1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

27 березня 2020 року

м.Київ

справа №804/3697/18

провадження №К/9901/21185/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

Розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.03.2019 (головуючий суддя Прокопчук Т.С., судді Шлай А.В., Круговий О.О.)

у справі №804/3697/18

за позовом Вищого професійного училища № 17

до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Дніпровська міська рада

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, установив:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. У травні 2018 року Вище професійне училище №17 звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради, за участі третьої особи Дніпровської міської ради, в якій просило суд визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка виразилася у відповідях від 01.03.2017 №7/13-319, від 19.02.2018 №7/3-2206, від 26.03.2018 №7/13-492; зобов`язати відповідача підготувати проект рішення Дніпровської міської ради та внести його на розгляд Дніпровської міської ради у встановленому порядку про передачу йому в оренду земельних ділянок площею 1,8575 га (кадастровий номер 1210100000:02: 265:0022) та площею 0,7696 га (1210100000:02:265:0023) по пр. Богдана Хмельницького, 49 А (Шевченківський район), для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони без будь-якого будівництва по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна, в якому затвердити проект землеустрою, розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Бюро Оцінки", визначити строк оренди 10 років.

2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2018, яка залишена без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.01.2019, позовна заява в частині позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача, що виразилася у відповіді від 01.03.2017 №7/13-319, залишено без розгляду.

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2018 у справі №804/3697/18 у задоволенні позову відмовлено.

4. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12.03.2019 у справі №804/3697/18 рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2018 скасовано і прийнято постанову, якою позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправною відмову Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради, викладену у листах від 19.02.2018 №7/3-2206, від 26.03.2018 №7/13-492, щодо підготовки проекту рішення Дніпровської міської ради про затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок в оренду Вищому професійному училищу №17; зобов`язано Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради підготувати проект рішення Дніпровської міської ради про затвердження проекту землеустрою, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "Бюро Оцінки", про передачу Вищому професійному училищу №17 земельних ділянок, площею 1,8575 га (кадастровий номер 1210100000:02:265:0022) та площею 0,7696 га (кадастровий номер 1210100000:02: 265:0023) в м. Дніпрі по пр. Богдана Хмельницького буд. №49А у оренду для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони без будь-якого будівництва по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна, та винести його на розгляд Дніпровської міської ради. В іншій частині позову відмовлено.

5. Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради з постановою апеляційного адміністративного суду не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.03.2019 у справі №804/3697/18 в частині задоволених позовних вимог і прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

6. 02.09.2019 від Вищого професійного училища № 17 надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 22.07.2015 Дніпропетровською міською радою прийнято рішення №140/66 "Про надання дозволу комунальним та державним закладам і установам на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна", з терміном дії два роки.

8. Згідно з додатку до цього рішення, зокрема Вищому професійному училищу №17 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,0000 та 0,8100 га по фактичному місцю розташування нерухомого майна для озеленення та благоустрою санітарно - захисної зони (без будь - якого будівництва) за адресою: м.Дніпропетровськ вул. Героїв Сталінграду у районі буд. 49-А (Бабушкінський район).

9. Пунктом 2 рішення зобов`язано комунальні та державні заклади і установи, в тому числі і Вище професійне училище №17, замовити у суб`єктів господарювання, що є розробниками документації із землеустрою, згідно з вимогами, передбаченими чинним законодавством, розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та після їх погодження, відповідно до чинного законодавства, подати ці проекти до міської ради для прийняття відповідного рішення.

10. Товариством з обмеженою відповідальністю "Бюро Оцінки" на замовлення Вищого професійного училища №17 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площами 0,7696 га та 1,8575 га для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони (без будь-якого будівництва), розташованих в м . Дніпропетровську по пр. Богдана Хмельницького (колишній пр. Героїв Сталінграду) буд. №49 А, Шевченківський район ( колишній Бабушкінський ), який переданий замовнику 18.11.2016.

