ПОСТАНОВА
Іменем України
08 квітня 2020 року
Київ
справа №821/1009/18
адміністративне провадження №К/9901/2857/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шевцової Н.В.,
суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 821/1009/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" до Міністерства аграрної політики та продовольства України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, Державна казначейська служба України, Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та стягнення заборгованості
за касаційною скаргою Міністерства аграрної політики та продовольства України
на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2018 року, ухвалене в складі головуючого судді Хом`якової В. В.,
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Семенюк Г. В., суддів: Потапчука В. О., Шляхтицького О. І.,
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - відповідач, Мінагрополітики), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, Державна казначейська служба України, Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, в якому просив:
1.1. Визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України, що виразилась у непогашенні кредиторської заборгованості перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" у сумі 167 844 грн за бюджетною програмою КПКВК 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях";
1.2. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Горностаївський райагрохім" заборгованість у розмірі 167 844 грн на часткову компенсацію вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях, відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 липня 2012 року №458 шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в 2012 році позивач як суб`єкт агропромислового комплексу України отримав право на часткову компенсацію вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях у 2012 році, відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва на зрошувальних землях, затвердженого Постановою Кабінету Міеістрів України від 09 квітня 2008 року № 345 (далі - Порядок № 345). Головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики, яке в межах наданих повноважень, здійснює розподіл коштів, контроль за їх використанням розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та отримання такої компенсації суб`єктами підприємницької діяльності. Відповідно до Річного звіту про виплату сільськогосподарським підприємствам часткової компенсації вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях у 2012 році, у Мінагрополітики існує кредиторська заборгованість перед Товариством у розмірі 167 844 грн. Ця заборгованість обліковується станом на 01 січня 2018 року в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Херсонській області за бюджетною програмою КПКВК 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях". Таким чином, позивач включений до реєстру сільськогосподарських підприємств, які мають право на компенсацію за вказаною бюджетною програмою, але компенсацію товариством у 2012 році отримано так і не було.
3. Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, зазначив, що є головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми, якою затверджує розподіл бюджетних коштів для компенсації витрат, та спрямовує їх у регіони, проте безпосередньо виплату компенсації не здійснює. Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ від 11 вересня 2012 року № 555 "Про розподіл коштів, передбачених у Державному бюджеті України на 2012 рік для часткової компенсації вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях", відповідно до якого суб`єктам господарювання агропромислового комплексу Херсонської області для часткової компенсації вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях передбачалися кошти у сумі 32 532 500 грн., у тому числі для Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" - 167 844 грн. Зазначені кошти розподілом відкритих асигнувань з рахунку Мінагрополітики у повному обсязі були спрямовані до Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації. Проте, відділення Державної казначейської служби України у 2012 році в першу чергу здійснювали виплату коштів по соціальних напрямках, у зв`язку з чим виплата компенсації сільгосптоваровиробникам вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях, була здійснена частково, тому за бюджетною програмою 2801360 було зареєстровано кредиторську заборгованість.
3.1. Мінагрополітики з метою погашення вказаної кредиторської заборгованості зверталося до Міністерства фінансів України з відповідними бюджетними запитами та листами, у яких просило передбачити кошти за програмою 2801360. Проте, Законом України "Про Державний бюджет України", починаючи з 2012 року кошти за бюджетною програмою 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях" не передбачалися. Відповідач вважає, що ним вчинено усі передбачені Порядком №345 дії, направлені на виплату Товариству кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для на зрошуваних землях", що свідчить про необґрунтованість тверджень позивача стосовно протиправної бездіяльності Міністерства.
4. Департамент агропромислового розвитку Херсонської облдержадміністрації повідомив, що станом на 01 липня 2018 року обліковується кредиторська заборгованість за бюджетною програмою КПКВК 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях" перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" на суму 167 844 грн. Заборгованість утворилась у зв`язку із непроведенням платежів Головним управлінням Державної казначейської служби України у Херсонській області в 2012 році, з причини відсутності коштів на єдиному казначейському рахунку, заборгованість не погашена через відсутність в державному бюджеті коштів на її погашення.
ІІ. Установлені судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи
5. Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" є сільськогосподарським підприємством, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
6. У 2012 році Товариство отримало право на фінансову підтримку за програмою 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу зрошуваних землях" (далі - Програма 2801360) відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва на зрошуваних землях, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 09 квітня 2008 року № 345 (далі - Порядок № 345).
7. Головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.
8. 11 вересня 2012 року Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ від № 555 "Про розподіл коштів, передбачених у Державному бюджеті України на 2012 рік для часткової компенсації вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях", відповідно до якого суб`єктам господарювання агропромислового комплексу Херсонської області для часткової компенсації вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях передбачалися кошти у сумі 32 532 500 грн., у тому числі для Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" - 167 844 грн.
9. Зазначені кошти розподілом відкритих асигнувань з рахунку Мінагрополітики у повному обсязі були спрямовані до Головного управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, проте до позивача ці кошти не надійшли.
10. У подальшому з метою погашення кредиторської заборгованості Мінагрополітики неодноразово звертався до Міністра з проханням передбачити в державному бюджеті кошти на погашення кредиторської заборгованості та здійснити відповідні заходи щодо її погашення, що підтверджується копіями листів, наявними в матеріалах справи.
11. Станом на 01 січня 2018 року в Головному управління Державної казначейської служби України у Херсонській області обліковується кредиторська заборгованість перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" за бюджетною програмою КПКВК 2801360 в сумі 167 844 грн.
12. Станом на момент розгляду справи перед позивачем кредиторська заборгованість за Програмою 2801360, яку позивач просить стягнути з Державного бюджету України, не погашена.
ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
13. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року, позовні вимоги задоволено.
13.1. Визнано протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України, що виразилась у непогашенні кредиторської заборгованості перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Горностаївський райагрохім" у сумі 167 844 грн за бюджетною програмою КПКВК 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях" за 2012 рік.
13.2. Стягнуто з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Горностаївський райагрохім" заборгованість у розмірі 167 844 грн. за часткову компенсацію вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях за 2012 рік за бюджетною програмою КПКВК 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях" шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
14. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що факт розподілу бюджетних коштів Міністерством до органів Казначейства не доводить виконання Міністерством в повному обсязі обов`язків покладених на нього Порядком № 345 та Бюджетним кодексом України, що свідчить про бездіяльність відповідача, як відповідальним виконавцем бюджетної програми, яким не вжито необхідних заходів щодо виконання обов`язків, передбачених Порядком № 345 та Бюджетним кодексом України, та не забезпечено фактичне виконання бюджетної програми 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошувальних землях" по відношенню до позивача.
ІV. Касаційне оскарження
15. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, відповідач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, яку зареєстровано 23 січня 2019 року.
16. У касаційній скарзі відповідач зазначає, що з метою виконання бюджетної програми КПКВК 2801360 "Часткова компенсація вартості електроенергії, використаної для поливу на зрошуваних землях" протягом 2013-2017 років зверталося до Міністерства фінансів України з відповідними запитами, разом з тим коштів у Державному бюджеті України на відповідний рік передбачено не було, що унеможливило фактичне виконання вказаної програми.
17. Крім того, за доводами відповідача, позивачем пропущено строк звернення до суду з цим позовом, оскільки кошти мали бути виділені в 2012 році, а з позовом позивач звернувся лише в 2018 році.
18. У зв`язку із зазначеним відповідач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
19. Касаційна скарга відповідача не містить прохання про розгляд справи за його участі або участі його представника.
20. 30 січня 2019 року ухвалою Верховного Суду відкрито провадження за касаційною скаргою та витребувано з Херсонського окружного адміністративного суду справу №821/1009/18 (суддя-доповідач Олендер І. Я.).
21. 18 лютого 2019 року ухвалою Верховного Суду відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про зупинення виконання оскаржуваних судових рішень.
22. 26 лютого 2019 року справа № 360/2169/19 надійшла до Верховного Суду.
23. 21 січня 2020 року розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 109/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл справи у зв`язку зі зміною Спеціалізації суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду, що унеможливлює участь судді-доповідача Олендера І. Я. у розгляді справ, категорії яких віднесені до спеціалізації іншої судової палати у зв`язку зі змінами.
24. Протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 21 січня 2020 року визначено склад суду: головуючого суддю Шевцову Н. В., суддів Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.
25. Станом на час розгляду справи Верховним Судом відзив на касаційну скаргу у встановлений законодавством строк не надходив.
26. У відзиві на касаційну скаргу позивач не ставить питання про розгляд справи за його участю або за участю його представника.
V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування
27. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
28. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
29. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
30. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва на зрошуваних землях визначений Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва на зрошуваних землях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 квітня 2008 року № 345.