1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



31 березня 2020 року

Київ

справа №815/6160/17

адміністративне провадження №К/9901/3288/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів Губської О.А., Єресько Л.О.,



розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Реноме плюс"

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді Димерлія О.О., суддів: Коваля М.П., Єщенка О.В.)

у справі №815/6160/17

за позовом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Реноме плюс"

про анулювання ліцензії на мовлення.

I. ПРОЦЕДУРА

1. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Нацрада) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Реноме плюс" (далі - ТОВ "ТРК "Реноме плюс"), в якому просила анулювати ліцензію на мовлення відповідача НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року, у зв`язку з несвоєчасним поданням заяви про переоформлення ліцензії.

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року рішення суду першої інстанції скасовано, позов задоволено, анулювано ТРК "Реноме плюс" у виді Товариства з обмеженою відповідальністю ліцензію на мовлення відповідача НР№ 0319-м від 16 жовтня 2007 року.

4. У поданій касаційній скарзі ТОВ "ТРК "Реноме плюс" із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просило скасувати оскаржуване судове рішення і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Нацрадою відповідачу видана ліцензія на мовлення, серія НР №0319-м, відповідно до якої, вид мовлення: кабельне, строк дії ліцензії: з 16 жовтня 2007 року по 16 жовтня 2017 року.

6. 3 квітня 2017 року до позивача надійшла заява відповідача про переоформлення ліцензії на мовлення, вих. №2803/17/02 від 28 березня 2017 року, з додатками. У цій заяві відповідач просив переоформити ліцензію серія НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року, строк дії з 16 жовтня 2007 року по 16 жовтня 2017 року у зв`язку зі зміною даних, передбачених абзацом шостим частини четвертої статті 27 Закону України Про телебачення і радіомовлення, а саме:

- зміною власника ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, попередні власники ТОВ Сана-Плюс та ОСОБА_1, новий власник ОСОБА_2 ;

- зміною керівника ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, попередній керівник ОСОБА_5., новий керівник ОСОБА_4.;

- зміною провайдера ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, попередній провайдер Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр-ТВ", новий провайдер Товариство з обмеженою відповідальністю "Контент-Трейдінг";

- зміною території розташування багатоканальної мережі м. Одеса, в діючій ліцензії Приморський район м. Одеси;

- зміною програмної концепції мовлення;

- зміною складу редакційної ради.

7. Рішенням №1578 від 31 серпня 2017 року позивач, керуючись частиною першою статті 70, пунктом б частини першої статті 74 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", статті 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", вирішив, зокрема:

- призначити додаткову перевірку відповідача (НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року), з метою перевірки дотримання вимог статті 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення";

- скасувати пункт 2 рішення Нацради від 1 червня 2017 року № 872 "Про заяву ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, м. Одеса, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР № 0319-м від 16 жовтня 2007 року (кабельне, логотип: "Реноме")".

8. Згідно з цим рішенням, його прийнято з тих підстав, що при розгляді заяви про переоформлення ліцензії на кабельне мовлення НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року було встановлено, що: у відповідача відбулися зміни: зміна власника, прізвища керівника телерадіокомпанії, оператора телекомунікацій; однак ліцензіат не подав до позивача відповідної заяви у строки, передбачені статтею 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення"; плановою перевіркою діяльності відповідача, здійсненою 16 березня 2017 року, не було зафіксовано змін, що відбулись у статутних документах ліцензіата; у зв`язку з цим постає необхідність у з`ясуванні додаткових обставин, які не були враховані під час розгляду результатів планової перевірки.

