1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 березня 2020 року

Київ



справа №815/2324/18

адміністративне провадження №К/9901/5273/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу №815/2324/18

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС в Одеській області, за участю третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області - про скасування наказів, поновлення на роботі, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року, прийняте в складі головуючого судді Вовченко О.А., та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Осіпова Ю.В., суддів Бойка А.В., Шевчук О.А.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, ураховуючи уточнені позовні вимоги, просив:

- скасувати наказ ГУ ДФС в Одеській області №235-0 від 13.04.2018 "Про звільнення лейтенанта податкової міліції ОСОБА_1 ";

- скасувати наказ відповідача №6-дс від 11.04.2018 "Про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності";

- скасувати наказ ГУ ДФС в Одеській області №1-дс від 12.01.2018 "Про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності";

- поновити позивача в органах податкової міліції на посаді старшого слідчого відділу фінансових розслідувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області;

- стягнути з ГУ ДФС в Одеській області на його користь заробіток за час вимушеного прогулу з 14.04.2018 по 23.07.2018 в розмірі 28101,81 грн, а починаючи з 24.07.2018 до дня поновлення на роботі з розрахунку 419,43 грн за кожен робочий день;

- стягнути з відповідача на його користь витрати на правову допомогу в сумі 8000 грн;

- стягнути з ГУ ДФС в Одеській області на його користь моральну шкоду в розмірі 10000 грн.

2. На обґрунтування позовних вимог посилалися на те, що спірні накази відповідача є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки прийняті з порушенням норм діючого законодавства.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року, позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС в Одеській області №235-0 від 13.04.2018 "Про звільнення лейтенанта податкової міліції ОСОБА_1 "; визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС в Одеській області №6-дс від 11.04.2018 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності; визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС в Одеській області №1-дс від 12.01.2018 "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності"; поновлено ОСОБА_1 в органах податкової міліції на посаді старшого слідчого відділу фінансових розслідувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області; стягнуто з ГУ ДФС в Одеській області на користь ОСОБА_1 заробітну плату за вимушений прогул, починаючи з 14.04.2018 року по 26.07.2018 року в розмірі 28521,24 грн з вирахуванням з вказаної суми належних до сплати податків і зборів; в іншій частині позовних вимог відмовлено; стягнуто з Головного управління ДФС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області на користь ОСОБА_1 6200,00 грн витрат на професійну правничу допомогу, сплачених згідно квитанції до прибуткового касового ордеру №7 від 23 липня 2018 року.

4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з часткової обґрунтованості та доведеності позовних вимог та, відповідно, з неправомірності спірних наказів відповідача.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року та постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, Головне управління ДФС в Одеській області подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій не було в повному обсязі досліджено процедуру повернення товарно-матеріальних цінностей, оскільки така процедура у кримінальному провадженні №12016160150001780 була порушена позивачем. Враховуючи, що на час застосування дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення з органів податкової міліції ОСОБА_1 мав діюче дисциплінарне стягнення у вигляді суворої догани, Головним управлінням ДФС в Одеській області було додержано вимоги, встановлені законодавством, а саме застосовано не нижче ніж попереднє стягнення. Вказує, що з відповідача безпідставно стягнуто витрати на правову допомогу.

IV. Позиція інших учасників справи

7. Позивач подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволення касаційної скарги, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

8. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 26 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року.

9. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано 21 червня 2019 року для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючого судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 20 червня 2019 року №796/0/78-19.

10. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 28 серпня 2019 року касаційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області прийнято до провадження.

11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 17 березня 2019 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами на 20 березня 2020 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 18.08.2014 прийнятий на посаду старшого оперуповноваженого відділу організації викриття економічних злочинів оперативного управління державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, відповідно до наказу №321-о від 18.08.2014 "Про призначення ОСОБА_1 ".

