ПОСТАНОВА
Іменем України
31 березня 2020 року
Київ
справа № 304/1524/15-а
провадження № К/9901/7871/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Сімерківської сільської ради Перечинського району Закарпатської області про визнання незаконним і скасування розпорядження сільського голови та визнання незаконною бездіяльності, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Перечинського районного суду Закарпатської області у складі судді Чепурнова В.О. від 4 серпня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шинкар Т.І., Ільчишин Н.В., Пліша М.А. від 26 вересня 2016 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Сімерківської сільської ради Перечинського району Закарпатської області про визнання незаконним і скасування розпорядження сільського голови та визнання незаконною бездіяльності, в якому, з урахуванням уточнень, просив:
- визнати незаконним та скасувати розпорядження Сімерківського сільського голови від 2 жовтня 2015 року № 24-од;
- визнати незаконною бездіяльність Сімерківської сільської ради Перечинського району Закарпатської області, яка виразилась в неналежному розгляді та вирішенні звернення ОСОБА_1 про вирішення земельного питання, тобто погодження проекту землеустрою земельної ділянки.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Перечинського районного суду Закарпатської області від 4 серпня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2016 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що розпорядження т.з.п. Сімерківського сільського голови від 2 жовтня 2015 року № 24-од видане в межах повноважень, визначених Конституцією України та Законом України "Про місцеве самоврядування", та є правомірним.
Розгляд та вирішення Сімерківською сільською радою Перечинського району Закарпатської області звернення позивача відбулося у строк та спосіб, передбачений Конституцією України, Земельним кодексом України та статтею 20 Закону України "Про звернення громадян".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Перечинського районного суду Закарпатської області від 4 серпня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2016 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити його позовні вимоги.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 24 червня 2015 року № 325-с/г ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0000 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення згідно класифікації видів цільового призначення земель 01.03), розташованої за межами населеного пункту території Сімерківської сільської ради Перечинського району Закарпатської області.
Пунктом 3.3 наказу Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 24 червня 2015 року № 325-с/г було встановлено, що при погодженні проекту землеустрою керівнику відділу Держземагенства у Перечинському районі Закарпатської області врахувати позицію органу місцевого самоврядування щодо можливості передачі земельної ділянки у власність.
Розробивши проект землеустрою ОСОБА_1 на початку жовтня 2015 року звернувся із заявою до Сімерківської сільської ради Перечинського району Закарпатської області.
У зв`язку із розглядом проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на предмет можливості такої передачі ОСОБА_1, розпорядженням т.з.п. Сімерківського сільського голови від 2 жовтня 2015 року № 24-од утворено комісію для обстеження земельної ділянки на місці.
6. Вважаючи, що а розпорядження т.з.п. Сімерківського сільського голови від 2 жовтня 2015 року № 24-од є протиправним, а відповідачем належним чином не розглянуто та не вирішено звернення щодо розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до підпункту 8 пункту "б" частини 1 "б" статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Згідно частин 1, 2 статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Отже, земельне питання розглянуто не виконавчим комітетом, навіть не спеціально утвореною місцевою радою комісією, а комісією, створеною міським головою, чим фактично порушено підпункт 8 пункту "б" частини 1 "б" статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
8. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Перечинського районного суду Закарпатської області від 4 серпня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2016 року Сімерківською сільською радою Перечинського району Закарпатської області не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Відповідно до частин 1, 3 статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.