1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 квітня 2020 року

м.Київ

справа №520/2093/19

провадження №К/9901/25843/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області

на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 (суддя Зоркіна Ю.В.) і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 (головуючий суддя Чалий І.С., судді Жигилій С.П., Перцова Т.С.)

у справі №520/2093/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "-Квадро-"

до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області

про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, установив:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в якій просило суд:

1) визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, викладену в листі від 12.11.2018 № 32-20-14-8286/0/19-18, у виправленні помилки шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області з 15,9502 га на 29,7491 га.;

2) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області безоплатно виправити помилку шляхом внесення змін щодо площі земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, а саме:

- змінити зазначену в Державному земельному кадастрі площу земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 15,9502 га на 29,7491 га;

- змінити зазначені в Державному земельному кадастрі контури земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, площею 29,7491 га;

- змінити зазначене в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області, з 01 на А 01 01 (а саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель).

2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 у справі №520/2093/19, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019, позов задоволено повністю.

3. Головне управління Держгеокадастру у Харківській області з судовими рішеннями не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 у справі №520/2093/19 і прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27.09.2012, яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 08.01.2013, було зобов`язано Первомайську районну державну адміністрацію Харківської області вчинити дії щодо укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" договору оренди, терміном на 50 років, земельних ділянок державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Михайлівської сільської ради, загальною площею 388,7512 га (16,7873 га, 29,7491 га, 65,8046 га, 9,6817 га, 15,1024 га, 48,0007 га, 49,2721 га, 30,4510 га, 41,9977 га, 15,0028 га, 34,9999 га, 14,4390 га, 8,3574 га, 9,1055 га) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які надано Товариству з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" в оренду розпорядженням Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 13.10.2010 № 406.

6. На виконання рішень суду та за результатами розгляду поданих документів, 21.02.2014 між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" було укладено договір оренди земельної ділянки державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів) на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області) площею 29,7491 га з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 строком на 49 років, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

7. 05.03.2014 Державним реєстратором Реєстраційної служби Первомайського міськрайонного управління юстиції Харківської області на підставі договору оренди землі від 21.02.2014, укладеного між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" (орендар) здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025.

Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" отримано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ - 6306252962018, згідно з яким площа земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 становить 15,9502 та цільове призначення відповідно зазначено 01.

8. Листом від 16.10.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" звернулося до Головного управління Держземагентства у Харківській області з вимогою про виправлення допущених помилок, а саме: просило внести зміни щодо площі, контурів та цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025, розташованої на території Михайлівської сільської ради Первомайського району Харківської області площею 29,7491 га (землі сільськогосподарського призначення рілля) та надати інформацію про виправлення технічних помилок зазначених вище у формі витягу з Державного земельного кадастру, щодо підтвердження виправлення помилок.

9. Листом від 12.11.2018 № 32-20-14-8286/0/19-18 відповідач підтвердив наявність договору оренди земельної ділянки між Головним управлінням Держземагентства у Харківській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "-КВАДРО-" з кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 площею 29,7491 га, проте у внесенні виправлень відмовив та зауважив, що вирішення питання щодо виправлення помилок відносно спірної земельної ділянки можливо виключно в судовому порядку.

10. Не погодившись із вказаною відмовою у внесенні виправлень, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

11. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що позовні вимоги є обгрунтованими і дійшли висновку про необхідність обтяження відповідно до статті 39 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відповідача обов`язком вчинити дії щодо усунення виявлених помилок.

12. Апеляційний суд відзначив, що єдиною підставою для відмови у виправленні помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру, є невизнання державним реєстратором наявності такої помилки. В такому випадку у особи виникає право на звернення до суду із вимогою про внесення виправлень до Державного земельного кадастру.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

13. У касаційній скарзі відповідач посилається на те, що докази того, що державним кадастровим реєстратором було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки 6324585500:15:000:0025 із площею 15,9502 га у Державному земельному кадастрі із порушенням вимог законодавства у матеріалах справи відсутні, що було проігноровано судами першої та апеляційної інстанції. Також не надано оцінки доводам відповідача про те, що відомості про земельну ділянку із кадастровим номером 6324585500:15:000:0025 (в тому числі стосовно площі, контурів та цільового призначення) були внесені до Державного земельного кадастру ще у 2013 році, тобто ще до моменту виникнення у позивача відповідного права оренди згідно із ст. 125 Земельного кодексу України, реєстрація якого відбулася лише у 2014 році.

14. Скаржник вважає, що висновки суду апеляційної інстанції про те, що у 2013 році відбулася первинна, а 05.03.2014 відбулася повторна реєстрація такої земельної ділянки на підставі договору оренди землі не відповідають дійсним обставинам справи та прийняті з порушенням ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр".

15. У касаційній скарзі зазначено, що судами в оскаржуваних рішеннях взагалі не зазначено, які саме відомості Державного земельного кадастру є хибними, а які є достовірними та згідно з якими документами встановлені достовірні відомості (наприклад у рішенні Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 зазначено лише про суперечності між документами).

Окрім цього, суди першої та апеляційної інстанції, зобов`язавши Відповідача виправити помилку стосовно цільового призначення земельної ділянки взагалі не надали правову оцінку, в чому полягає помилка у Державному земельному кадастрі стосовно цільового призначення такої земельної ділянки, оскільки цільове призначення цієї ділянки - землі сільськогосподарського призначення повністю відповідає вимогам ч.1 ст. 19 Земельного кодексу України та із 2013 року (дати реєстрації земельної ділянки) та до теперішнього часу не змінювалося.

16. За твердженням відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" не зверталося у встановленому Законом України "Про державний земельний кадастр", Порядком ведення державного земельного кадастру порядку до спеціального суб`єкта - державного кадастрового реєстратора з приводу виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, внесення змін до Державного земельного кадастру стосовно площі, контурів земельної ділянки, та її цільового призначення.

17. Порушенням норм процесуального права скаржник вважає те, що суди не звернули увагу на пропущення позивачем строку звернення до суду з відповідним позовом, оскільки позивач був достовірно обізнаний щодо невідповідностей у площі цієї земельної ділянки та порушених, на його думку прав, ще із 2014 року, тоді як із позовною заявою звернувся лише у березні 2019 року, тобто з порушенням встановленого ч. 2 ст. 122 КАС України строку.

18. У відзиві на касаційну скаргу позивач посилається на законність та обгрунтованість судових рішень, а також зазначає про те, що за результатами розгляду звернення позивача відповідач відмовив у виправленні помилок та між сторонами виникли спірні правовідносини з приводу невизнання відповідачем допущених під час реєстрації земельної ділянки помилок. А починаючи саме з дати отримання вказаного вище листа, позивач дізнався про порушення свого права та саме з цієї дати необхідно обчислювати встановлений ст. 122 КАС України шестимісячний строк звернення до суду.

VІ. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

20. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначенні Законом України "Про Державний земельний кадастр".

21. Так, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

За приписами ст. 195 Земельного кодексу України основними завданнями ведення державного земельного кадастру є: а) забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; б) застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; в) запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

22. Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ч. 1 ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

23. За приписами ст. 37 вказаного Закону у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру, органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк - письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

24. Відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України "Про державний земельний кадастр" порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

25. Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор:

- здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства;

- формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;

- здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;

- присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;

- надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;

- здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;

- передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

26. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 затверджено "Порядок ведення Державного земельного кадастру" (далі - Порядок № 1051).

27. Згідно з п. 138 Порядку № 1051 помилками у Державному земельному кадастрі є:

1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою);

4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;


................
Перейти до повного тексту