1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 квітня 2020 року

Київ

справа №243/1006/17

адміністративне провадження №К/9901/22051/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В. М.,

Шевцової Н.В.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 03 квітня 2017 року (суддя - Мінаєв І.М.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2017 року (головуючий суддя - Сухарьок М.Г., судді - Блохін А.А., Гаврищук Т.Г.) у справі

за позовом ОСОБА_1

до Управління патрульної поліції в містах Краматорську та Слов`янську Департаменту патрульної поліції

про визнання незаконною та скасування постанови в справі про адміністративне правопорушення, -



в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив скасувати постанову серії АР № 708481 про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі, від 31.01.2017, згідно з якою накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255,0 грн.

В обґрунтування позову посилався на те, що 31.01.2017 року інспектором роти четвертого батальйону УПП в м. Краматорську та м. Слов`янську старшим сержантом поліції Івашковим Олексієм Володимировичем було винесено постанову серії АР № 708481 про накладення адміністративного стягнення за вчинення адміністративного правопорушення у сфері забезпечення безпеки у сфері дорожнього руху (ст. 122 КУпАП), зафіксоване не в автоматичному режимі, згідно якої на нього покладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 255 грн. При цьому, працівниками поліції були порушені правила зупинки транспортного засобу, працівники поліції їхали за автомобілем із ввімкненим проблисковим маячком синього кольору, а не червоного, як то передбачає п. 3.2 ПДР України, а також, в постанові міститься невірна інформація, оскільки за вказаною в постанові адресою ( АДРЕСА_1) знак "проїзд без зупинки заборонено" відсутній, окрім того, п. 8.4 "б" ПДР України, який він начебто порушив, містить описовий характер, тому порушити його неможливо. За вказаних обставин вважає постанову незаконною.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 03 квітня 2017 року, яка була залишена без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2017 року, позов ОСОБА_1 до Управління патрульної поліції у містах Краматорську та Слов`янську Головного управління Національної поліції України в Донецькій області про визнання незаконною та скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення було залишено без задоволення.

Відмовляючи в позовних вимогах, суди попередніх інстанцій вказали, що вина водія у порушенні Правил дорожнього руху має бути доводитись певними доказами, серед яких показання технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, пояснення свідків тощо. З наданого Управлінням патрульної поліції в містах Краматорську та Слов`янську Департаменту патрульної поліції відеозапису вбачається, що автомобіль Renault Logan, яким керував ОСОБА_1, під час перетинання залізничного переїзду, що не охороняється та не обладнаний світлофорною сигналізацією, не зупинився перед дорожнім знаком 2.2 "Проїзд без зупинки заборонено". Суди вказали, що відсутність у постанові серії АР № 708481 зазначення про залізничний переїзд зумовлена тим, що ОСОБА_1 порушено не правила проїзду залізничного переїзду, а вимоги дорожнього знаку пріоритету. Також, суди спростували доводи позивача про те, що працівниками поліції були порушені правила зупинки транспортного засобу, оскільки відповідно до позовної заяви та апеляційної скарги співробітники поліції їхали за автомобілем Renault Logan із увімкненим проблисковим маячком синього кольору. Відеозаписом підтверджено, що вимога про зупинку транспортного засобу була подана поліцейським за допомогою гучномовного пристрою, який ОСОБА_1, з його слів, не почув. Позивач взагалі не звернув увагу, що за ним їде транспортний засіб з увімкненим синім проблисковим маячком, не оцінив дорожньої обстановки та не прийняв рішення щодо надання переваги в русі автомобілю співробітників поліції, що ним не оскаржуються. Той факт, що ОСОБА_1 не почув вимогу про зупинку транспортного засобу, подану поліцейським за допомогою гучномовного пристрою, свідчить про вади технічного стану його автомобіля.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

18 липня 2017 року позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 03 квітня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2017 року, в якій просив їх скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначив, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи і порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення позовних вимог. Вказав, що наданим до суду відеозаписом не підтверджено факт вчинення ОСОБА_1 дій, передбачених ч. 1 ст. 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Також апелянт звертає увагу, що співробітниками патрульної поліції під час зупинення транспортного засобу, яким керував позивач, були порушені Правила дорожнього руху.

Відповідачем до Суду не було надано відзиву (заперечень) на касаційну скаргу, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Ухвалою Верховного Суду від 07 квітня 2020 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

31 січня 2017 року інспектором роти 4 батальйону УПП в м. Краматорську та м. Слов`янську старшим сержантом поліції Івашковим Олексієм Володимировичем (далі - патрульний) було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху серії АР № 708481. Вказаною постановою ОСОБА_1, який керував автомобілем Renaul Logan, державний номер НОМЕР_1, було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 255,00 грн за вчинення порушення, передбаченого ч. 1 ст. 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Підставою притягнення позивача до адміністративної відповідальності стало порушення ним п. 8.4 "б" Правил дорожнього руху, а саме, керуючи транспортним засобом біля будинку 19 по вулиці Дарвіна в місті Слов`янськ не виконав вимоги знаку 2.2 "Проїзд без зупинки заборонено".

З дослідженого в судовому засіданні відеозапису подій 31.01.2017 року вбачається, що позивач ОСОБА_1 порушив вимогу дорожнього знаку "Проїзд без зупинки заборонено", який розташовано у АДРЕСА_1, чим порушив п. 8.4 "б" ПДР України, тобто скоїв адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 122 КУпАП. На відео зафіксовано, як ОСОБА_1 здійснив проїзд через залізничну колію при цьому проігнорувавши вимогу дорожнього знаку "Проїзд без зупинки заборонено" і не зупинився, окрім того, під час подальшого руху водій ОСОБА_1 не відреагував на вимоги працівника патрульної служби щодо зупинки автомобілю, хоча його було попереджено про зупинку авто на вимогу інспектора звуковим сигналом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством є завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).

Як встановлено частиною 1 статті 122 КУпАП перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі п`ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 50 штрафних балів.

Пункт 8.4 "б" Правил дорожнього руху України передбачає наступне: дорожні знаки поділяються на групи: п. б) знаки пріоритету. Встановлюють черговість проїзду перехресть, перехрещень проїзних частин або вузьких ділянок дороги.

Крім цього, ч. 1 ст. 251 КУпАП встановлено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.


................
Перейти до повного тексту