ПОСТАНОВА
Іменем України
07 квітня 2020 року
Київ
справа №816/364/16
адміністративне провадження №№К/9901/5436/17, К/9901/5428/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Жука А.В.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області про скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу, відшкодування витрат на правову допомогу, провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 15.11.2016, прийняту у складі головуючого - судді Канигіної Т.С., суддів - Удовіченка С.О., Ясиновського І.Г., та постанову Харкіського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017, прийняту у складі колегії суддів: Жигилія С.П. (головуючий), Перцової Т.С., Дюкарєвої С.В.
І. Суть спору
1. У березні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (далі - ГУ ДФС у Полтавській області), в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 14.07.2016 та уточнень позовних вимог, зазначених у судовому засіданні суду першої інстанції 15.11.2016 просив суд:
1.1. - визнати протиправним та скасувати пункт 1 наказу ДФС України від 21.08.2015 № 636;
1.2. - визнати протиправним та скасувати наказ ДФС України від 25.02.2016 №559-о;
1.3. - визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДФС у Полтавській області від 26.02.2016 № 29-о;
1.4. - поновити ОСОБА_1 на посаді першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області;
1.5. - стягнути з ГУ ДФС у Полтавській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу, починаючи з 27.02.2016 до моменту фактичного поновлення на державній службі;
1.6. - стягнути з ГУ ДФС у Полтавській області на користь ОСОБА_1 витрати на правову допомогу в розмірі 7459,57 грн.
2. Обгрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що зі змісту наказу ДФС України від 21.08.2015 № 636 та наказу ДФС України від 25.02.2016№ 559-о не зрозуміло, у чому саме полягало одноразове грубе порушення його трудових обов`язків.
3. На думку позивача з наказу від 21.08.2015 № 636 убачається, що неналежне виконання обов`язків допущено під час всього періоду перевірки, тобто викладається факт тривалості; фактично підставою для прийняття наказу про звільнення слугували результати перевірки Департаменту внутрішнього аудиту і контролю, однак, додаткові заходи, зокрема ініціювання проведення службового розслідування за фактом допущених порушень відповідачем не вживались; порушення, які ставилися у провину позивачу, є надуманими, повністю ґрунтуються на припущеннях, немає жодного взаємозв`язку між виконанням позивачем своїх посадових обов`язків і ймовірними порушеннями, що є не припустимим та грубо порушує конституційне право ОСОБА_1 на працю, внаслідок довільного і неправильного трактування ДФС вимог наведеного податкового і трудового законодавства; оскаржувані накази є неправомірними та прийнятими з порушенням порядку застосування дисциплінарних стягнень, а позивача взагалі не ознайомлено з наказом від 21.08.2015 № 636 "Про результати перевірки територіальних органів ДФС у Полтавській області"; ДФС України в наказі від 25.02.2016 № 559-о "Про звільнення ОСОБА_1 " зазначено, що грубе порушення трудової дисципліни позивача полягало у неналежному виконанні службових обов`язків у період з січня по червень 2015 року, що було встановлено за результатами перевірки та викладено у наказі ДФС України від 21.08.2015 № 636, тобто в порушення вимог статті 148 КЗпП України дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення на позивача накладено 15.02.2016 після завершення строку для накладення такого дисциплінарного стягнення, а тому оскаржуваний наказ підлягає скасуванню.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 з 02.08.1994 працював в органах державної податкової служби.
5. Наказом ДФС України від 23.10.2014 № 989-о позивач призначений на посаду першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області з 28.10.2014, що підтверджується записом в трудовій книжці (том 1, а.с. 15-34).
6. 14.04.2015 ДФС України видано наказ № 271 "Про індикативні показники доходів на ІІ квартал 2015 року" (том 1 а.с.180-191), пунктом 15 якого зобов`язано, зокрема в.о. начальника ГУ ДФС у Полтавській області Кузнецову Ж.Б. забезпечити проведення перевірок відповідних підприємств, із терміном виконання - 20.04.2015, 20.05.2015.
7. Згідно з пунктом 19 вказаного наказу начальникам (виконуючим обов`язки начальників) головних управлінь ДФС в областях, м. Києві, Центрального офісу та митниць ДФС наказано забезпечити особисте інформування керівництва ДФС (відповідно до розподілу функціональних обов`язків) про виконання індикативних показників ІІ кварталу 2015 року за основними напрямами роботи, у т.ч. індикативних показників із рівномірного забезпечення збору платежів до загального фонду Державного бюджету України, термін - щоп`ятниці.
8. Також зобов`язано, зокрема начальників (виконуючих обов`язки начальників) головних управлінь ДФС в областях у разі незабезпечення виконання індикативних показників на ІІ квартал 2015 року надати пояснення на ім`я Голови ДФС (виконуючого обов`язки), термін - 08.05.2015 (пункт 25 наказу від 14.04.2015 № 271).
9. На підставі наказу ДФС України від 14.04.2015 № 271, в.о. начальника ГУ ДФС у Полтавській області Кузнецовою Ж.Б. видано наказ від 17.04.2015 № 323 "Про індикативні показники доходів на ІІ квартал 2015 року", контроль за виконанням якого покладено на заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області ОСОБА_1 (том 1 а.с. 243-250).
10. Згідно з пунктом 2 наказу ДФС України від 12.05.2015 № 1412-о "Про покладання обов`язків на ОСОБА_1" виконання обов`язків начальника ГУ ДФС у Полтавській області з 12.05.2015 покладено на першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області - ОСОБА_1 (том 2 а.с. 176).
11. Наказом ДФС України від 25.05.2015 № 1506-о "Про покладання обов`язків" виконання обов`язків начальника ГУ ДФС у Полтавській області з 25 по 29 травня 2015 року покладено на Кузнецову Ж.Б. - заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області (том 2 а.с. 177).
12. Пунктом 2 наказу ДФС України від 06.07.2015 № 469 "Про підсумки роботи органів ДФС за січень-травень та травень 2015 року" визнано незадовільним стан організації роботи у січні-травні 2015 року, зокрема ГУ ДФС у Полтавській області (том 1 а.с. 215-229).
13. Згідно з пунктом 16.2 указаного наказу Департаменту внутрішнього аудиту та контролю наказано провести службову перевірку стосовно першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області ОСОБА_1 щодо неналежного виконання службових обов`язків, організацію роботи та контролю у травні 2015 року, що призвело до незабезпечення виконання індикативного показника зі збору платежів до загального фонду державного бюджету.
14. На виконання наказу від 06.07.2015 № 469 ДФС України 06.07.2015 видано розпорядження № 183-р, яким зобов`язано Департамент внутрішнього аудиту та контролю з 06.07.2015 по 21.07.2015 провести перевірку ГУДФС у Полтавській області із зазначених питань (том 1 а.с. 38-39).
15. У період з 13.07.2015 по 21.07.2015 робочою групою у складі працівників ДФС України проведено перевірку ГУ ДФС у Полтавській області та окремих територіальних органів щодо стану виконання службових обов`язків першим заступником начальника ГУ ОСОБА_1., організації та контролю, що призвело до невиконання індикативного показника зі збору платежів до загального фонду державного бюджету, за результатами якої складено акт перевірки організації роботи органів ГУ ДФС (Міндоходів) у Полтавській області від 21.07.2015 № 53/99-99-14-01-02-20 (том 2 а.с. 23-69).
16. Про результати перевірки органів ДФС у Полтавській області директором Департаменту внутрішнього аудиту та контролю подано голові ДФС України Насірову Р.М. доповідну записку, у якій повідомлено, зокрема: першим заступником ГУ ДФС у Полтавській області ОСОБА_1 неналежно організовано роботу у частині забезпечення виконання керівним складом ГУ та підпорядкованих територіальних органів основних завдань органу фіскальної служби; окремі порушення залишено поза увагою керівництва ГУ та територіальних органів протягом тривалого часу, відсутні прийняті дієві управлінські рішення в.о. начальника ГУ ДФС у Полтавській області - ОСОБА_1, що призвело до одноразового грубого порушення пунктів 3, 4, 11 Положення про ГУ; запропоновано за одноразове грубе порушення звільнити із займаної посади першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області ОСОБА_1 на підставі статей 147, 148, 149 Кодексу законів про працю України (том 2 а.с. 70-74).
17. 23.07.2015 ОСОБА_1., як в.о. начальника ГУ ДФС у Полтавській області, подано до ДФС України зауваження до акта перевірки організації роботи органів ГУ ДФС (Міндоходів) у Полтавській області від 21.07.2015 № 53/99-99-14-01-02-20 (том 2 а.с. 209-237).
