Постанова
Іменем України
16 березня 2020 року
м. Київ
справа №415/6914/17
провадження № 61-38121св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Олійник А. С. (суддя-доповідач), Погрібного С. О., Яремка В. В.,
учасники справи:
позивач - головний лікар Лисичанської комунальної лікувально-профілактичної установи Міська стоматологічна поліклініка м. Лисичанськ ОСОБА_1,
відповідачі - Комунальна установа "Територіальне медичне об`єднання м. Лисичанськ",
розглянув у попередньому судовому засіданні в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунальної установи "Територіальне медичне об`єднання м. Лисичанськ" на рішення Лисичанського міського суду Луганської області від 05 березня 2018 року у складі судді Калмикова Ю. О. та постанову Апеляційного суду Луганської області від 14 травня 2018 року у складі колегії суддів Карташової О. Ю., Дронської І. О., Яресько А. В.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У листопаді 2017 року ОСОБА_1 головний лікар Лисичанської комунальної лікувально-профілактичної установи "Міська стоматологічна поліклініка" м. Лисичанськ (далі - Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка", Установа) звернувся до суду з позовом до Комунальної установи "Територіальне медичне об`єднання м. Лисичанськ" (далі - КУ "ТМО м. Лисичанськ") про визнання незаконними та скасування наказів.
Просив суд визнати незаконним і скасувати наказ "Про прийняття на роботу" від 12 вересня 2017 року № 102; визнати незаконним і скасувати наказ "Про внесення змін до штатного розпису Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" та прийняття на роботу" від 25 вересня 2017 року № 106/1; визнати незаконним і скасувати наказ "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 " від 23 жовтня 2017 року № 120.
Позов мотивований тим, що він займає посаду головного лікаря Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" з 07 грудня 1998 року і до сьогодні.
Наказом директора КУ "ТМО м. Лисичанськ" Старченко Г . М . від 23 жовтня 2017 року № 120 він притягнутий до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани за невиконання наказів директора.
Вважав зазначений наказ та накази директора КУ "ТМО м. Лисичанськ" від 12 вересня 2017 року № 102 "Про прийняття на роботу", від 25 вересня 2017 року № 106/1 "Про внесення змін до штатного розпису Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка", на підставі яких видано цей наказ, незаконними, такими, що підлягають оскарженню і скасуванню, оскільки директор КУ "ТМО м. Лисичанськ" вийшов за межі покладених на нього службових обов`язків і незаконно втрутився в роботу юридичної особи Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка".
Відповідно до пункту 6.11 Статуту Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" поточне керівництво діяльністю установи здійснює головний лікар та всі кадрові і організаційні питання Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" вирішує і встановлює головний лікар, деякі погоджуючи з директором КУ "ТМО м. Лисичанськ".
Згідно з наказом КУ "ТМО м. Лисичанськ" від 12 вересня 2017 року № 102 "Про прийняття на роботу" директор наказує звільнити на підставі статті 43-1 КЗпП України з суміщуваної роботи ОСОБА_4 - 0,5 ставки лікаря стоматолога-терапевта відділення терапевтичної та хірургічної стоматології, ОСОБА_5 - 0,25 ставки лікаря-стоматолога-терапевта, ОСОБА_1 - 0,25 ставки лікаря-стоматолога-терапевта у зв`язку з прийняттям на роботу іншого працівника, який не є сумісником, прийняття ОСОБА_6 на посаду лікаря-стажиста з терапевтичної та хірургічної стоматології.
Із заявою про прийняття на роботу громадянка ОСОБА_6 звернулася до головного лікаря Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" 15 вересня 2017 року, в якій зазначила, що просить прийняти її на посаду лікаря-стажиста з терапевтичної стоматології у відділення терапевтичної та хірургічної стоматології і надала копїї своїх документів про освіту і кваліфікацію. У прийнятті на роботу їй було відмовлено у зв`язку з відсутністю вакантних посад і запропоновано працевлаштування на посади лікаря - стоматолога дитячого без категорії і лікаря - стоматолога - ортопеда без категорії, від яких вона відмовилась.
