1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



31 березня 2020 року

Київ

справа №278/3586/18

адміністративне провадження №К/9901/24790/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Загороднюка А.Г., Єресько Л.О.,

розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №278/3586/18

за позовом Громадської організації "Іванівська громада Житомирського району" до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання надати інформацію

за касаційною скаргою Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року (прийняте головуючим суддею Кипинос О.В.), на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Совгири Д.І., суддів: Кузьменко Л.В., Франовської К.С.)



УСТАНОВИВ:

І. Рух справи

1. У грудні 2018 року Громадська організація "Іванівська громада Житомирського району" (далі - позивач, ГО "Іванівська громада Житомирського району") звернулась до суду з позовом до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (далі - відповідач, Рада), в якому просила:

-визнати протиправною бездіяльність Ради щодо ненадання ГО "Іванівська громада Житомирського району" інформації на запитами;

-зобов`язати відповідача надати ГО "Іванівська громада Житомирського району" наступну інформацію: про результати проведеної інвентаризації земель на території Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області; копію технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, відповідно до пункту 5.2 Положення про земельно-кадастрову інвентаризацію земель населених пунктів (запит № 16 від 20 липня 2018 року).

1.1. В обґрунтування позову позивач зазначив, що Рада не надає в повному обсязі відповідей на інформаційні запити ГО "Іванівська громада Житомирського району", вказуючи неправдиву інформацію. Позивач вважає, що Рада чинить протиправну бездіяльність, перешкоджаючи отриманню публічної інформації, що суперечить вимогам статті 34 Конституції України, статтям 5, 9, 29 Закону України "Про інформацію".



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. 20 липня 2018 року ГО "Іванівська громада Житомирського району" звернулася до Ради з інформаційним запитом №16, в якому, зокрема, просила надати:

- інформацію про результати проведеної інвентаризації земель на території Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області;

- копію технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель.

3. Листом від 26 липня 2018 року №7 відповідач повідомив, що відповідно до статті 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації" продовжується строк розгляду запиту до 20 робочих днів у зв`язку з наданням великого обсягу інформації.

4. За результатами розгляду запиту, листом від 16 серпня 2018 року №8 позивача повідомлено, що інвентаризація земель на території Іванівської сільської ради проведена, але документи з інвентаризації земель надані сільською радою Житомирській регіональній філії ДП "Центр ДЗК" для службових потреб у тимчасове користування. Станом на день надання відповіді документація сільській раді не повернулася.

5. ГО "Іванівська громада Житомирського району" звернулася до директора регіональної філії Центру ДЗК з інформаційним запитом від 23 серпня 2018 року №26, в якому просила надати інформацію про наявність документації по інвентаризації земель Іванівської сільської ради та надати копію документації.

6. На вказаний запит позивачу листом від 28 серпня 2018 року №338 повідомлено, що архівне сховище у Житомирській РФ Центру ДЗК відсутнє, документація по інвентаризації земель Іванівської сільської ради відсутня.

7. 31 серпня 2018 року позивач повторно звертався до Ради з інформаційним запитом, в якому просив надати наступну письмову інформацію:

- копію рішення сесії про проведення інвентаризації земель Іванівської сільської ради в межах та поза межами Іванівської сільської ради;

- копію рішення сесії про виділення коштів на інвентаризацію земель Іванівської сільської ради в межах сільської ради, із зазначенням суми виділених коштів;

- копію договору з виконавцем, який проводив інвентаризацію земель Іванівської сільської ради в межах сільської ради;

- про проведення інвентаризації земель, які знаходяться поза межами Іванівської сільської ради: коли було проведено, хто виконував дані роботи, хто оплачував виконану інвентаризацію;

- копію оригіналу акту виконаних інвентаризаційних робіт земель Іванівської сільської ради;

-копію документу, який підтверджує акт прийому-передачі інвентаризаційних документів до ДП "Центр ДКЗ";

-про реєстрацію на балансі Іванівської сільської ради документації про інвентаризацію земель Іванівської сільської ради.

8. На зазначений запит голова Іванівської сільської ради у листі від 27 вересня 2018 року №17 повідомила, що Іванівською сільською радою не проводилася інвентаризація земель, які знаходяться поза межами Іванівської сільської ради. Крім того, на балансі Іванівської сільської ради обліковується технічна документація по інвентаризації землі на території Іванівської сільської ради. Також були надіслані наступні копії документів:

-копія рішення 32 сесії сільської ради 6 скликання від 26 вересня 2014 року "Про внесення змін до сільського бюджету на 2014 рік";

-копія договору №216 від 06 жовтня 2014 року на виконання робіт з розробки технічної документації із землеустрою щодо проведення робіт з інвентаризації земель в межах населених пунктів с. Іванівка, с. Баришівка, с. Бондарці, с. Давидівка на території Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області;

Копію акту №216-1 здавання-приймання виконаних робіт по договору №216 від 06 жовтня 2014 року, складений 13 жовтня 2014 року.

9. Вважаючи, що Рада навмисно ухиляється від надання інформації на запитами та перешкоджає доступу до публічної інформації, позивач звернувся до суду.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

10. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року, залишеного без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року, позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

10.1 Визнано протиправною бездіяльність Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області щодо ненадання ГО "Іванівська громада Житомирського району" інформації на запит від 20 липня 2018 року №16.

10.2 Зобов`язано Раду повторно розглянути запит позивача від 20 липня 2018 року № 16 та надати інформацію:

-про результати проведеної інвентаризації земель на території Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області;

-копію технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель.

11. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що відповідачем порушено порядок надання доступу до публічної інформації, передбачений Законом України "Про доступ до публічної інформації", оскільки Радою фактично не надано відповідь на інформаційний запит позивача від 20 липня 2018 року.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

12. Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Рада звернулась із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просила скасувати оскаржувані судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

13. Відповідач зазначив, що судами не встановлено, що саме Іванівська сільська рада є розпорядником публічної інформації щодо проведення інвентаризації земель на території Іванівської сільської ради, її результатів та технічної документації.

14. В касаційній скарзі вказано, що судами попередніх інстанцій не встановлено про інвентаризацію яких саме земель, за який саме період, ким проведеної йде мова, та в якій формі повинні бути виражені її результати, які саме документи відносяться до технічної документації із землеустрою та повинні надаватись позивачу, в якому складі та обсязі.

15. На думку відповідача, характер та зміст запитів позивача частково свідчить про те, що запитувана ним інформація не стосується земель комунальної власності, а тих, які належать на праві приватної власності фізичним особам. Така інформація, згідно зі статтями 10, 11 Закону України "Про інформацію" віднесена до інформації про фізичну особу, розголошення такої інформації не допускається без надання згоди власників. Окрім того, в оскаржуваних судових рішеннях та в матеріалах справи відсутнє посилання про те, яким чином і з яких саме питань запитувана інформація стосувалась безпосередньо громадської організації.

16. Також відповідач наголосив, що інформаційний запит позивача від 23 серпня 2018 року стосувався надання інформації щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, вирішення питання по яким не відноситься до компетенції Іванівської сільської ради. Листом від 12 вересня 2018 року Рада просила позивача конкретизувати параметри запитуваної інформації. Частково позивач конкретизував ці параметри інформаційним запитом від 31 серпня 2018 року, на який отримав відповідь із документами. Претензії на відповідь по запиту від 31 серпня 2018 року у позивача відсутні. А тому підстави і докази для висновку про ненадання Радою або надання не в повному обсязі інформації, а відтак, і про бездіяльність Ради відсутні.

17. Головою ГО "Іванівська громада Житомирського району" подано відзив на касаційну скаргу Ради, в якому він просив скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Зазначив, що доводи касаційної скарги жодним чином не спростовують протиправність бездіяльності Іванівської сільської ради, вони є надуманими та свідчать про факти недотримання органом місцевого самоврядування Конституції та законів.

18. Представник позивача зазначив, що права ГО "Іванівська громада Житомирського району" порушені внаслідок протиправного позбавлення доступу до інформації про використання бюджетних коштів, витрачених на проведення інвентаризації. Суспільний інтерес становить питання з`ясування цільового та раціонального використання коштів Іванівської територіальної громади та результат - інвентаризація земель та технічна документація як наслідок витрачених коштів. Окрім того, голова ГО "Іванівська громада Житомирського району" водночас є і членом Іванівської територіальної громади.



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

19. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес визначає Закон України від 13 січня 2011 року №2939-VI "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон №2939-VI).

21. Відповідно до частини 1 статті 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

22. Відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації регулює Закон України від 2 жовтня 1992 року N 2657-XII "Про інформацію" (надалі - Закон N 2657-XII).

23. Згідно зі статтею 1 Закону N 2657-XII інформація - це будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.

24. Відповідно до частини першої статті 5 Закону N2657-XII кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

25. Статтею 11 Закону N 2657-XII визначено, що інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.

26. Пунктом 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI передбачено, що право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

27. За змістом пункту 2 частини першої статті 5 Закону № 2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.

28. Відповідно до частини першої статті 13 Закону № 2939-VI запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

29. Положеннями частин першої, другої і п`ятої статті 19 Закону №2939-VI передбачено, що запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Запит на інформацію має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.


................
Перейти до повного тексту