1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

08 квітня 2020 року

Київ

справа №809/504/17

адміністративне провадження №К/9901/37404/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шевцової Н.В.,

суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 809/504/17

за позовом Територіального управління державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області до Західного офісу Держаудитслужби про визнання протиправною та скасування вимоги

за касаційною скаргою Територіального управління державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області

на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 травня 2017 року, прийняту в складі головуючого судді Біньковської Н. В.,

та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Курильця А. Р., суддів: Кушнерика М. П., Мікули О. І.,



УСТАНОВИВ:



І. Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2017 року Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області (далі - позивач, ТУ ДСА в Івано-Франківській області) звернулося до суду з адміністративним позовом до управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області (далі - відповідач, Держаудитслужба, Управління) про визнання протиправною та скасування вимоги про усунення виявлених ревізією порушень від 25 січня 2017 року за № 13-09-08-14/397 в частині порушення ТУ ДСА України в Івано-Франківській області при виплаті премій працівникам апаратів судів (прибиральникам та робітникам по обслуговуванню будівель судів) до професійних свят (День юриста, День працівника суду) в загальній сумі 222 200,00 грн та перерахування єдиного соціального внеску на загальну суму 74 522,80 грн.

1.1. Позовні вимоги мотивовані тим, що Управління в порушення вимог Законів України "Про оплату праці", "Про судоустрій і статус суддів", наказу Міністерства праці України від 02 жовтня 2016 року № 77 "Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів", безпідставно зробило висновок про недотримання позивачем вимог законодавства при нарахуванні та виплаті працівникам апаратів судів - прибиральникам та робітникам по обслуговуванню будівель судів, премій до професійних свят (День юриста, День працівника суду) в загальній сумі 222 200,00 грн, в тому числі у 2014 році - 191 000,00 грн, у 2015 році - 31 200 грн. та перерахуванні єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в сумі 74 522,80 грн, оскільки працівниками апарату суду є всі особи, які обіймають посади згідно штатного розпису та структури суду на відповідний рік. Також, відповідач у вимозі не зазначив, які саме заходи має вжити позивач для усунення виявлених порушень.

2. Представники відповідача проти задоволення позову заперечили та пояснили, що наказом Міністерства праці України від 02 жовтня 2016 року № 77 "Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів", не передбачено преміювання з нагоди професійних свят. Зауважили, що оскільки у вимозі, яка є предметом даного спору, йдеться про виявлені збитки і необхідність їх усунення у встановленому законодавством порядку, то в цій частині вона є рекомендаційною. Шляхом усунення виявлених порушень є стягнення зайво виплачених коштів з осіб, винних у нарахуванні разових премій з нагоди професійних свят Дня юриста і Дня працівника суду прибиральникам та робітникам по обслуговуванню будівель судів, або добровільного повернення особами, які отримали зазначені премії, за їх заявами. Просили суд в задоволенні позову відмовити.



ІІ. Установлені судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи



3. Відповідно до пункту 2.20 плану контрольно-ревізійної роботи Державної аудиторської служби України на ІІІ квартал 2016 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 27 вересня 2016 року за № 813 та за № 814, від 18 листопада 2016 року за № 58 та за № 59 управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності ТУ ДСА в Івано-Франківській області за період з 01 січня 2014 року по 30 вересня 2016 року, за результатами якої складено акт від 28 грудня 2016 року за № 08-21/01 (далі - акт ревізії).

4. Актом ревізії установлено порушення, зокрема, зокрема, пункту 2 наказу Міністерства праці України від 02 жовтня 2016 року № 77 "Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів", у зв`язку із зайвим нарахуванням разових премій з нагоди професійних свят (День юриста, День працівника суду) прибиральницям та робітникам по обслуговуванню будівель місцевих судів в загальній сумі 222 200 грн, з них у 2014 році - 191 000,00 грн та у 2015 році - 31200 грн, в результаті чого в порушення частини п`ятої статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" перераховано єдиного соціального внеску на загальну суму 74 522,80 грн, з них у 2014 році - 64 033,90 грн та у 2015 році - 10 488,90 грн. Відповідне порушення призвело до зайвого нарахування заробітної плати та матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 296 722,80 грн.

5. На підставі висновків акта ревізії відповідачем надіслано до ТУ ДСА вимогу про усунення виявлених ревізією порушень від 25 січня 2017 року за № 13-09-08-14/397.

6. Також судами попередніх інстанцій установлено, що 20 грудня 2016 року позивач звернувся до управління Держпраці в Івано-Франківській області із листом щодо роз`яснення по оплаті премії до професійних свят.

7. Листом від 28 грудня 2016 року за № 06-02/15-10/6932 управління Держпраці в Івано-Франківській області повідомило, що премії до професійних свят працівникам апаратів судів (державним службовцям, службовцям та робітникам) протягом 2014-2015 років підлягали нарахуванню і виплаті і, відповідно, не суперечили нормам законодавства.



ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

8. Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

9. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення, як і наявність підстав для відшкодування, перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.



ІV. Касаційне оскарження

10. Не погодившись з постановою суду першої інстанції та ухвалою суду апеляційної інстанції позивач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, яку зареєстровано 07 серпня 2017 року.

11. У касаційній скарзі позивач зазначає, що ним правомірно здійснено виплату премій працівникам апарату суду в 2014-2015 роках, а судами безпідставно відмовлено у задоволенні позову, оскільки вимога є протиправною.

12. У зв`язку із зазначеним позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

13. Касаційна скарга позивача містить прохання про розгляд справи за відсутності його представника.

14. 09 серпня 2017 року ухвалою Вищого адміністративного суду України відкрито провадження за касаційною скаргою та витребувано з Івано-Франківського окружного адміністративного суду справу №809/504/17 (суддя-доповідач Стрелець Т. Г.).

15. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач спростовує доводи позивача, зазначає, що питання відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, їх наявність та розмір може бути перевірено судами за результатом судового розгляду позову про стягнення таких збитків.

16. 13 березня 2018 року протоколом автоматизованого розподілу між суддями справу № 809/504/17 передано до Верховного Суду (суддя-доповідач Гончарова І. А.).

17. 21 січня 2020 року розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 108/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл справи у зв`язку зі зміною Спеціалізації суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду, що унеможливлює участь судді-доповідача Гончарової І. А. у розгляді справ, категорії яких віднесені до спеціалізації іншої судової палати у зв`язку зі змінами.

18. Протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 21 січня 2020 року визначено склад суду: головуючого суддю Шевцову Н. В., суддів Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.



V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

19. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

20. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

21. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

22. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

23. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Закон України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 року № 2939-XII (далі - Закон № 2939-ХІІ у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин).

25. Частиною першої статті 2 Закону № 2939-ХІІ визначено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

26. На підставі статті 10 Закону № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право:, зокрема:


................
Перейти до повного тексту