ПОСТАНОВА
Іменем України
26 березня 2020 року
м. Київ
справа № 813/2704/17
адміністративне провадження № К/9901/47837/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Яковенка М. М.,
суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 813/2704/17
за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Львівської обласної ради про поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду (суддя Сакалош В. М.) від 14 листопада 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Глушко І. В., Большакова О. О., Макарик В. Я.) від 15 лютого 2018 року,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У липні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Львівської обласної ради, в якому просила:
- поновити ОСОБА_1 на посаді радника відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю Львівської обласної ради;
- стягнути з Львівської обласної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу.
2. Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що пунктом 1 розпорядження голови Львівської обласної ради "Про звільнення ОСОБА_2 " № 243-к від 29 березня 2016 року її звільнено із займаної посади радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіальнго устрою - 29 березня 2016 року у зв`язку із скороченням чисельності та зміною в організації праці (п. 1ч. 40 КЗпП України). Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2016 року у справі № 813/1491/16, яка ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року залишена без змін, позивача ОСОБА_1 поновлено на посаді радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою. Фактичне виконання рішення суду про поновлення відбулося 05 грудня 2016 року, того ж дня повідомлено про можливе вивільнення. Водночас, розпорядженням голови обласної ради запропоновано вакансії, зокрема радника відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю на умовах строкового договору до 11 січня 2017 року. На думку позивача вказаним розпорядженням голови Львівської обласної ради № 646-к від 05 грудня 2016 року "Про попередження ОСОБА_2 про можливе вивільнення" Львівська обласна рада визнала та підтвердила належну і відповідну кваліфікацію.
Із прийняттям сесією Львівської обласної ради рішення "Про затвердження структури та чисельності виконавчого апарату Львівської обласної ради" № 425 від 25 квітня 2017 року відбулося фактичне збільшення чисельності апарату шляхом додавання до діючої структури нових штатних одиниць, зокрема до відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю, в тому числі посади радника відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю на постійній основі, що зумовило звернення 20 червня 2017 року до Львівської обласної ради із відповідною заявою про поворотне прийняття на роботу на вказану посаду. Однак відповідачем, всупереч вимог ст. 42-1 КЗпП України, відмовлено у поворотному прийнятті на роботу. Крім того, із відповіді Львівської обласної ради на запит, позивач дізналась, що станом на 19 та 20 червня 2017 року посада, на яку вона претендувала була вакантною, а 21 червня 2017 року - вже зайнятою.
3. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року, відмовлено у задоволенні адміністративного позову.
4. Не погоджуючись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій, 10 квітня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року, та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі або направити справу на новий розгляд.
5. Ухвалою Верховного Суду (склад колегії суддів: Білоус О. В., Желтобрюх І. Л., Стрелець Т. Г.) від 17 квітня 2018 року поновлено ОСОБА_1 строк на касаційне оскарження; відкрито касаційне провадження та установлено строк для подання відзиву.
6. 05 травня 2018 року до Верховного Суду від Львівської обласної ради надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 в якому відповідач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
7. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 636/0/78-19 від 05 червня 2019 року призначено повторний автоматизований розподіл цієї справи, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О. В., що унеможливлює його участь у розгляді касаційної скарги.
8. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 06 червня 2019 року, визначено склад колегії суддів: Яковенко М. М. - головуючий суддя, Дашутін І. В., Шишов О. О.
9. Ухвалою Верховного Суду від 23 березня 2020 року справу прийнято до свого провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 26 квітня 2006 року перебувала у трудових відносинах з Львівською обласною радою, працюючи на різних посадах.
11. З 23 грудня 2014 року ОСОБА_1 обіймала посаду радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою та присвоєно 9-ий ранг посадової особи місцевого самоврядування, що відноситься до 5-ої категорії посад.
12. 08 грудня 2015 Львівською обласною радою прийнято рішення № 14 "Про затвердження структури та чисельності виконавчого апарату Львівської обласної ради", згідно з яким чисельність виконавчого апарату обласної ради визначено у кількості 49 штатних одиниць. Також доручено голові обласної ради внести зміни до штатного розпису виконавчого апарату обласної ради.
