1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 березня 2020 року

Київ



справа №812/244/17

адміністративне провадження №К/9901/504/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" до Державної казначейської служби України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Служби безпеки України, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії щодо виконання виконавчого листа, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Державної казначейської служби України на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Чиркіна С.М., суддів Чернявської Т.І., Пляшкової К.О., та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого Шишова О.О., суддів Сіваченка І.В., Чебанова О.О.,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2017 року Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" звернулося до суду із зазначеним позовом, у якому просило визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України щодо неповного виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 21 грудня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012, у частині стягнення 175834 грн та зобов`язати відповідача здійснити дії щодо його виконання.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

2. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України щодо неповного виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 21 грудня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012, у частині стягнення суми податку на додану вартість (далі - ПДВ), що підлягає бюджетному відшкодуванню за декларацією за січень 2012 року в розмірі 175834 грн. Зобов`язано Державну казначейську службу України здійснити дії щодо повного виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 21 грудня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної казначейської служби України на користь Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3200 грн.

3. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року апеляційну скаргу Державної казначейської служби України залишено без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року - без змін.

4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем не надано доказів існування обставин, з якими чинне законодавство пов`язує обов`язковість зупинення чи відкладення безспірного списання коштів на виконання рішення суду та відшкодування ПДВ.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Державна казначейська служба України подала касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржувані судові рішення є незаконними та необґрунтованими, ухваленими з порушенням норм матеріального та процесуального права. У касаційній скарзі вказано про те, що дії Державної казначейської служби України щодо неперахування грошових коштів на рахунки позивача в повному обсязі відповідають приписам чинного законодавства, а суди попередніх інстанцій дійшли необґрунтованого висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

IV. Позиція інших учасників справи

7. Публічним акціонерним товариством "Луганськтепловоз" подано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувані постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року - без змін, оскільки вони, на думку позивача, прийняті з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

8. Службою безпеки України подано письмове пояснення на касаційну скаргу, в якому третя особа просить скасувати постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Служба безпеки України посилається на те, що дії Державної казначейської служби України щодо неперахування грошових коштів на рахунки Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" в повному обсязі відповідають вимогам чинного законодавства.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Бевзенка В.М., Данилевич Н.А. ухвалою від 25 січня 2018 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

10. На підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 червня 2019 року касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Шишову О.О. (судді-доповідачу, головуючому судді), Дашутіну І.В., Яковенку М.М.

11. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Шишова О.О., суддів Дашутіна І.В., Яковенка М.М. від 18 червня 2019 року заяву судді-доповідача Шишова О.О. про самовідвід задоволено та відведено його від розгляду вказаної касаційної скарги у справі №812/244/17.

12. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 19 червня 2019 року касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (судді-доповідачу, головуючому судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А., яку ухвалою від 03 липня 2019 року прийнято до провадження.

13. Ухвалою Верховного Суду від 17 березня 2020 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 20 березня 2020 року.

VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

14. Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" є юридичною особою, місцезнаходження якої 23 червня 2015 року змінено на - Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 52-Б.

15. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2012 року, які залишені без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20 жовтня 2014 року, позов Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м.Луганську Державної податкової служби, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про стягнення суми ПДВ, що підлягає відшкодуванню з бюджету задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м.Луганську Державної податкової служби щодо ненадання до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області висновку про відшкодування Публічним акціонерним товариством "Луганськтепловоз" ПДВ за січень 2012 року на суму 16169255 грн. Стягнуто з Державного бюджету України в особі Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області на користь Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" (р/р № НОМЕР_1 у ЛФ ПАТ "Укрексімбанк", МФО 304289, код 05763797) суму ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню за декларацією з ПДВ за січень 2012 року в розмірі 16169255 грн. Стягнуто на користь Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" з Державного бюджету України судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2178,19 грн.

16. 21 грудня 2012 року Публічним акціонерним товариством "Луганськтепловоз" отримано виконавчий лист у справі №2а/1270/4253/2012 щодо стягнення з Державного бюджету України в особі Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області на користь Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" (р/р № НОМЕР_1 у ЛФ ПАТ "Укрексімбанк", МФО 304289, код 05763797) суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню за декларацією з ПДВ за січень 2012 року в розмірі 16169255 грн.