18. Згідно з пунктом 1 наказу ДФС України від 21.08.2015 № 636 "Про результати перевірки територіальних органів ДФС у Полтавській області" на підставі статей 147, 148, 149 КЗпП України першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області ОСОБА_1 визнано таким, що підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з займаної посади (за час виконання обов`язків начальника ГУ ДФС у Полтавській області) за порушення вимог пункту 3 Положення про ГУ ДФС у Полтавській області, затвердженого наказом ДФС від 21.08.2014 № 68, зокрема: неналежне виконання службових обов`язків, невжиття дієвих заходів для забезпечення контролю та організації роботи підпорядкованих підрозділів та державних податкових інспекцій ГУ ДФС у Полтавській області, у тому числі щодо виконання індикативних показників, комплексного відпрацювання податкових ризиків та ризикового ПДВ, адміністрування податків та усунення попередньо виявлених порушень та недоліків; визначено, що оскільки станом на дату наказу ОСОБА_1 перебуває на лікарняному, питання щодо притягнення до відповідальності розглянути після його виходу на роботу (том 1 а.с. 143-147).
19. 25.02.2016 ОСОБА_1 подав голові ДФС України Насірову Р.М. письмові пояснення, у яких виразив незгоду із пунктом 1 наказу ДФС України від 21.08.2015 № 636 "Про результати перевірки територіальних органів ДФС у Полтавській області" та висновками акта від 21.07.2015 № 53/99-99-14-01-02-20 (том 2 а.с. 76- 85).
20. На виконання пункту 1 наказу ДФС України від 21.08.2015 № 636 "Про результати перевірки територіальних органів ДФС у Полтавській області" ДФС України видано наказ від 25.02.2016 № 559-о, яким на підставі пункту 1 статті 41, статей 147, 148, 149 КЗпП України за одноразове грубе порушення звільнено із займаної посади першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області ОСОБА_1 (за час виконання обов`язків начальника ГУ ДФС у Полтавській області) за порушення вимог пунктів 3, 4, 11 Положення про Головне управління ДФС у Полтавській області, затвердженого наказом ДФС від 21.08.2014 №68, у частині належного виконання службових обов`язків, невжиття дієвих заходів для забезпечення контролю та організації роботи підпорядкованих підрозділів та державних податкових інспекцій ГУ ДФС у Полтавській області, зокрема виконання індикативних показників, комплексного відпрацювання податкових ризиків та ризикового ПДВ, адміністрування податків та усунення попередньо виявлених порушень та недоліків (том 1 а.с. 148).
21. Наказом ГУ ДФС у Полтавській області від 26.02.2016 № 29-о ОСОБА_1 оголошено наказ від 25.02.2016 № 559-о "Про звільнення ОСОБА_1 " та вирішено вважати його таким, що звільнений з посади першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області 26.02.2016 відповідно до пункту 1 статті 41, статей 147, 148, 149 КЗпП України за одноразове грубе порушення (том 1 а.с. 149).
22. Позивач, не погоджуючись із вищезазначеними наказами, звернувся до суду з цим позовом про скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу, відшкодування витрат на правову допомогу.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
23. Полтавський окружний адміністративний суд постановою від 15.11.2016 позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправним та скасував пункт 1 наказу ДФС України від 21.08.2015 №636. Визнав протиправним та скасував наказ ДФС України від 25.02.2016 №559-о. Визнав протиправним та скасував наказ ГУ ДФС в Полтавській області від 26.02.2016 №29-о. Поновив ОСОБА_1 на посаді першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області з 27.02.2016. Зобов`язав ГУ ДФС в Полтавській області нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 27.02.2016 по 15.11.2016 з відповідним відрахуванням обов`язкових платежів до бюджету та спеціальних фондів. Стягнув на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС в Полтавській області витрати на правову допомогу в розмірі 4593,33 грн.
24. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами не доведено вчинення позивачем одноразового грубого порушення трудових обов`язків та наявність причинного зв`язку між невиконанням останнім трудових обов`язків і негативними наслідками, які настали внаслідок такого порушення та стали підставою для припинення публічної служби відповідно до вимог пункту 1 частини першої статті 41 КЗпП України, а відтак спірні накази відповідачів є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а позивач поновленню на посаді першого заступника начальника ГУ ДФС у Полтавській області.
25. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 16.03.2017 підтримав висновку суду першої інстанції.