11. Департаментом благоустрою та інфраструктури Дніпропетровської міської ради погоджено зазначений проект землеустрою за містобудівними вимогами, визначеними чинною містобудівною документацією, з зазначенням умов відведення земельної ділянки Вищого професійного училища №17 за вказаним призначенням без обмеження строку використання, та викладенням відповідних пунктів до проекту рішення міськради, що підтверджено висновком від 11.07.2016 №4/16/682П3.

12. Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області погоджено зазначений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок Вищого професійного училища №17, міській раді при підготовці проекту рішення рекомендовано відповідно до ст.19 ЗК України віднести земельні ділянки за основаним цільовим призначенням до категорії "Землі житлової та громадської забудови"; встановити код КВЦПЗ 18.00 (землі громадського користування), віднести земельні ділянки за функціональним використанням до земель громадського призначення; Вищому професійному училищу №17 забезпечити виконання вимог земельного законодавства щодо відведення земельної ділянки та використання за цільовим призначенням, передачу земельних ділянок здійснити у відповідності до норм чинного земельного законодавства, з урахуванням положень п.3 ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності та умов, викладених у висновках уповноважених органів, що підтверджено висновком від 10.10.2016 №823/41-16.

13. 22.02.2017 постійна комісія міської ради з питань архітектури, містобудування та земельних відносин погодила висновок №164-86, яким рекомендувала Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради при підготовці проекту рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення зазначених земельних ділянок та передачі в оренду для озеленення та благоустрою (без будь-якого будівництва) Вищому професійному училищу №17, визначити строк оренди цих ділянок - 10 років.

14. Листом від 01.03.2017 №7/13-319 Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради повідомив позивача про те, що затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площами 0,7696 га та 1,8575 га Вищому професійному училищу №17 для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони (без будь-якого будівництва) по пр. Богдана Хмельницького у районі буд. № 49-А та передати їх в оренду не вбачається можливим, оскільки набуття прав на вказані земельні ділянки відбувається на підставі ст.ст. 134-139 Земельного кодексу України на земельних торгах у формі аукціону, за результатами проведення яких укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

15. 07.03.2017 позивач звернувся до начальника управління земельних відносин департаменту з листом №03/158, у якому просив надати згоду на оренду ділянок, які прилягають до території училища, терміном на 10 років.

16. 30.11.2017 позивач звернувся з листом №03/608 до міського голови з проханням повернути проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площами 0,7696 га та 1,8575 га Вищому професійному училищу №17 для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони (без будь-якого будівництва) по пр. Богдана Хмельницького у районі буд. №49-А від 30.11.2016 вх. №36/6694.

17. Згідно з відміткою на заяві позивача від 30.11.2017 №03/608 представник Вищого професійного училища №17 отримав пакет документів у повному обсязі 08.12.2017.

18. 03.01.2018 позивач звернувся до міського голови м. Дніпра з листом №03/02, у якому просив надати відповідне доручення розглянути звернення від 30.11.2016 №36/6694 по суті.

19. 19.02.2018 року Департаментом по роботі з активами розглянуто лист позивача від 03.01.2018 за №03/02 та зазначено, що на лист від 01.12.2017 вх. №36/6694 стосовно повернення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок по просп. Богдана Хмельницького, 49-А відповідний проект землеустрою був списаний та повернутий Вищому професійному училищу №17, що унеможливлює подальший розгляд порушеного питання. Також у листі зазначено, що відповідно до п. 5 рішення від 22.07.2015 №140/66 строк дії цього рішення - два роки з моменту його прийняття, тому на даний час рішення втратило чинність.

20. 02.03.2018 позивач звернувся з листом №03/140 до міського голови з проханням надати доручення підготувати проект рішення про продовження терміну дії рішення від 22.07.2015 №140/66, погодити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок по пр . Богдана Хмельницького у районі будинку № 49-А та передати зазначені ділянки в оренду для озеленення та благоустрою (без будь-якого будівництва) Вищому професійному училищу №17 строком на 10 років.

21. Листом від 26.03.2018 №7/13-492 відповідач повідомив позивача про те, що рішення міської ради від 22.07.2015 № 140/66 втратило чинність 22.07.2017 та вказане рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не встановлює право користування на запитувану земельну ділянку та не дає права на освоєння території, а є лише дозвільним документом, що у майбутньому надає право оформити відповідні правовстановлюючі документи.

