1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 квітня 2020 року

Київ

справа №161/10815/16-а

адміністративне провадження №К/9901/16608/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Відродження-2015" до відділу державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради про визнання дій та рішень протиправними, за касаційною скаргою відділу державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 28 жовтня 2016 року (у складі судді Плахтій І.Б. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Курилець А.Р., Кушнерик М.П., Мікула О.І., від 8 лютого 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2016 року Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Відродження-2015" (далі - ОК "ЖБК "Відродження-2015", позивач) звернувся з позовом до відділу державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради (далі - ДАБК Луцької міської ради, відповідач) про визнання протиправними та скасування наказів № 99 від 20 липня 2016 року "Про проведення позапланової перевірки" та № 50 від 3 серпня 2016 року "Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1".

Короткий зміст рішення суду першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області суду від 28 жовтня 2016 року, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ № 50 від 3 серпня 2016 року "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 18 січня 2016 року № ВЛ 083160180697 "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1" (замовник - ОК "Житлово-будівельний кооператив "Відродження-2015").

В решті позову відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суди виходили з того, що скасування державної реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт на об`єкт будівництва відбулося з порушенням вимог закону, тому наказ № 50 від 3 серпня 2016 року "Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1" є протиправним та необґрунтованим.

Що стосується оскарження наказу про проведення позапланової перевірки № 99 від 20 липня 2016 року, суди вказали, що проведеною Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області перевіркою було встановлено його невідповідність вимогам пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. Однак, оскільки даний наказ містив приписи одноразової дії і був повністю виконаний, з урахуванням скасування судом наказу, який став наслідком проведеної перевірки, суди дійшли висновку, що скасування даного наказу не має правового значення, у зв`язку з чим в задоволенні цієї вимоги позову слід відмовити.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування ним норм матеріального права та порушення норм процесуального права, відповідач звернувся із касаційною скаргою, в якій просив скасувати постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області суду від 28 жовтня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2017 року в частині задоволення позовних вимог та направити справу на новий розгляд.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 18 січня 2016 року відділом ДАБК Луцької міської ради зареєстровано декларацію позивача про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083160180697 об`єкта "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1".

Проектна документація щодо вказаного об`єкта була розроблена ПП "Спецпроект" та затверджена замовником ОК "ЖБК "Відродження-2015".

5. 6 липня 2016 року відповідачем була проведена позапланова перевірка позивача з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкті "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1"

На підставі проведення цієї перевірки, складено акт, згідно якого на час перевірки ознак виконання будівельних робіт на земельній ділянці по АДРЕСА_1 не виявлено. Замовником для перевірки надано пакет документів. Недостовірних даних у декларації про початок виконання будівельних робіт не виявлено (а.с. 19-20). Таким чином, в даному акті перевірки не зазначено порушень позивачем вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, будівельних норм, державних стандартів і правил.

6. 18 липня 216 року на засіданні Постійної комісії з питань генерального планування, будівництва, архітектури та благоустрою, житлово-комунального господарства, екології, транспорту та енергозбереження Луцької міської ради розглядалось протокольне доручення щодо звернення голови ОСББ "Новосел Луцьк" про перевірку об`єкта "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1", який належить позивачу.

З цього питання було прийнято рішення провести перевірку позивача щодо відповідності проектної документації до будівельних норм, містобудівних умов, вказаних в містобудівному розрахунку та даним вказаним в декларації про початок виконання будівельних робіт.

7. 20 липня 2016 року відповідачем, у зв`язку з рішенням Постійної комісії з питань генерального планування, будівництва, архітектури та благоустрою, житлово-комунального господарства, екології, транспорту та енергозбереження Луцької міської ради, згідно протоколу від 18 липня 2016 року № 25, видано наказ № 99 про проведення у термін з 20 по 26 липня 2016 року позапланової перевірки позивача з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкті "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1 " (а.с. 15).

8. За результатами перевірки відповідачем складено акт від 25 липня 2016 року, яким встановлено, що передана замовнику ОК "ЖБК "Відродження-2015" проектна документація, розроблена ПП "Спецпроект" з порушеннями встановлених вимог.

На підставі даного акту, 3 серпня 2016 року відповідачем винесено наказ № 50 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 18 січня 2016 року № ВЛ 083160180697 "Нове будівництво торгово-офісного приміщення з житловими приміщеннями у верхніх поверхах по АДРЕСА_1 " (а.с. 46,47).

9. Також був складений відповідний протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 27 липня 2016 року на ПП "Спецпроект" та винесено підприємству припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил і постанову від 3 серпня 2016 року № 15 про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

10. Позивач 18 серпня 2016 року подав скаргу щодо дій та рішень відповідача під час проведення позапланової перевірки до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області

11. На підставі цієї скарги головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацьким В.М. 6 вересня 2016 року проведено позапланову перевірку відповідача з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності під час проведення позапланової перевірки позивача.

За результатами перевірки відповідача встановлено, що рішення Постійної комісії Луцької міської ради, згідно протоколу від 18 липня 2016 року, не є підставою для проведення позапланової перевірки позивача, чим порушено пункт 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553); порушено пункт 9, частину третю пункту 13 Порядку № 553 у зв`язку з відсутністю представника позивача під час проведення перевірки. Крім того вказано, що декларація про початок виконання будівельних робіт скасована наказом відповідача від 3 серпня 2016 року № 50.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

12. Касаційна скарга відповідача обґрунтована тим, що оскільки під час позапланової перевірки встановлено факт порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме розроблення проектної документації з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування, будівельних норм, державних стандартів і правил, то рішення про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт є підставним та правомірним.

Скаржник вказує, що звернення голови постійної комісії про проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності з метою захисту прав інтересів мешканців, що проживають поруч з об`єктом будівництва, є належною підставою для проведення перевірки. Крім того, скаржник зазначив, що законом не передбачено повноважень щодо розгляду рішень про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, що були прийняті органами державного архітектурно-будівельного контролю, у порядку нагляду центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Також, на адресу суду касаційної інстанції надійшла заява відповідача від 4 липня 2017 року, до якої додано постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17 березня 2017 року по справі № 803/353/17, висновки якої відповідач просить врахувати під час касаційного розгляду справи № 161/10815/16-а. Вказаною постановою судом було визнано протиправним та скасовано рішення Головного інспектора будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацького Валерія Миколайовича від 07 жовтня 2016 року про скасування дії припису Відділу державного архітектурного-будівельного контролю Луцької міської ради про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 27 липня 2016 року, виданого ОСОБА_1, та визнано протиправним та скасовано рішення Головного інспектора будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацького Валерія Миколайовича від 07 жовтня 2016 року про скасування дії постанови Відділу державного архітектурного-будівельного контролю Луцької міської ради від 03 серпня 2016 року №15 про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на Приватне підприємство "Спецпроект".


................
Перейти до повного тексту