13. 30.11.2018 керівником ГУ ДФС в Одеській області, на підставі доповідної записки в.о. начальника слідчого управління ФР ГУ ДФС в Одеській області полковника податкової міліції Голотова О.В. від 22.11.2017 було видано наказ №6423 про проведення службового розслідування стосовно старшого оперуповноваженого відділу організації викриття економічних злочинів оперативного управління державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області ОСОБА_1 за фактами неналежного стану здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні №32017160020000017 від 27.09.2017 та недотримання ним вимог Кримінального процесуального кодексу України при поверненні вилучених товарно-матеріальних цінностей (речових доказів) у кримінальному провадженні №1201616015000178 від 11.06.2016 року.

14. 22.12.2017 за результатами проведеного службового розслідування складено висновок, яким встановлено факти порушення позивачем вимог статей 2, 9, 28, 40 Кримінального процесуального кодексу України та пунктів 2.1, 3.2, 3.4, 3.14 Посадової інструкції старшого слідчого слідчого відділу фінансових розслідувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області ОСОБА_1. при здійсненні досудового розслідування у кримінальному провадженні №32017160020000017, а також факти порушень вимог статей 2, 9, 40 Кримінального процесуального кодексу України і пунктів 2.8, 2.14, 3.2, 3.14 Посадової інструкції при поверненні товарно-матеріальних цінностей, вилучених по кримінальному провадженню №12016160150001780.

15. Також у вказаному висновку зазначено, що приймаючи до уваги положення статей 7, 13, 14 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, ставлення позивача до виконання своїх службових обов`язків, порушення ним вимог Кримінального процесуального кодексу України, рекомендовано притягнути старшого слідчого слідчого відділу фінансових розслідувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з органів податкової міліції.

16. 12.01.2018 керівником ГУ ДФС в Одеській області, на підставі вказаного вище висновку службового розслідування, винесено наказ №1-дс, згідно якого, за неналежне виконання своїх службових обов`язків при здійсненні досудового розслідування у кримінальному провадженні №32017160020000017, а також порушень приписів Кримінального процесуального кодексу України і Посадової інструкції старшого слідчого слідчого відділу ФР ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області при поверненні вилучених товарно-матеріальних цінностей, вилучених по кримінальному провадженню №12016160150001780, старшого слідчого слідчого відділу фінансових розслідувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області ОСОБА_1 вирішено притягнути до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з органів податкової міліції, але враховуючи, що позивач знаходився на лікарняному, вирішено звільнити його після виходу на роботу.

17. 11.04.2018 керівником ГУ ДФС в Одеській області винесено наказ №6-дс, відповідно до якого, за неналежне виконання своїх службових обов`язків, посадової інструкції старшого слідчого, Кримінального процесуального кодексу України, старшого слідчого СВ ФР ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області ОСОБА_1 вирішено притягнути до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з органів податкової міліції.

18. 13.04.2018 керівником ГУ ДФС в Одеській області винесено наказ №235-О, яким старшого лейтенанта податкової міліції ОСОБА_1, старшого слідчого слідчого відділу фінансових розслідувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області звільнено в запас Збройних Сил України за ст.64 п."є" (за порушення дисципліни) з 13.04.2018.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

19. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на час звернення до суду з цим позовом)

Частина друга статті 2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. Згідно з абзацом 1 розділу 4 Посадової інструкції старшого слідчого слідчого відділу ФР ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області старший слідчий СВ ФР несе повну відповідальність за виконання покладених на нього завдань, вимог цієї інструкції, дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, вимог положень кримінального процесуального законодавства та Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, службової дисципліни та режиму таємності.

22. 22 лютого 2006 року Законом України "Про Дисциплінарний статут органів внутрішніх справ України" №3460-IV було затверджено Дисциплінарний статут органів внутрішніх справ України (далі - Дисциплінарний статут), який визначає сутність службової дисципліни, обов`язки осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України стосовно її дотримання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, порядок і права начальників щодо їх застосування, а також порядок оскарження дисциплінарних стягнень.


................
Перейти до повного тексту