ПОСТАНОВА
Іменем України
02 квітня 2020 року
Київ
справа №461/2364/17
адміністративне провадження №К/9901/17119/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Тацій Л.В., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Львівської міської ради на постанову Галицького районного суду м. Львова від 31.05.2017 у складі судді Юрківа О.Р. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.09.2017 у складі колегії суддів: Глушка І.В. (головуючий), Большакової О.О., Макарика В.Я. у справі №461/2364/17 за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Львівської міської ради (надалі - Міськрада), Виконавчого комітету Львівської міської ради (надалі - Виконком), Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради (надалі - Управління) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
2. Постановою Галицького районного суду м. Львова від 31.05.2017, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.09.2017, позовні вимоги задоволено повністю.
2.1. Визнано неправомірною бездіяльність Міськради з розгляду заяви ОСОБА_1 від 13.02.2017 про погодження вибору місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га. в урочищі Голоско житлового району "Збоїща" у м. Львові для будівництва та обслуговування житлового будинку.
2.2. Зобов`язано Міськраду розглянути на пленарному засіданні сесії, подану ОСОБА_1 13.02.2017 заяву про погодження вибору місця розташування земельної ділянки та надання дозволу та виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га. в урочищі Голоско житлового району "Збоїща" у м. Львові для будівництва та обслуговування житлового будинку - у строки, порядку та у спосіб, передбачений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельним Кодексом України.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:
3.1. 13.02.2017 позивач, як учасник бойових дій, звернувся до Міськради з письмовою заявою про погодження вибору місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, орієнтовною площею 0,10 га. в урочищі Голоско житлового району "Збоїща" у м. Львові, до якої долучив: план земельної ділянки масштабу 1:500, виконаний спеціалізованою організацією, із зазначеними межами ділянки, вирахованою її загальною площею; довідку про правовий статус земельної ділянки, видану відділом Держгеокастру у м. Львові Львівської області; довідку про наявність/відсутність зареєстрованих у позивача правовстановлюючих документів на земельні ділянки, видану відділом Держземагентства у м. Львові; копію паспорта громадянина України із ідентифікаційним кодом та копія посвідчення учасника бойових дій.
3.2. Згідно відповіді Управління від 21.03.2017 позивачу повернуті його звернення і поданий проект та роз`яснено, що запропонована ним до закріплення земельна ділянка відповідно до плану зонування Шевченківського району м. Львова, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 21.05.2015 №4657, входить в зону Ж-2 (зона малоповерхової забудови 4 поверхи). Також повідомлено що питання щодо надання земельних ділянок для індивідуального будівництва учасникам антитерористичної операції перебуває на стадії опрацювання.
4. Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що до компетенції Міськради належить вирішення питання щодо регулювання земельних відносин, які розглядаються на пленарному засіданні ради із прийняттям відповідного рішення. Тому, суди зазначили, що відповідачем 1, як органом місцевого самоврядування, порушено порядок розгляду заяви позивача, оскільки її не розглянуто на черговому пленарному засіданні сесії у місячний строк та не прийнято відповідного рішення.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідачем 1 - Міськрадою, подано касаційну скаргу на постанову Галицького районного суду м. Львова від 31.05.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.09.2017, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права. Зокрема, скаржник зазначає, що заява позивача від 13.02.2017 була подана на ім`я Львівського міського голови, а не Міськради, який не наділений повноваження щодо вирішення порушеного у ній питання. Вважає, що Управління було наділене компетенцією розглядати і вирішувати заяву позивача, адже сесія Міськради не є її постійно діючим органом. Також, на переконання скаржника спірна земельна ділянка підлягала реалізації на аукціоні, що виключало можливість надання відповідного дозволу за заявою позивача.
6. Іншими учасниками справи відзивів (заперечень) на касаційну скаргу або письмових пояснень до суду подано не було.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів суду касаційної інстанції враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Згідно з підпунктом 14 частиною 1 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII (далі - Закон №3551-XII), учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються пільги щодо першочергового забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергового відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочергового ремонту жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
9. Частиною 1, пунктом "в" частини 3 статті 116 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх в користування, при цьому безоплатна передача земельних ділянок у власність громадянам здійснюється в тому числі і у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом, яка проводиться один раз по кожному виду використання.
10. Частиною 6 статті 118 ЗК України визначено що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.