1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

26 березня 2020 року

Київ

справа №826/2578/16

адміністративне провадження №К/9901/44952/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства АТ "Дельта Банк" (далі - уповноважена особа Фонду, Фонд, АТ "Дельта Банк", відповідно) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 квітня 2016 року у складі судді Келеберди В.І. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року у складі колегії суддів: Кучми А.Ю. (головуючий), суддів: Карпушової О.В., Кобаля М.І. у справі за позовом ОСОБА_1 до уповноваженої особи Фонду Кадирова Владислава Володимировича, третя особа - ПАТ "Дельта Банк", про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У січні 2016 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати протиправними дії та рішення про нікчемність договору банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у євро від 24 лютого 2015 року №001-28864-240215;

1.2 - зобов`язати уповноважену особу Фонду Кадирова В.В. подати до Фонду додаткову інформацію щодо позивача як вкладника, який має право на виплату відшкодування за рахунок Фонду.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 26 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року позов задовольнив частково. Визнав протиправним та скасовував наказ уповноваженої особи Фонду Кадирова В.В. від 16 вересня 2015 року №813 у частині визнання нікчемним договору банківського вкладу (депозиту) від 24 лютого 2015 року №001-28864-240215. Зобов`язав уповноважену особу Фонду Кадирова В.В. подати до Фонду додаткову інформацію про позивача як вкладника ПАТ "Дельта Банк", якому необхідно здійснити виплату відшкодування на підставі договору банківського вкладу (депозиту) від 24 лютого 2015 року №001-28864-240215. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

3.1 Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що позивач у розумінні норми статті 2 Закону України від 3 лютого 2012 року №4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон №4452-VI) є вкладником банку. При цьому відповідачем не надано жодного доказу, який би свідчив про наявність причинно-наслідкового зв`язку між правочином, укладеним позивачем з банком, і неплатоспроможністю банку, та/або недобросовісністю позивача при укладенні вказаного правочину.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено:

4.1 Між ОСОБА_1 та ПАТ "Дельта Банк" укладено договір банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у євро від 24 лютого 2015 року №001-28864-240215, предметом якого є прийняття на вкладний (депозитний) рахунок грошових коштів в сумі 6000,00 євро на строк по 25 травня 2015 року.

4.2 Відповідно до додаткової угоди №1 до договору від 24 лютого 2015 року №001-28864-240215 пункт 1.8 вказаного договору викладено в наступній редакції: зарахування вкладів на рахунок здійснюється з власного поточного або вкладного (депозитного) рахунку вкладника, відкритого в Банку, або шляхом перерахування з відкритого в Банку поточного рахунку іншої фізичної особи - резидента, або готівкою через касу банку в день укладання сторонами цього договору.

4.3 Згідно платіжного доручення від 25 лютого 2015 року №46436627 кошти в сумі 6000,00 євро надійшли на рахунок позивача шляхом перерахування з банківського рахунку ОСОБА_2 відкритого в ПАТ "Дельта Банк".

4.4 Відповідно до постанови Правління Національного банку України №150 від 2 березня 2015 року "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" до категорії неплатоспроможних", виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №51 від 2 березня 2015 року "Про запровадження тимчасової адміністрації у Публічному акціонерному товаристві "Дельта Банк", згідно з яким з 3 березня 2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Дельта Банк".

4.5 Уповноваженою особою Фонду на здійснення тимчасової адміністрації в ПАТ "Дельта Банк" призначено провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Кадирова В.В.

4.6 На офіційному сайті Фонду опубліковано оголошення про те, що з 11 червня 2015 року ПАТ "Дельта Банк" починає виплати коштів вкладникам за договорами, строк дії яких закінчився до 3 березня 2015 року включно та за договорами банківського рахунку (поточні та карткові рахунки). Виплати коштів будуть здійснюватися через установи чотирьох банків.

4.7 Постановою правління Національного банку України №664 від 2 жовтня 2015 року прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Дельта Банк".

4.8 На виконання даної постанови Національного банку України №664 від 2 жовтня 2015 року виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №181 від 2 жовтня 2015 року "Про початок процедури ліквідації АТ "Дельта Банк" та делегування повноважень ліквідатора банку". Даним рішенням розпочато процедуру ліквідації Банку та призначено уповноважену особу Фонду з делегуванням їй всіх повноважень ліквідатора ПАТ "Дельта Банк", визначених статтями 37, 38, 51, частинами першою та другою статті 48 Закону №4452-VI, Кадирова В.В. на два роки з 5 жовтня 2015 року по 4 жовтня 2017 року включно.

4.9 Уповноваженою особою Фонду Кадировим В.В. на виконання обов`язків, передбачених частиною восьмою статті 38 Закону №4452-VI наказом №408 від 29 травня 2015 року створена комісія з перевірки договорів (правочинів) за вкладними операціями Банку, на предмет виявлення договорів (правочинів), що є нікчемними з підстав, передбачених частиною третьою статті 38 зазначеного Закону.

4.10 За результатами такої перевірки Комісією виявлено наявність ознак нікчемності у ряді договорів банківського вкладу (депозиту), що були укладені між ПАТ "Дельта Банк" і фізичними особами-клієнтами Банку після 16 січня 2015 року включно (тобто, з наступного дня після дня доведення до відома керівників структурних підрозділів Банку про обмеження на здійснення певних операцій, встановлених постановою Національного банку України №692/БТ від 30 жовтня 2014 року "Про віднесення публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" до категорії проблемних".