У відділені терапевтичної та хірургічної стоматології не має ставки лікаря-стажиста, на яку наказав директор КУ "ТМО м. Лисичанськ" прийняти конкретну особу - ОСОБА_6 .
На підстави неможливості прийняття ОСОБА_6 на посаду лікаря-стажиста з терапевтичної стоматології у відділення терапевтичної та хірургічної стоматології, позивач посилавться і в обґрунтування незаконності наказу "Про внесення змін до штатного розпису Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" та прийняття на роботу" від 25 вересня 2017 року № 106/1, яким, зобов`язано головного бухгалтера Півоварову А. М. зробити зміни у штатному розписі Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" та зобов`язано головного лікаря ОСОБА_1 прийняти ОСОБА_6 на посаду лікаря - стажиста.
Директор грубо порушив процедуру складання та затвердження штатного розпису, який повністю не відповідає якісній та кількісній структурі лікарських ставок та ставок молодших спеціалістів з медичною освітою Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка". Штатний розпис спочатку підписується керівником установи, головним бухгалтером, заступником головного бухгалтера з економічних питань, узгоджується з заступником міського голови і потім затверджується директором та міським головою. До компетенції головного бухгалтера не належить внесення змін у штатний розпис Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка".
КУ "ТМО м. Лисичанськ" - не комплекс лікувально-профілактичних установ, кожна з яких є окремою юридичною особою пов`язаних між собою з метою ефективного використання фінансових, трудових та матеріальних ресурсів. Статутом передбачено у складі Об`єднання керівник - директор і централізована бухгалтерія, під керівництвом головного бухгалтера.
Законодавством і статутними документами встановлено, що штатний розпис розробляє і визначає керівник Установи, і затверджується він директором КУ "ТМО м. Лисичанськ" та власником.
Для більш ефективного використання фінансових та матеріальних ресурсів, розподіл бюджетних коштів серед Установ відбувається централізовано і директор Об`єднання є головним розпорядником бюджетних коштів. У зв`язку з чим, керівники Установ повинні погоджувати з ним питання, які стосуються матеріальних та фінансових ресурсів, для складання річних планів.
Крім того, вводиться ставка лікаря - стажиста з терапевтичної стоматології під конкретну особу, хоча Установа не має потреби у таких лікарях, водночас виводиться ставка лікаря - стоматолога дитячого, в якому є велика потреба Установи і громади.
Після прийняття лікаря - стажиста з терапевтичної стоматології, на чому наполягає директор, роботодавець повинен буде направити її на курси вторинної спеціалізації за бюджетні кошти, що є незаконною розтратою бюджетних коштів.
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету" від 28 січня 2002 року № 57 наказ про затвердження штатного розпису є наказом з основної діяльності юридичної особи, а наказ про прийняття на роботу є наказом з особового складу. Це є два різних види наказів, один з яких зберігається з наказами з основної діяльності у структурному підрозділі юридичної особи, на який покладено обов`язок його розробки, другий - у відділу кадрів в особовій справі працівника.
Такої форми наказу як наказ "Про внесення змін до штатного розпису Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" та прийняття на роботу" від 25 вересня 2017 року № 106/1 законодавством не передбачено.
Короткий зміст рішення суду першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Лисичанського міського суду Луганської області від 05березня 2018 року, залишеною без змін постановою Апеляційного суду Луганської області від 14 травня 2018 року позов задоволено.
Визнано незаконним і скасовано наказ КУ "ТМО м. Лисичанськ" "Про прийняття на роботу" від 12 вересня 2017 року № 102.
Визнано незаконним і скасовано наказ КУ "ТМО м. Лисичанськ" "Про внесення змін до штатного розпису Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" та прийняття на роботу" від 25 вересня 2017 року № 106/1.
Визнано незаконним і скасовано наказ КУ "ТМО м. Лисичанськ" "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 " від 23 жовтня 2017 року № 120.
Стягнуто з КУ "ТМО м. Лисичанськ" на користь головного лікаря Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" ОСОБА_1 . судовий збір у сумі 640,00 грн.
