ПОСТАНОВА
Іменем України
24 березня 2020 року
Київ
справа №810/2734/17
адміністративне провадження №К/9901/29553/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Жука А.В.,
суддів - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 810/2734/17
за позовом ОСОБА_1
до Командування Сухопутних військ Збройних сил України (військової частини А 0105) Міністерства оборони України
про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Командування Сухопутних військ Збройних сил України (військової частини А 0105) Міністерства оборони України на постанову Київського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Щавінського В.Р.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючий суддя - Твердохліб В.А., судді: Костюк Л.О., Троян Н.М.)
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України (військова частина А0105) Міністерства оборони України щодо нарахування та виплати грошової допомоги при звільненні, передбаченої статтею 15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", без урахування щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від.22.09.2010 №889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Міністерства надзвичайних ситуацій";
- зобов`язати Командування Сухопутних військ Збройних Сил України (військова частина А0105) Міністерства оборони України) здійснити перерахунок та виплату грошової допомоги при звільнені, з урахуванням додаткової щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Міністерства надзвичайних ситуацій" з урахуванням раніше виплачених сум.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що Наказом Міністра оборони України №327 від 16.05.2017 (по особовому складу), він був звільнений з військової служби у запас за пунктом "б" (за станом здоров`я), наказом Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 16.06.2017 №112 (по стройовій частині), він був виключений зі списків особового складу частини, знятий з усіх видів забезпечення та направлений для зарахування на військовий облік до Ірпінсько-Бучанського об`єднаного військового комісаріату Київської області.
Позивач зазначає що цим же наказом йому визначено здійснити виплату одноразової грошової допомоги по звільненню, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 та виплачена вихідна допомога без врахування додаткової щомісячної грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889.
3. Позивач вказує, що у липні 2017 року звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити виплату грошової допомоги з врахуванням щомісячної грошової винагороди, передбаченої Постановою №889, проте відповідачем листом від 10.07.2017 №116/2/12/9291 йому протиправно відмовлено в перерахунку вихідної допомоги.
4. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 12.09.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2017 позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправними дії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України (військова частина А 0105) Міністерства оборони України щодо нарахування та виплати позивачу грошової допомоги при звільненні передбаченої статтею 15 Закону України " Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", без урахування щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Міністерства надзвичайних ситуацій".
Зобов`язано Командування Сухопутних військ Збройних Сил України (військова частина А 0105) Міністерства оборони України здійснити перерахунок та виплату позивачу грошової допомоги при звільненні, з урахуванням додаткової щомісячної грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 з урахуванням раніше виплачених сум.
5. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що щомісячна додаткова грошова винагорода встановлена Постановою №889, виплачувалась позивачу щомісяця з дня запровадження до дня звільнення його з військової служби, тобто мала постійний характер, та в силу положень статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" така винагорода повинна включатися до розрахунку грошової допомоги при звільненні.
6. Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли до висновку про те, що щомісячна додаткова грошова винагорода виплачувалася позивачу відповідачем щомісячно в розмірі 60% його місячного грошового забезпечення, а тому вихідна допомога при звільнені мала бути йому виплачена з урахуванням щомісячної грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Міністерства надзвичайних ситуацій".
7. Також суд апеляційної інстанції визнав безпідставними доводи відповідача про те, що до спірних правовідносин підлягають застосуванню спеціальні норми законодавства, які визначають порядок виплати і розмір оспорюваних Позивачем виплат, а саме: п.38.1 та п.38.6. Інструкція №260, згідно з якими під час виплати одноразової грошової допомоги при звільненні до складу грошового забезпечення, з якого вона нараховується, будь-які винагороди взагалі не включаються, оскільки для визначення складових грошового забезпечення щодо виплати одноразової грошової допомоги при звільненні застосуванню підлягають не зазначені спеціальні нормативно-правові акти, а частини 2 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", який має вищу юридичну силу.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї
8. Відповідачем 10.11.2017 подано касаційну скаргу.
9. У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Київського окружного адміністративного суду від 12.09.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2017, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Рух адміністративної справи у суді касаційної інстанції
10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 28.11.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Командування Сухопутних військ Збройних сил України (військової частини А 0105) Міністерства оборони України на постанову Київського окружного адміністративного суду від 12.09.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2017.
11. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 № 2147-VIII з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали касаційної скарги К/800/37579/17 за правилами пункту 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" цього кодексу.
12. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.02.2018 для розгляду справи № 810/2734/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя: Шарапа В.М.:, судді: Бевзенко В.М., Данилевич Н.А.
13. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду від 30.05.2019 №526/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до складу іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В.М.
14. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.05.2019 для розгляду справи № 810/2734/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жук А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.
15. Ухвалою Верховного Суду від 20.03.2020 дану адміністративну справу прийнято до провадження в складі зазначеної колегії та призначено її до попереднього касаційного розгляду.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу:
16. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судові рішення першої та апеляційної інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
17. Відповідач вказує на те, що щомісячна додаткова грошова винагорода має періодичний, а не постійний характер, а тому не може включатися до складу грошового забезпечення військовослужбовців з якого проводиться розрахунок інших додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі і одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби.
Відповідач зазначає, що судами не було застосовано до спірних правовідносин положення Інструкції про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 15 листопада 2010 року № 595, яка врегульовує порядок виплати одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби.
18. Крім того, відповідач вважає, що судами при розгляді справи порушено правила підсудності, оскільки позовні вимоги у цій справі підлягали розгляду місцевим загальним судом на підставі п. 4 ч. 1 ст. 18 КАС України (в редакції до 15.12.2017).
IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
19. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач проходив військову службу в Командуванні Сухопутних військ Збройних Сил України (військова частина А 0105 Міністерства оборони України) на посаді начальника відділу охорони праці Командування Сухопутних військ Збройних Сил України.
20. Наказом Міністра оборони України №327 від 16.05.2017 (по особовому складу), відповідно до ч.6 ст.26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", з урахуванням вимог ч.8 цієї ж статті, згідно яких під час дії особливого періоду з військової служби звільняються військовослужбовці, зокрема: за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби в мирний час, обмежену придатність у воєнний час, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу, позивача звільнено з військової служби у запас за пунктом "б" (за станом здоров`я).
21. Наказом Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 16.06.2017 №112 (по стройовій частині), позивач був виключений зі списків особового складу частини, знятий з усіх видів забезпечення та направлений для зарахування на військовий облік до Ірпінсько-Бучанського об`єднаного військового комісаріату Київської області.
Зазначеним наказом позивачу було визначено здійснити виплату одноразової грошової допомоги по звільненню, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393.
22. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі даного наказу позивачу була виплачена вихідна допомога без врахування додаткової щомісячної грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Міністерства надзвичайних ситуацій".
23. Судами першої та апеляційної інстанцій також встановлено, що позивач під час проходження служби щомісячно отримував додаткову грошову винагороду, передбачену Постановою №889, згідно довідки військової частини А0105 від 29.06.2017 №116/2/12/8778.
При цьому, щомісячна додаткова грошова винагорода виплачувалася позивачу в розмірі 60% його місячного грошового забезпечення.
24. Позивач в липні 2017 року звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити виплату грошової допомоги з врахуванням щомісячної грошової винагороди, передбаченої Постановою №889.
25. Листом від 10.07.2017 №116/2/12/9291 позивачу відмовлено в перерахунку вихідної допомоги з посиланням на те, що відповідно до п. 38.6 "Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам", щомісячна грошова винагорода не повинна враховуватись до вихідної допомоги.
26. Вважаючи дії відповідача протиправними позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
27.1. Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
28. Закон України від 25.03.1992 № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (Закон № 2232-XII).
28.1. Частина друга статті 2 Закону № 2232-XII. Порядок проходження громадянами України військової служби, їх права та обов`язки визначаються цим Законом, відповідними положеннями про проходження військової служби громадянами України, які затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
28.2. Стаття 40 Закону № 2232-XII. Гарантії правового і соціального захисту громадян України, які виконують конституційний обов`язок щодо захисту Вітчизни, забезпечуються відповідно до законів України "Про Збройні Сили України", ";Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", ";Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про державні гарантії соціального захисту військовослужбовців, які звільняються із служби у зв`язку з реформуванням Збройних Сил України, та членів їхніх сімей" та іншими законами.