13. 11 грудня 2015 року на виконання рішення Львівської обласної ради від 08 грудня 2015 року № 14 голова Львівської обласної ради року звернувся до профспілкового комітету Львівської обласної ради із поданням № 02-вих-1241 про погодження переліку посад, які вилучаються із штатного розпису та нової редакції штатного розпису виконавчого апарату Львівської обласної ради на 2015 рік.
14. 15 грудня 2015 року на засіданні профспілкового комітету Львівської обласної ради прийнято рішення, оформлене протоколом № 35 від 15 грудня 2015 року, про погодження переліку посад, які вилучаються із штатного розпису та нову редакцію штатного розпису виконавчого апарату Львівської обласної ради на 2015 рік.
15. Із урахуванням рішення профспілкового комітету Львівської обласної ради та на виконання доручення сесії Львівської обласної ради від 08 грудня 2015 року, Головою Львівської обласної ради 17 грудня 2015 року видано розпорядження № 590-к "Про штатний розпис виконавчого апарату Львівської обласної ради на 2015 рік".
16. Зокрема, пунктом 1 даного розпорядження затверджено перелік посад, які вилучаються зі штатного розпису виконавчого апарату Львівської обласної ради у зв`язку зі скороченням чисельності працівників виконавчого апарату та зміною в організації праці.
17. Відповідно до пункту 55 додатка 1 до розпорядження голови Львівської обласної ради від 17 грудня 2015 року № 590-к посада радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою, яку обіймала ОСОБА_1, включена до переліку посад, які вилучаються зі штатного розпису.
18. Водночас п. 2 даного розпорядження затверджено нову редакцію штатного розпису виконавчого апарату Львівської обласної ради на 2015 рік та відповідно до додатку 2 посада радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою штатним розписом не передбачена.
19. На підставі розпорядження голови Львівської обласної ради 29 березня 2016 року ОСОБА_1 звільнена із займаної посади радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою.
20. Зазначене розпорядження позивачем оскаржено в судовому порядку. Так, постановою Львівського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2016 року у справі № 813/1491/16, яка ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року залишена без змін, визнано протиправним та скасовано розпорядження голови обласної ради "Про звільнення ОСОБА_2 " № 243-к від 29 березня 2016 року; поновлено ОСОБА_1 на посаді радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою Львівської обласної ради з 30 березня 2016 року; стягнуто з Львівської обласної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 20724,56 грн. без урахування сум обов`язкових до сплати податків та внесків.
21. На виконання рішення суду, яке набрало законної сили, відповідно до розпорядження голови Львівської обласної ради від 02 грудня 2016 року № 644-к "Про поновлення на роботі ОСОБА_2 " позивача 30 березня 2016 року поновлено на посаді, з якої її було звільнено, про що позивача повідомлено листом голови Львівської обласної ради від 02 грудня 2016 року № 01-вих-195 та запропоновано приступити до виконання посадових обов`язків з 05 грудня 2016 року. Водночас позивачу скеровано копію розпорядження голови обласної ради від 02 грудня 2016 року № 644-к.
22. Оскільки рішенням Львівської обласної ради від 08 грудня 2015 року № 14 "Про затвердження структури та чисельності виконавчого апарату Львівської обласної ради" та розпорядженням голови обласної ради від 24 березня 2016 року № 239-к "Про штатний розпис виконавчого апарату Львівської обласної ради на 2016 рік" посада радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно-територіального устрою скорочена, на виконання вимог ст. 49-2 Кодексу законів про працю України розпорядженням голови Львівської обласної ради від 05 грудня 2016 року № 646-к позивача попереджено про її можливе вивільнення 06 лютого 2017 року у зв`язку із скороченням чисельності та зміною в організації праці.
23. Відповідно до розпорядження голови Львівської обласної ради "Про звільнення ОСОБА_2 " № 60-к від 23 лютого 2017 року, позивача було звільнено з роботи на підставі п.1 ст.40 Кодексу законів про працю України.
24. Вказане розпорядження позивачем оскаржено в судовому порядку. Так, постановою Львівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2017 року у справі № 813/1187/17, яка ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2017 року залишена без змін, відмовлено у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Львівської обласної ради про визнання протиправним та скасування розпорядження, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
25. Рішенням сесії Львівської обласної ради № 425 від 25 квітня 2017 року "Про затвердження структури та чисельності виконавчого комітету Львівської обласної ради" визначено чисельність виконавчого апарату Львівської обласної ради в кількості 56 штатних одиниць та визнано таким, що втратило чинність рішення обласної ради № 14 від 08 грудня 2015 року "Про затвердження структури та чисельності виконавчого апарату Львівської обласної ради", яким встановлена чисельність в кількості 49 штатних одиниць.
