ПОСТАНОВА
Іменем України
25 березня 2020 року
Київ
справа №818/1614/17
провадження №К/9901/51169/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Губської О. А., Данилевич Н. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області, Глухівського міськрайонного суду Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року (суддя Савицька Н.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року (судді Мінаєва О.М., Макаренко Я.М., Бартош Н.С.),
І. Суть спору
1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області (далі - ТУ ДСА), Глухівського міськрайонного суду Сумської області, в якому просив:
1.1 визнати протиправною бездіяльність ТУ ДСА щодо нездійснення нарахування позивачу суддівської винагороди за період з 01 січня 2017 року по 29 серпня 2017 року, виходячи із розміру мінімальної заробітної плати 3200,00 грн., визначеної Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік";
1.2 зобов`язати ТУ ДСА перерахувати та виплатити позивачу суддівську винагороду з розрахунку посадового окладу 32000,00 грн. за період з 01 січня 2017 року по 29 серпня 2017 року, з урахуванням виплачених за цей період сум;
1.3 визнати протиправною бездіяльність ТУ ДСА та Глухівського міськрайонного суду щодо не встановлення щомісячної надбавки за вислугу років за період з 01 жовтня 2015 року по 29 серпня 2017 року в розмірі 60 відсотків від посадового окладу;
1.4 зобов`язати Глухівський міськрайонний суд Сумської області встановити, починаючи з 01 жовтня 2015 року, розмір щомісячної надбавки за вислугу років - 60 відсотків від посадового окладу;
1.5 зобов`язати ТУ ДСА перерахувати та виплатити суддівську винагороду, обчисливши її з розміру щомісячної надбавки за вислугу років 60 відсотків від посадового окладу, починаючи з 01 жовтня 2015 року по 29 серпня 2017 року, з урахуванням виплачених за цей період сум.
2. З посиланням на частину другу статті 130 Конституції України, частину першу статті 133 Закону України від 07 липня 2010 року № 2453-VI "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 2453-VI), а також на статтю 8 Закону України від 21 грудня 2016 року № 1801-VIII "Про Державний бюджет України на 2017 рік" позивач зазначив, що призначений на посаду судді до набрання чинності Законом України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII) та не проходив кваліфікаційного оцінювання на підтвердження відповідності займаній посаді (здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді). Вважає, що розмір суддівської винагороди має обчислюватися виходячи із розміру 10 мінімальних заробітних плат (10х3200 грн.), відтак має становити 32000,00 грн.
3. Зауважив, що застосування до спірних правовідносин пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 06 грудня 2016 року № 1774-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" є помилковим, позаяк цим Законом не внесено змін до законів № 1402-VІІІ, №2453-VІ в частині регулювання розміру суддівської винагороди суддів, які не пройшли кваліфікаційного оцінювання.
4. Зазначив також, що до стажу роботи на посаді судді, який має право на відставку, серед іншого йому зараховано і період проходження дійсної строкової військової служби в Збройних Силах СРСР, яку він проходив з 16 листопада 1983 року по 10 листопада 1985 року, в т.ч. з 20 вересня 1983 року по 10 листопада 1985 року брав участь в бойових діях на території Демократичної Республіки Афганістан, що підтверджується витягом з військового квитка та довідкою Глухівського ОМВК. Відповідно до положень чинного законодавства України та, виходячи з принципу верховенства права період участі у бойових діях за час проходження дійсної строкової військової служби зараховується в кратному (пільговому) обчисленні (один місяць за три) при визначенні розміру надбавки за вислугу років.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи.
5. Указом Президента України від 12 грудня 2003 року №525/2003 ОСОБА_1 призначений на посаду судді Глухівського міського суду.
6. Указом Президента України від 23 березня 2004 року №358/2004 переведений на посаду судді Глухівського міськрайонного суду Сумської області. Постановою Верховної Ради України від 30 жовтня 2008 року № 628-VI позивач обраний суддею цього ж суду безстроково.
7. Рішенням Вищої ради правосуддя № 2551/0/15-17 від 29 серпня 2017 року ОСОБА_1 звільнено з посади судді Глухівського міськрайонного суду Сумської області у зв`язку з поданням заяви про відставку. Відтак наказом Глухівського міськрайонного суду № 5 ОС від 29 серпня 2017 року ОСОБА_1 відраховано зі штату суду.
8. ОСОБА_1 не проходив кваліфікаційного оцінювання на підтвердження відповідності займаній посаді (здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді). З січня 2017 року по 29 серпня 2017 року ТУ ДСА нараховувала та виплачувала позивачу суддівську винагороду виходячи з посадового окладу в розмірі 10 прожиткових мінімумів (16000 грн.), що підтверджується розрахунковими листами за січень-серпень 2017 року.
ІІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення.
9. Сумський окружний адміністративний суд постановою від 13 грудня 2017 року відмовив у задоволенні позовних вимог.
10. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 19 квітня 2018 року залишив рішення суду першої інстанції без змін.
11. Суди першої та апеляційної інстанцій, з посланням на постанову Верховного Суду у справі 28 листопада 2017 року у справі № К/800/39635/17, зазначили, що посадовий оклад судді, який не пройшов кваліфікаційного оцінювання, визначається відповідно до розміру, визначеного частиною третьою статті 133 Закону № 2453-VI.
12. З посиланням на статті 7, 8 Закону № 1801-VІІ суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що положення абзацу другого пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1774-VІІІ слід тлумачити так, що ним встановлено розмір мінімальної заробітної плати, а не розмір "розрахункової величини". Це положення не змінює частини третьої статті 133 Закону № 2453-VI у частині визначення саме мінімальної заробітної плати як величини, на основі якої обчислюється суддівська винагорода. У зв`язку із цим відсутні ознаки невідповідності цього положення частині другій статті 130 Конституції України.
13. Розмір мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат у 2017 році у порівнянні із груднем 2016 року не змінився; втручання у розмір суддівської винагороди як гарантію незалежності суддів не відбулося.
14. Отож, підсумували суди, з 01 січня 2017 року розмір посадового окладу судді місцевого суду, який не пройшов кваліфікаційного оцінювання, становить 16000 грн. Тому ТУ ДСА під час нарахування позивачу суддівської винагороди за період з 01 січня 2017 року по 29 серпня 2017 року, розрахованої з розміру посадового окладу в розмірі 16000,00 грн., діяло на підставі, в межах і в спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
15. Стосовно позовних вимог про нарахування і виплату щомісячної надбавки за вислугу років за період з 01 жовтня 2015 року по 29 серпня 2017 року в розмірі 60 % від посадового окладу, суди попередніх інстанцій зазначили таке.
16. Наказом в.о. голови Глухівського міськрайонного суду Сумської області від 14 січня 2013 року № 2 ОС "Про встановлення доплати за вислугу років судді ОСОБА_1 " позивачу з 14 січня 2013 року встановлено щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 50 відсотків посадового окладу за стаж роботи понад 20 років.
17. До стажу роботи судді ОСОБА_1 для встановлення щомісячної доплати за вислугу років станом на 14 січня 2013 року були враховані такі періоди: календарний період строкової військової служби (період з 16.11.1983 по 10.11.1985) - тривалість стажу становить 1 рік 11 місяців 24 дні; робота на посаді в органах прокуратури (період з 10.10.1994 по 21.10.1998 ) - тривалість стажу становить 4 роки 0 місяців 11 днів; робота в митних органах (період з 04.01.1999 по 07.11.2001 ) - тривалість стажу становить 2 роки 10 місяців 3 дні; робота на посаді консультанта суду (період з 19.11.2001 по 03.07.2003) - тривалість стажу становить 1 рік 7 місяців 14 днів; робота на посаді судді Глухівського міського суду (період з 03.07.2003 по 26.03.2004) - тривалість стажу становить 0 років 8 місяців 23 дні; робота на посаді судді Глухівського міськрайонного суду (період з 27.03.2004 по 14.01.2013) - тривалість стажу становить 8 років 9 місяців 17 днів. Загалом стаж роботи позивача станом на 14 січня 2013 року становив 20 років 0 місяців 2 дні.
18. При визначенні стажу роботи для встановлення ОСОБА_1 доплати за вислугу років відповідачі виходили з того, що до стажу роботи на посаді судді (статті 129, 130 Закону № 2453-VI) для суддів, які були призначені чи обрані на посаду до набрання чинності Законом треба керуватися також положеннями частини шостої статті 44 Закону України від 15 грудня 1992 року № 2862-ХІІ "Про статус суддів" (далі - Закон № 2862-ХІІ), якою встановлено, що для суддів судів загальної юрисдикції до стажу роботи, що дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років та додаткової відпустки, крім часу роботи на посадах суддів, зараховується час роботи на посадах слідчих, прокурорських працівників, а також інших працівників, яким законом передбачені такі ж пільги.
19. Щодо категорії працівників, яким законом передбачені такі ж пільги (стаття 44 Закону № 2862-ХІІ), з урахуванням роз`яснень викладених у листі Державної судової адміністрації України від 26 березня 2012 року № 10 - 1497/12, була взята до уваги робота працівників на посадах державних службовців та службовців, що працювали в державних органах та розрахунок стажу роботи яких здійснювався відповідно до Закону України "Про державну службу" і Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03 травня 1994 року № 283 (діяли на дату встановлення позивачу надбавки).
