1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 березня 2020 року

Київ

справа №640/5674/19

адміністративне провадження №К/9901/21794/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Єресько Л.О.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції

касаційну скаргу ОСОБА_1

на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року (головуючий суддя - Пащенко К.С.),

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2019 року (головуючий суддя - Кучма А.Ю., судді: Аліменко В.О., Мєзєнцев Є.І.)

у адміністративній справі № 640/5674/19

за заявою ОСОБА_2 до Голови Державної судової адміністрації України Холоднюка Зеновія Васильовича (особи, яка може отримати статус учасника справи) про забезпечення адміністративного позову (до пред`явлення позову), -



УСТАНОВИВ:

Суть справи

1. 03 квітня 2019 року ОСОБА_2 (далі - заявник, ОСОБА_2 ) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва із заявою про забезпечення позову (до пред`явлення позову), в якій просила суд заборонити Голові Державної судової адміністрації України Холоднюку Зеновію Васильовичу вчиняти дії, спрямовані на призначення на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України ОСОБА_1, зокрема, але не виключно, приймати акт про призначення ОСОБА_1 на посаду, повідомляти центральний орган виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття ОСОБА_1 на роботу.

2. В обґрунтування заяви про забезпечення позову, заявницею зазначено, що рішенням Вищої ради правосуддя від 24 травня 2018 року № 1530/0/15-18 відмовлено ОСОБА_2 у призначенні на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України на підставі того, що ОСОБА_2 начебто належить до переліку осіб, щодо яких застосовуються заборони, передбачені частиною третьою статті 1 Закону України "Про очищення влади". Заявником оскаржено зазначене рішення до Верховного Суду. Так, у провадженні Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду знаходиться справа № 9901/648/18 за позовом ОСОБА_2 до Вищої ради правосуддя про визнання протиправним та скасування рішення Вищої ради правосуддя від 24 травня 2018 року № 1530/0/15-18. Втім, достеменно знаючи про існуючий судовий спір (справу № 9901/648/18), 31 січня 2019 року Вища рада правосуддя приняла рішення № 294/0/15-19 "Про призначення ОСОБА_1 ", відповідно до якого вирішила призначити ОСОБА_1 на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України з дати початку фактичного виконання нею посадових обов`язків строком на п`ять років з оплатою праці відповідно до законодавства. При цьому, у своєму рішенні від 31.01.2019 Вищою радою правосуддя зазначено, що: ""За результатами конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби категорії "А" в системі правосуддя переможцем конкурсу на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України визначено ОСОБА_2, другим за результатами конкурсу кандидатом на зайняття цієї посади визначено ОСОБА_1 (протокол засідання Комісії з питань вищого корпусу державної служби в системі правосуддя від 2 лютого 2018 року № 3). Рішенням Вищої ради правосуддя від 24 травня 2018 року № 1530/0/15-18 ОСОБА_2 відмовлено у призначенні на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України. Згідно зі статтею 29 Закону України "Про державну службу" другий за результатами конкурсу кандидат на зайняття вакантної посади державної служби має право на призначення на таку посаду протягом одного року з дня проведення конкурсу, якщо посада стане вакантною, а також у разі, якщо переможець конкурсу відмовився від зайняття посади або йому відмовлено у призначенні за результатами спеціальної перевірки. За результатами спеціальної перевірки щодо ОСОБА_1 інформації, що перешкоджає зайняттю нею посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посади з підвищеним корупційним ризиком, не виявлено. За результатами перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", проведеної Адміністрацією Президента України, встановлено, що до ОСОБА_1 не застосовуються заборони, передбачені частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України "Про очищення влади".

2.1. Заявниця вказала, що з інформаційних джерел їй стало відомо, що наприкінці березня 2019 року ОСОБА_1, яка була призначена на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України як другий за результатами конкурсу кандидат на зайняття вакантної посади державної служби, з`явилася до Державної судової адміністрації України з метою оформлення трудових відносин та фактичного прийняття на посаду.

2.2. В силу Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Голова Державної судової адміністрації України наділений рядом повноважень в сфері оформлення трудових відносин з державними службовцями, їх прийняття на державну службу, а невід`ємним етапом призначення особи на посаду державної служби є прийняття акту про призначення на посаду відповідно до частин 1-4 статті 33 Закону України "Про державну службу", який, між іншим, може містити також такі умови та зобов`язання, та приймається у вигляді указу, постанови, наказу (розпорядження), рішення, залежно від категорії посади, відповідно до законодавства, тобто Голова Державної судової адміністрації України з питань, що належать до його повноважень, видає накази, ОСОБА_2 акцентувала увагу суду на тому, що Державною судовою адміністрацією України вчиняються дії, що спрямовані на включення ОСОБА_1 в штат державного органу, складання акту про призначення на посаду та підготовка відповідного наказу, внесення відповідних записів до трудової книжки та особової справи, повідомлення ДФС про прийняття нового працівника, підготовка до складення присяги тощо.

