. Вважаючи вищевказані накази ГУНП в Дніпропетровські області про притягнення до дисциплінарної відповідальності та про звільнення зі служби в поліції протиправними, позивач звернувся до суду.
9. В аспекті предмету доказування суди встановили, що відповідно до наданих позивачем під час проведення службового розслідування пояснень останній повідомив, що він 31 березня 2017 року був вихідний і він не керував 31 березня 2017 року автомобілем Чері Тігго, держ. номер НОМЕР_1, водієм якого в той день був ОСОБА_2 . З цих підстав ОСОБА_1 відмовився проходити запропоноване йому медичне обстеження на стан алкогольного сп`яніння, оскільки для цього не було підстав. Згодом позивач самостійно звернувся до Нікопольської центральної міської лікарні, де за особистою заявою здав аналіз крові. В результаті медичного огляду ознак сп`яніння не виявлено, що підтверджується висновком від 31 березня 2017 року № 263.
10. Під час судового розгляду справи в якості свідка був допитаний ОСОБА_2, який підтвердив, що 31 березня 2017 року саме він керував автомобілем Чері Тігго, держ. номер НОМЕР_1 .
11. У якості свідка також допитаний інспектор взводу супроводу ГУНП в Дніпропетровській області старший лейтенант поліції ОСОБА_3, який пояснив, що не бачив, хто був за кермом автомобіля Чері Тігго, держ. номер НОМЕР_1, та протокол про адміністративне правопорушення складав зі слів співробітників поліції.
12. Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області постановою від 19 липня 2017 року у справі № 182/2221/17, яка набрала законної сили 30 липня 2017 року, справу про адміністративне правопорушення у відносно ОСОБА_1 за частиною першою статті 130 КУпАП закрив на підставі пункту 1 статті 247 КУпАП - у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
13. Такого висновку суд дійшов, констатувавши, що на підтвердження вини позивача у вчиненні правопорушення, передбаченого частиною першою статті 130 КУпАП, зокрема, що саме він, керуючи транспортним засобом, відмовився від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, суду не надано жодного доказу.
14. Також Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області постановою від 30 жовтня 2017 року скасував постанову серії БР № 419384 від 31 березня 2017 року, винесену інспектором взводу ГУНП в Дніпропетровській області старшим лейтенантом поліції Бідняк І. Є. у відношенні ОСОБА_1 про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
15. Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 28 листопада 2017 року, яку залишено без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, позов задовольнив:
15.1. визнав протиправним та скасував наказ ГУНП в Дніпропетровській області від 10 квітня 2017 року № 1456 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейського ІТТ № 3 ГУНП" в частині пункту 1 про накладення на поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ІТТ № 3 ГУНП старшого сержанта поліції ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції;
15.2. визнав протиправним та скасував наказ ГУНП в Дніпропетровській області від 6 червня 2017 року № 186 о/с "По особовому складу" про звільнення старшого сержанта поліції ОСОБА_1, поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ізолятору тимчасового утримання № 3 ГУНП, зі служби в поліції за пунктом 6 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби);
15.3. поновив ОСОБА_1 на посаді поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ізолятору тимчасового утримання № 3 ГУНП з 7 червня 2017 року;
15.4. стягнув з ГУНП в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 7 червня 2017 року по 28 листопада 2017 року в сумі 15498,00 гривень;
15.5. стягнув з ГУНП в Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 640,00 гривень;
15.6. постанову в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді поліцейського відділення № 1 взводу конвойної служби ізолятору тимчасового утримання № 3 ГУНП та стягнення грошового забезпечення в межах суми стягнення за один місяць допустив до негайного виконання.
16. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, позицію якого підтримав апеляційний суд, виходив із недоведеності належними доказами факту вчинення позивачем дисциплінарного проступку.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
17. Відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права.
18. У касаційній скарзі позивач наполягає на законності оскаржуваних наказів і наголошує на тому, що не визнання позивача винним у вчиненні адміністративних проступків не впливає на наявність у його діяннях складу дисциплінарного проступку.
19. У касаційній відповідач просить скасувати оскаржувані судові рішення й ухвалити рішення про відмову в позові.
V. Оцінка Верховного Суду
20. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
21. Водночас 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
22. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
23. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
24. Спірні правовідносини врегульовані: Конституцією України; Законом України від 2 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (у редакції Закону України від 6 квітня 2017 року № 2004-VIII; надалі - Закон № 580-VIII); Дисциплінарним статутом органів внутрішніх справ України, затвердженим Законом України від 22 лютого 2006 року № 3460-IV (у редакції Закону України від 16 травня 2013 року № 245-VII; надалі - Дисциплінарний статут); Правилами етичної поведінки поліцейських, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 9 листопада 2016 року № 1179 (надалі - Правила етичної поведінки поліцейських) та іншими нормативно-правовими актами.
25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Статтею 2 Закону № 580-VIII регламентовано, що завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах:
1) забезпечення публічної безпеки і порядку;
2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави;
3) протидії злочинності;
4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.
27. За приписами частини першої статті 18 Закону № 580-VIII поліцейський зобов`язаний:
1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;