20. За пунктом 3 вказаного Порядку до державної служби включається час військової служби у Збройних Силах та інших військових формуваннях, а також час роботи в організаціях, передбачених абзацом четвертим пункту 3 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1993 року № 1049 "Про надбавки за вислугу років для працівників органів виконавчої влади та інших державних органів".
21. З посиланням на частину першу статті 2 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-ХІІ "Про військовий обов`язок і військову службу", пункт 2 статті 6 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1994 року № 63 "Про організаційні заходи щодо застосування Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", пункти 1, 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей", постанову Верховної Ради України від 12 вересня 1991 року № 1545-ХІІ "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу PCP", спільну постанову Центрального Комітету КПРС та Ради Міністрів СРСР від 17 січня 1983 року № 59-27 "Про пільги військовослужбовцям, робітникам та службовцям, що знаходяться у складі обмеженого контингенту радянських військ на території Демократичної Республіки Афганістан, та їхнім сім`ям" суди попередніх інстанцій констатували, що законодавство колишнього СРСР і чинне законодавство України передбачає зарахування періоду проходження військової служби до різних видів трудового стажу, а також пільгове (кратне) обчислення цього періоду військовослужбовцям, які за рішенням Уряду СРСР проходили військову службу в державах, де в той час велися бойові дії, для зарахування до стажу роботи, що дає право на призначення та отримання різних видів пенсій і соціальних виплат.
22. Отож, як зазначили суди попередніх інстанцій, служба в лавах Радянської армії на території Демократичної Республіки Афганістан повинна зараховуватися на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці служби до стажу роботи для призначення пенсії. Тобто, зарахування пільгового стажу повинно проводитися органами Пенсійного фонду при нарахуванні довічного утримання судді у відставці.
23. Позивач зазначив, що право на призначення надбавки за вислугу років в розмірі 60 відсотків він набув з 01 жовтня 2015 року. Втім, відколи видано наказ від 14 січня 2013 року № 2 ОС "Про встановлення доплати за вислугу років судді ОСОБА_1 ", з яким він ознайомлений, і до фактичного його відрахування зі штату суду у зв`язку з виходом у відставку, будь-яких дій пов`язаних з оскарженням цього наказу позивач не вчинив.
24. На підставі зазначеного суди попередніх інстанцій виснували, що при встановленні позивачеві надбавки за вислугу років у розмірі 50 % Глухівський міськрайонний суд Сумської області діяв на підставі норм чинного законодавства.
V. Касаційне оскарження
25. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
26. Обґрунтовуючи свої вимоги в частині помилковості висновків судів попередніх інстанцій щодо нарахування суддівської винагороди з урахуванням пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1774-VII позивач, так само як і в позовній заяві, наголосив на тому, що вказаним Законом не внесено змін до законів № 1402-VIІІ та/чи № 2453-VI. Тому, відповідно до частини першої статті 135 Закону № 1402-VIІІ, при обчисленні розміру і нарахуванні суддівської винагороди немає підстав застосовувати положення пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1774-VII.
27. Стосовно щомісячної надбавки за вислугу років за період з 01 жовтня 2015 року по 29 серпня 2017 року в розмірі 60% від посадового окладу позивач зазначив, що висновки судів попередніх інстанцій (про те, що служба в лавах Радянської армії на території Республіки Афганістан зараховується на пільгових умовах (один місяць за три) - до трудового стажу для призначення пенсії (але не до вислуги років як підстави для призначення надбавки) є помилковими. Вважає, що період військової служби на території Республіки Афганістан (де позивач брав участь у бойових діях) має зараховуватися на пільгових умовах до вислуги років, не тільки при виплаті суддівської винагороди, але ще під час перебування на посаді судді. Позивач ствердив, що у період з 01 жовтня 2015 року по 29 серпня 2017 року мав право на отримання надбавки у розмірі 60% посадового окладу і оскільки недоотримав своїх коштів, має вимагає, щоб їх йому нарахували і виплатили.
28. ТУ ДСА подало відзив на касаційну скаргу, у якому зазначено, що висновки судів попередніх інстанцій в цій справі є правильними і обґрунтованими. Судячи зі змісту відзиву, відповідач повністю поділяє позицію судів першої та апеляційної інстанцій при вирішенні цієї справи, у зв`язку з чим просить залишити їхні рішення без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування.
29. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
30. Відповідно до статті 130 Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.