1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



27 березня 2020 року



Київ

справа №817/928/17

адміністративне провадження №К/9901/20268/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мартинюк Н.М.,

суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №817/928/17



за позовом Приватного підприємства "ЗІМ"

до Рівненського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області

третя особа Рівненська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області

про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити дії,



за касаційною скаргою Приватного підприємства "ЗІМ"

на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року

(прийняту у складі: головуючого судді Бучик А.Ю., суддів Мацького Є.М., Шевчук С.М.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



У червні 2017 року Приватне підприємство "ЗІМ" (надалі також - "ПП "ЗІМ") звернулося до суду з позовом, в якому просило:



- визнати незаконною бездіяльність Рівненського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області щодо не зняття арешту з майна боржника - Приватного підприємства "ЗІМ" при поверненні виконавчого документа стягувачеві у виконавчих провадженнях №34472804 і №37212469;



- зобов`язати Рівненський районний відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області зняти арешт з усього нерухомого майна боржника - Приватного підприємства "ЗІМ".



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 15 липня 2010 року по справі №2-а-356/08/1770 задоволено позовні вимоги Державної податкової інспекції у Рівненському районі про стягнення з Приватного підприємства "ЗІМ" до Державного бюджету України заборгованості із ввізного мита в сумі: 335175,87 грн і податку на додану вартість у сумі: 67035,18 грн. На підставі виконавчого листа у вказаній справі, виданого Рівненськім окружним адміністративним судом 27 вересня 2012 року, Відділом державної виконавчої служби Рівненського міського управління юстиції відкрито виконавче провадження №31607652. У подальшому зазначене виконавче провадження закінчене на підставі пункту 10 частини першої статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" і направлено вказаний виконавчий документ за належністю до Рівненського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області.



Рівненським районним відділом державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області були відкриті виконавчі провадження №34472804 і №37212469, за якими вчинялись виконавчі дії. Проте, за наслідками вчинення виконавчих дій була винесена постанова від 28 січня 2013 року №34472804 про повернення виконавчого документа стягувачу у зв`язку з відсутністю у боржника майна, на яке може бути звернуто стягнення, а заходи, що вчинялись щодо розшуку такого майна, виявились безрезультатними. Також державний виконавець виніс постанову від 25 квітня 2013 року №37212469 про повернення виконавчого документа стягувачу у зв`язку з неможливістю встановити особу боржника, з`ясувати місцезнаходження боржника юридичної особи, місце проживання, перебування боржника.



Відповідно до інформаційної довідки №88874064 від 6 червня 2017 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно і Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна позивач з`ясував, що на все його майно накладено арешт і оголошено заборону на його відчуження на підставі постанови про арешт майна боржника й оголошення заборони на його відчуження у виконавчому провадженні №31607652 від 26 березня 2012 року.



Позивач вказує, що будь-які відкриті виконавчі провадження щодо ПП "ЗІМ" відсутні, як і відсутній податковий борг.



Отже позивач вважає, що оскільки виконавче провадження щодо нього завершено, борг за виконавчим провадженням сплачено, а арешт не знятий, відмова державного виконавця в знятті арешту з майна ПП "ЗІМ" суперечить законодавству і порушує його права.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 26 липня 2017 року адміністративний позов ПП "ЗІМ" задоволено.



Визнано незаконною бездіяльність Рівненського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області щодо не зняття арешту з майна боржника - ПП "ЗІМ" при поверненні виконавчого документа стягувачеві у виконавчих провадженнях №34472804 і №37212469.



Зобов`язано Рівненський районний відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області зняти арешт з усього нерухомого майна боржника - ПП "ЗІМ".



Приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції виходив з того, що у ПП "ЗІМ" відсутня заборгованість перед бюджетами зі сплати податків і зборів, відповідач закінчив виконавчі провадження, у яких позивач був боржником. Тому суд першої інстанції прийшов до висновку про відсутність підстав для продовження арешту нерухомого майна позивача. За відсутності як самої заборгованості, так і виконавчих проваджень, в межах яких відбувається примусове стягнення, суд першої інстанції визнав протиправною бездіяльністю органу державної виконавчої служби. Порушене внаслідок неправомірної поведінки суб`єкта владних повноважень право позивача суд захистив шляхом зобов`язання відповідача зняти арешт зі всього нерухомого майна позивача.



Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 26 липня 2017 року скасовано, ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ПП "ЗІМ" відмовлено.



Це судове рішення мотивовано тим, що стаття 60 Закону України "Про виконавче провадження" від 21 квітня 1999 року №606-XIV є спеціальною нормою, в якій закріплено порядок вирішення спорів, що виникають між органом державної виконавчої служби та особою, яка не є боржником у виконавчому провадженні, з приводу накладення арешту на майно особи. У разі виникнення спірної ситуації належним способом захисту прав особи є саме звернення до суду з позовом про визнання права власності на майно і зняття з нього арешту. Тому приписи вказаної норми не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.



Крім того, апеляційний суд зазначив, що у спірних правовідносинах також не може бути застосовано положення статті 50 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки державним виконавцем завершено виконавчі провадження №34472804 і №37212469 і виконавчі документи повернуто стягувачу на підставі пунктів 2, 5 частини першої статті 47 Закону України "Про виконавче провадження", що не позбавляє стягувача права повторно пред`явити виконавчий документ до виконання. Також відсутні відомості про стягнення виконавчого збору або витрат, пов`язаних з організацією і проведенням виконавчих дій.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі ПП "ЗІМ" просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року, а постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 26 липня 2017 року залишити в силі.



Зокрема, скаржник зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції є необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин справи. В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що під час закінчення виконавчих проваджень (повернення виконавчого документа стягувачу) державним виконавцем не було скасовано арешт, накладений на все майно позивача (боржника). Натомість необхідність у забезпеченні виконання рішення суду у справі №2-а-356/08/1770 шляхом накладення арешту відпала. Одночасно, повернення

виконавчого документа стягувачу є аналогічним закінченню виконавчого провадження, оскільки будь-які дії державним виконавцем після цього не здійснюються, а саме виконавче провадження закінчується.

Відповідач подав заперечення на касаційну скаргу, в якому просив відмовити у задоволенні касаційної скарги, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін. Зазначає, що згідно зі статтями 47, 50, 60 Закону України "Про виконавче провадження" від 21 квітня 1999 року №606-ХІV, який діяв на момент прийняття державним виконавцем процесуальних рішень, звільнення майна боржника з-під арешту у зв`язку з поверненням виконавчого документа стягувачу на підставі пункту 5 частини першої статті 47 Закону України "Про виконавче провадження" не передбачалось. Вказує, що звільнення майна боржника з-під арешту можливе після повного фактичного погашення основної заборгованості, виконавчого збору, витрат на організацію і проведення виконавчих дій.



Інші учасники справи заперечення (відзиву) на касаційну скаргу не надали.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 15 липня 2010 року у справі №2-а-356/08/1770, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2011 року, задоволено позовні вимоги Державної податкової інспекції у Рівненському районі про стягнення з ПП "ЗІМ" до Державного бюджету України заборгованості із ввізного мита в сумі: 335175,87 грн і податку на додану вартість в сумі: 37035,18 грн. Рівненський окружний адміністративний суд 6 лютого 2012 року видав виконавчий лист у вказаній справі.



Примусове виконання виконавчого листа Рівненського окружного адміністративного суду №2-а-356 від 6 лютого 2012 року про стягнення з ПП "ЗІМ" на користь Державної податкової інспекції у Рівненському районі боргу в загальній сумі: 402211,05 грн розпочате Відділом державної виконавчої служби Рівненського міського управління юстиції у виконавчому провадженні ВП №31607652, яке, в свою чергу, закінчене на підставі пункту 10 частини першої статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" у зв`язку з направленням згаданого виконавчого документа за належністю до Рівненського районного відділу Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області (далі - "Рівненський РВ ДВС ГТУЮ у Рівненській області").



Рівненським РВ ДВС ГТУЮ у Рівненській області були відкриті виконавчі провадження №34472804 і №37212469, за якими вчинялись виконавчі дії.



