ПОСТАНОВА
Іменем України
26 березня 2020 року
Київ
справа №340/2179/19
адміністративне провадження №К/9901/3519/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів - Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу №340/2179/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" до виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області про визнання незаконним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року (головуючий суддя - Хилько Л.І.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Панченко О.М., суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.)
установив
І. Суть спору:
1. У вересні 2019 року ТОВ "Еко`логія" (далі- позивач) звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом (з урахуванням збільшення розміру позовних вимог) до виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області (далі- відповідач) у якому просили суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області №481 від 24.07.2019 року "Про проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії";
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 12.09.2019 року "Про затвердження результатів конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії".
2. 23 вересня 2019 року ТОВ "Еко`логія" було подано заяву про забезпечення даного позову в якій позивач просив суд до набрання законної сили рішенням суду у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" до виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області про визнання незаконним та скасування рішення вжити заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 12.09.2019 року "Про затвердження результатів конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії" та заборони управлінню житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради укладати договір на надання послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії.
3. Зазначене клопотання вмотивовано тим, що позивач має законне право на обслуговування сміттєзвалища на підставі договору про передачу прав на обслуговування звалища ТПВ, укладеного ПП "Екологія", ТОВ "Еко`логія" та Управлінням житло-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради 18.06.2015 р., що свідчить про очевидність ознак протиправності оскаржуваного рішення та порушення законних прав позивача, тому невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених прав ТОВ "Еко`логія".
3.1. Крім того, 16.09.2019 року співробітниками муніципальної поліції виконавчого комітету міськради чинилися активні дії, спрямовані на перешкоджання законній господарській діяльності, а саме фізичне перешкоджання у завезенні сміття на територію звалища, виклик співробітників Олександрійського ВП ГУНП в Кіровоградській області, а також СБУ.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
4. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2019 року клопотання про забезпечення позову задоволено повністю. Вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 12 вересня 2019 року "Про затвердження результатів конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії", - до набрання законної сили рішенням суду у справі № 340/2179/19.
5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24 вересня2019 року в адміністративній справі № 340/2179/19- залишено без змін.
6. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій умотивовані тим, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
7. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, виконавчий комітет Олександрійської міської ради Кіровоградської області звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні клопотання про забезпечення позову - відмовити.
8. Касаційна скарга аргументована тим, що судами не було повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки судів не відповідають обставинам справи. На його думку, позивачем не доведені та документально не підтверджені обставини, які б вказували на те, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
8.1. Зауважено, що запропонований позивачем спосіб заходів забезпечення позову фактично вирішує спір по суті. Також відповідач зазначає, що із наведених позивачем у заяві обставин не вбачається очевидної протиправності оскаржуваних рішень, що є одним із критеріїв забезпечення позову в силу положень статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України, а правомірність його прийняття підлягає дослідженню під час судового розгляду справи по суті заявлених позовних вимог.
8.2. Крім того, відповідач зазначає, що відповідно до КАС України не допускається вжиття заходів забезпечення позову, які полягають в (або мають наслідком) припиненні, відкладенні, зупиненні чи іншому втручанні у проведення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, що проводяться від імені держави (державного органу), територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб`єкта у складі комісії, що проводить конкурс, аукціон, торги, тендер чи іншу публічну конкурсну процедуру.
8.3. Також, відповідач звертає увагу на те, що відповідач 12 вересня 2019 року прийняв спірне рішення, проте відповідно до частини 1 статті 154 КАС України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи. Тобто, відповідно до положень частини 1 статті 154 КАС України, суд першої інстанції не повідомляв Відповідача про розгляд вказаної заяви, а про винесення цієї ухвали, Відповідач дізнався лише 13 вересня 2019, коли одержав листа Кіровоградського окружного адміністративного суду про направлення копії ухвали про забезпечення позову у справі № 340/2179/19. При цьому, безпосередньо конкурс з визначення виконавця послуг з захоронення ТПВ відбувся 11.09.2019 року (про що було відомо Позивачу), а його результати були затвердженні 12.09.2019 спірним рішенням, тобто прийняття рішень та вчинення дій, пов`язаних з даним конкурсом, відбулося до 13.09.2019.
9. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, у якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просили залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
10. На підставі договору, укладеного між Приватним підприємством "Екологія", Товариством з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" та управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 18.06.2015 року та, як наслідок, на очевидність ознак протиправності спірного рішення, а також, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених прав.
11. З договору про передачу прав на обслуговування звалища ТПВ від 18.06.2015 року вбачається, що останній укладений між Приватним підприємством "Екологія" (Правоволоділець), Товариством з обмеженою відповідальністю "Еко`логія" (Правонабувач) та управлінням житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради (Замовник).
12. Відповідно до підпункту 1.1 вказаного Договору, правоволоділець з дозволу та за згодою Замовника безоплатно передає Правонабувачеві належні йому на підставі договору від 12.05.2008 року, укладеного з комітетом містобудування, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та раціонального природокористування Олександрійської міської ради право на утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м. Олександрії (територія Лікарівської сільської ради Олександрійського району), а саме - виконання функцій з утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м. Олександрії, що знаходяться на території Лікарівської сільської ради (12 км. Північно-східної сторони від міста, вздовж автодороги Олександрія - Кременчук).
13. Згідно п. 7.1 Договору, останній набирає чинності з моменту його підписання усіма сторонами та укладається на строк та з виконанням інших умов, встановлених договором від 12.05.2008 року, укладеним Правоволодільцем з комітетом містобудування, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та раціонального природокористування Олександрійської міської ради.
14. Позивач є правонабувачем прав на утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м. Олександрії, набутого Приватним підприємством "Екологія" на підставі договору від 12.05.2008 року. Право позивача на утримання та обслуговування звалища твердих побутових відходів м. Олександрії визначено на строк дії договору від 12.05.2008 року, укладеного Приватним підприємством "Екологія" з комітетом містобудування, житлово-комунального господарства, регулювання земельних відносин та раціонального природокористування Олександрійської міської ради.
15. Листом Олександрійської міської ради від 22.07.2019 року № 07-795 позивача було повідомлено про дострокове розірвання договору про передачу прав на обслуговування звалища ТПВ від 18.06.2015 року.
16. Рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 24.07.2019 року № 481 "Про проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії" вирішено :
- 1. Затверджено склад комісії з проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії, згідно з додатком № 1.
- 2. Затвердити положення про порядок проведення конкурсу з визначенням виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії, згідно з додатком № 2
- 3. Конкурсній комісії провести конкурс з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії.
- 4. Рішення конкурсної комісії про результати проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) на території сміттєзвалища м. Олександрії подати на розгляд виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області.
- 5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Некрасова А.В.
17. Не погоджуючись із рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом, а також із заявою про забезпечення позову.
18. Ухвалою суду від 10 вересня 2019 р. заяву про забезпечення позову задоволено. Вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 24 липня 2019 року № 481, в часині проведення конкурсу із визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів (твердих, великогабаритних, ремонтних)на території сміттєзвалища м. Олександрії, - до набрання законної сили рішенням суду у справі № 340/2179/19. Ухвала суду є виконавчим документом і підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження (а.с.43-44).
19. Рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 12 вересня 2019 року (п. 1 рішення) за результатами проведеного конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного 11 вересня 2019 р., було визначено виконавцем послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії ПП "Олександрія-Еко 2019".
Згідно пункту 2 цього рішення управління житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування міської ради зобов`язано в десятиденний термін з моменту набрання чинності даним рішенням укласти договір з переможцем конкурсу (а.с.107).
20. 23.09.2019 р. за вх.№15442 до суду надійшла заява позивача про збільшення розміру позовних вимог, згідно якої він просить також визнати протиправним та скасувати рішення від 12 вересня 2019 р. "Про затвердження результатів конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії", а також із заявою про забезпечення позову у цій частині вимог.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції)
21. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАСУ) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
23. Приписами частини 1, 2 статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
24. Згідно частини 1 статті 151 КАС України визначено, що позов може бути забезпечено:
1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;