22. Позивач, не погоджуючись з вказаними рішенням відповідача, що викладені у листах від 19.02.2018 №7/3-2206 та від 26.03.2018 №7/13-492, вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

23. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції керувався тим, що в рішенні Дніпропетровської міської ради від 22.07.2015 №140/66 "Про надання дозволу комунальним та державним закладам і установам на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна" встановлено не тільки дозвіл на розробку проектів землеустрою, а й передбачено протягом якого строку юридичні особи, яким надано дозвіл, повинні скористатись наданим правом. Спірні відповіді департаменту по роботі з активами від 19.02.2018 №7/3-2206 та від 26.03.2018 №7/13-492, надані на запити позивача від 03.01.2018 №03/02 та від 02.03.2018 №03/140, що були направлені Вищому професійному училищу №17 до міського голови після спливу 2-річного строку дії рішення Дніпропетровської міської ради від 22.07.2015 №140/66. Отже, саме позивачем порушено п. 2 та 5 рішення Дніпропетровської міської ради від 22.07.2015 №140/66 в частині строку оформлення на подання документів для прийняття рішення про відведення земельних ділянок та оформлення правовстановлюючих документів.

24. Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився і, частково задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради не доведено з посиланням на конкретні докази наявність достатніх підстав для відмови у підготовці проекту рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення вищезазначених земельних ділянок та передачі в оренду для озеленення та благоустрою Вищого професійного училища №17, так як при відсутності будь-яких зауважень щодо невідповідності проекту землеустрою вимогам законів та інших нормативно - правових актів згідно з ч.13 ст. 123 ЗК України, Департамент не виконав свої повноваження, передбачені Положенням, та не здійснив в порушення ч.10 ст. 123 ЗК України дій, направлених на підготовку проекту рішення про надання вищезазначених земельних ділянок позивачу у користування за поданим проектом землеустрою.

25. Суд апеляційної інстанції вважав доцільним вийти за межі позовних вимог відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України і визнати протиправною відмову Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради, викладену у листах від 19.02.2018 №7/3-2206, від 26.03.2018 №7/13-492 щодо підготовки проекту рішення Дніпровської міської ради про затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок в оренду Вищому професійному училищу №17, та зобов`язати відповідача підготувати проект рішення Дніпровської міської ради про затвердження проекту землеустрою про передачу земельних ділянок у оренду для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони без будь-якого будівництва по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна, та винести його на розгляд Дніпровської міської ради.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

26. У касаційній скарзі Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради посилається на те, що суд апеляційної інстанції не врахував те, що наявні докази того, що зазначений проект пройшов певні стадії візування, відповідно до Регламенту, проте, позивачем у справі його було відкликано. Саме ця дія з боку позивача і спричинила порушення строку дії рішення Дніпровської міської ради від 22.07.2015, що в подальшому стало підставою, для виникнення оскаржуваних листів -відмови.

27. Скаржник наголошує, що в оскарженій постанові Третього апеляційного адміністративного суду жодного доводу з приводу незаконності оскаржуваних листів не наведено. Також Третій апеляційний адміністративний суд при вирішенні спору мав взяти до уваги норми ст. 13, 142 Конституції України, якими передбачено виключне право органу місцевого самоврядування від імені територіальної громади самостійного розпорядження землею і незаконно зобов`язав відповідача підготувати проект рішення Дніпровської міської ради про затвердження проекту землеустрою, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "Бюро Оцінки", про передачу Вищому професійному училищу №17 відповідних земельних ділянок в оренду для озеленення та благоустрою санітарно-захисної зони без будь-якого будівництва по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна, та винести його на розгляд Дніпровської міської ради.

28. У відзиві на касаційну скаргу зазначено, що відповідач в касаційній скарзі безпідставно зазначає про наявні докази як встановлені фактичні обставини, і вимагає на цих підставах скасувати постанову апеляційного суду, по суті наполягає на переоцінки доказів, що знаходиться за межами касаційного перегляду за вимогами ст.341 КАС України.


................
Перейти до повного тексту