Відповідно до витягів із спецрозділу Автоматизованої системи виконавчого провадження (далі - "АСВП") стан вказаних виконавчих проваджень наступний:



- №34472804 28 січня 2013 року завершене і виконавчий документ повернуто стягувачу на підставі пункту 2 частини першої статті 47 Закону України "Про виконавче провадження" у зв`язку з відсутністю у боржника майна;



- №37212469 25 квітня 2013 року завершене і виконавчий документ повернуто стягувачу на підставі пункту 5 частини першої статті 47 Закону України "Про виконавче провадження" у зв`язку з неможливістю встановити особу боржника, з`ясувати місце проживання боржника.



Згідно Інформаційної довідки № 88874064 від 6 червня 2017 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за параметрами запиту: права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження ПП "ЗІМ" (далі - "Інформаційна довідка"), встановлено обтяження всього нерухомого майна шляхом його арешту на підставі постанови про арешт майна боржника і оголошення заборони на його відчуження №31607652 від 26 березня 2012 року. Заявником значиться Відділ державної виконавчої служби Рівненського міського управління юстиції.



Позивач, дізнавшись з Інформаційної довідки про наявний арешт всього його майна, звернувся із заявою до Рівненського РВ ДВС ГТУЮ у Рівненській області, в якій просив державного виконавця зняти вказаний арешт. Оскільки відповідно до листа Рівненського РВ ДВС ГТУЮ у Рівненській області від 31 травня 2017 року №8709 у відділі на примусовому виконанні відсутні будь-які відкриті виконавчі провадження, згідно з якими ПП "ЗІМ" являється боржником. Крім того, борг за виконавчими провадженнями, які були відкриті у зв`язку з виконанням виконавчого листа Рівненського окружного адміністративного суду №2-а-356 від 6 лютого 2012 року, у позивача відсутній.



На заяву ПП "ЗІМ" про зняття арешту від 6 червня 2017 року Рівненський РВ ДВС ГТУЮ у Рівненській області надіслав лист-відповідь від 8 червня 2017 року №9081 у якій вказав, що звільнення майна боржника з-під арешту у зв`язку з поверненням виконавчого документа стягувачу на підставі пункту 5 частини першої статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" не передбачалось. Таке звільнення можливе лише після повного фактичного погашення основної заборгованості в сумі: 402211,05 грн, виконавчого збору в сумі: 40221,10 грн і витрат на організацію і проведення виконавчих дій в сумі: 50,00 грн.



На виконання ухвали суду першої інстанції від 22 червня 2017 року Рівненський РВ ДВС ГТУЮ у Рівненській області повідомив про неможливість надати витребувані матеріали виконавчих проваджень №34472804 і №37212469 з причин їх знищення у зв`язку з закінченням терміну зберігання в спосіб і порядок, визначений Порядком роботи з документами в органах державної виконавчої служби.



Судами попередніх інстанцій також встановлено, що відповідно до довідки Рівненської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Рівненській області від 9 червня 2017 року згідно з інтегрованими картками платника податків ПП "ЗІМ" відсутня заборгованість зі сплати податків і зборів.



Відповідно до листа Рівненської митниці Державної фіскальної служби України від 21 липня 2017 року №4059/10/17-70-10 функції з обліку, погашення і стягнення податкових боргів, закріплені за Головними управліннями Державної фіскальної служби і Державними податковими інспекціями Головних управлінь Державної фіскальної служби. Тому у Рівненської митниці Державної фіскальної служби України відсутні відомості щодо фактичного погашення податкового боргу ПП "ЗІМ".



За змістом інформації, наданої Рівненською об`єднаною Державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Рівненській області від 6 липня 2017 року і Головним управлінням ДФС у Рівненській області від 13 липня 2017 року судами попередніх інстанцій встановлено, що в податкових органах відсутні відомості щодо заборгованості із ввізного мита і податку на додану вартість ПП "ЗІМ" або ж списання такої заборгованості.



Витягом з інтегрованої картки платника податків ПП "ЗІМ" також підтверджується відсутність у позивача податкової заборгованості.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ



Спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, є Закон України "Про виконавче провадження" від 21 квітня 1999 року №606-ХІV.



Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.



Відповідно до частини другої статті 2 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень здійснюють державні виконавці, визначені Законом України "Про державну виконавчу службу".


................
Перейти до повного тексту