17. 10 січня 2013 року Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області отримало заяву Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" від 25 грудня 2012 року №863-394/С-961 про пред`явлення до виконання виконавчого листа в адміністративній справі, до якої було додано оригінал виконавчого листа в справі №2а/1270/4253/2012 і копії постанови Луганського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2012 року та ухвали Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012.

18. 21 січня 2013 року Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області листом №15-06/522 надіслало до Державної казначейської служби України згідно з наказом від 03 лютого 2012 року №47 документи Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз", що надійшли для відшкодування ПДВ за судовим рішенням, а саме: інформацію щодо стану виконання судового рішення у справі №2а/1270/4253/2012; оригінал виконавчого листа у справі №2а/1270/4253/2012 від 21 грудня 2012 року; оригінал заяви Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" від 25 грудня 2012 року №863-394/С-961; оригінал довідки про розмір залишку невідшкодованих сум ПДВ, що рахується в бюджетній заборгованості, яка встановлена рішенням суду в справі №2а/1270/4253/2012 за січень 2012 року; копії постанови Луганського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2012 року та ухвали Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012.

19. 25 січня 2013 року Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" зверталося до Державної казначейської служби України з листом №863-394/С-1043 щодо повідомлення про прийняття, реєстрацію та результати виконання виконавчого документа в справі №2а/1270/4253/2012.

20. 05 лютого 2013 року Державна казначейська служба України листом №5-08/665-3060 повідомила позивача про те, що виконавчий лист, виданий 21 грудня 2012 року Луганським окружним адміністративним судом у справі №2а/1270/4253/2012, перебуває на виконанні. Безспірне списання коштів державного бюджету здійснюється Державною казначейською службою України, зокрема за черговістю надходження відповідних рішень. На момент надходження вказаного виконавчого документа та на даний час у Державній казначейській службі України знаходяться на виконанні судові рішення про відшкодування ПДВ, які надійшли раніше. Після виконання виконавчих документів, які надійшли раніше виконавчого листа Луганського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2012 року в справі №2а/1270/4253/2012, відповідачем будуть здійснені заходи щодо перерахування коштів на рахунок Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" відповідно до законодавства України.

21. Згідно з інформацією, зазначеною у виписці про операції філії АТ "Укрексімбанк" у м.Луганську за 29 квітня 2013 року, на розрахунковий рахунок Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" 25 квітня 2013 року надійшли кошти у відшкодування ПДВ за декларацією за січень 2012 року в сумі 15993421 грн.

22. 18 травня 2013 року Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області листом №15-06/3653 надіслало до Державної казначейської служби України довідку про розмір залишку невідшкодованих сум ПДВ, що рахується в бюджетній заборгованості, яка встановлена рішенням суду Публічному акціонерному товариству "Луганськтепловоз" у справі №2а/1270/4253/2012 за звітний період - січень 2012 року.

23. Згідно з інформацією, зазначеною у довідці від 14 травня 2013 року №10, станом на 14 травня 2013 року із суми, заявленої до відшкодування, фактично відшкодовано 15993421 грн. Залишок бюджетної заборгованості за звітний період, указаний у виконавчому листі, станом на 14 травня 2013 року становить 175834 грн основної заборгованості. У цій довідці також зазначено про те, що Спеціалізована державна податкова інспекція по роботі з великими платниками податків у м.Луганську просить зупинити списання коштів до розгляду Вищим адміністративним судом України справи №2а/1270/4253/2012.

24. Не погоджуючись із довідкою від 14 травня 2013 року №10, Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" надало до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м.Луганську заперечення від 15 травня 2013 року №863-1286, у якому зазначило про те, що постанова суду в справі №2а/1270/4253/2012 набрала законної сили 23 жовтня 2012 року. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19 листопада 2012 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі, проте клопотання про зупинення виконання рішення суду не задоволено, а тому законні підстави для зупинення виконання рішення суду відсутні.

