1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 квітня 2020 року

Київ

справа №554/3246/16-а

адміністративне провадження №К/9901/21881/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В.М.,

Шевцової Н.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на постанову Октябрського районного суду міста Полтави від 25 жовтня 2016 року (головуючий суддя - Антонов C.B.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року (головуючий суддя - Бондар В.О., судді - Калитка О. М., Кононенко З.О.) у справі

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України, третя особа - інспектор Управління патрульної поліції у місті Полтаві Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Шпетний Павло Олегович

про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення,

у с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Позивач, ОСОБА_1, 25.04.2016 звернувся до суду з позовом до відповідача -Департаменту патрульної поліції Національної поліції України, у якому просив визнати протиправною та скасувати постанову у справі про адміністративне правопорушення серії ПС2 №669491 від 09.03.2016.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що 09.03.2016 року о 16 годині 25 хвилин по вул. Г.Сковороди в м. Полтаві його зупинив інспектор патрульної служби Національної поліції Шпетний П.О. Підставою для зупинки, зі слів інспектора, був проїзд на знак 3.1 "Рух заборонено", в результаті чого був складений протокол серії АП2 №112701 від 09.03.2016 та постанова серії ПС2 №669491. Позивач вказував, що оскаржувана постанова не містить прізвища інспектора. При цьому, складання протоколу за вчинення дій, передбачених ч.1-3 ст.122 КУпАП, не передбачено законодавством, оскільки протокол про адміністративне правопорушення не складається у разі вчинення адміністративних правопорушень, розгляд яких віднесений до компетенції Національної поліції, та адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованих у автоматичному режимі. Таким чином, позивач вважав, що постанова у справі про адміністративне правопорушення протиправна, винесена з порушенням норм чинного законодавства та підлягає скасуванню.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Октябрського районного суду міста Полтави від 25 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року, поновлено ОСОБА_1 строк на звернення до адміністративного суду.

Адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову у справі про адміністративне правопорушення серії ПС2 №669491 від 09.03.2016 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.122 КУпАП та накладення адміністративного стягнення.

Стягнуто з Департаменту патрульної поліції Національної поліції України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 понесені витрати на правову допомогу в розмірі 4960 гривень 80 копійок.

Ухвалюючи рішення у справі, суди зазначили, що для заборони проїзду "під знак" 3.1. обов`язковою умовою є встановлення "додаткових" знаків - або 5.33, або 3.43, які вже самі по собі передбачають заборону руху будь-яких (в тому числі маршрутних, інвалідних тощо) транспортних засобів. -суди установили, що 09.03.2016 року дорожній рух по вул. Театральній в м. Полтава не був заборонений у встановленому Правилами дорожнього руху порядку, оскільки разом з дорожнім знаком 3.1. "Рух заборонено" не було встановлено дорожні знаки 5.33 або 3.43. За таких обставин, суди дійшли висновку, що ОСОБА_1 відповідно до ст.16 Закону України "Про дорожній рух" мав право керувати транспортним засобом на ділянці дороги по вул. Театральна в м. Полтава 09.03.2016, у зв`язку з чим постанова у справі про адміністративне правопорушення серії ПС2 №669491 від 09.03.2016 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 122 КУпАП, підлягає скасуванню. Також суди врахували, що при наданні правової допомоги за договором Адвокатським бюро в особі Грибовода В.В. було витрачено 9 годин, що підтверджується додатком до договору від 30.06.2016. Одна година роботи адвоката Бюро оплачується у розмірі 551,20 гривень, що не суперечить Постанові Кабінету Міністрів України "Про граничні розміри компенсації витрат, пов`язаних з розглядом цивільних та адміністративних справ, і порядок їх компенсації за рахунок держави" №590 від 27.04.2006, оскільки станом на дату укладення Договору, мінімальна заробітна плата становила 1378 гривень. Тобто, витрати за 9 годин роботи адвоката становлять 4960,80 гривень, які сплачені позивачем відповідно до квитанції №0018051 від 30.06.2016 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

27 лютого 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на постанову Октябрського районного суду міста Полтави від 25 жовтня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року, в якій відповідач просив скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог позивача.

На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначає, що всі вимоги щодо дії знаку 3.1 були наявні. Крім того, зауважує, що до судів попередніх інстанцій було надано схему дорожніх робіт, що підтверджувала доцільність встановлення знаку 3.1 "Рух заборонено". Вважає, що суди не взяли до уваги те, що поліцейський мав достатньо доказів для притягнення позивача до адміністративної відповідальності. Також вважає, що позивачем не наведено обґрунтованих підстав пропуску строку звернення до суду з цим позовом. Крім того, посилається на те, що вимога про стягнення витрат на правову допомогу не була заявлена позивачем, однак всупереч вимог законодавства судом прийнято рішення про стягнення цих витрат з відповідача.

Ухвалою Верховного Суду від 07 квітня 2020 року зазначену адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 09.03.2016 інспектором Управління патрульної поліції в м. Полтаві Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Шпетним П.О. відносно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 122 КУпАП, з якого слідує, що 09.03.2016 о 16.25 годині ОСОБА_1, керуючи автомобілем марки "CHEVROLET NUBIRA", д.н.з. НОМЕР_1, рухався по вул. Театральній, від вул. Сінної, в напрямку вул. Г.Сковороди, чим порушив вимоги знаку 3.1. "Рух заборонено" (а.с.4).

Відповідно до постанови серії ПС №668491 від 09.03.2016 ОСОБА_1 09.03.2016 о 16.25 годині, керуючи автомобілем марки "CHEVROLET NUBIRA", д.н.з. НОМЕР_1, по вул. Театральній проїхав на заборонений знак 3.1 від вул. Сінної, в напрямку вул. Г.Сковороди, чим порушив вимоги знаку 3.1. "Рух заборонено" та скоїв адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 122 КУпАП (а.с. 5).

З листа Управління житлово-комунального господарства вбачається, що на його замовлення роботи по ремонту вулиці Театральної в поточному році не проводилися (а.с.81).

Згідно з листом КП ПОР "Полтававодоканал" 09.03.2016 на дільниці здійснення ремонтних робіт на вул. Театральній в м. Полтаві було встановлено дорожні знаки та огородження, згідно з схемою облаштування місця проведення аварійних ремонтних робіт на каналізаційному колекторі, рух транспортних засобів по вулиці було перекрито, що свідчить про відсутність аварійної небезпеки (а.с.82).

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Як встановлено частиною 1 статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі п`ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 50 штрафних балів..


................
Перейти до повного тексту