ПОСТАНОВА
Іменем України
02 квітня 2020 року
Київ
справа №804/3932/17
адміністративне провадження №К/9901/6882/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року (колегія суддів: Чумак С.Ю., Шальєва В.А., Юрко І.В.) у справі № 804/3932/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Алло" до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, треті особи - ОСОБА_1, ОСОБА_2, про визнання протиправним та скасування припису та постанови про накладення стягнень,
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням зміни позовних вимог, просив:
- визнати протиправним і скасувати припис, винесений Управлінням захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, відповідно до акту перевірки від 20.04.2017 року № 0040 про зобов`язання виплатити ОСОБА_2 неустойку від вартості товару за період з 31 січня по 13 березня 2017 року.
- визнати протиправним і скасувати постанову від 06.06.2017 року № 002 про накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю "Алло" стягнень, передбачених ст. 23 Закону України "Про захист прав споживачів".
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 5 вересня 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року скасовано постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 5 вересня 2017 року у справі № 804/3932/17. Прийнято нову, якою позов задоволено.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить постанову скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що позивачем порушено вимоги ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів", а саме не надано з обмінного фонду у користування термінал аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації), яка отримана від ОСОБА_2 для проведення ремонту. Відтак, згідно норм ЦК України позивач повинен нести відповідальність, шляхом виплати неустойки та відповідальність, передбачену ст. 23 Закону України "Про захист прав споживачів". Також зазначає, що на момент розірвання договору купівлі-продажу споживачу повернуто 600 грн. неустойки, проте вказана сума є недостатньою.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити судове рішення без змін, а скаргу - без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами встановлено, що 22.10.2016 в магазині ТОВ "Алло" ОСОБА_2 придбав термінал Motorola XT 1572 Moto X Style Black, сплативши за нього 7399 грн.
30.01.2017 споживач звернувся до позивача з вимогою проведення гарантійного обслуговування та надання товару з обмінного фонду.
ТОВ "Алло" прийнято товар на гарантійне обслуговування та запроповано отримати з обмінного фонду у користування термінал Nokіа 105, проте споживач від останнього відмовився, оскільки він не відповідав характеристикам товару, який переданий у ремонт.
В подальшому Авторизованим сервісним центром встановлено неможливість усунення недоліків протягом 14 днів, у зв`язку з чим, 13.03.2017 ОСОБА_2 повернуто грошові кошти в сумі 7999 грн. ( в сумі, яка є більшою від ціни на момент придбання споживачем), що підтверджується Актом про повернення товару й видачі (перерахування) коштів.
На підставі направлення (посвідчення) на проведення заходу від 19.04.2017 № 25 Управлінням захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області було проведено позапланову перевірку ТОВ "АЛЛО", що знаходиться за адресою: м.Івано-Франківськ, вул.Галицька, 11, магазин "АЛЛО", ТОВ "АЛЛО " на основі скарги споживача ОСОБА_2 .
За результатами здійснення перевірки складений акт перевірки дотримання законодавства про захист прав споживачів Акт № 0040 від 20.04.2017, за яким винесено припис, а саме: виплатити ОСОБА_2 неустойку від вартості товару за період з 31.01.2017 по 13.03.2017.
29.05.2017 за результатами позапланової перевірки посадовою особою відповідача складений Акт № 0098 стосовно перевірки дотримання законодавства про захист прав споживачів, відповідно до якого встановлено невиконання припису до Акту № 0040 від 20.04.2017.
На підставі зазначеного Акту, відносно ТОВ "Алло" складений Протокол про адміністративне правопорушення за ст. 188-2 КУпАП.
06.06.2017 відносно позивача винесена Постанова № 002 про накладення стягнень, передбачених ст. 23 Закону України "Про захист прав споживачів", у виді штрафу в розмірі 340 гривень.
Вважаючи припис та постанову протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем порушено вимоги ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів", а саме не надано з обмінного фонду у користування термінал аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації), яка отримана від ОСОБА_2 для проведення ремонту. Відтак, згідно норм ЦК України позивач повинен нести відповідальність, шляхом виплати неустойки та відповідальність, передбачену ст. 23 Закону України "Про захист прав споживачів".
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи позов, апеляційний суд виходив з того, що ОСОБА_2 відмовився від отримання на час ремонту іншого товару з обмінного фонду, отже не допустив порушення ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів" та протиправно притягнуто до відповідальності за ст. 23 Закону України "Про захист прав споживачів". Вказав, що на позивача покладений обов`язок формувати обмінний фонд товарів, та він не зобов`язаний надавати споживачу на час ремонту ідентичний товар, а лише товар, який має однакове функціональне призначення.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п.9 ч.1 ст.23 ЗУ "Про захист прав споживачів" у разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб`єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування несуть відповідальність за невиконання або несвоєчасне виконання припису посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, про усунення порушень прав споживачів - у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.