ПОСТАНОВА
Іменем України
27 березня 2020 року
Київ
справа № 2а-72/12
провадження № К/9901/3486/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, третя особа - Могилів-Подільське районне споживче товариство, про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, визнання протиправними дій та поновлення порушеного права, за касаційною скаргою виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сапальової Т.В., Ватаманюка Р.В., Курка О.П. від 10 вересня 2015 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, третя особа - Могилів-Подільське районне споживче товариство, про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, визнання протиправними дій та поновлення порушеного права, в якому просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради від 21 вересня 2012 року № 364 "Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій";
- визнати протиправними дії посадових осіб виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 щодо демонтажу та конфіскації торгівельного кіоску НОМЕР_1 та товарів;
- поновити порушені права ОСОБА_1 шляхом повернення незаконно конфіскованого торгівельного кіоску НОМЕР_1 на його попереднє місце розташування.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Постановою Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що питання щодо благоустрою, в тому числі і щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд (як частини забезпечення благоустрою) та порядку його проведення, відноситься, в даному випадку, до компетенції виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради.
Рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради від 21 вересня 2012 року № 364 "Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій", яким вирішено питання про демонтаж самовільно встановлених, належних позивачу тимчасових споруд № 24, 25, 51 та визначено порядок його проведення прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
4. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправним і скасовано рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 364 від 21 вересня 2012 року.
Визнано протиправними дії посадових осіб виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради щодо демонтажу та вилучення належного ОСОБА_1 торгівельного кіоску НОМЕР_1 .
Зобов`язано виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради Вінницької області повернути ОСОБА_1 вилучений торгівельний кіоск НОМЕР_1.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
5. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до статті 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм.
З аналізу вказаної норми слідує, що органу місцевого самоврядування надано право затверджувати правила благоустрою території населеного пункту, які включають, зокрема порядок встановлення та демонтажу тимчасових споруд.
Разом з тим, судом під час розгляду справи встановлено, що такі правила Могилів-Подільською міською радою Вінницької області не затверджувались.
Зважаючи на те, що чинним законодавством України не встановлено повноважень органу місцевого самоврядування здійснювати демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд, а також не встановлено порядку проведення такого демонтажу, суд дійшов висновку про те, що рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 364 від 21 вересня 2012 року прийнято не в межах повноважень органу місцевого самоврядування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 та залишити в силі постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання вимоги Могилів-Подільської міжрайонної прокуратури від 1 серпня 2012 року № 2531 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність за адресою: АДРЕСА_5 міським головою видано розпорядження № 214-р від 6 серпня 2012 року, яким створено Тимчасову комісію по перевірці дотримання вимог законодавства про містобудівну діяльність та затверджено склад комісії.
9 серпня 2012 року Тимчасовою комісією по перевірці дотримання вимог законодавства про містобудівну діяльність проведено перевірку законності встановлення торгівельних кіосків (металевих ракушок) по АДРЕСА_5 на тротуарі, за результатами якої встановлено наявність порушень позивачем вимог законодавства про містобудування, а саме: самовільне встановлення металевих конструкцій на тротуарі, про що складено акт перевірки додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність.
На засіданні Тимчасової комісії від 14 серпня 2012 року вирішено, що металеві конструкції № 24, 25, 51, встановлені на тротуарі по АДРЕСА_5, слід вважати встановленими самовільно; рекомендувати виконкому Могилів-Подільської міської ради здійснити заходи з демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій.
За результатами роботи Тимчасової комісії прийнято рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради № 364 від 21 вересня 2012 року "Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій", яким вирішено:
- доручити управлінню житлово-комунального господарства міської ради (Наконечний В.В.) здійснити заходи по демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій (металевих ракушок ) № № 24, 25, 51, що розташовані на тротуарі по АДРЕСА_5 . Датою проведення робіт по демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій визначити 24 вересня 2012 року;
- перед проведенням робіт по демонтажу металевих конструкцій провести їх детальний огляд та, за результатами огляду, опечатати печатками управління житлово-комунального господарства міської ради;
- демонтовані металеві конструкції передати на зберігання до міського комунального підприємства "Житловокомунгосп";
- МКП "Житловокомунгосп" (Горобець В.В.) прийняти на зберігання металеві конструкції (металеві ракушки) № № 24, 25, 51;
- Тимчасовій комісії по перевірці додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність, організувати проведення демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій та скласти відповідний акт приймання-передачі демонтованих конструкцій в якому зазначити час, місце, порядок проведення демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій та найменування організації, яка прийняла їх на зберігання;
- Тимчасовій комісії по перевірці додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність (Гоцуляк М.В. ) за результатами виконання даного рішення, скласти відповідний звіт, який подати на чергове засідання виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради;
- після повного виконання даного рішення, розпорядження міського голови від 6 серпня 2012 року № 214-р "Про створення Тимчасової комісії по перевірці додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність", вважати таким що втратило чинність;
- контроль за виконанням даного рішення покласти на секретаря міської ради В.П. Бохонця та першого заступника міського голови Гоцуляка М.В.
Згідно із актом від 24 вересня 2012 року, складеним о 17:00 год. на виконання вказаного рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради від 21 вересня 2012 року№ 364 "Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій", комісією проведено демонтаж металевої конструкції (металевої ракушки) НОМЕР_1 по АДРЕСА_5 . Дану металеву конструкцію опечатано та демонтовано за допомогою автокрану, завантажено на вантажний автомобіль та перевезено, де віддано на зберігання, в МКП "Житловокомункосп" по вул. Шевченка, 63.
8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача та зазначаючи про протиправність дій посадових осіб виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що виходячи з аналізу законів України "Про благоустрій населених пунктів", "Про місцеве самоврядування в Україні" питання щодо благоустрою, в тому числі і щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд (як частини забезпечення благоустрою) та порядку його проведення, відноситься, в даному випадку до компетенції виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради.
10. ОСОБА_1 подано заперечення на касаційну скаргу виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року, в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів врегульовано Законом України "Про благоустрій населених пунктів".
12. Згідно статті 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
13. Статтею 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачено, що до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: