1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2020року

м. Київ

Справа №419/2586/18

Провадження № 51-5527км19

Верховний Суд колегією суддів Касаційного кримінального суду у складі:

головуючого Мазура М. В.,

суддів Матієк Т. В., Могильного О. П.,

за участю

секретаря судового засідання Матвєєвої Н. В.,

прокурора Руденко О. П.,

захисника Гаврилюка Р. А.в режимі відеоконференції

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу захисника засудженої ОСОБА_1 - адвоката Гаврилюка Р. А. на вирок Новоайдарського районного суду Луганської області від 12 квітня 2019 року та ухвалу Луганського апеляційного суду від 01 серпня 2019 року та касаційну скаргу прокурора на ухвалу Луганського апеляційного суду від 01 серпня 2019 року в кримінальному провадженні №2201710000000035 по обвинуваченню

ОСОБА_1 , громадянки України, яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 в смт Вигода Долинського району Івано-Франківської області, проживає за адресою: АДРЕСА_1, раніше несудимої,

у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 110, ч. 1 ст. 258-3 КК України.

Зміст оскаржених судових рішень і встановлені судами

першої та апеляційної інстанцій обставини

Вироком Новоайдарського районного суду Луганської області від 12 квітня 2019 року ОСОБА_1 визнано виною у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 110 та ч. 1 ст. 258-3 КК України, та призначено їй покарання: за ч. 2 ст. 110 КК України із застосуванням ст. 69 КК України у виді позбавлення волі на строк 4 роки без конфіскації майна; за ч. 1 ст. 258-3 КК України із застосуванням ст. 69 КК України до покарання у виді позбавлення волі на строк 5 років без конфіскації майна. На підставі ч. 1 ст. 70 КК України за сукупністю злочинів шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим ОСОБА_1 остаточно визначено покарання у виді позбавлення волі на строк 5 років.

Згідно з встановленими судом першої інстанції обставинами, наприкінці 2013 - на початку 2014 років у зв`язку з демократичними процесами, які відбувалися на території України, у невстановлених осіб виник злочинний умисел на вчинення протиправних дій, направлених на порушення суверенітету й територіальної цілісності України, зміну меж її території та державного кордону на порушення порядку, встановленого Конституцією України, зокрема шляхом створення на території Луганської області України псевдодержавного утворення - так званої "Луганської народної республіки" (далі - "ЛНР").

У березні - квітні 2014 року в м. Луганську та інших населених пунктах Луганської області розпочалася збройна агресія Російської Федерації шляхом неоголошених та прихованих вторгнень підрозділів збройних сил та інших силових відомств Російської Федерації, організації та підтримки терористичної діяльності та діяльності, направленої на порушення територіальної цілісності України.

11.05.2014 року в окремих містах та районах Луганської області всупереч законодавству України, проведено так званий "референдум", за результатами якого 12.05.2014 року проголошено створення незаконного псевдодержавного утворення "ЛНР".

З метою забезпечення діяльності самопроголошеної "ЛНР" представниками Російської Федерації з числа своїх громадян та місцевого населення Луганської області сформовані підрозділи політичного (так звані "органи державної влади "ЛНР") та силового блоків (до складу яких увійшли представники так званих правоохоронних органів і незаконних збройних формувань), які мали стабільний склад лідерів, підтримували між собою тісні стосунки, забезпечували централізоване підпорядкування учасників політичного та силового блоків лідерам організації, а також розробили план злочинної діяльності та чіткий розподіл функцій учасників щодо його досягнення.

У результаті вищезазначених подій значна кількість території та населених пунктів Луганської області протягом квітня-вересня 2014 року опинилась під контролем регулярних з`єднань і підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації, підпорядкованих і скеровуваних ними російських радників та інструкторів, окупаційних адміністрацій Російської Федерації на території Луганської області так званої "ЛНР", які Законом України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" від 18.01.2018 року за №2268-VIII, Постановою Верховної Ради України "Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями" від 17.03.2015 року за № 254-VIII та Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" від 16.09.2014 року за № 1680-VII визнані тимчасово окупованими територіями, а органи державної та місцевої влади України та бюджетні установи, згідно Постанові Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року за № 595, припинили свою діяльність на вказаних територіях та переміщені на підконтрольну органам державної влади України територію.

З метою виконання функцій підрозділу силового блоку "ЛНР", 07.10.2014 року самопроголошеним головою "ЛНР" виданий указ за № 15, згідно якого створено незаконне військове формування "Народна міліція "ЛНР", на яке покладено функції здійснення збройного опору силам АТО на території Луганської та Донецької областей та забезпечення захисту життєдіяльності зазначеної окупаційної адміністрації Російської Федерації від зовнішніх загроз.

У січні 2017 року громадянка України ОСОБА_1, яка була обізнана про незаконність дій збройних підрозділів та політичного керівництва самопроголошеної "ЛНР", з особистих ідеологічних, політичних міркувань, погодилась на передачу розвідувальних даних про сили АТО та Збройні Сили України до підрозділу "4 окремої мотострілецької бригади" так званої "Народної міліції "ЛНР" окупаційної адміністрації Російської Федерації та безпосередньо сприяти її діяльності.

Реалізуючи свій злочинний намір, ОСОБА_1, перебуваючи на території Луганської області підконтрольній українській владі, зокрема у с. Трьохізбенка Новоайдарського району Луганської області, виконуючи завдання представника "13 батальйону територіальної оборони 2 бригади 2 армійського корпусу "Народної міліції "ЛHP"" окупаційної адміністрації Російської Федерації, особи, щодо якої є окреме кримінальне провадження, збирала інформацію про місця дислокації та маршрути переміщення військової техніки сил АТО та Збройних сил України і передавала її останньому.

Так, у період часу з 20.02.2017 по 12.03.2017 року ОСОБА_2 зателефонувала особі, щодо якої здійснюється окреме кримінальне провадження, та передала відомості про дислокацію і рух військової техніки Збройних Сил України в районі населеного пункту Трьохізбенка Новоайдарського району Луганської області. При цьому передача такої інформації, з метою конспірації, здійснювалася ОСОБА_3 у завуальованому вигляді. Зокрема, між ОСОБА_3 та особою, щодо якої здійснюється окреме кримінальне провадження, зафіксовано 16 розмов у завуальованій формі, під час яких було передано відомості про місце дислокації та рух бойової техніки збройних Сил України в районі с. Трьохізбенка Новоайдарівського району Луганської області.

При цьому, передача вищевказаної інформації сприяла представникам "ЛНР" у здійсненні збройного опору силам АТО, оскільки могла завдати шкоди інтересам держави та призвести до тяжких наслідків.

Передавши відомості розвідувального характеру представнику "13 батальйону територіальної оборони 2 бригади 2 армійського корпусу "Народної міліції "ЛНР" окупаційної адміністрації Російської Федерації, ОСОБА_1, діючи всупереч Конституції України та нормативно-правових актів України, вчиняла дії, спрямовані на підтримку режиму окупації частини Луганської області та функціонування псевдодержавного утворення "ЛНР" шляхом протистояння силам АТО та Збройним Силам України у відновленні контролю над територією Луганської області, чим вчинила дії направлені на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України.

Крім того, протягом травня 2014 року самозвані лідери "ДНР" та "ЛНР", серед яких було багато громадян Російської Федерації, у неконституційний спосіб провели фіктивні референдуми про відокремлення цих нелегітимних утворень від України; під їх супроводом учасниками "ДНР" та "ЛНР" вчинено захоплення адміністративних будівель у багатьох населених пунктах Донецької та Луганської областей, здійснено збройні напади на частини українських Сухопутних військ та літаків Повітряних сил Збройних Сил України. За час діяльності "ДНР" і "ЛНР" їхніми членами і учасниками разом з контрольованими Російською Федерацією озброєними формуваннями і найманцями вчинені, крім іншого, навмисні вбивства, тортури та нелюдське поводження; навмисні заподіяння сильних страждань та серйозних тілесних ушкоджень і шкоди здоров`ю громадян; незаконні, безглузді та великомасштабні знищення та привласнення майна; захоплення заручників; умисні напади на цивільне населення та окремих цивільних осіб; умисні напади на цивільні об`єкти.

Вказані дії у своїй сукупності підпадають під ознаки поняття тероризм, яким з огляду на положення ст. 1 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" (надалі Закон № 638-ІV) є суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров`я ні в чому не винних людей або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей.

Більш того, наведенні у вказаній Постанові події беззаперечно підпадають під ознаки терористичного акту, яким згідно Закону № 638-ІV є злочинне діяння у формі застосування зброї, вчинення вибуху, підпалу чи інших дій, відповідальність за які передбачена статтею 258 КК України. У разі, коли терористична діяльність супроводжується вчиненням злочинів, передбачених статтями 112, 147, 258-260, 443, 444, а також іншими статтями Кримінального кодексу України, відповідальність за їх вчинення настає відповідно до кримінального законодавства України.

Постановою Верховної Ради України від 21.04.2015 за №337-VIII констатується факт утворення організацією "ЛНР" і діяльність у її складі незаконних збройних формувань, якими вчинялись зазначені терористичні акти.

Згідно з Законом № 638-IV організація визнається терористичною, якщо хоч один з її структурних підрозділів здійснює терористичну діяльність з відома хоча б одного з керівників (керівних органів) усієї організації. Отже, оскільки у складі організації "ЛНР" діяли і продовжують діяти незаконні збройні формування, якими вчиняються вказані терористичні акти, її діяльність є терористичною, а сама організація "ЛНР" є терористичною організацією.

Указом Президента України від 14.04.2014 за № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України". Тому саме з цього часу офіційно розпочалась саме Антитерористична операція, якою згідно із Законом № 638-IV є комплекс скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичної діяльності.

Отже, оскільки метою вказаної антитерористичної операції, крім іншого, було припинення терористичної діяльності незаконних збройних формувань, які були складовою частиною організації "ЛНР", є всі підстави вважати цю організацію терористичною.

У березні-квітні 2014 року в м. Луганську групою озброєних осіб створено стійке ієрархічне об`єднання, так звану "ЛНР". 02.11.2014 року в м.Луганську та частині Луганської області, підконтрольній представникам "ЛНР", всупереч вимогам діючого законодавства України, проведені вибори Голови та депутатів "Народної Ради "ЛНР", за результатами яких обрані Голова "ЛНР" - та депутати до складу "Народної Ради "ЛНР", які приступили до виконання повноважень 04 та 17 листопада 2014 року відповідно.

Відповідно до указу Голови так званої "ЛНР" від 25.11.2014, за №51/1/01/11/14, створена структура виконавчих органів державної влади "ЛНР". До складу вищевказаних органів також входять спеціальні служби із забезпечення інформаційної, військової та територіальної безпеки "ЛНР", а також із здійснення розвідувальної діяльності в умовах збройного протистояння з силами АТО.

При цьому на керівників та учасників представників силового блоку покладається забезпечення стійкості даної організації шляхом вчинення збройного опору, незаконної протидії та перешкоджання виконанню службових обов`язків співробітниками правоохоронних органів і військовослужбовцями Збройних Сил України. У свою чергу представники підрозділів політичного блоку організовують збір та отримання матеріальної і фінансової допомоги від інших учасників організації та осіб, лояльно налаштованих до їхньої діяльності, чим також забезпечують існування вказаної терористичної організації.

"ЛНР" має стабільний склад лідерів вказаної терористичної організації, які підтримують між собою тісні стосунки, централізоване підпорядкування учасників політичного та силового блоків лідерам організації та кураторам Російської Федерації, а також план злочинної діяльності та чіткий розподіл функцій учасників щодо його досягнення.

Радою національної безпеки і оборони України прийнято рішення від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України", яке введено в дію Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 за № 405/2014, відповідно до якого на території України розпочато антитерористичну операцію.

Наказом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 07.10.2014 за № 33/6/9 районами проведення антитерористичної операції визначені території Донецької та Луганської областей.

До проведення антитерористичної операції, відповідно до статті 4 Закону України "Про боротьбу з тероризмом", залучені військові підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, а також інші правоохоронні органи.

Разом з цим, 17.03.2015 Верховна Рада України своєю постановою № 254-VIII визнала тимчасово окупованими територіями окремі райони, міста, селища і села Донецької та Луганської областей.

Крім того, відповідно до Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором, затверджене постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 за № 129-VIII; Заяви Верховної Ради України "Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій "ДНР" та "ЛНР", які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян", схвалену постановою Верховної Ради України від 04.02.2015 за № 145-VIII; Заяви Верховної Ради України "Про відсіч збройної агресій Російської Федерації та подолання її наслідків", схвалену постановою Верховної Ради України від 21.04.2015 за № 337-VIII, "ДНР" та "ЛНР" визначено терористичними організаціями, а референдум, що відбувся в травні 2014 року - фіктивним, проведеним у неконституційний спосіб.