26. На інформаційний запит позивача, Львівською обласною радою листом від 09 червня 2017 року надано перелік вакансій у виконавчому апараті Львівської обласної ради: радник відділу з питань бюджету та обласних програм, на час перебування основного працівника у відпустці для догляду за дитиною; радник відділу звернень громадян і надання допомоги репресованим та учасникам АТО, на час перебування основного працівника у відпустці для догляду за дитиною; радник відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю, на час перебування основного працівника у відпустці для догляду за дитиною; радник організаційного відділу, на час перебування основного працівника у відпустці для догляду за дитиною; радник відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю; радник з юридичних питань відділу правової та кадрової роботи.
27. І зв`язку із фактичним збільшенням чисельності апарату шляхом додавання до діючої структури нових штатних одиниць, зокрема до відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю, 20 червня 2017 року звернулась до Львівської обласної ради із заявою про поворотне прийняття на роботу на посаду радника відділу взаємодії із засобами масової інформації та зв`язків з громадськістю.
28. Розглянувши звернення ОСОБА_1 від 20 червня 2017 року № 01-Г-1417 щодо поворотного прийняття на посаду радника відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю Львівської обласної ради, відповідачем листом № 01-вих-107 від 12 липня 2017 року роз`яснено про відсутність правових підстав для його задоволення. Відмова мотивована тим, що поворотне прийняття на роботу можливе на посади, кваліфікаційні вимоги до яких є аналогічними вимогам до посади, яку особа обіймала до звільнення. Відтак, прийняття на роботу на інші посади після звільнення здійснюється на загальних підставах. Аналогічність посади, яку обіймав працівник тій, яка визначена в новому штатному розписі, підтверджується кваліфікаційними характеристиками, посадовими інструкціями, дипломами, трудовими книжками. В оголошенні про конкурс на заміщення вакантних посад зазначено кваліфікаційні вимоги до кандидата: повна вища освіта за спеціальністю журналістика; довід роботи в галузі журналістики. Отже, кваліфікаційні вимоги цієї посади не є аналогічними з вимогами до посади, яку займала заявник, а тому дія ст. 42-1 КЗпП не поширюється на ці правовідносини та прийняття на роботу здійснюється на загальних підставах. Документи на участь у конкурсі приймались до 16 червня 2017 року, однак заявниця документів про участь у конкурсі не подала. 21 червня 2017 оголошено результати конкурсу на посаду радника взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю та з 04 липня 2017 року прийнято на роботу переможця конкурсу.
29. Вважаючи протиправним дії відповідача, а свої права порушеними, позивач звернулася до суду з адміністративним позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
30. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходили з того, що згідно посадової інструкції до обов`язків позивача в межах займаної посади радника відділу з питань екології та природокористування управління природних ресурсів та адміністративно - територіального устрою входила робота, пов`язана із забезпеченням діяльності ради у сфері екології та природокористування. Вимогою до зайняття вказаної посади була наявність повної вищої освіти відповідного професійного спрямування та стаж роботи за фахом на службі в органах місцевого самоврядування та державній службі не менше 2 років або стаж роботи за фахом в інших сферах управління не менше 3 років.
Водночас, згідно розпорядження голови обласної ради від 16 травня 2017 року № 751 "Про оголошення конкурсу на заміщення вакантної посади радника відділу взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю" до кандидатів на таку посаду, зокрема, покладалися вимоги щодо наявності у них повної вищої освіти за спеціальністю "журналістика" та стаж роботи за фахом не менше двох років.
31. Судами встановлено, що позивач не має повної вищої освіти за спеціальністю "журналістика" та відповідно стажу роботи у цій сфері, що унеможливлює зайняття позивачем бажаної посади. Статтею 42-1 КЗпП України визначено право працівника претендувати на укладення трудового договору, якщо роботодавець проводить набір працівників аналогічної кваліфікації, однак позивач не відповідає кваліфікаційним вимогам до посади, на яку було оголошено конкурс.