1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 березня 2020 року

Київ

справа №820/6463/13-а

адміністративне провадження №К/9901/28057/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханова Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 07.09.2016 (суддя - Мар`єнко Л.М.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.11.2016 (головуючий суддя - Подобайло З.Г., судді: Григоров А.М., Тацій Л.В.) у справі № 820/6463/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіріус-1" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС, за участю Прокуратури Харківської області, про скасування податкового повідомлення-рішення, -, -



встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Сіріус-1" (далі - ТОВ "Сіріус-1") звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило скасувати податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС (далі - СДПІ з ОВП у м. Харкові) від 25.06.2008 № 0000070843/0.



Справа судами розглядалась неодноразово.

За наслідками останнього перегляду, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 07.09.2016, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.11.2016, позов задоволено.



Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що положення Закону України "Про внесення змін в деякі законодавчі акти України з питань оподаткування" від 30.11.2006 № 398-V та Постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 № 256, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2006 №1850, щодо семикратної рентної плати за видобутий природний газ поширюються на тих суб`єктів господарювання, які зобов`язані були продавати обсяги природного газу виключно НАК "Нафтогаз України" для задоволення потреб населення, але не продали його вказаній Компанії, а тому ТОВ "Сіріус-1" не підпадає під дію Постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 № 256, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2006 № 1850, в частині сплати семикратного розміру рентної плати протягом 2007 року.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, СДПІ з ОВП у м. Харкові оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 07.09.2016, ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.11.2016 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.



В обґрунтування своїх вимог СДПІ з ОВП у м. Харкові зазначає, що ТОВ "Сіріус - 1" будучи учасником договору про спільну діяльність укладеного за участю дочірнього підприємства компанії, акції якої 100 відсотків належать державі, та самої компанії НАК "Надра України", при реалізації природного газу не для формування ресурсу природного газу, що використовуються для потреб населення повинно сплачувати семикратний розмір рентної плати.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.



Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, між НАК "Надра України", ДП НАК "Надра України" "Полтавнафтогазгеологія" та ТОВ "Сіріус-1" укладено договір про спільну діяльність №17-2000 від 19.05.2000, метою якого є геологічна розвідка та науково-дослідна розробка окремих блоків свердловин № 17, №19 та №151 Сахалінського родовища Харківської області.



ТОВ "Сіріус-1" взято на облік податковим органом як платник податків - відповідальний за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність від 19.05.2000 №17-2000 з ДП НАК "Надра України" "Полтавнафтогазгеологія" та НАК "Надра України".



ТОВ "Сіріус -1", на час спірних правовідносин, діяло на підставі ліцензії, виданої Національною комісією регулювання електроенергетики України, строк дії якої з 12.02.2006 по 11.02.2011.Відповідно до вказаної ліценції ТОВ "Сіріус -1" надано право на постачання природного газу за нерегульованим тарифом.



СДПІ з ОВП у м. Харкові проведено документальну невиїзну перевірку договору про спільну діяльність від 19.05.2000 №17-2000: ТОВ "Сіріус -1" з ДП НАК "Надра України" "Полтавнафтогазгеологія" та НАК "Надра України" з питань правильності нарахування та сплати рентної плати за видобутий природний газ і природний конденсат за період з 01.01.2007 по 31.12.2007, за результатами якої складено акт від 25.06.2008 №1375/43-010/580310445.



За наслідками проведеної перевірки відповідач дійшов висновку про порушення позивачем статті 3 розділу ІІ Закону України "Про внесення змін в деякі законодавчі акти України з питань оподаткування" від 30.11.2006 №398-У та п. 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ та газовий конденсат" від 22.03.2001 №256 із змінами та доповненнями.



Такий висновок відповідача обґрунтовано тим, що реалізація природного газу за 2007 рік НАК "Нафтогаз України" Договором про спільну діяльність не проводилась, у зв`язку з чим підприємство повинно було застосовувати семикратний розмір рентної ставки відповідно до статті 3 розділу ІІ Закону України "Про внесення змін в деякі законодавчі акти України з питань оподаткування", чим занизило нарахування рентної плати рентної плати в розмірі 59000699,40 грн.



На підставі названого акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0000070843/0 від 25.06.2008, згідно з яким донараховано податкові зобов`язання по рентній платі за видобуту нафту, природний газ і газовий конденсат на суму 8851049,10 грн. (з яких: 5900699,40 грн. - основний платіж та 2950349,70 грн. - штрафні санкції).

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) рентні платежі відносяться до загальнодержавних податків і зборів (обов`язкових платежів).

Згідно з частиною третьою статті 1 названого Закону ставки, механізм справляння податків і зборів (обов`язкових платежів), за винятком особливих видів мита та збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, збору у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування.



Пунктом 1 частини третьої Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін в деякі законодавчі акти України з питань оподаткування" від 30.11.2006 № 398-V встановлено, що у випадку здійснення підприємствами, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, господарськими товариствами, більш ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірніми підприємствами, представництвами та філіями таких підприємств і товариств, учасниками договорів про спільну діяльність та/або уповноваженими особами договорами про спільну діяльність, що укладені за участю зазначених підприємств, операцій з реалізації обсягів природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) власного видобутку не для формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення, до зазначених обсягів видобутого природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) застосовується семикратний розмір рентної плати за природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ).



Відповідно до пункту 4 Порядку обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 № 256, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2006 № 1850, до нересурсного обсягу природного газу застосовується семикратний розмір ставки рентної плати за природний газ.



Згідно з абзацом 8 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 № 256, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2006 № 1850, нересурсний обсяг природного газу це обсяг природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу), видобутого у звітному (податковому) періоді на підставі спеціальних дозволів на право користування надрами підприємствами Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", Національної акціонерної компанії "Надра України", відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", державним акціонерним товариством "Чорноморнафтогаз", іншими підприємствами та господарськими товариствами, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, а також господарськими товариствами, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких перебувають у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірніми підприємствами, представництвами та філіями таких підприємств і товариств, учасниками договорів про спільну діяльність та/або уповноваженими особами договорами про спільну діяльність, що укладені за участю зазначених підприємств, але не реалізованого такими суб`єктами господарювання у звітному (податковому) періоді безпосередньо НАК "Нафтогаз України" як окремій юридичній особі на формування ресурсу природного газу, що використовується для задоволення потреб населення.



Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 (в редакції змін від 16.01.2007) "Про забезпечення споживачів природним газом" встановлено, що Національна акціонерна компанія "Надра України" (з урахуванням обсягів газу, видобутого її дочірніми підприємствами, а також на підставі договорів про спільну діяльність, укладених за участю зазначених підприємств) реалізують видобутий природний газ виключно Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" за погодженою з НКРЕ ціною, яка не перевищує граничного рівня оптової ціни на природний газ, що використовується для потреб населення.



Згідно зі статтею 3 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" встановлено, що у 2007 році, зокрема, господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також учасники договорів про спільну діяльність, та/або уповноважені особи договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених, підприємств, щомісячно здійснюють продаж всього природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) власного видобутку для формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення, безпосередньо суб`єкту, уповноваженому Кабінетом Міністрів України на формування такого ресурсу, за ціною, що не перевищує граничний рівень оптової ціни на природний газ, що використовується для потреб населення, визначеної в установленому порядку за вирахуванням розміру тарифів на транспортування, постачання та цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.


................
Перейти до повного тексту