З метою виконання вищезазначених функцій підрозділів силового блоку терористичної організації "ЛНР", 07.10.2014 самопроголошеним Головою терористичної організації виданий указ за № 15, згідно з яким створено незаконне військове формування "Народна міліція "ЛНР", на яке покладено функції здійснення збройного опору силам АТО на території Луганської та Донецької областей та забезпечення захисту життєдіяльності зазначеної терористичної організації від зовнішніх загроз.

Вказане формування має організовану структуру військового типу, а саме єдиноначальність, підпорядкованість, чітку ієрархічність та дисципліну, його учасники озброєні вогнепальною зброєю, вибухівкою, а також мають тяжке військове озброєння та військову техніку. В зазначеному формуванні визначено механізм вступу до нього, порядок проходження служби, в кожному структурному підрозділі ставляться завдання щоденної діяльності, що полягає в здійсненні методами військових операцій силової підтримки незаконно створених структур "ЛНР", придушення організованого опору населення на окупованій території, депортації населення Луганської області, встановлення режиму військового стану, протистояння підрозділам Збройних Сил України та правоохоронних органів України, знищення їх живої сили і матеріальних засобів, а також скоєння інших тяжких та особливо тяжких кримінальних правопорушень. Вказані формування дислокуються в різних населених пунктах і місцевостях на тимчасово окупованій частині Луганської області та мають загальну координацію керівництва та кураторів Російської Федерації.

Так, в січні 2017 року громадянці України ОСОБА_1, яка була обізнана про незаконність дій збройних підрозділів та політичного керівництва самопроголошеної "ЛНР", її син - військовослужбовець "13 батальйону територіальної оборони 2 бригади 2 армійського корпусу "Народної міліції" терористичної організації "ЛНР"", щодо якого є окреме кримінальне провадження, запропонував здійснювати діяльність, спрямовану на нанесення шкоди державній безпеці України та здійснення терористичної діяльності, а саме збирання, передачу останньому відомостей про сили та засоби, залучені до проведення АТО та інформації розвідувального характеру для здійснення у подальшому підривної діяльності на території, підконтрольній органам державної влади України. На пропозицію військовослужбовця "Народної міліції "ЛНР" ОСОБА_1 надала згоду. Таким чином у ОСОБА_1 виник злочинний умисел, направлений на сприяння діяльності терористичної організації "ЛНР".

Реалізуючи вказаний умисел, з лютого 2017 року ОСОБА_1, перебуваючи на території Луганської області підконтрольній українській владі, зокрема у с. Трьохізбенка Новоайдарського району Луганської області, виконуючи завдання особи, щодо якої здійснюється окреме кримінальне провадження, ініціативно збирала інформацію про місця дислокації та маршрути переміщення військової техніки і передавала її останньому.

Так, у період часу з 20.02.2017 по 12.03.2017 року ОСОБА_2 зателефонувала особі, щодо якої здійснюється окреме кримінальне провадження, та передала відомості про дислокацію та рух військової техніки Збройних Сил України в районі населеного пункту Трьохізбенка Новоайдарського району Луганської області. При цьому передача такої інформації, з метою конспірації, здійснювалася ОСОБА_3 у завуальованому вигляді. Зокрема, між ОСОБА_3 та особою щодо якої є окреме кримінальне провадження, зафіксовано 16 розмов у завуальованій формі, в ході яких було передано відомості про місце дислокації та рух бойової техніки збройних Сил України в районі с. Трьохізбенка Новоайдарівського району Луганської області.

Відповідно до інформації з Міністерства оборони України від 07.03.2017 за № 777/17/109, підтверджено факт переміщення військової техніки військової частини польова пошта В2830 в період з 01.02.2017 по 05.03.2017 в районі населених пунктів Трьохізбенка, Кряковка, Орехово-Донецьке та Кримське Новоайдарського району Луганської області.

При цьому, подальша передача вищевказаної інформації сприяла представникам терористичної організації "ЛНР" у здійсненні збройного опору силам АТО, оскільки могла завдати шкоди інтересам держави та призвести до тяжких наслідків.

Отже ОСОБА_1 визнана винною у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.110 та ч.1 ст.258-3 КК України, тобто у вчиненні умисних дій, направлених на зміну меж території та державного кордону України, на порушення порядку, встановленого Конституцією України, за попередньою змовою групою осіб та сприянні діяльності терористичної організації.


................
Перейти до повного тексту