9. На підставі зазначеного рішення позивачем проведено додаткову перевірку, за результатами якої складено акт №51-1(І)/Од.ПС/22/2017/ додаткової перевірки дотримання ТРО законодавства України та умов ліцензії (кабельне телевізійне мовлення) від 12 вересня 2017 року, згідно з яким:

- на підставі наданих під час перевірки оригіналу Статуту відповідача у новій редакції, від 20 березня 2009 року та завіреного витягу з ЄДРПОУ за 12 вересня 2017 року, зафіксовано наявність змін: власників організації (учасників товариства): за ліцензією ОСОБА_3, фактично - ОСОБА_2 ; прізвища керівника ТРО: за ліцензією ОСОБА_3, фактично - ОСОБА_4 ;

- на підставі наданих під час перевірки оригіналів угод з операторами телекомунікації зафіксовано наявність зміни оператора зв`язку за ліцензією: ТОВ "Центр ТВ" (S 24) м. Одеса, ТОВ "ТРК "Чорне море" (28 ТВК) м. Одеса, ТОВ "Сателіт" (28 ТВК) м. Одеса, фактично - ТОВ "Контент Трейдінг" (Договір №КТ/Реноме-1 від 1 січня 2017 року, ліцензія НКРЗ Серія ДЛ №000220 від 12 січня 2016 року);

- враховуючи вищезазначене, перевіркою встановлено ознаки порушення відповідачем вимог статті 35 Закону України "Про телебачення та радіомовлення".

10. Рішенням №2064 від 2 листопада 2017 року "Про результати додаткової перевірки ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, м. Одеса (НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року, кабельне мовлення, логотип: "Реноме")" Нацрада, зокрема, вирішила:

- визнати факт неподання ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, м. Одеса протягом 30 робочих днів заяви про переоформлення ліцензії на мовлення НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року у зв`язку з організаційними змінами статусу та умов діяльності ліцензіата;

- звернутись до суду з позовом про анулювання ліцензії на мовлення відповідача, НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року.

11. Зазначене рішення мотивовано, зокрема, тим, що при розгляді заяви про переоформлення ліцензії на кабельне мовлення НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року було встановлено, що у ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, м. Одеса, відбулися зміни: зміна власника, прізвища керівника телерадіокомпанії, оператора телекомунікацій. Однак ліцензіат не подав до Нацради відповідної заяви у строки, передбачені статтею 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

12. У ході перевірки зафіксовано порушення частини четвертої статті 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" (У разі виникнення підстави для переоформлення ліцензії на мовлення у зв`язку із зміною організаційно-правової форми, умов діяльності ліцензіата чи зміною відомостей про прямого власника (співвласників) та/або кінцевого бенефіціарного власника (контролера) ліцензіат зобов`язаний протягом 30 робочих днів подати Національній раді заяву про переоформлення ліцензії на мовлення разом з документами або їх засвідченими заявником копіями, що підтверджують зміну. До заяви про переоформлення ліцензії у зв`язку із зміною відомостей про прямого власника (співвласників) та/або кінцевого бенефіціарного власника (контролера) ліцензіат додає відомості про структуру власності з урахуванням внесених змін), оскільки ліцензіат протягом 30 робочих днів не подав до Нацради заяву про переоформлення ліцензії у зв`язку із змінами, що відбулися у 2007 році: власник: за ліц. ОСОБА_3, факт. - ОСОБА_2 ; прізвище керівника: за ліц. ОСОБА_3, факт. - ОСОБА_4 ; оператор телекомунікацій: за ліц. ТОВ "Центр-ТВ", ТОВ "ТРК "Чорне море" та Компанія "Сателіт" ТОВ, факт. - ТОВ "Контент Трейдінг".

13. Враховуючи факт неподання ТРК "Рено плюс" у виді ТОВ, м. Одеса, протягом 30 робочих днів заяви про переоформлення ліцензії на мовлення у зв`язку з організаційними змінами статусу та умов діяльності ліцензіата, відповідно до норми пункту "б" частини п`ятої статті 37 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" Нацрада звернулась до суду з цим позовом про анулювання ліцензії на мовлення ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, м. Одеса, НР № 0319-м від 16 жовтня 2007 року на підставі факту несвоєчасного подання заяви про переоформлення ліцензії у зв`язку з організаційними змінами статусу та умов діяльності ліцензіата.