Судові рішення мотивовані тим, що до компетенції директора КУ"ТМО м. Лисичанськ" Старченка Г. М., відповідно до Статуту КУ"ТМО м. Лисичанськ" не входить право прийняття та звільнення з посади працівників Лисичанської К ЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка". У зв`язку з чим директор КУ "ТМО м. Лисичанськ" Старченко Г. М. не мав права видавати наказ про звільнення з суміщуваної роботи ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_1 (пункти 1, 1.1.) про прийняття ОСОБА_6 на посаду лікаря-стажиста з терапевтичної стоматології відділення терапевтичної та хірургічної стоматології Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" (пункт 1.2), а відповідно у ОСОБА_9 не було законних підстав на виконання наказу від 12 вересня 2017 року № 102 в частині звільнення та прийняття на роботу. Крім того, звільнення ОСОБА_1 відбулося під час перебування його у відпустці.
Директор КУ "ТМО м. Лисичанськ" Старченко Г.М. вийшов за межі компетенції і незаконно втрутився в роботу юридичної особи Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка".
Короткий зміст вимог касаційних скарг
06 червня 2018 року КП "ТМО м. Лисичанськ" звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення суду першої та постанову суду апеляційної інстанцій, просило судові рішення скасувати, постановити нове рішення, про закриття провадження у справі.
Рух справи в суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 08 серпня 2018 року відкрито провадження у справі та витребувано із Лисичанського міського суду Луганської області цивільну справу.
20 вересня 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив головного лікаря Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" ОСОБА_1 на касаційну скаргу, просить залишити її без задоволення, а судові рішення без змін.
У вересні 2018 року справу передано до Верховного Суду.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій, неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права, допустили неправильне тлумачення закону та тлумачення наказу Міністерства фінансів України від 28 січня 2002 року № 57 "Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету". Цей наказ не поширює свою дію на порядок оформлення наказів з кадрових питань та з інших питань, оскільки ним затверджено інструкцію про складення і виконання розпису Державного бюджету України, яка визначає процедуру складання і виконання розпису Державного бюджету України.
Висновки суду про відсутність вакансій посади лікаря-терапевта не відповідають матеріалам цивільної справи. Судами неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи.
Цей спір підвідомчий господарському суду, оскільки оскаржуються накази суб`єкта господарювання.
Судом першої інстанції порушено право відповідача користуватися професійною правничою допомогою та право представника на ознайомлення з матеріалами справи.
Судами першої та апеляційної інстанцій під час вирішення спору не застосовані норми щодо адміністративного підпорядкування позивача відповідачу відповідно до статутних документів та посадових інструкцій.
Аргументи інших учасників справи
У відзиві головний лікар Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" ОСОБА_1, зазначає, що доводи касаційної скарги є безпідставними та необґрунтованими. Суди першої та апеляційної інстанцій з`ясували та врахували фактичні обставини справи, правильно застосували норми матеріального та процесуального права та обґрунтовано дійшли висновку про задоволення позову.
Позивач оскаржує дисциплінарне стягнення і обставини, які стали підставою до притягнення до дисциплінарної відповідальності.
Позиція Верховного Суду
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-ІХ) касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом (08 лютого 2020 року).
Касаційна скарга у цій справі подана в червні 2018 року, а тому вона підлягає розгляду в порядку, що діяв до набрання чинності Законом № 460-ІХ.
Відповідно до статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Вивчивши матеріали цивільної справи, перевіривши доводи касаційних скарг, відзив на касаційну скаргу, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення з таких підстав.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Суди встановили, що ОСОБА_1 займає посаду головного лікаря Лисичанської КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка", згідно з наказом "Про призначення" від 04 грудня 1998 року № 39-к .
Згідно з довідкою від 31 жовтня 2017 року № 85, ОСОБА_1 за сумісництвом працює на посаді лікаря-стоматолога-терапевта у відділенні терапевтичної та хірургічної стоматології Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" з 10 серпня 1992 року (пункту 4 наказу від 10 серпня 1992 року № 86-к) до сьогодні, у тому числі на посаді лікаря-стоматолога-терапевта вищої кваліфікаційної категорії з 21 червня 2000 року (наказ від 21 червня 2000 року № 202-к) до сьогодні.
Згідно з Статутом Лисичанської КЛФУ "Міська стоматологічна поліклініка" (нова редакція), затвердженого наказом Управління власності Лисичанської міської ради від 07 квітня 2017 року № 61, повне найменування установи Лисичанська КЛФУ "Міська стоматологічна поліклініка" (пункт 2.1), установа є юридичною особою, права та обов`язки якої набуває з дня її державної реєстрації (пункт 4.1), що також підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до пункту 6.1 Статуту вищий орган управління установи є Лисичанська міська рада Луганської області (надалі - Власник).
Згідно з пунктом 6.6 Статуту власник здійснює управління установою як безпосередньо, та і через уповноважені органи, а саме управління власності Лисичанської міської ради, КУ "ТМО м. Лисичанськ" в межах їх повноважень.
Відповідно до пункту 6.7 Статуту до компетенції КУ "ТМО м. Лисичанськ" належить: перевірка і безперешкодне в будь-який час відвідування установи; затвердження структури і штатного розпису установи; затвердження плану та кошторису установи, за погодженням з Власником; проведення атестації робочих місць установи; здійснення тарифікації та оплати праці працівників згідно з чинним законодавством.
Згідно з пунктом 6.11 Статуту поточне керівництво діяльністю установи здійснює головний лікар (далі - Керівник), який призначається на посаду наказом директора КУ "ТМО м. Лисичанськ" за погодженням з Власником.
Відповідно до пункту 6.12 Статуту установа входить до складу КУ "ТМО м. Лисичанськ".
Згідно з пунктом 6.13 Статуту компетенція керівника установи: безпосередньо підпорядковується директору КУ "ТМО м. Лисичанськ", та несе персональну відповідальність за невиконання покладений на Установу завдань і нездійснення ним своїх функцій; у межах своєї компетенції головний лікар видає накази та інші розпорядчі акти, дає вказівки, обов`язкові для виконання всіма підрозділами та працівниками стоматологічної поліклініки, а також контролює їх; подає на затвердження управлінню власності Лисичанської міської ради (уповноваженому органу управління) за погодженням з директором КУ "ТМО м. Лисичанськ" та заступником міського голови, який координує діяльність, проекти змін до Статуту; погоджує з директором КУ "ТМО м. Лисичанськ" укомплектування стоматологічної поліклініки лікарським персоналом та молодшими спеціалістами з медичною освітою; призначає на посади та звільняє керівників структурних підрозділів, інших працівників установи; визначає організаційну структуру установи, граничну чисельність працівників, штатний розпис з урахуванням умов фонду оплати праці установи та подає їх на затвердження до КУ "ТМО м. Лисичанськ".
Відповідно до пункту 7.3 Статуту структура, штатний розпис та кошторис установи затверджуються директором КУ "ТМО м. Лисичанськ" за поданням головного лікаря стоматологічної поліклініки.
Головний лікар - ОСОБА_1, керується посадовою інструкцією головного лікаря, затвердженої Директором КУ "ТМО м. Лисичанськ" Старченко Г. М . 24 квітня 2017 року (далі - посадова інструкція).
Посадовою інструкцією визначені завдання та обов`язки головного лікаря, права головного лікаря та відповідальність головного лікаря.
Відповідно до пункту 1.4. Посадової інструкції головний лікар підпорядковується директору КУ "ТМО м. Лисичанськ".
Накази та розпорядження головного лікаря є обов`язковими для виконання працівниками Лисичанська КЛПУ "Міська стоматологічна поліклініка" (пункт 1.5. Посадової інструкції).
Щодо завдань та обов`язків, головний лікар, відповідно до пункту 2.1 Посадової інструкції, здійснює керівництво лікувально-профілактичним закладом відповідно до чинного законодавства України та нормативно-правових актів, що визначають діяльність підприємств, установ і організацій охорони здоров`я.