ПОСТАНОВА
Іменем України
18 березня 2020 року
Київ
справа №345/1145/17
адміністративне провадження №К/9901/33991/18 (К/9901/33993/18 )
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Калуської міської ради Івано-Франківської області, третя особа - координаційна рада політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини, про визнання незаконним та скасування рішення, провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами координаційної ради політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини та Калуської міської ради Івано-Франківської області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.10.2017, прийняту у складі колегії суддів: Пліша М.А. (головуючий), Судової-Хомюк Н.М., Ільчишин Н.В.
І. Суть спору
1. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області з позовом до Калуської міської ради Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору: координаційної ради політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини, в якому просив суд:
1.1. - визнати незаконним та скасувати рішення Калуської міської ради від 24.11.2016 № 582 "Про перейменування вулиць" в частині перейменування вулиці Черняховського на вулицю Дмитра Паліїіва;
1.2. - визнати протиправною бездіяльність Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області, Калуського міжрайонного відділу УСБУ у Івано-Франківській області в частині не виконання контролю щодо додержання законів усіма органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими особами та не вчинення заходів до усунення порушень закону.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що на розгляд сесії було винесено проект рішення про перейменування 3 вулиць, зокрема про перейменування вулиці Черняховського що в м.Калуш, а громадські слухання та з`ясування думки мешканців вулиці Черняховського не проводились, чим порушено вимоги статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 989 (далі - Порядок) в частині організації та проведення громадського обговорення перейменування вулиць та провулків міста.
3. Також зазначає, що приймаючи оскаржуване рішення Калуська міська рада порушила норми Конституції України та Закон України "Про захист суспільної моралі", оскільки перейменована вулиця Дмитра Паліїва є поширенням пропаганди та прославлення націоналізму та фашизму, через те, що Дмитро Паліїв приймав активну участь в дивізії "Галичина", яка була дивізією в системі німецьких військ СС. Зазначив, що Паліїв мав чин гауптштурмфюрера СС, який був товариш та побратим командувача 14-ї дивізії СС Бригадефюрера СС Фрица Фрайтага, про що свідчать дані на інтернет сайті.
4. Позивач уважає, що прийняте рішення Калуської міської ради від 24.11.2016 №582, яким перейменовано вулицю Черняховського, повністю протирічить Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди символіки" та є поширенням пропаганди та прославлення націоналізму та фашизму та просить визнати незаконним та скасувати рішення Калуської міської ради від 24.11.2016 за №582 в частині перейменування вулиці Черняховського.
5. Зазначає, що вказане рішення є незаконним, оскільки воно прийняте з грубим порушенням вимог чинного законодавства України, яке регулює питання організації та здійснення місцевого самоврядування, законодавства про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, і цим рішенням одночасно порушено охоронювані законом інтереси позивача.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 24.11.2016 на дев`ятнадцятій сесії сьомого демократичного скликання Калуської міської ради керуючись Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки", Законом України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", статтей 25, 37, пункту 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 №989 "Про затвердження Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які належать фізичним особам імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", а також враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради з питань гуманітарної роботи та робочої групи з розробки заходів щодо засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборони пропаганди їхньої символіки в м.Калуш, міська рада вирішила перейменувати вулицю Черняхівського на вул. Дмитра Палія та оприлюднити зазначене рішення на офіційному веб-сайті міської ради та в засобах масової інформації протягом одного тижня з дня його прийняття.
7. Пийняттю такого рішення передувало розпорядженням міського голови від 15.04.2016 №118-р, яким була створена група з розробки заходів щодо засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборони пропаганди їхньої символіки в м. Калуш та затверджено її склад. Даною робочою групою було розглянуте звернення Координаційної ради політичних партій та громадських організацій демократичного спрямування Калущини щодо перейменування вулиць м.Калуша. Після розгляду звернення Координаційної ради пропозиції робочої групи були надані для підготовки проекту рішення відділу у справах архітектури та містобудівного кадастру міської ради і підготовлений проект рішення був розміщений на сайті міської ради з питань гуманітарної роботи, яке рекомендувала розглянути даний проект рішення на черговій сесії міської ради.