14. Крім того, судом першої інстанції встановлено, що станом на час розгляду справи ліцензія відповідача на мовлення, НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року, була чинною відповідно до частини другої статті 36 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

15. Судом апеляційної інстанції також встановлено, що відповідачем на виконання статті 59 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" подавалась звітна інформації про структуру власності за 2016 та 2015 роки, де у відомостях про власників істотної участі станом на 31 грудня 2016 року та 31 грудня 2015 року була зазначена гр. України ОСОБА_2, як власник 100% участі у суб`єкті інформаційної діяльності. При цьому інформація щодо власника, яка була зазначена в додатку №3 до ліцензії НР №0319-м від 16 жовтня 2007 року, не відповідала актуальним відомостям.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ.

16. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що встановлені позивачем зміни щодо підприємства відповідача фактично відбулись: прізвища керівника - 8 серпня 2008 року, власника - 20 березня 2009 року, оператора зв`язку - 1 січня 2017 року, а не у 2007 року, як зазначено у рішенні №2064 від 2 листопада 2017 року, на підставі якого позивач звернувся до суду.

17. При цьому зміна прізвища керівника підприємства відповідача не свідчить про зміну особи керівника, якої в даному випадку й не відбулося.

18. Також цей суд зазначив, що для підтвердження правомірності звернення позивача з цим позовом необхідне доведення ним факту несвоєчасного подання відповідачем заяви про переоформлення ліцензії у зв`язку з: організаційними змінами статусу та умов діяльності ліцензіата, у їх сукупності. Проте, встановлені позивачем зміни щодо підприємства відповідача: прізвища керівника, власника, оператора зв`язку, не є організаційними змінами статусу ліцензіата. Тобто, це виключає наявність законодавчо встановленої сукупності обставин, передбачених пунктом б частини п`ятої статті 37 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

19. Таким чином, суд першої інстанції дійшов таких висновків, що: по-перше, станом на час, коли відбулись зміни щодо підприємства відповідача: прізвища керівника (8 серпня 2008 року), власника (20 березня 2009 року), зазначені обставини не були законодавчо визначеними підставами для переоформлення ліцензії; по-друге, сам факт законодавчого закріплення в подальшому зміни відомостей про прямого власника (співвласників) та/або кінцевого бенефіціарного власника (контролера) заявника, згідно із Законом N1715-VIII (1715-19) від 1 листопада 2016 року, як самостійної підстави для переоформлення ліцензії, підтверджує, що зазначена підстава не є складовою частиною та не прирівняна законодавцем до організаційних змін статусу (організаційно-правової форми) та умов діяльності ліцензіата, як помилково вважає позивач.

20. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, погодився з доводами позивача, що викладені в його рішенні (пункти 10-12 цієї постанови), та виходив з того, що вибуття або зміна власника, в розглядуваному випадку, учасника товариства, свідчить про настання певних організаційних змін в товаристві. Про це також свідчить системний правовий аналіз статей 27, 35 та 37 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

21. Враховуючи зміни, які відбулись у ТРК "Реноме плюс" у виді ТОВ, зокрема, зміни власників, тобто зміну відомостей, які містяться в додатку до ліцензії №3 і становлять умови ліцензії, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідач зобов`язаний був привести умови своєї діяльності у відповідність до умов ліцензії та подати заяву про переоформлення ліцензії у зв`язку зі зміною організаційно-правового статусу та умов діяльності.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

22. Відповідач у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції. Вважає оскаржуване рішення необґрунтованим, а також прийнятим з порушенням норм матеріального права.

23. Відповідач вважає, що анулювання ліцензії є найсуворішою санкцією і ліцензія на мовлення може бути анульована лише якщо доведено систематичність порушення законодавства про телебачення і радіомовлення. В такому разі звернення до суду про анулювання ліцензії можливе не раніше того, як до телерадіоорганізації вживались санкції у вигляді попереджень або штрафів.

24. Також відповідач зазначає, що апеляційний суд застосував до спірних правовідносин норму статті 37 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" до правовстановлюючого документу (ліцензія на мовлення НР №0319-м), строк дії якого вже закінчився (16 жовтня 2017 року).


................
Перейти до повного тексту