26. Разом з тим, цей суд змінив рішення суду першої інстанції, виклавши абзаци шостий та сьомий в іншій редакції. Зобов`язав ГУ ДФС в Полтавській області нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 27.02.2016 по 15.11.2016 у розмірі 31164,65 грн. Стягнув на користь ОСОБА_1 витрати на правову допомогу за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС в Полтавській області в розмірі 854,36 грн та за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України в розмірі 854,36 грн. В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 15.11.2016 залишив без змін.
IV. Касаційне оскарження
271. У касаційних скаргах ДФС України та ГУ ДФС у Полтавській області, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просять скасувати рішення цих судів, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
28. У доводах касаційних скарг зазначають, що за результатами перевірки територіальних органів ДФС у Полтавській області встановлено ряд порушень, персональну відповідальність за які, в силу приписів пункту 11 Положення про ГУ ДФС у Полтавській області, несе начальник ГУ ДФС.
29. Відповідачі вказують, що підставою для звільнення позивача із займаної посади слугував ряд фактів невиконання або неповного чи неналежного виконання службових обов`язків, кожен з яких фактично являвся одноразовим грубим порушенням.
30. Крім того, звертають увагу суду, що позивачем не надано детальну калькуляцію вартості послуг на правову допомогу.
31. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
32. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
33. Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
34. Порядок проходження державної служби, особливості дисциплінарної відповідальності державних службовців на момент виникнення спірних правовідносин врегульовано Законом України від 16.12.1993 № 3723-ХІІ "Про державну службу" (далі - Закон № 3723-ХІІ).
35. Статтею 5 Закону № 3723-ХІІ визначено, що державний службовець повинен: сумлінно виконувати свої службові обов`язки; шанобливо ставитися до громадян, керівників і співробітників, дотримуватися високої культури спілкування; не допускати дій і вчинків, які можуть зашкодити інтересам державної служби чи негативно вплинути на репутацію державного службовця.
36. Основні обов`язки державного службовця закріплені у статті 10 Закону № 3723-ХІІ та передбачають: додержання Конституції України та інших актів законодавства України; забезпечення ефективної роботи та виконання завдань державних органів відповідно до їх компетенції; недопущення порушень прав і свобод людини та громадянина; безпосереднє виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасне і точне виконання рішень державних органів чи посадових осіб, розпоряджень і вказівок своїх керівників; збереження державної таємниці, інформації про громадян, що стала їм відома під час виконання обов`язків державної служби, а також іншої інформації, яка згідно з законодавством не підлягає розголошенню; постійне вдосконалення організації своєї роботи і підвищення професійної кваліфікації; сумлінне виконання своїх службових обов`язків, ініціатива і творчість в роботі.
37. Відповідно до статті 14 Закону № 3723-ХІІ дисциплінарні стягнення застосовуються до державного службовця за невиконання чи неналежне виконання службових обов`язків, перевищення своїх повноважень, порушення обмежень, пов`язаних з проходженням державної служби, а також за вчинок, який порочить його як державного службовця або дискредитує державний орган, в якому він працює.
38. До службовців, крім дисциплінарних стягнень, передбачених чинним законодавством про працю України, можуть застосовуватися такі заходи дисциплінарного впливу: попередження про неповну службову відповідність; затримка до одного року у присвоєнні чергового рангу або у призначенні на вищу посаду.
39. За приписами статті 30 Закону № 3723-ХІІ державна служба може бути припинена у разі: порушення умов реалізації права на державну службу; недотримання пов`язаних із проходженням державної служби вимог, передбачених статтею 16 Закону України "Про державну службу"; досягнення державним службовцем граничного віку проходження державної служби; відставки державних службовців, які займають посади першої або другої категорії; виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню державного службовця на державній службі; відмови державного службовця від прийняття або порушення Присяги, передбаченої статтею 17 Закону України "Про державну службу"; неподання або подання державним службовцем неправдивих відомостей щодо його доходів, передбачених статтею 13 Закону України "Про державну службу".
40. Пунктом 1 частини першої статті 41 КЗпП України обумовлено, що крім підстав, передбачених статтею 40 цього Кодексу, трудовий договір з ініціативи власника або уповноваженого ним органу може бути розірваний також у випадках: одноразового грубого порушення трудових обов`язків керівником підприємства, установи, організації всіх форм власності (філіалу, представництва, відділення та іншого відокремленого підрозділу), його заступниками, головним бухгалтером підприємства, установи, організації всіх форм власності, його заступниками, а також службовими особами органів доходів і зборів, яким присвоєно спеціальні звання, і службовими особами центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах державного фінансового контролю та контролю за цінами.