ПОСТАНОВА
Іменем України
06 квітня 2020 року
м. Київ
справа №280/4334/18
адміністративне провадження №К/9901/266/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Гусака М.Б.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.09.2019 (суддя - Сацький Р.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 (судді - Чепурнов Д.В., Мельник В.В., Сафронова С.В.) у справі за позовом Запорізького державного підприємства "Радіоприлад" до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області, Управління Державної казначейської служби України у Комунарському районі м. Запоріжжя Запорізької області про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення пені,
У С Т А Н О В И В :
12.10.2018 Запорізьке державне підприємство "Радіоприлад" (далі - Запорізьке ДП "Радіоприлад", Підприємство, позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (в подальшому відповідачем у справі було визнано Головне управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (далі - ГУ ДФС у Запорізькій області, відповідач 1), Управління Державної казначейської служби України у Комунарському районі м. Запоріжжя Запорізької області (далі - УДКС України у Комунарському районі м. Запоріжжя Запорізької області, відповідач 2), в якому просило суд: зобов`язати відповідача 1 внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування йому суми податку на додану вартість за жовтень 2011 року в розмірі 403836,00 грн; стягнути з Державного бюджету України на його користь пеню на рівні 120% облікової ставки Національного банку України у сумі 257729,17 грн за несвоєчасне повернення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість (далі - ПДВ) за жовтень 2011 року.
В обґрунтування позову Запорізьке ДП "Радіоприлад" послалося на те, що постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 20.04.2015 у справі № 0870/5994/12, яка набрала законної сили 29.10.2015, підтверджено право Підприємства на отримання бюджетного відшкодування з ПДВ та достовірність розрахунку заявленої до відшкодування суми ПДВ у розмірі 403836,00 грн за жовтень 2011 року. Однак, ця сума бюджетного відшкодування не відображена контролюючим органом в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відповідно до пунктів 52 та 56 підрозділу 2 Розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - ПК України), що позбавляє його права на отримання бюджетного відшкодування. Вимоги щодо стягнення з Державного бюджету пені за прострочення виплати суми бюджетного відшкодування за період з 13.05.2016 по 12.10.2018 позивач обґрунтував посиланням на підпункт 200.23 статті 200 ПК України.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11.09.2019, яке залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019, позов задоволено: зобов`язано ГУ ДФС у Запорізькій області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості, що передбачені Порядком ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26, які необхідні для відшкодування Запорізькому ДП "Радіоприлад"" (69600 м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 3, код ЄДРПОУ 14313317) суми податку на додану вартість за жовтень 2011 року в розмірі 403ʼ836,00 грн. Стягнуто з Державного бюджету України на користь Запорізького ДП "Радіоприлад" пеню на рівні 120% облікової ставки Національного банку України у сумі 257ʼ729,17 грн за несвоєчасне повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість згідно з податковою декларацією з ПДВ за жовтень 2011 року.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач протягом 5 робочих днів, що настали за днем отримання ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2015 у справі №0870/5994/12 (що є відповідним рішенням, яким було закінчено процедуру судового оскарження податкового повідомлення-рішення від 17.02.2012 №0000022302 про зменшення в податковому обліку Запорізького ДП "Радіоприлад" за жовтень 2011 року бюджетного відшкодування (в тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов`язань наступних періодів) на 403ʼ836,00 грн) був зобов`язаний подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету позивачу. Останнім днем такого строку було 25.11.2015. Проте, отримавши рішення суду контролюючий орган не вчинив дій, визначених абзацом 2 пункту 200.15 статті 200 ПК України (в редакції Закону від 28.12.2014 №71-VІІІ), а саме: не подав органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету. З 01.04.2017 передумовою для отримання платником ПДВ належної йому суми бюджетного відшкодування є відображення органом ДФС в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування інформації про її узгодження. Невчинення таких дій свідчить про протиправну бездіяльність контролюючого органу, внаслідок якої порушено право позивача на отримання бюджетного відшкодування ПДВ. Доводи ГУ ДФС щодо відсутності технічної можливості здійснення процедур відшкодування сум залишків бюджетного відшкодування ПДВ, що підлягають включенню до Тимчасового реєстру заяв, суди попередніх інстанцій до уваги не прийняли, вказавши, що диференціація платників ПДВ при вирішенні питання про бюджетне відшкодування в залежності від виду реєстру, в який внесені (підлягали внесенню) заяви про відшкодування, суперечить такому принципу податкового законодавства, як рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації.
ГУ ДФС у Запорізькій області було подано до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.09.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019.
У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи вимоги, викладені в касаційній скарзі, вказує, що суд не взяв до уваги, що, оскільки позивач подав заяву про виплату бюджетного відшкодування ПДВ за податковою декларацією за жовтень 2011 року, то його заява відповідно до норм ПК України підлягала включенню до Тимчасового реєстру. Формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється автоматично на підставі баз даних ДФС та ДКС, адміністрування Реєстру здійснюється Міністерством фінансів України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про деякі питання бюджетного відшкодування податку на додану вартість" від 29.03.2017 №189. У зв`язку з цим ГУ ДФС у Запорізькій області не має повноважень щодо внесення даних до вказаного Реєстру. Позивач має заборгованість з платежів до бюджету в розмірі 19ʼ121ʼ431,60 грн, що є значно більшою сумою, ніж та, що заявлена позивачем до відшкодування, а тому при наявності податкового боргу, яка перевищує суму бюджетного відшкодування, внесення таких сум до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не відповідає закону.
Позивач та УДКС України у Комунарському районі м. Запоріжжя Запорізької області не реалізували процесуальне право подати відзиви на касаційну скаргу.
Верховний Суд, перевіривши наведені у касаційній скарзі доводи, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суди попередніх інстанцій встановили, що постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 20.04.2015 у справі №0870/5994/12, яка набрала законної сили 29.10.2015, визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення-рішення від 17.02.2012 № 0000022302 про зменшення в податковому обліку Запорізького ДП "Радіоприлад" за жовтень 2011 року бюджетного відшкодування (в тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов`язань наступних періодів) на 403ʼ836,00 грн та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 100ʼ959,00 грн. В цих судових рішеннях встановлено факти здійснення позивачем операцій з придбання товарів та послуг, суми ПДВ в ціні за які включені до податкового кредиту, та сплати позивачем постачальникам в ціні за товари і послуги сум ПДВ, яких стосується висновок контролюючого органу про неправомірне декларування.
Отже, суди попередніх інстанцій правильно визначились з характером спірних правовідносин та виходили з того, що на момент набрання законної сили судовим рішенням у справі № 0870/5994/12 та підтвердження судом правомірності формування позивачем суми бюджетного відшкодування за жовтень 2011 року, а саме 29.10.2015, стаття 200 ПК України була чинною в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" № 71-VIII від 28.12.2014.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 15.08.2016 у справі №808/1522/16 встановлено, що відповідачем копія ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2015 у справі №0870/5994/12 була отримана 18.11.2015 (вх. №795719).
З огляду на це висновок судів попередніх інстанцій, що ГУ ДФС протягом 5 робочих днів, що настали за днем отримання ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2015 у справі № 0870/5994/12, тобто до 25.11.2015 включно, був зобов`язаний подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету позивачу, відповідає пункту 200.15 статті 200 ПК України в редакції Закону № 71-VIII від 28.12.2014.
Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій стосовно того, що невчинення таких дій свідчить про протиправну бездіяльність контролюючого органу, внаслідок якої порушено право позивача на отримання бюджетного відшкодування ПДВ.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" № 1797-VІІІ від 21.12.2016, який набрав чинності з 01.01.2017 (далі - Закон № 1797-VІІІ), був змінений порядок бюджетного відшкодування ПДВ платникам цього податку, який не передбачає надання контролюючим органом відповідного висновку та його направлення до органу державного казначейства. Відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, відображеної в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Згідно з підпунктом 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 ПК України формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно до підпункту 200.7.2 заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.
Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку, відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу (абзац другий пункту 200.10 статті 200 ПК України).
Порядок узгодження зазначеної у заяві суми бюджетного відшкодування визначений в пункті 200.12 цієї статті.
Так, зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат: а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки; б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки; г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення; ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.
У випадках, передбачених підпунктами "а", "г" і "ґ" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.
Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.
На підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів (пункт 200.13 статті 200 ПК України).
При цьому пунктами 52 та 56 підрозділу 2 Розділу XX "Перехідні положення" ПК України, якими цей підрозділ був доповнений Законом № 1797-VІІІ, визначено, що до 10 січня 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, зобов`язаний на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 01.01.2017, сформувати єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку їх надходження.
До 01.02.2017 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016, за якими станом на 01.01.2017 суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.
Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 №26 був затверджений Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - Порядок №26), який, згідно з пунктом 3 цієї постанови набирав чинності з 01.04.2017.
Зазначеною постановою встановлено, що до набрання чинності цим Порядком бюджетне відшкодування сум податку на додану вартість за заявами, включеними до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, сформованого згідно з пунктом 52 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, здійснюється у порядку, що діяв до 01.01.2017.
Відповідно до положень пункту 4 Порядку №26 орган ДФС вносить до Реєстру, зокрема, такі дані: дату подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку у банку, поданої у складі податкової декларації з податку на додану вартість, або уточнюючого розрахунку з податку на додану вартість (в разі їх подання); суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначену в кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; дату початку та закінчення проведення перевірки даних податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дату поданої до органу ДФС заяви у разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування; дату складення та вручення платнику податку акта перевірки; суму узгодженого органом ДФС бюджетного відшкодування за кожною заявою та дату її узгодження.