2.3. На думку заявниці, ці дії є неправомірним, позаяк останньою оскаржується рішення Вищої ради правосуддя від 24 травня 2018 року № 1530/0/15-18, яким ОСОБА_2 відмовлено у призначенні на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України, а розгляд справи № 9901/648/18 про визнання протиправним та скасування зазначеного рішення Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду досі триває. Тому, у разі фактичного оформлення відносин публічної служби з ОСОБА_1, ОСОБА_2 буде позбавлена можливості захисту своїх прав на вступ на посаду державної служби у разі прийняття позитивного рішення Верховним Судом.

2.4. ОСОБА_2 звертала увагу, що доцільність визначеного нею заходу забезпечення позову як заборона Голові Державної судової адміністрації України Холоднюку З.В. вчиняти дії, спрямовані на призначення на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України ОСОБА_1, обумовлена тим, що у разі продовження їх вчинення ОСОБА_2 буде позбавлено можливості, у разі прийняття рішення Касаційним адміністративним судом у справі № 9901/648/18 на її користь, на зайняття посади першого заступника Голови Державної судової адміністрації України. Заявник відзначає, що за результатами конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби категорії "А" в системі правосуддя переможцем конкурсу на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України було визначено саме ОСОБА_2 і в разі скасування рішення Вищої ради правосуддя від 24 травня 2018 року № 1530/0/15-18 "Про відмову у призначенні ОСОБА_2 " вона матиме законне право вимагати у Вищої ради правосуддя повторного розгляду її питання та прийняття на посаду першого заступника Голови ДСА України. Водночас, перебування на цій посаді ОСОБА_1 ускладнить виконання судового рішення. На думку ОСОБА_2, вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони вчинення дій буде мати наслідком збереження існуючого становища до розгляду справи по суті, оскільки воно відповідатиме предмету майбутнього адміністративного позову та, водночас, не зумовлює фактичного вирішення спору по суті до закінчення розгляду справи. Крім того, вжиття судом заходів забезпечення позову жодним чином не вплине на можливість реалізації Головою Державної судової адміністрації України Холоднюком З.В. своїх повноважень після розгляду справи по суті.

2.5. На переконання заявниці, обраний нею спосіб забезпечення позову є достатнім та ефективним, відповідає змісту принципу верховенства права та практиці Європейського суду з прав людини щодо обов`язковості практичного застосування ефективного механізму захисту.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанції.

3. Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року заяву ОСОБА_2 задоволено частково, вжито заходи забезпечення позову у справі № 640/5674/19 та заборонено Голові Державної судової адміністрації України та/або виконуючим обов`язки Голови Державної судової адміністрації України приймати/видавати акт про призначення ОСОБА_1 на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації України; в іншій частині заяви відмовлено.

4. 03 травня 2019 року Державною судовою адміністрацією подано заяву "Про роз`яснення ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року у справі № 640/5674/19 про забезпечення адміністративного позову", в якій відповідач просив роз`яснити: чи заборонено Голові ДСА України та/або виконуючим обов`язки Голови ДСА України вчиняти дії щодо прийняття/видачі наказу ДСА України про зарахування до штату ДСА України ОСОБА_5 .

5. Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 травня 2019 року заяву представника ДСА України "Про роз`яснення ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року у справі № 640/5674/19 про забезпечення адміністративного позову" задоволено; роз`яснено, що заборону прийняття/видання Головою ДСА України та/або виконуючим обов`язки Голови ДСА України акту про призначення ОСОБА_1 на посаду першого заступника Голови Державної судової адміністрації, встановлену ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року у справі № 640/5674/19, слід розуміти фактично як заборону Голові ДСА України та/або виконуючим обов`язки Голови Державної судової адміністрації України вчиняти дії щодо прийняття/видачі наказу про зарахування ОСОБА_1 до штату Державної судової адміністрації України.

6. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2019 року апеляційні скарги ОСОБА_1 залишені без задоволення, а ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року та від 06 травня 2019 року залишені без змін.

7. Залишаючи без змін оскаржувані ухвали суду першої інстанції суд апеляційної інстанції погодився із висновками першого, що невжиття заходів забезпечення позову, згідно з заявою, може істотно ускладнити поновлення прав та інтересів ОСОБА_2 . На думку суду першої інстанції обраний захід забезпечення позову є розумним та адекватним, а також таким, що забезпечить збалансованість інтересів сторін.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції

8. 01 серпня 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2019 року та ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року, ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 травня 2019 року про роз`яснення, в якій скаржник просив скасувати оскаржувані судові рішення, в задоволенні заяви ОСОБА_2 про забезпечення позову відмовити, а також в задоволенні заяви Державної судової адміністрації України про роз`яснення ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року відмовити.

9. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що вживаючи заходи забезпечення позову суд встановив заборону вчиняти дії, що випливають з рішення Вищої ради правосуддя від 31 січня 2019 року № 294/0/15-19 "Про призначення ОСОБА_1 ", яке не є предметом оскарження в даній справі, що є порушенням пункту 5 частини третьої статті 151 КАС України.

10. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г., Соколова В.М. від 12 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2019 року про забезпечення адміністративного позову у справі № 640/5674/19.


................
Перейти до повного тексту