1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду





ПОСТАНОВА

Іменем України




30 березня 2020 року



Київ



справа №161/5712/17



адміністративне провадження №К/9901/376/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Соколова В.М.,

суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Луцьке автотранспортне підприємство 10701" на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 18 вересня 2017 року (суддя - Гринь О.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року (головуючий суддя - Гуляк В.В., судді: Судова-Хомюк Н.М., Коваль Р.Й.) у справі №161/5712/17 за позовом Приватного акціонерного товариства "Луцьке автотранспортне підприємство 10701" (далі також - позивач, ПАТ "Луцьке АТП 10701") до Виконавчого комітету Луцької міської ради (далі також - відповідач, Виконком Луцької міської ради), третя особа: Комунальне підприємство "Луцьке підприємство електротранспорту", про визнання протиправним та скасування рішення,



УСТАНОВИВ:



Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У квітні 2017 року ПАТ "Луцьке АТП 10701" звернулося до Луцького міськрайонного суду Волинської області з позовом до Виконкому Луцької міської ради, третя особа: Комунальне підприємство "Луцьке підприємство електротранспорту" (далі - КП "Луцьке підприємство електротранспорту") у якому просило визнати протиправним та скасувати протокол засідання конкурсного комітету з визначення перевізників міста Луцька від 04 квітня 2017 року в частині визнання переможцем конкурсу КП "Луцьке підприємство електротранспорту" в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування №17а.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем при проведенні конкурсу було порушено Закон України "Про автомобільний транспорт" та Порядок проведення конкурсу на автобусному маршруті загального користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року №1081 (далі також - Порядок №1081). Скаржник вважає, що за відсутності жодного претендента-перевізника, який би відповідав заявленим конкурсом вимогам (автобуси екологічного стандарту ЄВРО-5), конкурсний комітет зобов`язаний був визнати конкурс таким, що не відбувся і оголосити новий конкурс з вимогою ЄВРО-2, у якому змогли б прийняти участь значно більше перевізників міста Луцька, в тому числі і позивач. Такими діями Виконком, як організатор конкурсу, порушив право ПАТ "Луцьке АТП 10701" на участь у конкурсі. Позивач зазначає, що відповідачем незаконно визнано КП "Луцьке підприємство електротранспорту" переможцем на маршруті №17а "Центральний ринок-Завокзальний ринок", оскільки такий перевізник не має визначених умовами конкурсу автобусів (екологічного стандарту ЄВРО-5) та не надав інвестиційний проект.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 18 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року, у задоволені позовних вимог ПАТ "Луцьке АТП 10701" відмовлено.

Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у результаті проведення конкурсу права позивача не були порушені, оскільки він не звертався із заявою та не приймав участі у оголошеному 04 квітня 2017 року конкурсі на здійснення перевезення пасажирів на автобусному маршруті №17а. Підготовка та проведення конкурсу на визначення автомобільного перевізника для здійснення міських пасажирських перевезень здійснені Організатором відповідно до вимог чинного законодавства та Порядку №1081. Рішення конкурсного комітету, прийняте за результатами голосування є законним та обґрунтованим.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги, позиція інших учасників справи

У касаційній скарзі ПАТ "Луцьке АТП 10701", посилаючись на неправильне застосування норм матеріального й порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 18 вересня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року і ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Аргументи позивача полягають у тому, що дії відповідача та прийняте рішення про визначення переможцем конкурсу КП "Луцьке підприємство електротранспорту" є незаконними та безпідставними. Скаржник зауважує, що йому достовірно відомо, що у перевізника КП "Луцьке підприємство електротранспорту" відсутні автобуси, що відповідають умовам конкурсу, а також для участі у конкурсі не подано інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів, що є підставою для недопущення останнього до участі у конкурсі.

Виконком Луцької міської ради подав відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення без змін. Відповідач зауважує, що частина шоста статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" не передбачає обов`язкової наявності інвестиційного договору у перевізника-претендента, а навпаки встановлює певні виключення та з іншої сторони обмеження в терміні дії договору на перевезення з таким перевізником. Так, договір на перевезення у разі перемоги у конкурсі перевізника, у якого відсутні автобуси, що відповідають умовам конкурсу, укладається з ним лише на 1 рік, замість передбачуваного терміну від 3-х до 5-ти років.

12 лютого 2018 року ПАТ "Луцьке АТП 10701" надало відповідь на відзив.

Рух касаційної скарги

02 січня 2018 року касаційна скарга ПАТ "Луцьке АТП 10701" надійшла до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.

За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Білоуса О.В., суддів Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 05 січня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

05 червня 2019 року відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження від 04 червня 2019 року № 598/0/78-19, у зв`язку із зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В, (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), що унеможливлює його участь у розгляді справи, визначено новий склад суду: Соколов В.М. - головуючий суддя, Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Рішенням №99-1 виконавчого комітету Луцької міської ради від 23 лютого 2017 року "Про проведення конкурсів на перевезення пасажирів за автобусними маршрутами загального користування" оголошено конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №17 та №17а. Згідно пункту 2.1 даного рішення, участь у конкурсі можуть брати міські автобуси категорії М3 класу І з екологічними показниками не нижче Євро-5.

Оголошення про проведення конкурсу було опубліковано в газеті "Луцький замок" від 02 березня 2017 року №8.

04 квітня 2017 року відбулися конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, в тому числі і на маршрут №17а, результати якого оформлені протоколом засідання конкурсного комітету.

Матеріалами справи конкурсу підтверджується, що на участь у оголошеному конкурсі на перевезення пасажирів на автобусах маршрутах загального користування документи подали два перевізники, зокрема ТОВ "Санрайз" та КП "Луцьке підприємство електротранспорту".

Відповідно до поданої заяви КП "Луцьке підприємство електротранспорту" було єдиним перевізником-претендентом на маршрут № 17а.

У протоколі засідання конкурсного комітету з визначення перевізників міста Луцька від 04 квітня 2017 року, зокрема пунктом 3 Протоколу, зазначено, що у зв`язку з відсутністю інших претендентів на участь у конкурсі по об`єкту конкурсу №15 (маршрут № 17а) переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування №17а "Центральний ринок - Завокзальний ринок", визначено КП "Луцьке підприємство електротранспорту", та укладено з ним договір на перевезення пасажирів терміном на 1 рік.

Не погодившись з таким рішенням конкурсного комітету (пункт 3) позивач звернувся до суду із позовом.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX), який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 року №2344-III (у редакції цього Закону, чинного на час виникнення спірних правовідносин), який відповідно до статті 3 регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Частиною другою статті 2 цього Закону визначено, що завданнями законодавства з питань перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом є: визначення основних правових та організаційних основ державного регулювання у сфері перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом; установлення вимог до перевізників, водіїв та транспортних засобів щодо забезпечення безпеки перевезень та екологічної безпеки; визначення системи державного контролю, прав, обов`язків та відповідальності державних органів виконавчої влади та перевізників за порушення міжнародних договорів та законодавства України.

Приписами статті 7 Закону №2344-III встановлено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на міських автобусних маршрутах загального користування - на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.

Виконавчий комітет Луцької міської ради є організатором перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування у місті Луцьку.

Відповідно до статті 43 Закону №2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів). На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами. Визначення кандидатури автомобільного перевізника для роботи на міжнародному автобусному маршруті загального користування здійснюється на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до статті 44 Закону №2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення. У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років. У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років. Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п`яти років. Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік. Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту