1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



17 березня 2020 року

Київ

справа №826/14111/15

касаційне провадження №К/9901/19292/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бившевої Л.І.,

суддів: Шипуліної Т.М., Хохуляка В.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі ГУ ДФС у місті Києві (далі - Інспекція) на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.11.2015 (головуючий суддя - Літвінова А.В., судді - Кротюк О.В., Мазур А.С.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016 (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді - Кузьменко В.В., Шурко О.І.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Пост Преміум" (далі - Товариство) до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби України у місті Києві, Державної фіскальної служби України (далі -ДФС України), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Спартехнотрейд" (далі - ТОВ "Спартехнотрейд"), про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,



УСТАНОВИВ:



У липні 2015 року Товариство звернулось до суду із позовом до Інспекції та ДФС України, у якому просило: визнати протиправними дії Інспекції та ДФС України щодо нереєстрації податкових накладних, поданих Товариством, від 12.06.2015 № 6, від 15.06.2015 № 7, від 15.06.2015 № 8; визнати податкові накладні, складені Товариством від 12.06.2015 № 6, від 15.06.2015 № 7, від 15.06.2015 № 8, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних 22.06.2015; зобов`язати Інспекцію та ДФС України зареєструвати податкові накладні від 12.06.2015 № 6, від 15.06.2015 № 7, від 15.06.2015 № 8, складені Товариством, датою їх фактичного подання - 22.06.2015; зобов`язати Інспекцію та ДФС України включити суми податку на додану вартість, що визначені податковими накладними від 12.06.2015 № 6, від 15.06.2015 № 7, від 15.06.2015 № 8, складеними Товариством, до податкового кредиту ТОВ "Спартехнотрейд"; зобов`язати Інспекцію та ДФС України включити суми податку на додану вартість, що визначені податковими накладними від 12.06.2015 № 6, від 15.06.2015 № 7, від 15.06.2015 № 8, складеними Товариством, до загальної суми податку за отриманими ТОВ "Спартехнотрейд" податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.



На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на те, що відмова контролюючого органу у прийнятті податкових накладних до реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних із зазначенням підстави "Помилка - Зверніться до ДПІ за місцем реєстрації для з`ясування причини помилки" є протиправною, адже вказана контролюючим органом причина для відмови у прийнятті податкової накладної до реєстрації не передбачена Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, що у свою чергу, перешкоджає провадженню його господарської діяльності.



Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 17.11.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2016, позов задовольнив частково: визнав протиправними дії Інспекції та ДФС України щодо нереєстрації податкових накладних, поданих Товариством, від 12.06.2015 №6, від 15.06.2015 №7, від 15.06.2015 №8; ухвалив вважати прийнятими та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 12.06.2015 №6, від 15.06.2015 №7 та від 15.06.2015 №8, подані Товариством, днем надіслання останніх для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, а саме - 22.06.2015; в іншій частині позову відмовив.



Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суди виходили з того, що: висновки Інспекції про наявність у поданих Товариством податкових накладних помилки - "місцезнаходження юридичної особи продавця товарів/послуг, вказане у документах, не відповідає інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" є необґрунтованими та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами, а саме: згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, адресою місцезнаходження Товариства є: 01014, м. Київ, Печерський район, вул. Звіринецька, 63, крім того, у відповідності до вказаного витягу, зокрема, 10.06.2015, 15.06.2015 та 24.07.2015 внесено записи про підтвердження відомостей про юридичну особу, натомість, запису про відсутність позивача за місцезнаходженням державним реєстратором за період направлення податкових накладних від 12.06.2015 №6, від 15.06.2015 №7 та від 15.06.2015 №8 не вносилося.



Інспекція оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанції до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 16.06.2016 відкрив касаційне провадження у справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.



В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки тому, що платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Податкового кодексу України.



Товариство не скористалось своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу.



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 16.03.2020 прийняв касаційну скаргу Інспекції до провадження, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи та призначив справу до попереднього розгляду на 17.03.2020.



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.



Суди попередніх інстанцій встановили, що між Товариством та Інспекцією укладено договори про визнання електронних документів від 02.06.2015 №1 та від 22.06.2015 №3, відповідно до яких предметом договору є визнання податкових документів, поданих платником податків у електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органу Державної фіскальної служби засобами телекомунікаційного зв`язку або на електронних носіях, як оригіналу.



22.06.2015 Товариством, засобами електронного зв`язку надіслано податкові накладні від 12.06.2015 №6, від 15.06.2015 №7 та від 15.06.2015 №8 для здійснення реєстрації останніх в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до вимог чинного податкового законодавства.



Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, вказані податкові накладні не прийнято із зазначенням виявленої помилки: "Помилка - Зверніться до ДПІ за місцем реєстрації для з`ясування причини помилки".



Податковим кодексом України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) серед інших обов`язків платників податків передбачено і обов`язок складати звітність, що стосується обчислення та сплати податків і зборів (підпункт 16.1.2 пункту 16.1 статті 16 Кодексу) та подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням та сплатою податків і зборів (підпункт 16.1.3 пункту 16.1 статі 16 Кодексу).



Відповідно до положень пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.



Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру додаткових накладних платників податку на додану вартість - продавців товарів (послуг), звіряння даних, що містяться у виданих платникам такого податку - покупцям товарів послуг) податковій накладній та розрахунку коригування з відомостями, які містяться у Реєстрі, визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).


................
Перейти до повного тексту