8. 17.11.2016 Комісія ухвалила рішення виставити на сайт Калуської міської ради пропозиції робочої групи щодо перейменування вулиць у м. Калуш винести на розгляд сесії, що підтверджується копією протоколу № 14-11.
9. 24.11.2016 управлінням містобудування та архітектури Калуської міської ради внесено подання про включення до порядку денного засідання сесії Калуської міської ради питання про перейменування вулиць м. Калуш і як уже зазначалося вище 24.11.2016 Калуська міська рада Івано-Франківської області з урахуванням доповнень та пропозицій депутатів прийняла рішення № 582 "Про перейменування вулиць в м. Калуші", яким було перейменовано три вулиці міста.
10. Не погоджуючись із перейменуванням вулиці з Черняховського на Дмитра Палія ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області постановою від 08.06.2017 у задоволенні позову відмовив.
12. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив з того, що з урахуванням положень Європейської хартії місцевого самоврядування, прийнятої 15.10.1985 в м. Страсбург, ратифікованої Україною 15.07.1997, яка вступила в силу для України 01.01.1998, Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту Калуської міської ради, і враховуючи, що обговорення питання про перейменування вулиці відбулося на пленарному засіданні місцевої ради, рішення прийнято в межах компетенції і більшістю від загального складу ради, суд дійшов висновку, що Калуська міська рада, приймаючи 24.11.2016 рішення № 582 "Про перейменування вулиць в м. Калуші" діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому відсутні підстави для скасування рішення. А крім того, відсутні порушення прав та інтересів позивача оспорюваним рішенням.
13. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 30.10.2017 рішення суду першої інстанції скасував, позовні вимоги задовольнив частково: визнав протиправним та скасував рішення Калуської міської ради від 24.11.2017 № 582 "Про перейменуваття вулиць" в частині перейменування вулиці Черняховського на вулицю Дмитра Паліїва .
14. При цьому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що вимоги позивача в цій частині є підставними.
IV. Касаційне оскарження
15. У касаційних скаргах Координаційна рада політичних партій та громадських організацій демократичного спрямування Калущини та Калулька міська рада Івано-Франківської області, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просять скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 08.06.2017.
16. Заперечень на касаційні скарги не надійшло.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
19. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
20. 09.04.2015 Верховною Радою України прийнято Закон України № 317-VIII "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (далі - Закон № 317-VIII), яким, зокрема, засуджено комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначено правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.
21. Строки та повноваження органів і посадових осіб місцевого самоврядування, місцевих державних адміністрацій щодо здійснення в установленому порядку перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, а також інших географічних об`єктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму встановлено пунктом 6 статті 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 317-VIII.
22. Згідно з пунктом 6 статті 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 317-VIII Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам`ятників, пам`ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов`язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об`єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об`єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.
23. У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об`єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.
24. Відповідно до абзацу 4 пункту 6 статті 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 317-VIII у разі якщо протягом строку, зазначеного в абзаці другому цього пункту, сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення у формі розпорядження про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об`єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке перейменування здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації (або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження). Голова обласної державної адміністрації (або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) зобов`язаний прийняти таке розпорядження у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом другим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.
25. Підстави та порядок присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій визначені Законом України від 24.05.2012 № 4865-VI "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" (далі - Закон № 4865-VI).
26. Відповідно до статті 5 Закону № 4865-VI питання про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій порушується суб`єктами, зазначеними у статті 7 цього Закону, шляхом підготовки ними подання про присвоєння імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій.
27. Пропозиції щодо присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій можуть також вноситися на розгляд суб`єктів, зазначених у статті 7 цього Закону, іншими державними органами, трудовими колективами, об`єднаннями громадян та окремими громадянами.
28. Згідно з пунктом 7 частини першої статті 7 Закону № 4865-VI подання про присвоєння юридичним особам та обєктам права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події готується у разі присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам - сільським, селищним, міським головою.