ПОСТАНОВА
Іменем України
26 березня 2020 року
Київ
справа №340/2179/19
адміністративне провадження №К/9901/3508/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів - Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу №340/2179/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" до виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області про визнання незаконним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2019 року (головуючий суддя - Хилько Л.І.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Іванова С.М., суддів: Пансенко О.М., Чередниченка В.Є.)
установив
І. Суть спору:
1. У вересні 2019 року ТОВ "Еко`логія" (далі- позивач) звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області (далі- відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 24.07.2019 року № 481 "Про проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії".
2. 09 вересня 2019 року ТОВ "Еко`логія" було подано заяву про забезпечення даного позову шляхом зупинення дії рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 24.07.2019 року № 481 "Про проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії" та заборонити проведення конкурсу із визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії до набрання законної сили рішенням суду у дані справі.
3. Зазначене клопотання вмотивовано тим, що позивач наразі має законне право на обслуговування сміттєзвалища на підставі договору про передачу прав на обслуговування звалища ТПВ, укладеного між ПП "Екологія", ТОВ "Еко`логія" та Управлінням житло-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради Кіровоградської області 18 червня 2015 р., що свідчить про очевидність ознак протиправності оскаржуваного рішення та порушення законних прав позивача, а тому невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених прав ТОВ "Еко`логія".
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
4. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2019 року клопотання про забезпечення позову задоволено повністю. Вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 24 липня 2019 року №481, в частині проведення конкурсу із визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії, - до набрання законної сили рішенням суду у справі № 340/2179/19.
5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.09.2019 року в адміністративній справі № 340/2179/19- змінено, викладено абзац 2 резолютивної частини в наступній редакції: "Вжити заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 24 липня 2019 року № 481, в частині проведення конкурсу із визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії, - до набрання законної сили рішенням суду у справі № 340/2179/19".
5.1. У іншій частині ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.09.2019 року - залишено без змін.
6. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій умотивовані тим, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
7. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, виконавчий комітет Олександрійської міської ради Кіровоградської області звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні клопотання про забезпечення позову - відмовити.
8. Касаційна скарга аргументована тим, що судами не було повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки судів не відповідають обставинам справи. На його думку, позивачем не доведені та документально не підтверджені обставини, які б вказували на те, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
8.1. Зауважено, що запропонований позивачем спосіб заходів забезпечення позову фактично вирішує спір по суті. Також відповідач зазначає, що із наведених позивачем у заяві обставин не вбачається очевидної протиправності оскаржуваного рішення, що є одним із критеріїв забезпечення позову в силу положень статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України, а правомірність його прийняття підлягає дослідженню під час судового розгляду справи по суті заявлених позовних вимог.
8.2. Крім того, відповідач зазначає, що відповідно до КАС України не допускається вжиття заходів забезпечення позову, які полягають в (або мають наслідком) припиненні, відкладенні, зупиненні чи іншому втручанні у проведення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, що проводяться від імені держави (державного органу), територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб`єкта у складі комісії, що проводить конкурс, аукціон, торги, тендер чи іншу публічну конкурсну процедуру.
9. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, у якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просили залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
10. На підставі договору, укладеного між Приватним підприємством "Екологія", Товариством з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" та управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 18.06.2015 року та, як наслідок, на очевидність ознак протиправності спірного рішення, а також, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених прав.
11. З договору про передачу прав на обслуговування звалища ТПВ від 18.06.2015 року вбачається, що останній укладений між Приватним підприємством "Екологія" (Правоволоділець), Товариством з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" (Правонабувач) та управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради (Замовник).
12. Відповідно до підпункту 1.1 вказаного Договору, правоволоділець з дозволу та за згодою Замовника безоплатно передає Правонабувачеві належні йому на підставі договору від 12.05.2008 року, укладеного з комітетом містобудування, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та раціонального природокористування Олександрійської міської ради право на утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м. Олександрії (територія Лікарівської сільської ради Олександрійського району), а саме - виконання функцій з утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м. Олександрії, що знаходяться на території Лікарівської сільської ради (12 км. Північно-східної сторони від міста, вздовж автодороги Олександрія - Кременчук).
13. Згідно з пунктом 7.1 Договору, останній набирає чинності з моменту його підписання усіма сторонами та укладається на строк та з виконанням інших умов, встановлених договором від 12.05.2008 року, укладеним Правоволодільцем з комітетом містобудування, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та раціонального природокористування Олександрійської міської ради.
14. Позивач є правонабувачем прав на утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м.Олександрії, набутого Приватним підприємством "Екологія" на підставі договору від 12.05.2008 року. Право позивача на утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м.Олександрії визначено на строк дії договору від 12.05.2008 року, укладеного Приватним підприємством "Екологія" з комітетом містобудування, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та раціонального природокористування Олександрійської міської ради.
15. Листом Олександрійської міської ради від 22.07.2019 року № 07-795 позивача було повідомлено про дострокове розірвання договору про передачу прав на обслуговування звалища ТПВ від 18.06.2015 року.
16. Рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 24.07.2019 року № 481 "Про проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії" вирішено :
- 1. Затверджено склад комісії з проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії, згідно з додатком № 1.
- 2. Затверджено положення про порядок проведення конкурсу з визначенням виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії, згідно з додатком № 2
- 3. Конкурсній комісії запропоновано провести конкурс з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії.
- 4. Рішення конкурсної комісії про результати проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії подати на розгляд виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області.
- 5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Некрасова А.В.
17. Не погоджуючись із рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом, а також із заявою про забезпечення позову.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції).
18. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАСУ) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
20. Приписами частини 1, 2 статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
21. Згідно частини 1 статті 151 КАС України визначено, що позов може бути забезпечено:
1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;
2) забороною відповідачу вчиняти певні дії;
3) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії;
4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;
5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
22. Ухвалу про забезпечення позову постановляє суд першої інстанції, а якщо розпочато апеляційне провадження, то таку ухвалу може постановити суд апеляційної інстанції (частина 3 статті 150).