25. 27 листопада 2013 року Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області листом №15-06/9857 надіслало Державному казначейству України довідку від 30 жовтня 2013 року №60. Відповідно до інформації, зазначеної у ній, станом на 30 жовтня 2013 року із суми, заявленої до відшкодування, фактично відшкодовано 16169255 грн, з яких: на поточний рахунок - 15993421 грн; у погашення податкового повідомлення-рішення форми "В1" від 16 вересня 2013 року №0000141901 - 175834 грн.

26. Не погоджуючись із довідкою від 30 жовтня 2013 року №60, Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" подало заперечення від 07 листопада 2013 року №866-816, у якому, зокрема зазначило про те, що податкове повідомлення-рішення форми "В1" від 16 вересня 2013 року №0000141901 оскаржено в судовому порядку. Справа №812/8227/13-а перебуває у провадженні Луганського окружного адміністративного суду і остаточне рішення не ухвалено, а тому позивач уважає, що висновок щодо відшкодування суми 175834 грн у погашення зазначеного податкового повідомлення-рішення є передчасним і необґрунтованим. Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" наполягало на відшкодуванні суми 175834 грн у повному обсязі.

27. 07 травня 2014 року Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області листом №15-06/344-4065 надіслало Державній казначейській службі України довідку від 23 квітня 2014 року №8, відповідно до якої залишок бюджетної заборгованості за звітний період, указаний у виконавчому листі, виданому в справі №2а/1270/4253/2012, станом на 23 квітня 2014 року становить 175834 грн основної заборгованості.

28. 03 вересня 2015 року Державна казначейська служба України звернулася до Служби безпеки України з листом №5-08/233-22382 з проханням повідомити про наявність законних підстав, що можуть вплинути на процес перерахування коштів за судовими рішеннями щодо відшкодування з державного бюджету сум ПДВ на користь платників, які знаходяться на території Донецької та Луганської областей.

29. У відповідь на вказаний лист Служба безпеки України листом від 15 грудня 2015 року №8/1/2-17807 повідомила відповідача про те, що Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" перереєструвалося до підконтрольної українській владі території Луганської області за адресою: м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 52-Б. Виробничі потужності підприємства знаходяться на тимчасово окупованій території у м.Луганську. Відповідно до підпункту 1 пункту 24 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - БК України) у населених пунктах Донецької та Луганської областей, що розташовані на території проведення антитерористичної операції, витрати державного бюджету здійснюються після повернення територій під контроль державної влади. Відшкодування сум ПДВ за судовими рішеннями суб`єктам господарської діяльності, які не перемістилися на підконтрольну територію, може призвести до витрачання цих коштів на фінансування терористичної діяльності. Указану інформацію просили врахувати при прийнятті рішення щодо проведення бюджетного відшкодування ПДВ на користь зазначених суб`єктів господарювання.

30. У подальшому Державна казначейська служба України зверталася до Служби безпеки України з листами від 20 січня 2016 року №5-08/345-966, від 17 червня 2016 року №5-08/3214-10598 та від 26 липня 2016 року №5-08/3951-12958 з проханням уточнити інформацію щодо наявності законних підстав для подальшого відкладення перерахування бюджетних коштів на користь Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз".

31. На вказані листи надано відповіді листами від 25 лютого 2016 року №8/1/2-3809, від 01 серпня 2016 року №8/1/2-11269 та від 26 серпня 2016 року №8/1/2-12330, у яких Служба безпеки України просила відповідача розглянути питання щодо відкладення списання коштів на користь позивача.

32. 19 грудня 2016 року Публічним акціонерним товариством "Луганськтепловоз" надіслано до Державної казначейської служби України скаргу з проханням письмово повідомити про стан та чергу виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 21 грудня 2012 року в адміністративній справі №2а/1270/4253/2012. Визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України щодо невиконання в установлений законодавством тримісячний строк судового рішення за зазначеним виконавчим листом. Стягнути з Державного бюджету України залишок невідшкодованої суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню за декларацією з ПДВ за січень 2012 року в розмірі 175834 грн. Скарга отримана уповноваженою особою відповідача 29 грудня 2016 року, проте відповіді на неї сторонами до суду не надано.

VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування

33. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

34. Відповідно до частини першої статті 25 БК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

35. За приписами пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №460/2011, (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) та пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року №215, Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.


................
Перейти до повного тексту