1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



31 березня 2020 року

Київ

справа №812/1301/16

адміністративне провадження №К/9901/23641/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Слов`яносербської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 22.05.2017 (суддя Смішлива Т.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017 (судді: Шишов О.О. (головуючий), Сіваченко І.В., Чебанов О.О.) у справі №812/1301/16 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Новоайдарського відділення Старобільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Старобільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Слов`яносербської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправною та скасування вимоги,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач, Підприємець) звернувся до суду з позовом до Новоайдарського відділення Старобільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Старобільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Слов`яносербської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування вимоги від 17.08.2015 №Ф-8 про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску в сумі 21 331,18 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до пункту 9-4 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" позивач на час проведення АТО звільнений від обов`язку своєчасно та у повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, а контролюючий орган не має законних підстав для формування та направлення вимоги про сплату боргу. Позивач вказує, що достатніми підставами для звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, передбаченої вказаним Законом за невиконання (несвоєчасне виконання) обов`язків платника єдиного внеску у період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО, є перебування на обліку в податкових органах, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", та заява самого платника до органу доходів і зборів про звільнення від виконання обов`язків платника єдиного внеску, подана не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення АТО. Позивачем таку заяву подано 06.06.2016 до Новоайдарського відділення Старобільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, у задоволенні якої відмовлено листом від 21.06.2016 № 250.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 22.05.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017, позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано вимогу від 17.08.2015 № Ф-8 про сплату боргу (недоїмки) в частині зобов`язання Підприємця сплатити недоїмку зі сплати єдиного внеску за період з ІІ кварталу 2014 року по ІІ квартал 2015 року в сумі 6 339,75 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Задовольняючи позовні вимоги у частині скасування вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску за період з ІІ кварталу 2014 року по ІІ квартал 2015 року в сумі 6 339,75 грн, суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що заходи по стягненню недоїмки (в даному випадку направлення вимоги), яка виникла у позивача як платника єдиного внеску, який перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, не можуть вживатись контролюючим органом, за умов передбачених вказаними вище нормами, до закінчення АТО.

Суди також дійшли висновку, що в іншій частині вимога вимогу від 17.08.2015 № Ф-8 про сплату боргу у повній мірі відповідає законодавству, а тому решті позовних вимог відмовлено.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених вимог, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 22.05.2017, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017 прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог підприємця в повному обсязі.

6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа-підприємець, у період з 15.10.1996 по 24.02.2016 перебував на податковому обліку в Новоайдарському відділенні Старобільської ОДПІ, з 24.02.2016 перебуває на податковому обліку в Новоайдарському відділенні Слов`яносербської ОДПІ, є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Зазначені обставини підтверджуються витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

За даними картки особового рахунку платника Підприємець станом на 31.07.2015 мав заборгованість зі сплати єдиного внеску у сумі 21331,18 грн, яка утворилася за такі періоди:

- за період з 01.01.2012 по 30.09.2013 у сумі 11310,78 грн, що підтверджено даними картки особового рахунку платника фізичної особи-підприємця, яка обрала спрощену систему оподаткування, (а. с. 55-58);

- 21.10.2013 позивачем нарахована до сплати сума єдиного внеску у розмірі 1194,03 грн за ІІІ квартал 2013 року, що підтверджено даними картки особового рахунку платника за 2013 рік (а. с. 64);

- протягом 2014 року до сплати нараховано єдиний внесок у таких розмірах: 20.01.2014 - 1218,67 грн за ІV квартал 2013 року; 22.04.2014 - 1267,95 грн за І квартал 2014 року; 21.07.2014 - 1267,95 грн за ІІ квартал 2014 року; 20.10.2014 - 1267,95 грн за ІІІ квартал 2014 року (а. с. 63);

- позивачем до 31 липня 2015 року до сплати нараховано єдиний внесок у таких розмірах: 20.01.2015 - 1267,95 грн. за ІV квартал 2014 року; 20.04.2015 - 1267,95 грн. за І квартал 2015 року; 20.07.2015 - 1267,95 грн. за ІІ квартал 2015 року (а. с. 62).

17.08.2015 Старобільською ОДПІ сформовано та направлено позивачу вимогу про сплату боргу № Ф-8, у якій зазначено що загальна сума боргу Підприємця станом на 31 липня 2015 року становить 21331,18 грн. Вимогу про сплату боргу позивач отримав 22.09.2015.

Судами також встановлено, що позивач 06.06.2016 звернувся до Новоайдарсього відділення Слов`яносербської ОДПІ із заявою про звільнення від сплати єдиного внеску з 14.04.2014.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. У доводах касаційної скарги відповідач вказує, що єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. А статтею 10 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" передбачено, що єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підставу для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України, проте позивачем такого сертифікату надано не було.

8. Позивачем відзиву (заперечень) на касаційну скаргу надано не було.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

9. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464.

9.1 Частина перша статті 2.

Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

9.2 Частина 2 статті 6 .

Платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.

9.3. Частини 5,7,8 статті 9.

Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування; єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку; платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

9.4. Частини 1, 2, 4 Стаття 25.

Рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов`язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

9.5. Пункт 9-3 Перехідних положень (з 13 березня 2015 року в зв`язку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці" від 2 березня 2015 року №219-VIII пункт 9-3 постановлено вважати пунктом 9-4.).

Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.


................
Перейти до повного тексту