4.11 Згідно протоколу Комісії від 15 вересня 2015 року (витяг з такого протоколу наявний у матеріалах справи) у період дії постанови НБУ №692/БТ від 30 жовтня 2014 року певними фізичними особами вчинялися дії щодо перерахування коштів зі своїх поточних рахунків на вкладні (депозитні) рахунки третіх осіб (інших фізичних осіб). При цьому, такі клієнти Банку-ініціатори перерахувань коштів, з огляду на наявність на власних рахунках залишків коштів у сумах, що перевищували встановлений Законом №4452-VI розмір коштів (200 тис. грн) для відшкодування за рахунок Фонду, були кредиторами Банку за відповідними договорами банківських вкладів та/або договорів банківських рахунків. За таких умов, укладання між Банком та фізичними особами в період дії постанови НБУ №692/БТ від 30 жовтня 2014 року договорів банківського вкладу, за якими здійснювалося зарахування коштів на вкладні (депозитні) рахунки від фізичних осіб, які є кредиторами Банку, та які не могли розраховувати на відшкодування коштів за рахунок Фонду з огляду на перевищення залишків на рахунках граничній сумі відшкодування, мало наслідком надання Банком кредиторам-фізичним особам переваг перед іншими кредиторами. Така перевага полягала у можливості отримати відшкодування саме за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб через третіх осіб.

4.12 На підставі вищевикладеного Комісія дійшла висновку, що договори банківського вкладу перелік яких наведено в Додатку №1 до цього Протоколу (у тому числі договір №001-28864-240215 від 24 лютого 2015 року) є нікчемними з підстав, визначених пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону №4452-VI.

4.13 З урахуванням описаних вище висновків Комісії (оформлених у вигляді протоколу від 15 вересня 2015 року) уповноважена особа Фонду на здійснення тимчасової адміністрації ПАТ "Дельта Банк" Кадиров В.В. затвердив такий протокол та своїм наказом №813 від 16 вересня 2015 року "Щодо заходів, пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями" та застосував до договорів банківського вкладу (депозиту) за переліком, наведеним в Додатку №1 до цього наказу, наслідки нікчемності, зокрема, у вигляді: автоматизації процесу формування бухгалтерських проводок по поверненню коштів з депозитних рахунків фізичних осіб-отримувачів коштів, на рахунки фізичних осіб, які здійснили операції по перерахуванню коштів на депозитні, поточні (карткові) рахунки фізичних осіб, згідно до реєстру операцій, наведеному в додатку №2 до цього наказу; автоматизацію процесу сторнування процентів, нарахованих відповідно до умов договорів банківського вкладу, операції за якими є нікчемними з підстав, визначених пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону №4452-VI; направлення особам, перелік яких наведено в додатку №3 до цього наказу, повідомлення про нікчемність правочинів згідно статті 38 Закону №4452-VI.

4.14 Відповідно до роздруківки витягу з електронної копії наказу №813 від 16 вересня 2015 року і доданого до нього додатку №1 уповноваженою особою Фонду застосовано наслідки нікчемності до договору №001-28864-240215 від 24 лютого 2015 року.

4.15 Згідно копії платіжного доручення в іноземній валюті №46436627 від 25 лютого 2015 року перераховано на вкладний (депозитний) рахунок позивача кошти у розмірі 6000,00 євро від іншої фізичної особи -

4.16 Уважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, уповноважена особа Фонду звернулася із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

5.1 На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що оскільки правочин, за наслідками якого позивач отримав кошти, є нікчемним у силу приписів пункту 7 частини третьої статті 38 Закону №4452-VI, то у позивача відсутнє право на отримання коштів за вкладом за рахунок Фонду.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

7. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом №4452-VI.

8. Частиною першою статті 3 Закону №4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

9. Згідно з положеннями частини першої статті 26 Закону №4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.

10. Виконання зобов`язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов`язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.

11. Згідно з положеннями статті 27 Закону №4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

12. Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

13. Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.

14. Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

15. Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.

16. Отже, Закон №4452-VI пов`язує можливість реалізації права на відшкодування суми коштів за вкладом разом з нарахованими на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних відсотками з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу (рахунку) за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників; 6) опублікування Фондом оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет, що здійснюється не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

17. Відповідно до частини першої статті 34 Закону №4452-VI Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації в банку на наступний робочий день після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних.

18. Процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом, відповідно до пункту 16 частини першої статті 2 Закону №4452-VI, називається тимчасовою адміністрацією.

19. Відповідно до частини другої статті 34 Закону №4452-VI не пізніше наступного робочого дня після початку тимчасової адміністрації Фонд розміщує інформацію про запровадження тимчасової адміністрації в банку на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет і не пізніше ніж через 10 днів публікує її в газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України".

20. Частинами третьою, п`ятою цієї статті також передбачено, що виконавча дирекція Фонду не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду. Уповноважена особа Фонду повинна відповідати вимогам, встановленим Фондом. Рішення про призначення уповноваженої особи Фонду доводиться Фондом до головного офісу банку та до кожного відокремленого підрозділу банку негайно.

21. Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання.

22. Відповідно до частини першої статті 36 Закону №4452-VI з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.


................
Перейти до повного тексту