ПОСТАНОВА
Іменем України
01 квітня 2020 року
Київ
справа №826/10657/17
провадження №К/9901/53029/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації, Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 лютого 2018 року (суддя Смолій І.В.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року (судді Вівдиченко Т.Р., Безименна Н.В., Степанюк А.Г.),
І. Суть спору
1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації, Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації, в якому просила:
1.1 визнати протиправними дії Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації щодо неналежного розгляду електронного запиту на інформацію ОСОБА_1 від 27 липня 2017 року (зареєстрованого 28 липня 2017 року № 108-152 (з);
1.2 визнати протиправними дії Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації щодо направлення електронного запиту на інформацію ОСОБА_1 від 27 липня 2017 року (зареєстрованого 28 липня 2017 року № 108-152 (з) до Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації;
1.3 визнати протиправними дії Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації щодо приховування від ОСОБА_1 джерела інформації, з якого Солом`янська районна в м. Києві державна адміністрація дізналася про рішення загальних зборів ОСББ "Кремінь-1" від 16 серпня 2016 року і на яке посилається у листі від 29 червня 2017 року № 108-10446;
1.4 зобов`язати Солом`янську районну в м. Києві державну адміністрацію розкрити джерело інформації, з якого Солом`янська районна в м. Києві державна адміністрація дізналася про рішення загальних зборів ОСББ "Кремінь-1" від 16 серпня 2016 року шляхом надання відповідних документів у порядку, що передбачений Законом України "Про доступ до публічної інформації";
1.5 визнати протиправними дії Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації щодо неналежного розгляду електронного запиту на інформацію ОСОБА_1 від 27 липня 2017 року (зареєстрованого 28 липня 2017 року № 108-152 (з));
1.6 визнати протиправними дії Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації щодо направлення електронного запиту на інформацію ОСОБА_1 від 27 липня 2017 року (зареєстрованого 28 липня 2017 року № 108-152 (з)) керуючій справами ОСББ "Кремінь-1" ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1, яка в розумінні ст. 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" не може бути розпорядником інформації.
2. Позивач вважає, що такими от діями відповідачі порушують її право на отримання запитуваної інформації.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи.
3. За наслідками розгляду запиту ОСОБА_1 про надання дозвільних документів на проведення будівельних робіт, порушення благоустрою на прибудинковій території житлового будинку на АДРЕСА_2 державна адміністрація листом від 29 червня 2017 року №108-10446 повідомила заявницю, що за рішенням загальних зборів ОСББ "Кремінь-1" від 16 серпня 2016 року голова правління запропонував за кошти приватного підприємця виконати реконструкцію сміттєзбірника, який розташований біля четвертого під`їзду житлового будинку на просп. Космонавта Комарова, 28.
4. 27 липня 2017 року позивач звернулася до Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації із запитом на доступ до публічної інформації з проханням надати завірену паперову та електрону копію документа, з якого розпорядник інформації дізнався про існування рішення загальних зборів ОСББ "Кремінь-1" від 16 серпня 2016 року та на яке розпорядник інформації посилається у своєму листі від 29 червня 2017 року № 108-10446.
5. У відповідь Солом`янська районна в м. Києві державна адміністрація листом від 28 липня 07.2017 року №10-12123 повідомила ОСОБА_1 про скерування її запиту до Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києва державної адміністрації для надання відповіді по суті.
6. Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києва державної адміністрації листом від 01 серпня 2017 року № 367/29 повідомила позивача, що Солом`янська районна в м. Києва державна адміністрація не є належним розпорядником запитуваної інформації, у зв`язку з чим запит скеровано за належністю на адресу ОСББ "Кремінь-1".
7. Суди зазначили також, що ОСББ "Кремінь-1" листом від 27 червня 2017 року № 99 повідомило Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації про прийняття на загальних зборах ОСББ рішення від 16 серпня 2016 року. За цим листом, керуюча справами ОСББ "Кремінь-1" ОСОБА_2 не надала згоди на оприлюднення запитуваного позивачкою листа та додатків до нього у зв`язку із тим, що вони містять персональні дані. Крім цього, відповідно до Статуту ОСББ та Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", ОСББ зобов`язане надавати документи, що стосуються діяльності ОСББ за зверненням співвласників.
8. Відповідно до листа ОСББ "Кремінь-1" від 27 листопада 2017 року № 127 ОСОБА_1 було надано запитувану нею інформацію, зокрема, копію рішення загальних зборів ОСББ "Кремінь-1" від 16 серпня 2016 року.
ІІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення.
9. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 08 лютого 2018 року відмовив у задоволенні позовних вимог.
10. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 08 травня 2018 року залишив рішення суду першої інстанції без змін.
11. Суди попередніх інстанцій зазначили, що позаяк відповідачі не були розпорядниками запитуваної Арутюновою І .А. інформації (яку вона просила надати у своєму запиті від 27 липня 2017 року), її інформаційний запит правомірно скеровано за належністю до ОСББ "Кремінь-1".
12. Зважаючи поряд з наведеним також на те, що ОСББ "Кремінь-1" надало позивачці для ознайомлення документи, які стосуються діяльності ОСББ, немає підстав вважати, що право позивачки на отримання інформації було порушено.
V. Касаційне оскарження
13. У касаційній скарзі (з урахуванням уточнень) позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
14. Свої вимоги обґрунтовує, зокрема, тим, що розпорядником запитуваної інформації є Солом`янська районна у місті Києві державна адміністрація, адже у своєму листі (адресованому позивачці у відповідь на її попередній запит) цей відповідач покликався на рішення зборів ОСББ "Кремінь-1" від 16 серпня 2016 року, а отже у нього мусить бути інформація про те, звідки він дізнався про це рішення.
15. Переконує, що Управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в м. Києва державної адміністрації є структурним підрозділом Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації, тому не було підстав скеровувати туди інформаційний запит.
16. Щодо створення ОСББ "Кремінь-1", то тут позивач зазначила про те, що суди не в повному обсязі з`ясували обставини справи, зокрема щодо створення такої юридичної особи. Окрім того, позивач вважає, що висновки судів попередніх інстанції ґрунтуються на неправильному застосуванні до спірних правовідносин норм матеріального права.