1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 березня 2020 року

Київ

справа №823/1199/17

адміністративне провадження №К/9901/2300/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Єресько Л.О.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 823/1199/17


за позовом публічного акціонерного товариства "Черкасиавтотранс" до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанов,


за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Черкасиавтотранс" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Беспалова О.О., суддів: Губської О.А., Сорочка Є.О.)


І РУХ СПРАВИ

1. ПАТ "Черкасиавтотранс" звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанов від 11.07.2017 р. СА № 0220444 про накладення адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700, 00 грн. та від 18.07.2017 р. СА № 0220484 про накладення адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700, 00 грн.

2. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року адміністративний позов задоволено. Скасовано постанови від 11.07.2017 р. СА № 0220444 про накладення адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700, 00 грн. та від 18.07.2017 р. СА № 0220484 про накладення адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700, 00 грн.

3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою позовні вимоги публічного акціонерного товариства "Черкасиавтотранс" залишено без задоволення.

4. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ПАТ "Черкасиавтотранс" звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Ухвалою Верховного Суду від 12.02.2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Черкасиавтотранс" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року у справі за позовом публічного акціонерного товариства "Черкасиавтотранс" до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанов.

6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. 30.05.2017 о 10 год. 35 хв. посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Черкаській області на автодорозі за адресою: м. Черкаси, вул. Ложешнікова, 52 зупинено автобус маршруту № 120 "Черкаси - Єлизаветівка", марки ЛАЗ, д.н.з. НОМЕР_1, під керуванням водія ОСОБА_1 . Зазначений транспортний засіб, згідно свідоцтва про державну реєстрацію належить ПАТ "Черкасиавтотранс".

8. За результатами перевірки складено акт СА № 0221315 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 30.05.2017 р., в якому встановлено: надання послуг з перевезення пасажирів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: без оформлення індивідуальної контрольної книжки водія.

9. 11.07.2017 р. начальником управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородським В. І. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу СА № 0220444, згідно якої за порушення вимог ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" постановлено стягнути з ПАТ "Черкасиавтотранс" адміністративно-господарський штраф в сумі 1700, 00 грн.

10. 07.06.2017 р. о 10 год. 40 хв. посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Черкаській області на автодорозі за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 166 зупинено автобус маршруту № 26 "Новий автовокзал - Обласна лікарня", марки ПАЗ, д.н.з. НОМЕР_2, під керуванням водія ОСОБА_2 . Зазначений транспортний засіб згідно свідоцтва про державну реєстрацію належить ПАТ "Черкасиавтотранс".

11. За результатами перевірки складено акт СА № 0221393 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 07.06.2017 р., в якому встановлено: надання послуг з перевезення пасажирів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: без оформлення індивідуальної контрольної книжки водія.

12. 18.07.2017 р. начальником управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Завгородським В. І. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу СА № 0220484, згідно якої за порушення вимог ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" постановлено стягнути з ПАТ "Черкасиавтотранс" адміністративно-господарський штраф в сумі 1700, 00 грн.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Суд першої інстанції, розглядаючи справу по суті, прийшов до висновку, що індивідуальну картку водія повинні мати водії, транспортний засіб яких не обладнаний тахографом. А оскільки обладнання тахографом передбачено виключно для маршрутів протяжністю понад 50 км, то в п. 6.3 є правозастосовуваним лише для маршрутів протяжністю понад 50 км.

14. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції дійшов висновку, що ведення тахографу передбачене для деяких категорій транспорту, в тому числі таких, протяжність маршруту яких становить понад 50 км.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. У касаційній скарзі касатор вказав, що оскаржувані постанови складені з грубими порушеннями установленої процедури здійснення заходу державного нагляду, передбаченої Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

16. Касатор вказав, що в жодному випадку не можна застосовувати у наведених обставинах до позивача штрафні санкції за відсутність на момент перевірки у водіїв індивідуальної контрольної книжки водія, оскільки така є виключно робочим документом для обліку робочого часу та часу відпочинку водія, яка не входить до переліку реєстраційних, дозвільних та маршрутних документів водія автотранспортного підприємства. В даному випадку автобуси ПАТ "Черкасиавтотранс", які були перевірені уповноваженими особами відповідача використовуються виключно на міських та приміських автобусних маршрутах міста Черкаси № 26 та № 120 протяжністю до 50 км, що виключає обов`язок облаштування діючого та повіреного тахографа, чи ведення індивідуальної контрольної книжки водія.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

19. Відповідно до ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 р. № 2344-III (далі - Закон № 2344) автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень: для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

20. Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, регулювалася Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 р. (далі - Порядок № 1567).

21. Відповідно до п. 3 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.

22. Згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 р. №592 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" правонаступником майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті, що ліквідується, є Державна служба з безпеки на транспорті.

23. Пунктом 4 Порядку № 1567 визначено, що державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

24. Згідно з п. 13 Порядку № 1567 графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується наказом Укртрансінспекції або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Щотижневий графік складається з урахуванням проведення рейдових перевірок не частіше ніж один раз на квартал.

Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту (п.14 Порядку № 1567).

25. Згідно з абз. 2 п. 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки суб`єкта господарювання перевіряється наявність визначених статтями 39 і 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.


................
Перейти до повного тексту