ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
31 березня 2020 року
Київ
справа №809/1858/16
адміністративне провадження №К/9901/42653/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,
суддів: Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2017 року (Судді: Затолочний В.С., Каралюс В.М., Матковська З.М.),
у справі № 809/1858/16
за позовом ОСОБА_1
до Івано-Франківської митниці Головного управління ДФС України
про визнання протиправними та скасування картки відмови та рішення про коригування митної вартості товарів, -
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської митниці Головного управління ДФС України (далі - відповідач, Івано-Франківська митниця) з вимогами про визнання протиправними та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів від 19.09.2016 року за № 206050001/2016/00500 та рішення про коригування митної вартості товарів від 19.09.2016 року за № 206050001/2016/000438/2.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27 грудня 2016 року позов задоволено.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2017 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судом апеляційної інстанції при розгляді справи норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції. В обґрунтування касаційної скарги зазначив, що під час митного оформлення товару позивач надав митниці всі документи, що свідчать про вартість транспортного засобу, проте в рішенні про коригування митної вартості вказано на відсутність відомостей, що підтверджують числові значення, та не вказано, які саме розбіжності є в поданих документах, та які додаткові документи слід надати.
Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами, 08.05.2015 року позивачем на підставі договору купівлі-продажу, придбано транспортний засіб - легковий автомобіль марки "SEAT", модель "IBIZA", 2011 року випуску, номер кузова - НОМЕР_1, вартість якого вказана 2450 євро (арк справи 13).
ОСОБА_2 (уповноваженою особою позивача) на підставі митної декларації № 206050001/2016/402627 від 19.06.2016 року ввезено на митну територію України придбаний позивачем транспортний засіб - легковий автомобіль марки "SEAT", модель "IBIZA", який був у експлуатації, тип двигуна - дизель, тип кузова - універсал, номер кузова - НОМЕР_1, робочий об`єм циліндрів двигуна - 1598 см. куб., потужність двигуна - 66 KW, рік виготовлення - 2011, загальна кількість місць включаючи водія - 5, та призначений для перевезення пасажирів виключно по дорогах загального користування.
19.06.2016 року представником позивача фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (декларантом) для здійснення митного оформлення даного транспортного засобу відповідачу подано в електронній формі митну декларацію за № 206050001/2016/402627 на ввезений транспортний засіб, згідно якої заявлено його митну вартість в розмірі 2 450 євро. Митну вартість транспортного засобу визначено за основним методом - за ціною договору (вартість операції). Так, в графі 42 митної декларації "ціна товару" зазначено 2 450 євро, в графі 45 "коригування" вказано 117 952, 52 гривень, в графі 23 "курс валюти" - 28, 76890800 гривень (арк. справи 11).
До вказаної митної декларації декларантом долучено акт про проведення огляду (перегляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 17.09.2016 № 209090003/2016/02102; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 09.03.2011 № 2011BF19047; договір купівлі-продажу від 12.09.2016 (рахунок-фактуру (інвойс); інформацію про позитивні результати здійснення радіологічного контролю товару (арк. справи 12-15).
19.09.2016 року відповідачем, за результатами розгляду поданої уповноваженою особою декларанта митної декларації № 206050001/2016/402627 від 19.06.2016 та доданих до неї документів відмовлено у митному оформленні транспортного засобу за заявленою митною вартістю у зв`язку з тим, що у поданих документах відсутності всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості транспортного засобу та відомості щодо ціни, що була фактично сплачена за імпортований автомобіль, про що складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні товарів за № 206050001/2016/00500 (арк. справи 10).
19.09.2016 року відповідачем здійснено коригування митної вартості транспортного засобу, про що прийнято рішення про коригування митної вартості товарів за № 206050001/2016/000438/2, яким визначено митну вартість імпортованого автомобіля за резервним методом у розмірі 4 100 євро. В рішенні вказано, що перший метод не застосований, у зв`язку з відсутністю у документах, зазначених в частині 2 статті 53 Митного кодексу України всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена, або підлягає сплаті за ці товари. Другий-п`ятий методи визначення митної вартості товарів (статті 59-63 Митного кодексу України) не застосовані, у зв`язку з відсутністю інформації щодо угод на ідентичні та подібні (аналогічні) товари та даних на підставі яких можливе визначення митної вартості згідно методів четвертого та п`ятого. Джерело інформації: каталог SchwakeListe 08/2016 ст.1387, з врахуванням коригувань на комплектацію автомобіля та технічний стан (арк. справи 10).
Прийняті відповідачем 19 вересня 2016 року картка відмови та рішення про коригування митної вартості товарів є предметом оскарження у справі.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що подані позивачем митному органу документи повністю підтверджують визначену позивачем митну вартість імпортованого транспортного засобу та відомостей щодо ціни, що була сплачена за вказаний автомобіль, що в ході розгляду справи не спростовано відповідачем. Крім цього суд посилався на те, що відповідачем не було витребувано відомості про митне оформлення ідентичних чи аналогічних товарів.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції, та відмовляючи в задоволенні позову посилався на правомірність прийняття відповідачем картки відмови в прийнятті митної декларації та рішення про коригування митної вартості транспортного засобу з огляду на достатнє обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано; визначено джерела інформації, що використовувались відповідачем для визначення митної вартості, а також зазначено послідовність застосування методів визначення митної вартості та причини, через які не був застосований кожний з методів, що передує методу, обраному митним органом.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду апеляційної інстанції та вважає вірним висновок суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частини першої статті 53 Митного Кодексу України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
Згідно із ч. 2 ст. 53 МК документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
Частиною третьою статті 53 МК встановлено обов`язок декларанта або уповноваженої ним особи на письмову вимогу митного органу протягом 10 календарних днів надати (за наявності) додаткові документи, у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.