1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 квітня 2020 року

Київ

справа №826/14772/17

провадження №К/9901/57176/18, К/9901/57206/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до дитячого спеціалізованого санаторія "Салют" територіального медичного об`єднання "Санаторного лікування" у місті Києві про застосування заходів реагування, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами ОСОБА_1 та дитячого спеціалізованого санаторія "Салют" територіального медичного об`єднання "Санаторного лікування" у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 квітня 2018 року, прийняту у складі головуючого судді Аверкової В. В., постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Безименної Н. В., суддів: Аліменка В. О., Кучми А. Ю.

І. Суть спору

1. У листопаді 2017 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (далі - ГУ ДСНС у м. Києві) звернулось до суду з адміністративним позовом до дитячого спеціалізованого санаторія "Салют" територіального медичного об`єднання "Санаторного лікування" у місті Києві (далі - ДСС "Салют" ТМО "Санаторного лікування" у м. Києві), в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації дитячого спеціалізованого санаторія "Салют" територіального медичного об`єднання "Санаторного лікування" у місті Києві, розташованого за адресою: м. Київ, вул. Гоголівська, 28, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в ході проведеної посадовими особами ГУ ДСНС у м. Києві позапланової перевірки щодо додержання та виконання ДСС "Салют" ТМО "Санаторного лікування" у м. Києві вимог у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки відповідача за адресою: вулиця Гоголівська, 28 в Шевченківському районі міста Києва, виявлено ряд порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю людей.

2.1. З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей, ГУ ДСНС у м. Києві звернулось до суду з вимогою про застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки та цивільного захисту шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 643-р, Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Положення про ГУ ДСНС у м. Києві, наказу ДСНС України від 22 вересня 2017 року № 509, позивачем видано наказ від 29 вересня 2017 року № 337 "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки", згідно з яким доручено провести позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров`я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форми власності у відповідності до переліку, що додається, в тому числі і відповідача.

4. На підставі вказаного наказу та відповідно до посвідчення на проведення перевірки від 06 листопада 2017 року № 315 у період з 09 листопада 2017 року по 10 листопада 2017 року проведено позапланову перевірки відповідача щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідком якої складено акт від 10 листопада 2017 року № 327, в якому зафіксовано порушення ДСС "Салют" ТМО "Санаторного лікування" у м. Києві, а саме:

1) розділу ІІ пункту 3 Правил пожежної безпеки України (далі - ППБУ) (в приміщеннях санаторію не дотриманий протипожежний режим, допускається куріння в приміщеннях);

2) розділу ІІ пункту 3 ППБУ (в приміщеннях санаторію не дотриманий протипожежний режим, допускається проїзд та стоянка транспортних засобів у невизначених наказом місцях);

3) розділу ІІ пункту 7 ППБУ (в приміщеннях на видимих місцях біля телефонів не вивішені таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів);

4) розділу ІІ пункту 8 ППБУ (приміщення не в повному обсязі забезпечені знаками безпеки відповідно ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности");

5) розділу ІІ пункту 16 ППБУ (посадова особа, відповідальна за протипожежний стан будівель та приміщень, не пройшла навчання та перевірку пожежної безпеки);

6) розділу ІІІ пункту 1.2. ППБУ (на території санаторію влаштовано звалище горючих матеріалів (будівельні матеріали, листя));

7) розділу ІІІ пункту 2.5. ППБУ (не проведено вогнезахисну обробку (просочення) дерев`яних конструкцій будівель санаторію);

8) розділу ІІІ пункту 2.22. ППБУ (об`єкт не забезпечено адресними вказівками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби);

9) розділу ІІІ пункту 2.23. ППБУ, п.5.24. ДБН В.1.1-7-2002 "Пожежна безпека об`єктів будівництва" (стіни на шляхах евакуації в адмін. корпусі №1, 2 та лікувальному корпусі оздоблені горючими матеріалами);

10) розділу ІІІ пункту 2.34. ППБУ (на випадок відключення електроенергії у працівників, які чергують на об`єкті у вечірній та нічний час відсутні ліхтарі);

11) розділу ІІІ пункту 2.37 ППБУ (допускається захаращення шляхів евакуації горючими матеріалами, меблями в адмін. №2 корпусі та спальному корпусах);

12) розділу ІІІ пункту 2.37. ППБУ (запасний евакуаційний вихід зі спального корпусу, а саме з їдальні заблокований (влаштоване житлове приміщення));

13) розділу ІV пункту 1.6. ППБУ (з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів);

14) розділу ІV пункту 1.8. ППБУ (в приміщеннях допускається влаштування та експлуатація тимчасових електромереж).

