1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 квітня 2020 року

Київ

справа №820/3654/17

адміністративне провадження №К/9901/20941/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 (колегія суддів: Мороко А.С., Волошина Д.А., Панов М.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2018 (колегія суддів: Бартош Н.С., Русанова В.Б., Макаренко Я.М.) у справі № 820/3654/17 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, Державної фіскальної служби України, треті особи: Головне управління ДФС у Харківській області, Департамент реєстрації Харківської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії.

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (далі - Східна ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС), треті особи: Головне управління ДФС у Харківській області (далі - ГУ ДФС у Харківській області), Департамент реєстрації Харківської міської ради (далі - Департамент реєстрації ХМР) про визнання протиправними дій ДФС України з присвоєння відомостям стосовно його реєстрації як платника єдиного податку статусу "визнано помилковим при автоматичному контролі"; зобов`язати ДФС України визнати правильними відомості стосовно нього та його реєстрації та взяття на податковий облік як фізичну особу-підприємця; визнати протиправними дії Східної ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області з відмови у реєстрації його як платника податків, який перебуває на спрощеній системі оподаткування, та має право сплачувати єдиний податок; зобов`язати Східну ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області провести його реєстрацію як платника на спрощеній системі оподаткування з 01.02.2017 та сплатою єдиного податку.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ФОП ОСОБА_1 звернувся до державного реєстратора із пакетом документів, необхідних для реєстрації його як фізичної особи-підприємця, що перебуває на спрощеній системі оподаткування, проте Східна ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області, помилково на думку позивача, зареєструвала ФОП ОСОБА_1 як платника податків, що перебуває на податковому обліку на загальній системі оподаткування.



Короткій зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 року, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2018 року, позов залишений без задоволення.

Залишаючи позовні вимоги без задоволення, судами попередніх інстанцій встановлено, що ФОП ОСОБА_1 10.01.2017 року звернувся до державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради з метою реєстрації його як фізичної-особи підприємця та взяття на облік як платника податку, що перебуває на спрощеній системі оподаткування з таким пакетом документів: реєстраційною карткою на проведення державної реєстрації фізичної-особи підприємця; копією довідки про включення до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов`язкових платежів; заявою щодо обрання спрощеної системи оподаткування. Проте, при обробці даних, ДФС України встановлено, що реєстраційний код, який зазначений ОСОБА_1 в наданих документах до державного реєстратора, а саме - 3328006896 є помилковим, а тому, відповідно запис до журналу реєстрації заяв та повідомлень про взяття на облік (усунення змін) платників податків (для самозайнятих осіб) за формою № 7-ОПП не внесений.

У зв`язку з допущеною помилкою в цифровому зазначенні ідентифікаційного номеру при державній реєстрації 11.01.2017 р. позивачем до державного реєстратора подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, при цьому, у вказаній заяві позивач зазначив правильний реєстраційний номер платника податків - НОМЕР_1 .

Також судами попередніх інстанцій встановлено, що у зв`язку з тим, що державний реєстратор надіслав лише заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про фізичну особу-підприємця та не направив 11.01.2017 р. на адресу ДФС України заяву позивача щодо обрання спрощеної системи оподаткування, Східною ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області ФОП ОСОБА_1 12.01.2017 р. взято на облік як платника, що перебуває на загальній системі оподаткування та до журналу реєстрації заяв та повідомлень про взяття на облік (усунення змін) платників податків (для самозайнятих осіб) за формою № 7-ОПП внесений запис № 11541 від 12.01.2017 р.

Також суди попередніх інстанцій встановили, що листом ГУ ДФС у Харківській області № 2665/Я/20-40-13-10-19 від 07.07.2017 р. повідомлено позивача, що до ГУ ДФС у Харківській області 11.01.2017 р. надійшли відомості з Єдиного державного реєстру за № 24800000000190080 типу 0 стосовно ФОП ОСОБА_1, до яких додано реєстраційну заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, у зазначену відомість внесений неіснуючий код ДРФО - 3328006896, замість 3328006898. При автоматичному контролі на рівні ДФС України присвоєно статус "Визнано помилковою при автоматичному контролі", районні ОДПІ такі відомості не повинні обробляти. Також в листі зазначалось, що 12.01.2017 р. до ДФС України надійшли відомості з Єдиного державного реєстру № 24800010001190080 типу 1 - державна реєстрація змін відомостей про фізичну особу підприємця стосовно реєстрації ОСОБА_1 з кодом НОМЕР_1, до якої не додано реєстраційної заяви про застосування спрощеної системи оподаткування. Також вказано на те, що до Східної ОДПІ м. Харкова ГУДФС у Харківській області, де перебуває на обліку позивач, заява про застосування спрощеної системи оподаткування від ОСОБА_1 особисто або за дорученням не надходила.




Короткий зміст вимог касаційної скарги



Позивач зазначає, що Східна ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області протиправно взяла на податковий облік за загальною системою оподаткування на підставі неіснуючого податкового номеру та на підставі помилкових відомостей відносно позивача, після того як, ДФС України визнало податковий номер ОСОБА_1 неіснуючим та відомості стосовно нього помилковими.



Короткий зміст заперечень відповідачів



У запереченні на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, зазначаючи про відсутність порушень судами попередніх інстанцій норм матеріального чи процесуального права.



Рух справи у суді касаційної інстанції



Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 22.02.2018 року відкрито касаційне провадження.



Позиція Верховного Суду



Переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в межах зазначеного правозастосування дійшла висновку про відсутність підстав задоволення касаційної скарги з таких підстав.



Як вже зазначалось, судами попередніх інстанцій було встановлено, що у зв`язку з допущеною позивачем помилкою в цифровому зазначенні ідентифікаційного номеру при державній реєстрації, 11.01.2017 р. позивачем до державного реєстратора подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, при цьому, у вказаній заяві позивач зазначив вірний реєстраційний номер платника податків - НОМЕР_1, проте як вказують суди, на виконання вимог Порядку № 1918/5/869 державним реєстратором направлено дану заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, але без направлення на адресу ДФС заяви позивача щодо обрання спрощеної системи оподаткування.



Відповідно до пункту четвертого частини першої статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" (далі - Закон № 755IV) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом;

Згідно пункту сьомого частини першої статті 1 Закону № 755IV, Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Згідно з частини другої статті 6 Закону № 755-IV, державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до пункту другого статті 13 цього Закону, технічний адміністратор Єдиного державного реєстру в день проведення реєстраційної дії забезпечує передачу до інформаційних систем: центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує єдину державну податкову політику та державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, - відомостей про проведення такої реєстраційної дії.

Приписами частини першої статті 18 Закону № 755IV - в редакції від 01.01.2017 року, визначений перелік документів для державної реєстрації фізичної особи підприємцем, а саме: 1) заява про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем; 2) заява про обрання фізичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової і митної політики, - за бажанням заявника; 3) нотаріально засвідчена письмова згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування - для фізичної особи, яка досягла шістнадцяти років і має бажання займатися підприємницькою діяльністю, але не має повної цивільної дієздатності.


................
Перейти до повного тексту