1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




ПОСТАНОВА

Іменем України



17 березня 2020 року

Київ

справа №826/9087/18

адміністративне провадження №К/9901/12988/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Єресько Л.О., Калашнікової О.В.,



розглянув у порядку спрощеного позовного провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/9087/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦАРГРУП" до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦАРГРУП" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 листопада 2018 року (головуючий суддя: Мазур А.С.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року (колегія суддів: головуючий суддя: Ганечко О.М., судді: Федотов І.В., Коротких А.Ю.),



ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору



1. Позивач звернувся до суду з позовом до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель, в якому просив:

1.1. скасувати рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель від 16 травня 2018 року.

1.2. Позов обґрунтовано тим, що, на думку позивача, рішення відповідача від 16 травня 2018 року про відмову у задоволенні його скарги щодо відхилення замовником його пропозиції є протиправним.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

2.1. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦАРГРУП" не подало зазначеної замовником інформації про субпідрядника, що свідчить про невідповідність документації вимогам тендерної документації, у зв`язку з чим позивачу було правомірно відмовлено у задоволенні скарги. Умови тендерної документації у цій частині позивачем не оскаржуються, є чинними. Приймаючи рішення про участь у тендері, позивач усвідомлював, що його дії мають відповідати усім вимогам тендерної документації.

ІІІ. Касаційне оскарження

3. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати ці судові рішення та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову повністю.

4. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що суди не врахували того, що спірне рішення відповідача хоч і прийняте останнім із застосуванням норм Закону України "Про публічні закупівлі", але за відсутності підстав для відхилення пропозиції позивача. Наголошує, що Закон має вищу юридичну силу в порівнянні з положеннями тендерної документації та встановлює право не подавати до тендерної документації документів, що не передбачені законодавством; встановлює, що відсутність такої документації у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення.

5. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, за змістом якого висловив незгоду з викладеними позивачем в скарзі доводами та повідомив свою думку про правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову, просив судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

6. 15 березня 2018 року Філією "Центр сервісного забезпечення" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" було оголошено про проведення відкритих торгів -03-15-000009-a. Предметом закупівлі є кава в зернах, код: ДК 021:2015:15860000-4- Кава, чай та супутня продукція.

7. 19 квітня 2018 року за результатами звіту про результати проведення процедури закупівлі UA-2018-03-15-000009-a встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ЦАРГРУП" запропонувало найнижчу ціну аукціону (231910,00 грн з ПДВ), однак інформація не відповідає вимогам тендерної документації. Зокрема, із протоколу відхилення тендерної пропозиції вбачається, що учасником аукціону (позивачем) у складі тендерної пропозиції не було надано інформацію про субпідрядника (субпідрядників), згідно вимог пункту 1 розділу 3 тендерної документації.

8. 25 квітня 2018 року, вважаючи вказану відмову протиправною та такою, що не відповідає вимогам статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", позивач звернувся із скаргою на дії замовника до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель.

9. 08 травня 2018 року Філія "Центр сервісного забезпечення" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" надала пояснення по суті скарги, яка обґрунтована тим, що пунктом 1 розділу 3 тендерної документації містить вимогу надати учасниками закупівель інформацію про субпідрядника (субпідрядників). У складі пропозиції скаржника відсутній файл з інформацією про субпідрядника, що не відповідає умовам документації в цій частині. Тому, у зв`язку з тим, що пропозиція учасника не відповідала умовам тендерної документації, вона відхилена замовником на підставі пункту 4 частини першої статті 30 Закону України "Про публічні закупівлі".

10. 16 травня 2018 року відповідач, враховуючи наведені обставини, прийняв рішення № 4634-р/пк-пз, яким відмовив Товариству з обмеженою відповідальністю "ЦАРГРУП" у задоволенні скарги.

11. Позивач, вважаючи це рішення про відмову протиправним та необґрунтованим, а своє право порушеним, звернувся з цим позовом до суду.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

12. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

14. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

15. За приписами статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

16. За визначенням статті першої Закону України "Про Антимонопольний комітет України" Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

17. Згідно з положеннями статті 3 Закону, серед основних завдань Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

18. Антимонопольний комітет України, адміністративні колегії Антимонопольного комітету України, державні уповноважені Антимонопольного комітету України, адміністративні колегії територіальних відділень Антимонопольного комітету України є органами Антимонопольного комітету України (частина сьома статті 6 Закону).

19. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлені Законом України "Про публічні закупівлі".

20. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

21. Згідно з частиною третьою статті 7 Закону України "Про публічні закупівлі", Антимонопольний комітет України - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

22. Відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) приймаються від імені Антимонопольного комітету України.

23. Порядок діяльності постійно діючої адміністративної колегії (колегій) встановлюється відповідно до Закону України "Про Антимонопольний комітет України", якщо інше не встановлено цим Законом.

24. Відповідно до статті 14 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", до повноважень постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету належить, зокрема: розгляд заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, про надання дозволу, надання попередніх висновків стосовно узгоджених дій, концентрації, проводити розслідування або дослідження за цими заявами і справами; прийняття передбачених законодавством про захист економічної конкуренції розпоряджень та рішень, надання висновків щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції, попередніх висновків стосовно узгоджених дій, концентрації; при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом; надання обов`язкових для розгляду рекомендацій органам влади, органам місцевого самоврядування, органам адміністративно-господарського управління та контролю, суб`єктам господарювання, об`єднанням щодо припинення дій або бездіяльності, які містять ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, та усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють; розгляд справ про адміністративні правопорушення, винесення постанов, а також перевірка законності та обґрунтованості постанов, винесених адміністративними колегіями територіальних відділень Антимонопольного комітету України, в цих справах.

25. Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України має право надавати обов`язкові для розгляду рекомендації та вносити пропозиції органам державної влади, органам місцевого самоврядування, установам, організаціям, суб`єктам господарювання, об`єднанням щодо здійснення заходів, спрямованих на обмеження монополізму, розвиток підприємництва і конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, а також щодо припинення дій або бездіяльності, що можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

26. Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України здійснює інші повноваження відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції.

27. Частинами дев`ятою, десятою, одинадцятою статті 18 Закону встановлено, що за результатами розгляду скарги орган оскарження має право: прийняти рішення про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про закупівлі, передбаченої цим Законом) та про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства, або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.


................
Перейти до повного тексту