15) розділу ІV пункту 1.17. ППБУ (допускається влаштування електоророзеток та вимикачів на горючій основі (конструкцій) без підкладання суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра);

16) розділу ІV пункту 1.18. ППБУ (допускається експлуатація світильників зі знятими ковпаками (розсіювачами));

17) розділу ІV пункту 1.18. ППБУ (допускається підвішування світильників безпосередньо струмопровідні проводи);

18) розділу ІV пункту 1.18. ППБУ (допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією та потребує капітальному ремонту);

19) розділу VІ пункту 3.13. ППБУ (допускається експлуатація приміщень для лікувально-профілактичних цілей санаторію не за призначенням (проживання людей));

20) розділу ІV пункту 3.13. ППБУ (в приміщеннях санаторію допускається користування прасками, електроплитками, мікрохвильовими печами, тощо);

21) розділу V пункти 1.1., 1.2. ППБУ, ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (об`єкт не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації);

22) розділу V пункту 2.1. ППБУ (на видному місці не встановлені покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них літерного індексу ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра);

23) розділу V пункту 3.9. ППБУ (будівлі та приміщення не в повному обсязі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками));

24) розділу V пункту 3.11. ППБУ (пожежний щит не укомплектований із розрахунку: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м. - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.);

25) розділу VІ пункту 5.7. ППБУ (допускається користування електронагрівальними приладами в приміщеннях санаторію з тимчасовим проживанням людей).

5. У зв`язку з виявленими порушеннями позивачем винесено припис від 17 листопада 2018 року № 317 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та встановлено строки його виконання, з метою усунення виявлених під час перевірки порушень.

6. В подальшому на підставі наказу ГУ ДСНС України у м. Києві від 15 березня 2018 року № 156 та посвідчення на перевірку від 19 березня 2018 року № 11, Шевченківським районним управлінням ГУ ДСНС України у м. Києві проведено позапланову перевірку ДСС "Салют" ТМО "Санаторного лікування" у м. Києві, за наслідками якої складено акт від 20 березня 2018 року № 18, згідно з яким під час перевірки виявлено наступні порушення:

1) розділу ІІ пункту 3 ППБУ (в приміщеннях санаторію не дотриманий протипожежний режим, допускається проїзд та стоянка транспортних засобів у невизначених наказом місцях);

2) розділу ІІІ пункту 2.5. ППБУ (не проведено вогнезахисну обробку (просочення) дерев`яних конструкцій будівель санаторію);

3) розділу ІІІ пункту 2.23. ППБУ, п.5.24. ДБН В.1.1-7-2002 "Пожежна безпека об`єктів будівництва" (стіни на шляхах евакуації в адмін. корпусі №1, 2 та лікувальному корпусі оздоблені горючими матеріалами);

4) розділу ІV пункту 1.8. ППБУ (в приміщеннях допускається влаштування та експлуатація тимчасових електромереж).

5) розділу ІV пункту 1.17. ППБУ (допускається влаштування електоророзеток та вимикачів на горючій основі (конструкцій) без підкладання суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра);

6) розділу ІV пункту 1.18. ППБУ (допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією та потребує капітальному ремонту);

7) розділу VІ пункту 3.13. ППБУ (допускається експлуатація приміщень для лікувально-профілактичних цілей санаторію не за призначенням (проживання людей)).

8) розділу ІV пункту 3.13. ППБУ (в приміщеннях санаторію допускається користування прасками, електроплитками, мікрохвильовими печами, тощо);

9) розділу V пунктів 1.1., 1.2. ППБУ, ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (об`єкт не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації);

10) розділу VІ пункту 5.7. ППБУ (допускається користування електронагрівальними приладами в приміщеннях санаторію з тимчасовим проживанням людей).

7. У поясненнях до вказаного акту перевірки зазначено, що виявлені порушення №№ 1, 4, 8, 10 неможливо усунути у зв`язку з проживанням вимушено переміщених осіб в санаторії.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

8. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 квітня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року позовні вимоги задоволено частково.

8.1. Застосовано заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації Дитячого спеціалізованого санаторію "Салют" територіального медичного об`єднання "Санаторного лікування" у місті Києві, розташованого за адресою: вулиця Гоголівська, 28, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

9. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості доводів контролюючого органу щодо існування підстав для застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки та цивільного захисту шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, за адресою: АДРЕСА_1 районі міста Києва.

10. Зазначена позиція підтримана Київським апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Касаційне оскарження

11. ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та прийняти нове, яким відмовити в позові.

12. В обґрунтування касаційної скарги вказує на неврахування судами попередніх інстанцій приписів частини другої статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки, на думку ОСОБА_1, до відповідача могла бути застосована лише мінімальна штрафна санкція передбачена законом, а не захід реагування у формі повного зупинення експлуатації санаторію, враховуючи, що останнім усунуто 15 із 25-ти встановлених порушень.

13. Водночас, у касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове рішення, не передаючи справу на новий розгляд.

14. Свою касаційну скаргу відповідач мотивує неврахуванням судами першої та апеляційної інстанцій того, що майно санаторію належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва і закріплюється за ним на праві оперативного управління. З огляду на гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, порушення не можуть бути усунені у зв`язку з проживанням у санаторії мешканців Автономної Республіки Крим.

15. Натомість представник ГУ ДСНС у м. Києві у відзиві вказує на безпідставність касаційних скарг і просить залишити їх без задоволення, а рішення судів попередніх інстанції - без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

16. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

17. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

18. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

19. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

20. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

21. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

23. Згідно з частиною другою статті 51 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

24. Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

25. Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.


................
Перейти до повного тексту